Jump to content
MAINOS

Hoitajan rooli poliklinikalla?

Pernasoppa

Recommended Posts

Posted

Kertokaahan ja mainostelkaahan ihmiset, millaisessa työnkuvassa olette poliklinikoilla työskennelleet/työskentelette? Nyt kun niitä on pitänyt/saanut opiskelijan roolissa kierrellä niin jotenkin outo kuva siitä työnkuvasta kieltämättä jäi. Paljon on paperihommia, ja joissain paikoissa tuntui siihen jäävänkin tuo rooli. Eli miksi siinä pitää istua sairaanhoitaja? Muuttuuko tämä homma tulevaisuudessa, kun kaikki osastonsihteerit ovat lähihoitajia? Joillain poleilla sitten oli kyllä paljon toimenpiteitä ja lääkäri-hoitaja-työparijuttu oli toimiva.

Mikä teidät on saanut polille? Päivätyön perässä? Siisti sisätyö? Vähemmän potilastyötä? Mainittakoon nyt vielä tässä polikinikalla tarkoitetaan erilaisia sisätautisia ja kirurgisia mestoja, ei päivystyspkl.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

MAINOS
Posted

Olen joskus ollut työharjoittelussa sis.pkl ja en viihtynyt siellä. Työ oli kyllä kevyttä ja helppoa mutta en halua toimia osastosihteerin roolissa.

Posted

Psykiatrian polit taitaa olla erilaisia .... ;)

- elämä on asenne kysymys -

Posted

Kir.polilla työnkuva vaihtelee sen mukaan mihin tiimiin kuuluu tai minkä tyyppistä polivastaanottoa hoitaa, ainakin siellä missä olen ollut. Kontrollit (esim. ortopediset) hoituu usein niin että lääkäri katsoo ja laittaa ylös mitä jatkoja ja sitten potilas tulee hoitajan luo joka selvittää jatkot, neuvoo ja opastaa, tekee ajanvaraukset suoraan mukaan jne. Toimenpidepolilla toimii lääkärin työparina pienissä toimenpiteissä ja tutkimuksessa (mm. skopiat), valmistelee ne ja huolehtii potilaasta toimenpiteen aikana, kirjaa, tekee ajanvaraukset ja selvittää jatkot potilaalle... Mä ainakin oon tykänny, vaihtelevaa ja intensiivistä. Tietysti joskus on ollu myös "paperinpyörittelypäiviä", mutta ei jatkuvasti.

Posted

Itse olen toiminut reilu kaksi vuotta silmäpoliklinikalla sairaanhoitajana.  Lääkärin tutkimushuoneessa sairaanhoitajan työ on useimmiten varsin yksitoikkoista, ellen sanoisi puuduttavaa; lääkärin apulaisena toimimista(silmätippojen laittoa, pään tukemista mikroskoopissa, avustamista pienissä toimenpiteissä esim. rikan poistot).  Lisäksi annamme kontrolliaikoja ja erilaisia muita tutkimusaikoja. Poliklinikalla tehdään myös mm. näkökentttä-, väri-, hämäräadaptaatio- ym. tutkimuksia ja erilaisia silmien kuvauksia  :), jotka siis työpaikkakoulutettu sh tekee. Lisäksi sh avustaa laserhoidoissa lääkäriä.  Eli kovasti helppoa työtä, mutta yksitoikkoista ja varmasti ajan myötä työssä unohtuvat ne kliinisen hoitamisen taidoit mitä on joskus osannut. 

Elämäntilanteeni on tällä hetkellä sellainen, että on oltava tyytyväinen nykyhetkeen ja työn plussapuoliin.  Työ on päivätyötä, pyhät ja viikonloput ovat vapaita.  Työasioita ei tarvitse tuoda kotiin.  Päivät ovat vaikkakin kiireisiä usein, niin helppoja - ei tarvitse venyä tietojen tai taitojen suhteen...  OIkeasti olisi kuitenkiin mukavampi toimia tietojen ja taitojen ylärajoilla kuin alarajoilla...

Posted

Mä olin joskus neuron polilla ja tosi helpot hommat: istu vaan huoneessaan ja lääkäri toi tunnin välein potskun, jolle piti selittää jotai MRI:tä tms, ulkona alle 10 minuutin. Joskus piti antaa jotain pulloja lääkärille kun ne teki punktioita mut ei se hirveesti rasittanut. Suosittelen.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...