Jump to content
MAINOS

Väsyneenä ratissa?


dino

Recommended Posts

AKT:n sivuilla (http://www.akt.fi/cgi-bin/iisi3.pl?cid=akt&mid=3&sid=3&a=show&id=172) siterataan tutkimusta jossa kerrotaan että yli vuorokauden valvominen vastaa jopa yhden promillen ja 16:n tunnin valvominen 0,5 promillen humalaa.

Raskaassa liikenteessä on kuskien taukoja ja ajomääriä seurattu jo vuosikausia ajopiirtureilla, kevyeeseen ammattiliikenteeseen tuo seuranta ja lainsäädäntö ei jostain syystä vielä ylety.

Mielestäni myös sairaankuljetuksen työvuorojen pituuksiin ja sairaankuljettajien valvomiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Varsinkin yksityisillä työkentelevät sairaankuljettajat valittelevat usein miten on jo puolitoista vuorokautta ajettu putkeen - se ei voi olla vaikuttamatta turvallisuuteen öisillä siirtokyydeillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mun mielestä on hyvä työ rytmi viikko töitä ja viikko vapaata. Terkkarissa ollaan 8-16 ja silloin välitön lähtövalmius, sit alkaa vapaamuotoinen koti päivystys 15min lähtövalmiudella. Kyllä siinä kerkiää nukkumaan ihan tarpeeksi. ja enkä tiedä kovin montaa yksityistä sairaankuljetusta jolla on auto koko ajan menossa että ei lepää ollenkaan. paitsi tietenki pelkät päiväkyydit jotka ajaa pelkää siirtoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä on hyvä työrytmi viikko töitä ja viikko vapaata. Terkkarissa ollaan 8-16 ja silloin välitön lähtövalmius, sit alkaa vapaamuotoinen koti päivystys 15min lähtövalmiudella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tehnyt parhaillaan 7 vrk töitä ja 2 vrk vapaata, kun ei ollut ketään terveenä rattiin. No, saatiin ees joskus nukkua. Pidemmällä tahdilla tällaista ei kukaan jaksa. Kesän (toukokuun alusta elokuun loppuun) aikana ei juuri yhtään ehjää yötä ja päiväksi polille hommiin. Parhaat yöunet yhtäjaksoisesti luokkaa 3-4 h. Pätkinä nukuttu uni ei niin hyvä asia, kuin yhtäjaksoinen. Välillä ajetaan enempi, välillä nukutaan. Olen varmasti miljoona kertaa jo kertonut siitä hullusta juhannuksesta, jossa 4 vrk aikana ehti nukkua pätkissä 10h. Näin kyllä, etten ollut turvallinen potilaalle saati sitten auton rattiin menijäksi, mutta minkäs teit. Kyseisellä kylällä piti olla pyhinä hiljaista eikähän tuolloin vaihtomiestä löytynyt. Ne jotka olivat edes maisemissa olivat takuuvarmasti päissään. Piti vaan jaksaa. Ja jaksoinhan minä, silloin ikää reilut 20 v, mutta jos sama rääkki olisi osunut jonkun iäkkäämmän työntekijämme kohdalle niin miten olisi edes fysiikka kestänyt? Sen vuoron jälkeen puhuttiin kovasti, että pitäisikö vuorotahtia muuttaa, ettei 4 töitä 2 vp ole hyvä, vai mitä. Ratkaisu jäi löytymättä. Toivottavasti kuitenkin joskus puututaan meidänkin alan väsymiseen ja vaarallisuuteen ratissa. Huh, hälytysajossa väsyneenä, joka vastasi jotain 1 promillen känniä. No, minä alan olla varmaan sitten kohta väsyneenä ajamisen ammattilainen, joten voi varmaan kohta saada lain, että saan ajaa kännissäkin, kun on kerta harjoiteltu.  ;)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti kuitenkin joskus puututaan meidänkin alan väsymiseen ja vaarallisuuteen ratissa.

Ei ennen kuin ruumiita tulee isossa mittakaavassa.

Niinhän tämä valitettavasti aina menee. Meillä aikanaan syntymäkunnassa saatiin uusi ambulanssi vasta sitten, kun kunnanjohtaja kuoli infarktiin, kun ei yhtään ambulanssia saatu liikkeelle, kun eivät startanneet. Eli isolle kiholle pitää sattua jotain tai sitten tulla joku Estonia tyyppinen tapaus.

Huh, hälytysajossa väsyneenä, joka vastasi jotain 1 promillen känniä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tervetuloa stadiin töihin ei tarvi nukkua ja pisin työvuoro 24tuntia jos suostuu,ite en oo suostunut kuin 15 tunnin vuoroihin.joskus harvoin kun ei satu olemaan keikkaa,niin voin kyllä pötköttää,mutta ei tule uni töissä silmään.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs jos väsynyt kyytimies ajaa kolarin tms.  23 työtunnin jälkeen, kenen on syy  huh.gif

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs jos väsynyt kyytimies ajaa kolarin tms.  23 työtunnin jälkeen, kenen on syy  huh.gif

Kyllä se kyytimiehen syy on. Hänhän siinä ratin takana istuu ja viime kädessä päättää lähteekö auto liikkeelle vai ei.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs jos väsynyt kyytimies ajaa kolarin tms.   23 työtunnin jälkeen, kenen on syy  huh.gif

Jos lakia rikotaan niin vastuu on työnantajalla.

Lainauksia työaikalaista:

"Moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava vähintään 10 tuntia kestävä yhdenjaksoinen lepoaika jokaisena 24 peräkkäisen tunnin jaksona"

"Työnantajan on annettava palveluksessaan olevalle moottoriajoneuvon kuljettajalle vuorokautisen työajan seuraamista varten henkilökohtainen ajopäiväkirja. Kuljettajan on pidettävä ajopäiväkirjaa siten, että siitä ilmenee työ- ja lepoaikojen sekä taukojen alkaminen ja päättyminen vuorokaudessa. Kutakin jaksoa koskeva merkintä on tehtävä ajopäiväkirjaan heti sen päätyttyä ennen seuraavan jakson alkamista. Ajopäiväkirjan sijasta voidaan käyttää ajopiirturia."

"Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työntekijän on oltava asunnossaan tai muualla tavoitettavissa niin, että hänet voidaan tarvittaessa kutsua työhön. Varallaoloaikaa ei lueta työaikaan. Varallaoloajan pituus ja varallaolon toistuvuus eivät saa haitata kohtuuttomasti työntekijän vapaa-ajan käyttöä. "

En tiedä onko yksityisillä työskenteleville sairaankuljettajille neuvoteltu jokin oma työaikalaki, mutta edellä mainittuja pykäliä rikotaan kyllä melkoisen yleisesti sairaankuljetuksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs jos väsynyt kyytimies ajaa kolarin tms.  23 työtunnin jälkeen, kenen on syy  huh.gif

Jos lakia rikotaan niin vastuu on työnantajalla.

Lainauksia työaikalaista:

"Moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava vähintään 10 tuntia kestävä yhdenjaksoinen lepoaika jokaisena 24 peräkkäisen tunnin jaksona"

"Työnantajan on annettava palveluksessaan olevalle moottoriajoneuvon kuljettajalle vuorokautisen työajan seuraamista varten henkilökohtainen ajopäiväkirja. Kuljettajan on pidettävä ajopäiväkirjaa siten, että siitä ilmenee työ- ja lepoaikojen sekä taukojen alkaminen ja päättyminen vuorokaudessa. Kutakin jaksoa koskeva merkintä on tehtävä ajopäiväkirjaan heti sen päätyttyä ennen seuraavan jakson alkamista. Ajopäiväkirjan sijasta voidaan käyttää ajopiirturia."

"Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työntekijän on oltava asunnossaan tai muualla tavoitettavissa niin, että hänet voidaan tarvittaessa kutsua työhön. Varallaoloaikaa ei lueta työaikaan. Varallaoloajan pituus ja varallaolon toistuvuus eivät saa haitata kohtuuttomasti työntekijän vapaa-ajan käyttöä. "

En tiedä onko yksityisillä työskenteleville sairaankuljettajille neuvoteltu jokin oma työaikalaki, mutta edellä mainittuja pykäliä rikotaan kyllä melkoisen yleisesti sairaankuljetuksessa.

Tuo taitaa koskea vain ammattiliikennettä, sairaankuljetus ei vaadi ammattiajolupaa, joten ei taida nuo pykälät olla sovellettavissa. Ja toki kuljettaja viime kädessä vastaa itse ajamisestaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo taitaa koskea vain ammattiliikennettä, sairaankuljetus ei vaadi ammattiajolupaa, joten ei taida nuo pykälät olla sovellettavissa.

Voipi olla näin, tosin tietyissa asioissa (esim. sairauden takia ammatista luopuminen) sairaankuljetus rinnastetaan raskaaseen ammattiliikenteeseen.

Ja toki kuljettaja viime kädessä vastaa itse ajamisestaan.

Totta kai, itse ollaan vastuussa. En vain ole kuullut sairaankuljettajasta joka on ilmoittanut työnantajalle tai hätäkeskukseen auton olevan pois ajosta kuskin väsymyksen vuoksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei SSK ole mitään eriyissopimuksia tehnyt. Max. työaika on se 15 h/vrk mutta sitä tosiaan yleisesti rikotaan. Työnantaja voi anoa työauojelupiiristä erikoislupaa ylipitkien työvuorojen teettämiseen, eriasia onkin kuinka  moni sen on hakenut. Sama lupa pitää olla myös kunnallisella esim. palolaitokset. Kysykää omalta työantajaltanne onko heillä sellaista?

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja toki kuljettaja viime kädessä vastaa itse ajamisestaan.

Niin mutta kyllä uusi työsuojelulaki pistää myös työanantajan vastuuseen, ai niin eihän sekään koske sairaankuljetusta.. ::) Kyllä ensihoito on hieno ammatti angel.png

Muoks; lainaukset kuntoon

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä on esimerkki oulunpalolaitoksen sairaankuljettajien työ rytmistä vuodelta-03. mun mielestä ihan hyvä järjestely ei ainaka pitäis ruveta väsyttään. :)Säännöllinen työaika on keskimäärin 42 tuntia viikossa 8 viikon aikana siten, että työvuoron pituus on 9 tuntia päivällä ja 15 tuntia yövuorossa. Työvuoron työaika on päivällä klo 8.00-17.00 ja yöllä klo 17.00-8.00.

sanokaas mielipiteitä ;) ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ampulanssimies

tämän topicin alla tulee hyvin esille yksi syy siihen että ampulanssimies on nykyään sairaalan seinien sisällä.

saa sitä akuuttihoitoa onneksi antaa täälläkin  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän jokaisen itsensä tuntevan kyytimiehen pitäisi tuntea itse onko kykenevä rattiin huh.gif Ei se ampparin ajaminen niin hienoa ole, että siinä rattimiehen paikalla pitää kokoajan postata.... On mulla menny vuorokausi nukkumatta, mutta pitää olla "itsetietoinen" että osaa sanoa "Aja sää!". Ja se adrenaliini on mulla ainakin vuosien saatossa vähentyny, mikä on omasta mielestä hyvä asia. Toki sitä vielä sieltä erittyy ettei pääse ulkona kylmää tuntemaan... Ja taas toisaalta unenjahjat parantuneet, joka on mahdollistanut nukkumisen mennessä kiirukyytille.... jokaisen pitää tehdä omat valinnat...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuh, vuorokauden mittaset vuorot on ja välillä väsykin on painanut. Parasta on sanoa että toinen ajaa. Työrytmillä 1vrk töitä ja 3 vapaata ehtii oikeasti lepäämään riittävästi työvuorojen välillä, jos vaan haluaa. Eihän nukkuminen ole sen vaikeempaa kuin laittaa silmät kiinni ja vaipua horrokseen...

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän jokaisen itsensä tuntevan kyytimiehen pitäisi tuntea itse onko kykenevä rattiin huh.gif Ei se ampparin ajaminen niin hienoa ole, että siinä rattimiehen paikalla pitää kokoajan postata.... On mulla menny vuorokausi nukkumatta, mutta pitää olla "itsetietoinen" että osaa sanoa "Aja sää!". Ja se adrenaliini on mulla ainakin vuosien saatossa vähentyny, mikä on omasta mielestä hyvä asia. Toki sitä vielä sieltä erittyy ettei pääse ulkona kylmää tuntemaan... Ja taas toisaalta unenjahjat parantuneet, joka on mahdollistanut nukkumisen mennessä kiirukyytille.... jokaisen pitää tehdä omat valinnat...

suuri osa työpareista on ei ajoluvallisia,elii siinäpä ajaa itte

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä auta vaikka kaikilla on ajolupa, jos samaa vuororumpaa tehdään molemmat. Tällöin myös molemmat yleensä yhtä väsyneitä. Sitten pakko huomioida ikä. Ei eläkeikää lähestyvä työpari jaksa enää samaa rumpaa kuin parikymppinen. Me ajetaan yleensä vuorotellen joka toinen keikka näin välttyy jatkuvalta toiselta paikalta. Vuoroista kyllä joustetaan tarpeen mukaan, mutta jos ollaan saman parin kanssa se 4 vrk töissä hyvin rikkinäisillä öillä niin kyllä molemmat varmasti ovat aika loppu viimeisillä keikoilla.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei eläkeikää lähestyvä työpari jaksa enää samaa rumpaa kuin parikymppinen.

Siis usein näin, poikkeukset sitten vahvistaa säännön. Väsyneimmät hoitajat jotka olen tavannut ovat olleet nuoria vastavalmistuneita.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...