Jump to content
MAINOS

Suoniverinäytteenotto rutiiniksi?


Vieras: Tappura

Recommended Posts

Auttakee!

Keljuttaa kun en tänään saanut mummelista INR:ää otetuksi, vaan piti pyytää toinen sh ottamaan näytettä kun olin yrittänyt itse ensin jo muutaman kerran. Toinen sai sen kai sitten ekayrittämällä ;)

Eihän se tietysti aina onnistu, mutta kokemus kai siinäkin auttaa.. Itse en ole valmistumisen jälkeen moista toimenpidettä joutunut/päässyt tekemään kuin ehkä 4 kertaa (joulukuussa tulee vuosi valmistumisesta) ja täytyy sanoa että onnistuminen taitaa olla tuurista kiinni, eli sillä tasolla on ammattitaito näytteenoton suhteen. Tai sain kyllä opiskelun loppuvaiheessa hyvän tuntuman hommaan harjottelussa neuvolasssa odottavista äideistä verta imiessä, mutta vanhainkodissa aines on hieman toisenlaista.

Kyllä mielestäni sairaanhoitajan kuuluu saada verta ihmisestä kuin ihmisestä putkellisen verran otettua. Ongelma vaan on kun monissa sairaaloissa labrahoitajat käyvät ottamassa näytteet potilailta ja avopuolella on labrat myös erikseen, ellei sitten satu olemaan kotisairaanhoidossa töissä. Eli missäs hankit rutiinin? (Nyt joku sanoo, että siitähän se rutiini tulee kun otat niitä näytteitä siellä nyk. työpaikassa vanhainkodilla! ::)

Keljuttaa vaan kun en saanut hommaa itse hoidetuksi alusta loppuun. Onko kellään hyviä vinkkejä onnistumisprosentin kasvattamiseksi tai lohdutuksen sanaa siihen, kauanko rutiinin syntyminen kestää? Paljonko tarvitaan näytteenottokertoja, jotta voi rehellisesti sanoa hallitsevansa homman? Olenko ainut jo ammatissa toimiva, joka painiskelee moisen ongelman kanssa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Suoniverinäytteen ottamisessa kun muistaa muutaman perusjutun niin nostaa onnistumisprosenttia hurjasti (pätee myös tipan laittoon):

-Järjestä itsellesi ergonominen ja mukava työasento, mieluiten niin että itse istut tuolissa.

-Huolehdi että valaistus on kunnossa.

- Valmistele näytteenottosuoni rauhassa, staassaa käsi/jalka jos mahdollista. Raajan roikottaminen, suonen naputtelu/sively auttaa suonen esille tuloon

- vaihda raajaa jos et löydä hyvää suonta

Itse toimenpiteen sitten oppii vaan harjoittelemalla riittävästi. Kysäiseppä oman sairaalasi laboratoriosta/näytteenotosta olisiko sinulla mahdollista tulla sinne harjoittelemaan. Itse olen muutaman kerran siellä opissa ollut ja onhan se ihan eri asia ottaa päivän aikana kymmeniä näytteitä kuin se normaali tila eli näyte silloin tällöin.

Ja joskus kuivakat vanhukset ovat todella haastellisia, labrassakin joutuvat turvautuman avoneulatekniikkaan yms. eli älä vaan ihmeessä yhdestä epäonnistumisesta lannistu!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo älä turhia ota paineita. Valitettavasti vain harjoittelu auttaa tuossa asiassa. Itsellä meni jonkin aikaa ennen kuin totuin pelkkiä verinäytteitä ottamaan, vaikka kanyyleita olin tottunut heittämään suoneen silmät ummessa olan takaa  ::) Dinon neuvot on erinomaiset (tietysti) ja ainahan voi yrittää perhosella vaikka kädenselästä tms jos ei muuten löydy. Itse sain opiskeluaikana harjoitella yhden päivän kuntsarin labrahoitajan mukana, hyvä kokemus, suosittelen.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ollut myös potilaita, joilta mahdoton saada verinäytettä, olen tällöin, ottaessani a-astrup näytettä, jättänyt neulan paikoilleen ja veri avona putkiin... labrahoitajat ovat kiitelleet.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ollut myös potilaita, joilta mahdoton saada verinäytettä, olen tällöin, ottaessani a-astrup näytettä, jättänyt neulan paikoilleen ja veri avona putkiin... labrahoitajat ovat kiitelleet.

Missäpäin hoitajat pistelee arteriapuolelle? Vai puhutko a-neula näytteestä? Jos tosiaan otat arteriasta neulasta avoputkeen, mahtaa tulla suihkuamalla. ::)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

arteria-astrup näyte = arteria ruiskulla 0,4 ml verta ruiskuun arteriasta neulalla pistäen... selkkiskö?

Rannepuolelle pistän, ja neula sen verran ohut, ettei tule suihkuamalla... nätisti tippasee putkeen... ;)

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

arteria-astrup näyte = arteria ruiskulla 0,4 ml verta ruiskuun arteriasta...

Kiitos kiitos, tiedän kyllä mikä arterianäyte on. Et vastannut kysymykseeni.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä, eap:lla, teholla ja keuhko-osastolla... Eikö muualla???

Ne paikat missä mä oon ollu, lekuri on ottanu astrupit, ellei potilaalla sitten ole ollut a-neulaa. Käytännöt näemmä vaihtelee tässäkin. Oonkin ihmetellytkin että miksi näin tehdään, siinä kun ei hirveen erikoisesta asiasta o kyse ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tipanlaitossa on ainakin helpottanut kun pot.pötkölleen ja jalat ylös.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä a-astrupin ottaa lääkäri, enkä taatusti ala ottamaan niitä ellei se näy palkassa.

Hyvä pointti. Pikkuhiljaa hommat valuu meille ;) Onhan tipan laitot, kipsaamiset yms olleet ennen lekurin hommia.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä a-astrupin ottaa lääkäri, enkä taatusti ala ottamaan niitä ellei se näy palkassa.

Hyvä pointti. Pikkuhiljaa hommat valuu meille ;) Onhan tipan laitot, kipsaamiset yms olleet ennen lekurin hommia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne paikat missä mä oon ollu, lekuri on ottanu astrupit, ellei potilaalla sitten ole ollut a-neulaa. Käytännöt näemmä vaihtelee tässäkin. Oonkin ihmetellytkin että miksi näin tehdään, siinä kun ei hirveen erikoisesta asiasta o kyse :)

Kyllä hoitajatkin voidaan siihen kouluttaa, esim. monilla keuhko-osastoillla (tai yleensäkin paikoissa, missä astruppeja otetaan tiheään) hoitajat ottavat näytteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne paikat missä mä oon ollu, lekuri on ottanu astrupit, ellei potilaalla sitten ole ollut a-neulaa. Käytännöt näemmä vaihtelee tässäkin. Oonkin ihmetellytkin että miksi näin tehdään, siinä kun ei hirveen erikoisesta asiasta o kyse :)

Kyllä hoitajatkin voidaan siihen kouluttaa, esim. monilla keuhko-osastoillla (tai yleensäkin paikoissa, missä astruppeja otetaan tiheään) hoitajat ottavat näytteen.

Juu, eihän se vaikea toimenpide ole. Jopa itsekin olen sen opetellut, mutta en arterianäytteitä ala ottamaan ennen kuin se näkyy palkassa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en näe sitä taakkana, että otamme astrupit... toistakymmentä vuotta varmaan hoitajat ovat ottaneet astrupit... täällä periferiassa ei kertakaikkiaan riitä resurssit, että lääkärit pistelisivät astruppeja. Esm. keuhko-osastolla aamuisin toistakymmentä astruppia... kaksi hoitajaa kerää ne näppärästi.

Sairaanhoitajantyö on vuosien saatossa muuttunut mielenkiintoisemmaksi juuri sen takia, kun saamme tehdä pieniä toimenpiteitä, antaa lääkkeitä ym.ym... eli vastuu on kasvanut. Ja tämä on minun mielipide ;D

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri em. perusteella ei ole pelkoa palkkojen noususta ainakaan. Oli kuinka näppärää ja olosuhteiden pakko hyvänsä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajantyö on vuosien saatossa muuttunut mielenkiintoisemmaksi juuri sen takia, kun saamme tehdä pieniä toimenpiteitä, antaa lääkkeitä ym.ym... eli vastuu on kasvanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajantyö on vuosien saatossa muuttunut mielenkiintoisemmaksi juuri sen takia, kun saamme tehdä pieniä toimenpiteitä, antaa lääkkeitä ym.ym... eli vastuu on kasvanut.

Onko liksa noussut samassa suhteessa? Juuri tuollasen 'onpas tosi kiva tehdä lääkärin temppuja'  asenteen  takia tehtävänsiirroista ei saada kunnon palkankorotuksia. Mihins sitä palkkaa tarvii kun on niin näppärää ja kivaa tehdä toimenpiteitä ;D

Siis eiks tuo ny too ihan sika tyhmää ottaa enemmän ja enemmän noita ns. lääkärille kuuluvii hommiii, ei voi ymmärtää.... nooh mut olenhan vain opisikelija..... Hoitajillekkiin jonkun näkönen toimenpide palkkio sydeemi.... Mä oisin jo rikas mies jos jokaisesta laittamastani toikusta ois kuitannu edes muutaman euron ;o) Kiitos toissa kesän duuni paikan ;o)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä mitä, ns. "aikojen alussa", kun hoitajat pyyhki rätillä potilaan otsaa ja pitivät kädestä kiinni jutellen mukavia, saivat palkkaa... luulisin, että nyt saamme enemmän. Mutta myönnän, ettei korotukset ole olleet samanveroisia, kuin muilla aloilla. Minä en ole ollut päättämässä, mitä meillä ensiapupolilla kuuluu hoitajan tehtäviin, enkä usko, että niitä pystyn muuttamaankaan... eikä oikeastaan ole halujakaan muuttaa... (motivaatio alkaa olla lopussa, kun olen lähdössä koulun penkille). Anyway... olen sitämieltä, että pitäisi eri yksiköissä tarkastaa ns. vaativuustasoa ja sen mukaan palkka... meillä päin on sellaisia kirjelmiä tehtykkin, kun toimenkuva vaivihkaa laajenee... en tiedä meneekö läpi  ;D

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri tuollasen 'onpas tosi kiva tehdä lääkärin temppuja' asenteen takia tehtävänsiirroista ei saada kunnon palkankorotuksia. Mihins sitä palkkaa tarvii kun on niin näppärää ja kivaa tehdä toimenpiteitä ;D

Aamen.

Onhan se kiva että työhön saa vähän vaihtelua, mutta kannattaa tosiaan muistaa ettei tähän hoitajien palkka-ongelmaan koskaan tule muutosta jos aina vain otetaan avosylin vastaan kaikki lisätyöt & -vastuut. Jokaisen kannattaa suhtautua varauksella työnkuvan laajennuksiin ja vaatia työstä kuuluvaa palkkaa.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...