Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

O'Boy

Ensihoidon työehtojen kehittäminen

Recommended Posts

O'Boy

Foorumilla on käyty jo vuosia samaa kehää kiertävää keskustelua sairaalan ulkopuolisen ensihoidon työoloista ja palkkauksesta. Syyttelyn kohteena on Tes, työnantaja, liittojen hampaattomuus, ensihoitajien liittoutumattomuus, työntekijöiden nöyrtyminen talkkarin sopimusehtoihin, SSK, ja liian innokkaat vastavalmistuneet.

Harvemmin kukaan ihan oikeasti ja perustellen ryhtyy miettimään millä keinoilla saataisiin köyttä vedettyä yhteen suuntaan ja asioita paremmaksi. Energiaa kulutetaan turhanpäiväiseen syyttelyyn ja organisaatioiden välisen kitkan ylläpitämiseen.

Kerroppa rakentavat ajatuksesi miten asioita pitäisi muuttaa, että työolot ja palkkaus saataisiin nykyaikaisen ensihoidon vaatimusten tasolle. Heitän ensimmäisen ajatuksen :

1. Liittojen näkyvyys ensihoidossa on ollu sanalla sanoen huonoa. Ehdotan voimakasta mainontaa. Työpaikat täyteen iskulauseilla varustettuja julisteita, tarroja, jääkaappimagneetteja, esitteitä yms. Sisältö saa olla merkittävästi sähäkämpää kuin tähän asti. Samalla liitot saa jalkautua työntekijöiden pariin, ei muuta ku kiertämään pullapitkon kanssa työpaikasta toiseen. Siinä sivussa jäsenkaavakkeen täyttelyt ja pinssit rintapieleen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Foorumilla on käyty jo vuosia samaa kehää kiertävää keskustelua sairaalan ulkopuolisen ensihoidon työoloista ja palkkauksesta. Syyttelyn kohteena on Tes, työnantaja, liittojen hampaattomuus, ensihoitajien liittoutumattomuus, työntekijöiden nöyrtyminen talkkarin sopimusehtoihin, SSK, ja liian innokkaat vastavalmistuneet.

Onko todellakin tänäpäivänä tuo liittoutumattomuus niin suurta? Satunko vain olemaan alueella jossa kaikki, tai ainakin suurin osa sairaankuljettajista kuuluu liittoon. Aktiiveina tosin ei taida montaa olla. Tuo liittojen huono näkyminen on osittain totta, mutta jos esim. työnantajakohdassa on jokin muu kuin yksityinen, niin eihän noita sen puolen kirjeitä ym. silloin tule, vaan kunnallisen puolen postia laittavat.

Omalla työpaikallaan jokainen voi aloittaa yhdenmiehen/ naisen valistuksen ja asioiden hoitamisen eteenpäin. Muutokset ei tule kuitenkaan olemaan nopeita. Meillä on viimeisen viiden vuoden aikana saatu asioita paremmaksi, ja toistaiseksi ihan omatoimisesti. Liitto on silti hyvänä apuna ollut, ja ajoittain on sieltäkin neuvoa kyselty. Pienistä asioista ne alkaa, eli luottamusmies ja varahenkilön valinta ja siitä eteenpäin. Työnantajahan ei noihin valintoihin saa vaikuttaa saati estää moisen valintaa. Luottamushenkilöille koulutukset palkallisia ja matkat ym. korvataan koulutuksiin, joten oma aktiivisuus omassa työyhteisössä on se peruskivi tähänkin hommaan.

Tässä mahdollisimman sekavia ajatuksia lyhyehkösti ja nyt nukkumaan :D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

En tiedä osoitanko varsinaisesti syyttävää sormea, mutta liiton kauttahan asiaa pitäisi alkaa hoitamaan. Mikään muu järjestö tai yhteisö (edes hoitajat.net :D ) ei tavoita niin paljon saku tesin alaisia työntekijöitä. Omassa työpaikassa järjestäytymisaste on tehyn kalentereista ja mainoskasseista päätellen myös suht hyvällä tasolla ja nimenomaan oikea liitto valittu, koska tehyhän meidän työehtosopimuksen neuvottelee. Luottamusmies täältä meiltäkin puuttuu, oon vähän itelleni pyöritellyt sitä pestiä mielessäni, mutten oo toistaiseksi avannut suutani.

Paikallinen sopiminen varmasti pelaa niissä paikoissa missä yrittäjällä on siihen varaa ja kiinnostusta. Jossain päin sitten on valmiuskorvauksesta tingitty ja sen myötä pitää valita paremmasta palkasta tai tällä vuosituhannella olevasta kalustosta. Toisaalla yrittäjä saattaa haluta olla itse tekemättä vuoroja ja lomailla espanjassa 6 kuukautta vuodesta.

Työehtosopimuksen mukaista palkkaa tulisi pystyä hilaamaan ylöspäin KVTESin kanssa samanvertaiseksi, eikä jättää vastuuta sen neuvottelusta yksilötasolle. Samalla ratkeisi "yli-innokkaiden sairaankuljettajien ongelma", kun heitä ei halvemmalla saisi.

Varallaoloon voi vaikuttaa niin liitto TESin kautta, kuin työntekijät sitten käytännön tasolla. Realistisena en pidä että varallaolo poistuisi lähimpien vuosikymmenienkään aikana, mutta 26 % (2,61 €/h) korvaus olisi ihan kiva päivitellä kk-palkan ja vo-%:n korotuksilla KVTESin 50 % (~ 6 €/h).

Liitto sitten asioita hoitaakseen tietenkin tarvitsee ensinnäkin jäseniä ja siihen vielä lisäksi jäseniensä tuen. TESiin neuvotelluista etuuksista (palkat, lomat, jne.) ei missään tapauksessa saa lipsua ja jos työtaistelu uhkaa niin liiton tukeminen ei tarkoita sitä että herran pelossa erotaan liitosta ja aletaan pedata paikkaa isännän oikeaksi kädeksi.

Lyhyesti: Liiton tulisi asia hoitaa, mutta jäsenten pitää olla aktiivisempia. Ensin pitää herättää se oma liitto kiinnostumaan asioista.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tero Esiin

olen huolestunut. en siksi, että henkilöstö vaatii parempaa. Olen huolestunut sen tähden , että juttelin asiasta oman esimieheni kanssa ja hän kertoi ja näytti viestistä TEHYn Jaana Laitinen-Pesolan kanssa käydystä keskustelusta.

Esimies oli kysynyt voisiko liitto lähteä yhdessä työnantajan kanssa ajamaan asiaa politikoille jotka rahamassin päällä istuvat. kuntapuolen rahat ovat tiukat ja ei yksi päättäjä paljoa saa aikaan ilman polikkojen tahtotilaa.

Itse työntekijäliiton pääjehu Jaana oli tylysti vastannut, ettei TEHY lähde ajamaan asiaa koska on työntekijöitä varten ! He tappelevat työnantajaa vastaan.

Eli aivan päätöntä touhua. Syy on jossain muualla ja siihen ei liitto ole halukas lähtemään mukaan yhdessä työnantajan kanssa.

paska liitto :itkee:

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

paska liitto :itkee:

Jos 145000 jäseninen ammattiyhdistysliike ei lähde yksittäisen työnantajan projektiin mukaan, niin silloin se on paska liitto?

Kertoiko esimiehesi mitä työnantajaliitto vastasi kun hän asiaa heille ehdotti?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku

Tehy on työntekijäpuolen edunvalvoja, yksityisen sairaankuljetuksen työnantajien etuja ajaa ja valvoo SSK. Tehyn jäsenten rahoja ei ole tarkoituksenmukaista tuhlata työnantajan etujen valvomiseen, se todellakin olisi päätöntä touhua.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Juice

Laitinen-Pesola on aivan oikeassa sanomisistaan, mitä "Tero Esiin" ylempänä kyseenalaisti.

Kyllä Tehyä on aivan turha moittia. Sehän on nimenomaan työntekijöiden etuja ajava liitto, jos ei olisi niin pitäisi varmaan etsiä toista liittoa. Jos tässä on kyse rahapolitiikasta niin SSKn kuuluisi olla se liitto, joka ajaa työnantajan etuuksia ylemmältä taholta ja palvelun ostajilta, jos korvaukset eivät riitä palvelun tuottamiseen. Onko SSK sitten selvittänyt ja riittävästi tätä ongelmaa,koska asiasta maristaan nykyään paljon. Tietysti kilpailutus vaikuttaa omalla tavallaan. Onko kohta yksitysella puolella sairaankuljetuksen yrittäminen mahdotonta, koska kulut kasvaa ja halvalla pitäisi selvitä? Sittenhän kunnat voisi itse hoitaa työt, joten luulisi että myönteisessä mielessa voitaisiin sopimuksista neuvotella. Mutta edelleenkään ei ole työntekijän ongelma, jos palkanmaksajan kukkaro on tyhjänä. Eikö sitten olisi sama lopettaa koko eh ja sairaankuljetus Suomessa. Todella mieleenkintoista, että vuodesta toiseen tämä aihe puhuttaa..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tero Esiin

Niin.. SSKsta en tiedä. Kyse on aika suuresta kuntapuolen alueesta reilun kymmenen ambulanssin voimin.

ja mitä se Jaana vastasi, lukee aiemmin (mielestäni)

esimiehelläni oli tarkoitus yrittää kerrankin kokeilla työntekijöiden edun mukaista asioiden ajamista yhdessä liiton ja työnantajan kanssa.

ojten se siitä. TEHY on työntekijöitä varten työnantajia vastaan, mutta kait sitä joskus voi kehittää yhdessäkin :blink:

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Juice

Niin.. SSKsta en tiedä. Kyse on aika suuresta kuntapuolen alueesta reilun kymmenen ambulanssin voimin.

ja mitä se Jaana vastasi, lukee aiemmin (mielestäni)

esimiehelläni oli tarkoitus yrittää kerrankin kokeilla työntekijöiden edun mukaista asioiden ajamista yhdessä liiton ja työnantajan kanssa.

ojten se siitä. TEHY on työntekijöitä varten työnantajia vastaan, mutta kait sitä joskus voi kehittää yhdessäkin :blink:

Tarkemmin kun luin niin taisin tulkita esimiehen "pomoksi" =)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
huomen

Taloussanomista sattui seuraava uutinen silmään :matalapalkka työt Noh, yksityinen saku ei ole listoille päässyt, mutta tuossa keski-ansio-osuudessa missä mm. vartija tienaa parin tonnin luokkaa uskaltaisin sanoa, että ihan samat rahat saa yksityinen sairaankuljettajakin töissä ollessaan. Työaika on 50% kuukaudesta, ilta ja yölisiä tulee jos on keikkaa. Esimerkin vartijan ei tarvitse sentään olla puolta aikaa elämästään töissä.

Kehittämisehdotus: palkkojen nostamisen onnistuminen meneillään olevissa neuvotteluissa!

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Kehittämisehdotus: palkkojen nostamisen onnistuminen meneillään olevissa neuvotteluissa!

Itsellä olisi kehittämisehdotuksena ennen kaikkea se, että jokainen ottaa selvää omista oikeuksistaan, pitää niistä kiinni, eikä allekirjoita kaikkia lappuja mitkä tuodaan eteen.

Työaikalainsäädäntö on varsin yksiselitteinen, mutta se voidaan kiertää jopa lainvoimaisesti ellei työntekijä siihen itse puutu.

Varallaolossa olevan työntekijän pitäminen ei yhtäkkiä olekkaan niin paljon halvempaa kuin aktiiviauton pyörittäminen kun paperit tehdään paremmin. Toki eroa jää, mutta aktiiviautoa tarjotessa palvelunostajalle saa myös paremmat valmiuskorvaukset jolloin kynnys varallaolon lopettamiseen paikallisesti pienenee. Tietty se pitäisi kunnan päättäjillekin saada taottua päähän että varallaolo kuuluu ainoastaan varaauton varaautoon.

Ennen kaikkea tuossa on etuna työntekijän hyvinvoinnin lisäksi se kuntalaisen turva ja hänen oikeutensa laadukkaaseen ensihoitoon kelloon katsomatta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Kyllä se niin menee, että jokaisen ne on omat etunsa ensisijaisesti valvottava. Aika vähän tääläkin on heitelty parannus ja kehitys ehdotuksia tuleviin neuvotteluihin vietäviksi.

1. Sairaanhoitajalle sairaanhoitajan palkka, eli sama kuin kunnallisellakin puolella. Ollaan sitten perus- tai hoitotasolla. Lisäksi koulutus vaatimukset huomioiden hoitotasolle asianmukainen korvaus.

2. Varallaolo ei tule poistumaan vieläkään (ei varmaankaan yllätys kenellekkään?). = Neuvoteltava Vo korvaus siedettäväksi. Onko se sitte mikä, kaipaisin näkemyksiä? itse ajattelisin 50-70% välillä olevan sopiva määrä.

3. Selkeästi tuotava esille, että työvuorolista laaditaan täyttymään aktiivitunneista= 114.45h/3vko, eikä suunnittelusta syntyviä vajauksia täytetä vo ajoista. Arkipyhälyhennykset tietenkin huomioidaan edelleen.

4. Lauantai korvaus alkamaan jo 00:00 la yönä eikä vasta aamu kuudelta.

5. Vuorokautinen lepoaika, eli ei ole mahdollista ajattaa yötä ja laittaa päiväksi terkkariin tms.vaan ensisijaisesti lepo ja sitten vasta muihin välitöihin, jos kyytijumala armahtaa.Varmasti hankalaa järjestää varsinkin yhden auton firmoissa.

Tässä jotain omia ajatuksia kommentoitaviksi.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

1. Sairaanhoitajalle sairaanhoitajan palkka, eli sama kuin kunnallisellakin puolella. Ollaan sitten perus- tai hoitotasolla. Lisäksi koulutus vaatimukset huomioiden hoitotasolle asianmukainen korvaus.

Ehdottomasti hyvä huomio. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat voisivat mielestäni aivan hyvin työskennellä sillä liksalla mitä kunnallisellakin saa. Lähärillä taitaa olla pari tonnia aika liki tasan ja saikkarilla 2200-2300? Hoitotason velvoite sitten lisää palkkaa x eurolla. Myös eri vastuualueista pitäisi saada jotain, eli listat, lääketilaukset, varastotilaukset, autojen ja laitteistojen huollot jne.

2. Varallaolo ei tule poistumaan vieläkään (ei varmaankaan yllätys kenellekkään?). = Neuvoteltava Vo korvaus siedettäväksi. Onko se sitte mikä, kaipaisin näkemyksiä? itse ajattelisin 50-70% välillä olevan sopiva määrä.

Numerot näyttää hyviltä. Haarukka tuonne, eikä nykyisen TESin mukaista lässynläätä että työnantaja saa vapaasti päättää onko se 26 vai 31. Selkeät pykälät vaikka niin että jos mahdollista asuinpaikkansa (<5 km asemasta) puolesta päivystellä kotoa niin 50 % ja ulkopaikkakuntalaisille korotettuna sitten x % verran. Luonnollisestikaan lähtöön suotavaan kaffeevarttiin ei saa vaikuttaa korotettu vo-korvaus.

3. Selkeästi tuotava esille, että työvuorolista laaditaan täyttymään aktiivitunneista= 114.45h/3vko, eikä suunnittelusta syntyviä vajauksia täytetä vo ajoista. Arkipyhälyhennykset tietenkin huomioidaan edelleen.

Ilmeisesti monessa paikassa vieras ajatus. Eräs työntekijä tänään kauhisteli ääneen että mistä rahat tulee jos noin joudutaan tekemään. On se helppoa tämä edunvalvonta kun omia yleensä kiinnosta ja osa jopa tukeutuu isännän oikeuksiin ;D

4. Lauantai korvaus alkamaan jo 00:00 la yönä eikä vasta aamu kuudelta.

Ja sunnuntaikorvaus alkamaan muiden TESien tavoin klo 18 lauantaina.

5. Vuorokautinen lepoaika, eli ei ole mahdollista ajattaa yötä ja laittaa päiväksi terkkariin tms.vaan ensisijaisesti lepo ja sitten vasta muihin välitöihin, jos kyytijumala armahtaa.Varmasti hankalaa järjestää varsinkin yhden auton firmoissa.

Ei ole hankalaa vaan yksinkertaista, polille ei mennä jos katkeamatonta lepoa ei ole takana x tunnin verran. Pkl:n henkilökuntaresurssien täytyy kestää se, että ne kyytimiehet eivät tule sinne..eiväthän he siellä silloinkaan ole kun on keikkaa.

6. Varallaolon aikaisista lähdöistä voisi maksaa lähtö-/hälytys-/kutsurahana esim. 2 tunnin korottamattoman palkan, kuten jossain TESissä oli määrätty..paperiko mahtoi olla. Ja oikeastaan kaikki muukin mikä vähentää vo-auton ja aktiiviauton välistä hintaeroa.

7. Varallaolossa se aika kun pitää olla työmaalla töihin kutsumisesta lukien voisi olla 30-45 min nykyisen vartin sijaan. Paineet nostaa auto aktiiviin kasvaisivat varmasti huomattavasti.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

1. Sairaanhoitajalle sairaanhoitajan palkka, eli sama kuin kunnallisellakin puolella. Ollaan sitten perus- tai hoitotasolla. Lisäksi koulutus vaatimukset huomioiden hoitotasolle asianmukainen korvaus.

Ehdottomasti hyvä huomio. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat voisivat mielestäni aivan hyvin työskennellä sillä liksalla mitä kunnallisellakin saa. Lähärillä taitaa olla pari tonnia aika liki tasan ja saikkarilla 2200-2300? Hoitotason velvoite sitten lisää palkkaa x eurolla.

Melko lailla kunnallisen puolen palkat menee näin, ainakin täällä maakunnissa. Yksityisellä puheiden mukaan tehtäväkohtainen peruspalkka ilmeisesti 200-300 euroa vähemmän, siis keskimäärin..?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

1. Sairaanhoitajalle sairaanhoitajan palkka, eli sama kuin kunnallisellakin puolella. Ollaan sitten perus- tai hoitotasolla. Lisäksi koulutus vaatimukset huomioiden hoitotasolle asianmukainen korvaus.

Ehdottomasti hyvä huomio. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat voisivat mielestäni aivan hyvin työskennellä sillä liksalla mitä kunnallisellakin saa. Lähärillä taitaa olla pari tonnia aika liki tasan ja saikkarilla 2200-2300? Hoitotason velvoite sitten lisää palkkaa x eurolla.

Melko lailla kunnallisen puolen palkat menee näin, ainakin täällä maakunnissa. Yksityisellä puheiden mukaan tehtäväkohtainen peruspalkka ilmeisesti 200-300 euroa vähemmän, siis keskimäärin..?

Huhtikuussa kirjoitetussa sopimuksessa sen hetkinen TESin mukainen palkka 1614,97 €. Nyt muistaakseni 1664,xx €/kk ku tuli yleiskorotusta..kahteenkin otteeseen vissiin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

1. Sairaanhoitajalle sairaanhoitajan palkka, eli sama kuin kunnallisellakin puolella. Ollaan sitten perus- tai hoitotasolla. Lisäksi koulutus vaatimukset huomioiden hoitotasolle asianmukainen korvaus.

Ehdottomasti hyvä huomio. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat voisivat mielestäni aivan hyvin työskennellä sillä liksalla mitä kunnallisellakin saa. Lähärillä taitaa olla pari tonnia aika liki tasan ja saikkarilla 2200-2300? Hoitotason velvoite sitten lisää palkkaa x eurolla. Myös eri vastuualueista pitäisi saada jotain, eli listat, lääketilaukset, varastotilaukset, autojen ja laitteistojen huollot jne.

Ainakin Keski-Uudenmaan pelalla palkka tulee tehtävän, eikä koulutuksen mukaan, eli sairaankuljettajan vakanssia tekevä sairaanhoitaja tai ensihoitaja amk nauttii lääkintävaksin palkkaa, palkka nousee kun tehtävät muuttuu.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

5. Vuorokautinen lepoaika, eli ei ole mahdollista ajattaa yötä ja laittaa päiväksi terkkariin tms.vaan ensisijaisesti lepo ja sitten vasta muihin välitöihin, jos kyytijumala armahtaa.Varmasti hankalaa järjestää varsinkin yhden auton firmoissa.

Ei ole hankalaa vaan yksinkertaista, polille ei mennä jos katkeamatonta lepoa ei ole takana x tunnin verran. Pkl:n henkilökuntaresurssien täytyy kestää se, että ne kyytimiehet eivät tule sinne..eiväthän he siellä silloinkaan ole kun on keikkaa.

Juu tuo poli homma on yksinkertaista, mutta jos ainoa auto, niin kyytiä on ajettava kun sitä tulee. Varsinkin jos paikkaavia vankkureita ei ole liki.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Juu tuo poli homma on yksinkertaista, mutta jos ainoa auto, niin kyytiä on ajettava kun sitä tulee. Varsinkin jos paikkaavia vankkureita ei ole liki.

Työturvallisuuslaista löytyy tiukkaan paikkaan pykälä, en ole vaan kuullut että kenelläkään olisi ollut kanttia tätä käyttää vaikka perusteita siihen olis ollut jossakin vaiheessa melkein jokaisella yksityisellä sakukuskilla.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

5. Vuorokautinen lepoaika, eli ei ole mahdollista ajattaa yötä ja laittaa päiväksi terkkariin tms.vaan ensisijaisesti lepo ja sitten vasta muihin välitöihin, jos kyytijumala armahtaa.Varmasti hankalaa järjestää varsinkin yhden auton firmoissa.

Ei ole hankalaa vaan yksinkertaista, polille ei mennä jos katkeamatonta lepoa ei ole takana x tunnin verran. Pkl:n henkilökuntaresurssien täytyy kestää se, että ne kyytimiehet eivät tule sinne..eiväthän he siellä silloinkaan ole kun on keikkaa.

Juu tuo poli homma on yksinkertaista, mutta jos ainoa auto, niin kyytiä on ajettava kun sitä tulee. Varsinkin jos paikkaavia vankkureita ei ole liki.

Juu toki noin. Kyllä renki kuulis kunniansa kun isännän korviin kantautuu että ollaan tarjottu häkelle "x-0, ollaan väsyneitä" :D

Toki dinon esittämä pykälä tuon huilaamisen oikeuttaa, mutta tosissaan se että kenellä sitä kanttia sitten on.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Toki dinon esittämä pykälä tuon huilaamisen oikeuttaa, mutta tosissaan se että kenellä sitä kanttia sitten on.

Vaikka pykälää ei ole otettu keppihevoseks niin kyllähän pitkästä kyydistä on joskus vuoron lopulla jouduttu neuvottelemaan kun ollaan oltu 24h koko ajan menossa. Toki helppoa kieltäytyä kun tietää että korvaava yksikkö löytyy läheltä helposti.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Juu toki noin. Kyllä renki kuulis kunniansa kun isännän korviin kantautuu että ollaan tarjottu häkelle "x-0, ollaan väsyneitä" :D

Toki dinon esittämä pykälä tuon huilaamisen oikeuttaa, mutta tosissaan se että kenellä sitä kanttia sitten on.

Kyllä olen joskus kuullut x-0 tuolla perusteella ja ei siitä rengeille oltu kovin tyytyväisiä oltu.

Meidän yksikköä joskus yritettiin saada terkkarille päiväksi, mutta vetosimme runsaisiin ajomääriin ja yrittäjä ilmoitti, että kokeilu loppu ennenkuin alkoikaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
huomen

Juu toki noin. Kyllä renki kuulis kunniansa kun isännän korviin kantautuu että ollaan tarjottu häkelle "x-0, ollaan väsyneitä" :D

Toki dinon esittämä pykälä tuon huilaamisen oikeuttaa, mutta tosissaan se että kenellä sitä kanttia sitten on.

Kyllä olen joskus kuullut x-0 tuolla perusteella ja ei siitä rengeille oltu kovin tyytyväisiä oltu.

Meidän yksikköä joskus yritettiin saada terkkarille päiväksi, mutta vetosimme runsaisiin ajomääriin ja yrittäjä ilmoitti, että kokeilu loppu ennenkuin alkoikaan.

Me on saatu sovittua terkkarin kanssa se, että jos on kyytiä ajettu myöhään illalla tai yöllä niin sillon ei tulla tk:lle. Tk-hoitajat on asian sisäistäneet ja on vielä kerrottu, että jos meitä ei siellä ole aamulla niin varmaan nukutaan tai ollaan keikalla. Saatte kyllä soittaa ja tullaan jos vaan voidan. Mut ei me olla edes harkittu X-0 tilannetta, että ollaan väsyneitä...omistaja ei saattais tykätä. Kyllä on joskus tullut ajettua keikkaa silmät niin ristissä, että on siitä ollu ajoturvallisuus kaukana. kahden vuorokauden valvominen ei oo kellekäään hyväksi tai enemmän...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jasu

Ambulanssien 15 minuutin lähtövalmius pitäisi saattaa tavallisen kansan tietoon. Ihmisten äänestämät päättäjäthän varallaoloa ostavat. Vartissa keikalle lähtevää ambulanssia tuskin kuitenkaan haluaisi kovin moni tavallinen kansalainen, jos vain asiasta tietäisi. Joku rohkea, jolla on sana hallussa, voisi kirjoittaa vaikka Helsingin Sanomien ja muiden isojen lehtien mielipidepalstoille varallaolosta. Tiedottaa pitäisi ainakin, että varalla on usein kunnan ainoa ambulanssi, ei mikään kiireettömiä keikkoja ajava siirtoauto. Ja maallikoille pitäisi selittää, miten 15 minuutin ylimääräinen viive vaikuttaa akuutisti sairastuneen potilaan hoitoon. Ja kun keikalle lähdetään kotipäivystyksestä, ei lähtö onnistu paljoakaan alle vartissa, vaikka tehtävä olisi kuinka kiireellinen. Joku voi yrittää puolustella varallaoloa sillä, että sen ansiosta pienilläkin kunnilla riittää rahat omaan ambulanssiin. Todellisuudessa kuitenkin muutaman pikkukylän yhteinenkin, oikein sijoitettu, välittömästi lähtevä ambulanssi tavoittaa merkittävän osan potilaista nopeammin kuin vartissa. 15 minuutin viiveellä lähtevä ambulanssi ei luonnollisesti tavoita yhtäkään potilasta alle 15 minuutissa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Ambulanssien 15 minuutin lähtövalmius pitäisi saattaa tavallisen kansan tietoon. Ihmisten äänestämät päättäjäthän varallaoloa ostavat. Vartissa keikalle lähtevää ambulanssia tuskin kuitenkaan haluaisi kovin moni tavallinen kansalainen, jos vain asiasta tietäisi. Joku rohkea, jolla on sana hallussa, voisi kirjoittaa vaikka Helsingin Sanomien ja muiden isojen lehtien mielipidepalstoille varallaolosta. Tiedottaa pitäisi ainakin, että varalla on usein kunnan ainoa ambulanssi, ei mikään kiireettömiä keikkoja ajava siirtoauto. Ja maallikoille pitäisi selittää, miten 15 minuutin ylimääräinen viive vaikuttaa akuutisti sairastuneen potilaan hoitoon. Ja kun keikalle lähdetään kotipäivystyksestä, ei lähtö onnistu paljoakaan alle vartissa, vaikka tehtävä olisi kuinka kiireellinen. Joku voi yrittää puolustella varallaoloa sillä, että sen ansiosta pienilläkin kunnilla riittää rahat omaan ambulanssiin. Todellisuudessa kuitenkin muutaman pikkukylän yhteinenkin, oikein sijoitettu, välittömästi lähtevä ambulanssi tavoittaa merkittävän osan potilaista nopeammin kuin vartissa. 15 minuutin viiveellä lähtevä ambulanssi ei luonnollisesti tavoita yhtäkään potilasta alle 15 minuutissa.

Juuri näin! Edelleen peräänkuulutan tässä asiassa SEHL:n kannanottoa... sehän hoitaa meidän ammatillista edunvalvontaa, ja tää koskisi mielestäni juurikin sitä. Kunnan ratkaisujen takia me ei voida antaa potilaille parasta mahdollista, ennustetta parantavaa hoitoa. Jotenkin uskoisin, että Tehyn yhteistyöjärjestön antama lausunto kiinnostaisi mediaa enemmän kuin yksittäisen kyytijampan kirjoitukset. Toki sitäkin kannattaisi yrittää. Tilaajan vastuu. Siitä puhuttiin neuvottelupäivilläkin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Joku voi yrittää puolustella varallaoloa sillä, että sen ansiosta pienilläkin kunnilla riittää rahat omaan ambulanssiin.

Siinä pikkukylässä missä itse työskentelen on sosiaali- ja terveystoimen menot vuodessa ~ 90 miljoonaa euroa. Ei siinä yksi amblari tunnu missään, lähti se sitten aktiivista tai varallaolosta. Kyse on vain siitä mihin ne rahat halutaan laittaa. Kunnathan nykyisin sijoittavat kaikenmaailman kulttuurihömppään ja arkkitehtuuriin jne miljoonia vuosittain, juoppoja hyysätään isolla rahalla kautta maan ja samalla koitetaan säästää mm. potilaiden haavanhoitotarvikkeista tai hoitajien hanskoista.

Raha on ihan oikeasti vain sivuasia, jos kunnan päättäjät ymmärtäisivät mitä he ovat tilaamassa. Suurin rikos joskus on se tyhmyys.

Todellisuudessa kuitenkin muutaman pikkukylän yhteinenkin, oikein sijoitettu, välittömästi lähtevä ambulanssi tavoittaa merkittävän osan potilaista nopeammin kuin vartissa. 15 minuutin viiveellä lähtevä ambulanssi ei luonnollisesti tavoita yhtäkään potilasta alle 15 minuutissa.

Oikeassa olet. Syrjäseuduillakin taajamien maantieteelliset etäisyydet ovat usein järkevyyden rajoissa ja useinpa vielä leijonanosan matkasta pääsisi taittamaan valtatietä pitkin.


Ja mitä pienempi kylä, sitä enemmän sairaankuljetushenkilöstön työpanosta voidaan hyödyntää toisaalla sillä aikaa kun ajoa ei ole. Esim. monessa paikassa jo nykyään käytössä oleva polityöskentely, jotain ksh-tyyppistä, joskaan ei niin sitovaa että valmiit listat tehtäisiin, turvapuhelinpalvelut, jotain kiinteistöhuollon hommaa, jne jne. Tietenkin pitää aina paikallisesti sopia mihin työntekijät suostuvat, miten toimitaan jos keikat ovat kuormittaneet työntekijöitä paljon (eli että saa sitten päivisin nukkua), kuka hoitaa hommat jos ollaan ajossa jnejne. Tässäkin vaan täytyy olla tarkkana, että laadukkaan ensihoitopalvelun tuottaminen riittävällä ripeydellä on prioriteetti #1.

Mutta nekin firmat missä nyt ollaan 8-16 aktiiveissa, voisivat laittaa lanssarit polille päiväksi, siirtää päiväaktiivit 8 tunnilla eteenpäin ja enää olisikin vain yö 00-08 varalla. Yrittäjän ei tarvitsisi pkl:lta pyytää kuin jotain 20€/h/hlö ja palkkakustannukset tulisi katettua kuten ennenkin, eli menot nousee 0 €. Ja kuten SEHL:n puheenjohtajakin neuvottelupäivillä sanoi, ei niitä äijiä kannata tallilla makuuttaa vaan ne pitää saada töihin jo ihan ammattitaidon säilymisenkin takia, puhumattakaan tuottavuudesta. Puhe oli tuolloin ht-yksiköistä, jotka ajavat ainoastaan a- ja b-tehtäviä, mutta päteehän tuo lause aika globaalilla tasolla.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×