Jump to content
MAINOS

Ruotsiin töihin lähteminen?


sh-t

Recommended Posts

Vaikka olenkin tyytyväinen sairaanhoitajan työhöni Suomenmaassa, aina välillä on käynyt mielessä kokeilla Ruotsiin suuntaamista. Tästä olisin kaivannut vähän evästystä ja olisi kiva kuulla kokemuksista.

Eli, Legitimointi, onko niin simppeli juttu mitä Socialstyrelsen:nin nettisivu antaa ymmärtää?

Kielivaatimukset, millä tavoin tai millä todistuksilla olette joutuneet kielitaitonne näyttämään. Itse puhun sujuvaa ruotsia enkä itse kielen käyttämistä jännitä, tosin asiasanastoa pitännee varmasti päivittää.

Työpaikan löytäminen, oletteko päässeet vakityöhön vai kannattaako ensin etsiä sijaisuutta? Oletteko saaneet paikan jonkin välitysfirman kautta vai suoraan hakemalla? Miten suomalaisiin työnhakijoihin suhtaudutaan esim. suurissa sairaaloissa?

Tackar :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Legitimointi ruotsiin on yhtä helppo kuin norjaankin.Ruotsista tosin paperi tuli tosi nopeasti (2 viikossa).

Kysymys kuitenkin sinulle? Jos kieli sujuu, miksi edes harkitset lähtemistä Ruotsiin kun Norjassa on palkkataso huomattavasti parempi ja lentokoneella yhteydet Suomeen loistavat mikäli koti-ikävä iskee?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ehkä olen vadelmavenepakolainen ;) No Norjan kanssa lähinnä pelottaa hintataso, sikäli kun olen ymmärtänyt eläminen on Norjassa huomattavasti kalliimpaa ja tarkoitus olisi tehdä muutakin kun töitä... Saa toki korjata mielikuvaani sikäli jos olen väärässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseasiassa Suomessa se eläminen vasta kallista onkin kun ajatellaan suomen surkeaa palkkatasoa hoitoalalla. Bensan hintakin kohta lähes sama kuin Norjassa!! Norjassa ruokalaskun saa täysin samaksi kuin Suomessa sillä täällä on edullisia suomen K-markettien tuotteita vastaavia merkkejä myynnissä. Lisäksi itse valmistan paljon laatikkoruokia yms. Tarjouksia myös seuraan tiheästi.

Vuokra-asunnon saa soluasunnosta halvimmillaan 450 eurolla. Itse maksan omasta kaksiostani 1200eur, mutta tämä onkin sitten ihan viimeisenpäälle luksusasunto.

Itse harrastan täällä aktiivisti, käyn suomiseuran kanssa pelaamassa sählyä (ilmaiseksi), lenkkeily ei maksa mitään, vuoristovaellukset eivät maksa mitään ja niitä järjestetään kesällä opastettunakiin maksuttomasti!! Lasketteluun ostin kauden alussa kokopäivälipun, maksoi 25 euroa...siis voitko väittää kallistako?? Tanssituntini on ainoa suurenpi kustannuserä, 2 tuntia viikossa (eri lajit) 240eur, jolloin yhden tunnin hinnaksi tulee 7,5euroa eli täysin suomen hintatasoa...Harrastusmahdollisuuksia on valtavasti lisäksi kielikin on paljon kauniimpaa korvalle kuin tuo svenski:)

Norjassa voit kertoa suomen palkkasi 2-2,5 kertaisena...jos teet extraa vielä firmoille siihen päälle voi taso olla kolminkertainen, että se siitä.

Norjan luonto voittaa tuhatkertaisesti kauneudellaan Ruotsin tasaiset pellot. Tulepa kerran käymään ja kokemaan. Sydämesi jää tänne maahan, ja sen miksi, tulet huomaamaan kun ajat ruotsi/norjan rajan yli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hmm, jotenkin on ehkä tullut turha pelko Norjaa kohtaa. Monesti olen vain kuullut korkeasta hintatasosta, mutta ehkä siihenkin vaikuttaa se että kaikki tuntuu Suomessa kallistuvan... Palkka ei tosin ole ainoa kriteeri, sekä työ- että elinympäristö painavat vaakakupissa paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...