Jump to content
MAINOS

Diazepamin jälkiunivaihe


Ninnu

Recommended Posts

Potilaalle X annettin epäiltyyn epilepsiakohtaukseen ( potilas vaikeasti kehitysvammainen, anamneesissä epilepsia, spastiset jäsenet ), johon toisaalta liittyi puolierot pupilleissa ( vuoto ?), BOOP epäily, NM-letku, AOT...sao2  98 o2 maskilla 6l/min

Potilaalle annettiin Diazepamia 5 mg rectioli - 10 mg i.v - 5 mg i.v ilman vastetta. Katse oli kääntyneenä ylöspäin ja potilas hengitti kuorsaten ja välillä pinnallisesti, RR laski diapamin vaikutuksesta ja nostettiin nesteytyksellä.

Kysymys: Potilas ei reagoinut kivulle mitenkään ( ei edes jäsenten ulos-tai sisäänkierrolla ), imettäessä tosin kakoi letkua. Voiko Diapamin jälkiunivaihe ( tai/ja epilepsiakohtauksen) aiheuttaa kivulle reagoimattomuuden? Vaiko kyseessä syvä tajuttomuus? Opiskelija täällä kyselee...

"You can't be as an tourist in your own life"

Link to comment
Share on other sites

No ei kyllä noin pienillä diatsepaamiannoksilla pitäisi älyn olla noin poissa. Kipureaktio säilyy pamien kanssa pelatessa aika pitkään. Jos pupilleissa on puolierot ja potilas on noinkin reagoimaton, niin miksei päätä kuvattu kipin kapin?

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Jos pupilleissa on puolierot ja potilas on noinkin reagoimaton, niin miksei päätä kuvattu kipin kapin?

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Link to comment
Share on other sites

Työvuoro loppui ennenkuin asia selvisi, oli siis menossa pään TT:hen, Ca keuhkoissa ja metastasointiepäily. Täysin vuodepotilas, ei loukkaantumismahdollisuutta  Eli siis noin pienillä annoksilla ei tajuntaa ja kipuvastetta pitäisi saada noin huonoksi? Paljonko on diatsepaamin ad ? Johtuuko ns. jälkiuni pitkästä puoliintumisajasta?

"You can't be as an tourist in your own life"

Link to comment
Share on other sites

Diatsepaamillahan on raja jossain taivaissa, 100-200mgkään "ei vielä tunnu missään".

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Link to comment
Share on other sites

Diatsepaamillahan on raja jossain taivaissa, 100-200mgkään "ei vielä tunnu missään".

Hmmm... Pharmakan mukaan status epilecticuksen laukaisuun riittäisi ad. 20 mg, delikkapotilaille 200 mg kyllästysannos vrk:n aikana toteutettuna olisi 200 mg ad. Vanhuksille vielä varovaisemmin.

"You can't be as an tourist in your own life"

Link to comment
Share on other sites

Diatsepaamillahan on raja jossain taivaissa, 100-200mgkään "ei vielä tunnu missään".

Hmmm... Pharmakan mukaan status epilecticuksen laukaisuun riittäisi ad. 20 mg, delikkapotilaille 200 mg kyllästysannos vrk:n aikana toteutettuna olisi 200 mg ad. Vanhuksille vielä varovaisemmin.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

???Tyhmänä kyselen että mikä on BOOP? huh.gif (kuitenkin joku perusjuttu joka mun olis pitänyt oppia jo vaksikoulutuksen aikana  :-[ )

Se on keuhkokudoksen tulehduksellinen sairaus, johon eivät antibiootit pure, vaan on turvauduttava kortisonilääkitykseen. Keuhkokudos muuttuu sairauden myötä tulehdusalueilla sidekudokseksi. Vastaus mututuntumalta, Google:ttamalla löydät lisää ja tarkempaa tietoa :D

"You can't be as an tourist in your own life"

Link to comment
Share on other sites

Meillä tässä kuluneen syksyn aikana muutama vaikea delirium tapaus. Potilaalle annettu Diapam mixt. n. 240 mg/Vrk ja Serese inj. 5mg x 4-5/vrk. ja vielä meinaa kaverit hillua, että se siitä jälkiunesta.

Link to comment
Share on other sites

Meillä tässä kuluneen syksyn aikana muutama vaikea delirium tapaus. Potilaalle annettu Diapam mixt. n. 240 mg/Vrk ja Serese inj. 5mg x 4-5/vrk. ja vielä meinaa kaverit hillua, että se siitä jälkiunesta.

Ja onhan tuo Propofoli-infuusio?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

psykiatrisessa sairaalassa käytämme diapamia ensisijaisena delirium-lääkityksenä, normaalisti 20mg/tunnin-kahden välein mixt, ad.160-200mg:aan per.os.  valitettavan usein nykyisin kysymyksessä on sekakäyttäjä(diapamin vaste heikko), diapamin jälkeen siirrymme serenaseen 5mg i.m,tarvittaessa1-3kertaa. joskus käytämme myös neuroleptivaiheessa fluanxol-guttia 20 kerta-annoksena.

diapam-kyllästys on ensisijainen, koska sen sivuoireet ovat neurolepteihin nähden mitättömät ja se ehkäisee epileptisia, kramppeja. diapam on siitä erillainen pami, että sen puoliintumisaika on huomattavasti pitempi kuin muilla pameilla joten esim.uutta diapam-kyllästystä kannattaa välttää ja siirtyä neurolepteihin.

mukaan kyytipojaksi tietenkin neurobion-injektiona x 3-5vrk, jotkut lääkärit tosin määräävät mukaan vielä neuramininkin-injektiona. ja nesteytys sekä delirium-labrat.

Link to comment
Share on other sites

Itse olisin pyrkinyt hoitamaan potilasta seuraavasti: Diapam iv, jos ei vastetta, niin dormicum kaveriksi ja jos vielä "tilanne päällä" niin sen jälkeen propofol tain yleisanestesia muuten. Toki perusyy tääsäkin on tärkeä ja sen tarkentaminen on tärkeää.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...