Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajan tehtävät terveyskeskuksen vuodeosastolla?


Vieras: nina.nuora

Recommended Posts

Vieras: nina.nuora

Hei!

Olen sairaanhoitajaopiskelija Pirkanmaan amkissa. Käytän tätä foorumia ensimmäistä kertaa.

Kysyisin joltakulta kokeneemmalta vinkkejä tutortyöhöni. Tehtäväni on selvittää, mitä kuuluu sairaanhoitajan tehtäviin terveyskeskuksen vuodeosastolla.

Etukäteen kiitollisena vastauksista

Nina

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sairaanhoito.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Olen viime jouluna valmistunut sairaanhoitaja ja valtaosan n. reilun vuoden työkokemuksestani olen saanut terveyskeskuksen vuodeosastolla. Työnkuva tämmöisellä osastolla riippuu tietenkin vähän osaston luonteesta, mutta paljonhan TK:n osastoilla on vanhuksia. Työnkuva muodostuu sekä perushoidosta että sairaanhoidosta. Usein sairaanhoitaja vastaa lääkkeiden jaosta, eri toimenpiteistä (pistämiset i.m. s.c...mahd. haavahoidot yms..) sekä i.v kanyloinnit ja nesteytykset ja lääkitykset i.v-teitse. Yleensä sairaanhoitaja on se, joka työskentelee lääkärin kanssa, toteuttaa lääkärin määräykset yms..Toimenkuva sairaanhoitajalla vaihtelee paikkakunnittain. Olen työskennellyt pohjoisessa pikkukylän TK:ssa sekä pääkaupunki seudun TK:ssa ja siinä välissä, keski-suomessakin, että tavat osastottain vaihtelee. Vuodeosasto työ koetaan yleensä raskaaksi ja sitähän se välillä onkin, mutta antoisaa työtä kuitenkin.

Joten suosittelen jokaisen alalle lukevan kokeilevan myös työtä vuodeosastoilla, sillä työ ei lopu koskaa tällä alamme osa-alueella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Fotze: mee ny vähä ittees

Niinpä...

nina.nuora olisi kyllä ansainnut ihan asiallisen vastauksen. Jätä sitten mielummin kommentoimatta.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: nina.nuora

Sairaanhoito.

Kiitos kovasti Fotze ystävällisestä ja fiksusta vastauksestasi.  :-* Itse olen myös lähihoitaja, ja tiedän sentään jotain. Alkuperäinen kysymykseni oli ehkä vähän ylimalkaisesti muotoiltu.

Oudi kirjoitti asiallisen vastauksen, kiitos siitä. Mielelläni kuulisin vielä lisää näkökulmia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja aika usein sh on vuoron "pomo", jos osastolla enemmistö on perushoitajia/lähihoitajia. Paljon myös paperihommaa (uusien potilaiden paperit, tutk. tilaamiset, lääkekortit, kurvat, kirjaamiset, päivän työt-lista, kakkalista  ;)), onneksi joissain tk-vuodeosastoilla sähköiset tietokannat helpottavat huomattavasti työskentelyä. Lisäksi potilaiden kotiutuessa/siirtyessä jatkohoitoon ohjaamiset ja opastukset sekä hoidon jatkuvuuden järjestäminen on pääosin sh:n hommia.

Totta on, että tk-vuodeosastoilla ei tarvitse  miettiä mitä seuraavaksi tekee. Homma riittää ja kaikkeen ei sh:na millään ehdi mukaan, yleensä perushoitoon osallistuminen jää vähemmälle.

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu anteeksi tuosta ylimalkaisesta vastauksesta, olin hiukka tuohtuneessa mielentilassa. Mutta kun yleensäkin nämä "koulutyötä varten kyselen"-kysymykset herättävät minussa sellaisia kellonsoittoja että joku haluaa nyt päästä koulutöissään helepolla. Eikä siinä mitään väärää ole tietystikään, kaikki keinothan on sallittuja.

Itseäni vain hiukka nyppii ajoittain tuo sairaanhoitajan työnkuva tk-vuodeosastolla, siis juuri noi ylläkuvatun kaltaiset. Eli ensin puhutaan omahoitajuudesta, ja sitten siellä kuitenkin on se sh-päällepäsmäri joka piikittelee ja tekee muitakin hienoja temppuja. Työnjako koulutuksen mukaan on hienoa, omahoitajuus on hienoa, pää räjähtää. Poks. Kaveri oli ollut hurrilassa ja siellä sh ei todellakaan osallistunut mihinkään muuhun hoitoon kuin lääkesellaiseen, ja sitten kun oli sen tehnyt ja meni auttamaan perushoidossa niin muut kollegat ohjasivat äkkiä pois että älä ny hullu noita paskahommia tee. Varmaan ihan kliffaa duunia jos ei tykkää ihmisistä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu anteeksi tuosta ylimalkaisesta vastauksesta, olin hiukka tuohtuneessa mielentilassa. Mutta kun yleensäkin nämä "koulutyötä varten kyselen"-kysymykset herättävät minussa sellaisia kellonsoittoja että joku haluaa nyt päästä koulutöissään helepolla. Eikä siinä mitään väärää ole tietystikään, kaikki keinothan on sallittuja.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...