Jump to content
MAINOS

Kehityskeskustelut


Vieras: Vlorense

Recommended Posts

Vieras: Vlorense

Ihan vain haluaisin kysyä kehityskeskustelusta työpaikoillanne. 

Mitä mieltä olette?

Onko siitä ollut hyötyä?

Mikä sen tarkoitus mielestänne on?

Ja yleensäkin mielipiteitänne kehityskeskusteluista....

Onko se toteutettu mielestänne hyvin?

Kenen kanssa olette kehityskeskustelun käynyt? (oh, aoh, joku muu?)

Kyselen tätä täälläkin, koska meillä alkaa nyt kehityskeskustelut, enkä ole varma, olenko "pointin" ymmärtänyt ihan oikein... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Yhden kehityskeskustelun olen käynyt, aoh jutteli mukavia kanssani ja samalla täytettiin omaa ammattitaitoa kartoittava paperi samalla. Itse en kokenut hyötyväni siitä yhtään mitään. Eipä ole kukaan muukaan kehitykskeskustelun läpi käynyt kertonut kokeneensä sitä mitenkään hyödylliseksi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

....ja vähän muuta siihen liittyvää

Meillä aloitetaan kehityskeskustelut kunnassa ensi viikolla. Esimiehet keskustelevat alaisen kanssa. Sitten se mnee koortinaatioryhmälle. Aikataulu on kiireinen, vaikka tämä on ollut tiedossa kauan aikaa. Kriteerit olllaan nähty ja jonkinlainen laskentatapa sille, muuta ei vielä ole mennyt perille. Rahaa on vain vähän jaossa eli se tulee harvoille ja valitullle. Vaatimukset ovat kovat henkilökohtaisenlisän saamiselle, ainakin  minusta niin tuntuu. Tuloksellisuus nousi meillä  merkttävämmäksi osioksi 30% ja ammatin hallinta 20%, loput oli uusiutumiskykyä ja vuorovakutus taitoja 25% ja 25%.

Minä uskon että asia on ihan ok. kunhan ei vaan olla kateellisia toisille, jos joku saa lisää liksaa näin naisvaltaisella,pienipalkkaisella alalla. TYon vaativuuden arviointi on tuonut hyviä kororuksia 03HOI40 ryhmään kuuluville, ja muillekin. Tehtäväkohtaisten palkkkojen tarkastukset ovat kyllä vielä kesken. Meillä esim. lastenhoitajat/perushoitajat/lähihoitajat saivat 150 euroa ja hammashoitajat 90 euroa TVA:n mukaan 1.9.2004 ja peruspalkkoihin tuo kokemuslisäuudistus 5%. Kateutta tämä systeemi aihettaa, mutta meidän opittava se sietemään. Jos saadaan korotettua muiden palkkoja se luo paineita muidenkin palkkojen tarkistuksiin. Seuraavaksi lähdetään neuvottelemaan sairaanhoitajien palkoista.

Itse en ole ollut vielä keskustelussa, enkä tiedä seurauksia; saanko 50-100 euro tai en mitään!!huh.gif

Itse kuulun tuon 150 euron korotuksen piiriin ja olen erittäin tyytyväinen meidän paikallsiin neuvottelijoihin ja heidän kärsilällisyyten ja ennenkaikkea kentän työntekijöiden  kärsivällisyyteen, että vuosien varrella käytetty aika toi jonkinlaisia tuloksia. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on käyty kehittämiskeskusteluja kerran vuodessa. Vähän samaan tapaan kuin kammiovärinäkin kertoi. Siinä voi myös kertoa omia toiveitaan mitä haluaisi opiskella/tehdä lisää. Harvoin on pomon kanssa aikaa kahdenkeskiseen keskusteluun muulloin joten kyllä se ihan tervetullutta on ollut. TVA ei kyllä ole kuulunut keskustelun sisältöön, sen on jokainen tehnyt yksinään omasta työstään. TVA:sta on sitten porukalla keskusteltu kun pomo on tehnyt yhteenvetoa eri ammattinimikkeiden alle. Aika hurjista korotuksista lastenhoitaja kertoi TVA:n perusteella. Mielenkiintoista, että joissain paikoissa on varaa nostaa jopa 150 euroo palkkaa moisen paprun täyttämisestä. Meillä ei ole noussut senttiäkään kun ei ole rahaa. Tarvis varmaan alkaa miettiin työpaikan vaihtoa. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tuloksellisuus nousi meillä  merkttävämmäksi osioksi 30% ja ammatin hallinta 20%, loput oli uusiutumiskykyä ja vuorovakutus taitoja 25% ja 25%.

Kiinnostaisi tietää, miten niitä vuorovaikutustaitoja mitataan? Ulkopuolinen tarkkailija? Videointi ja työryhmäarvointi? Henkilökemia + pärstäkerroin?

Tarkoittaako tuo uusiutumiskyky siis kykyä oppia uusia menetelmiä ja ottaa niitä soveltaen käyttöön vai joustavuutta vai mitä?

Entä kuinka yksittäisen hoitotyöntekijän työn tuloksellisuutta mitataan? Omien potilaiden hoitoaikoja tilastoimalla?

Vaikuttaa aika hurjalta. Ei hoitotyötä ja hoitotyöntekijää voida arvioida samoilla mittareilla kuin esim. teollisuudessa tai talousmarkkinoilla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Armeijakin on ottanut kehityskeskustelut kuvioihin mukaan. Tosin se oli melko epävirallinen tilaisuus, koska oltiin alueen ensimmäiset sotilaat, niin asetettuja tavoitteita ei ollut käytössä. Tulevia tavoitteita oli vaikea määritellä, koska olin jo lähdössä kotiin. Tosin esitin toiveena komentajan tehtäviä seuraavalle missiolle. Ei mennyt läpi vaan asetettiin muut tavoitteet.

Jos minut vielä valitaan (jep, aion hakea) uudelle missiolle, niin edellisellä kehityskeskustelulla on tuskin mitään merkitystä.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä kehityskeskustelut voi olla hyviä ja antoisiakin! Meillä käydään läpi esim. omia vahvuuksia, tuntoja jne. ja oh antaa reilua palautetta- eri asia sitten on,miten pystyy vastaanottamaan kritiikkiä tai negatiivista palautetta ja pystyykö sitä hyödyntämään.Kehtityskeskustelun anti on paljon itsestä kiinni! Eihän ne välttämättä joka paikassa niin kaksisia ole, mutta kai työntekijäkin voi jotenkin oman osastonsa keskusteluihin vaikuttaa?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti pomo antaa myös sitä positiivista palautetta. Mulla kokemukset kehityskeskusteluista on kanssa hyviä. Pomo joutuu istuu mun kanssa tunnin ja kuuntelee eikä pääse karkuun  ;D

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Minkälaisia ovat kokemuksenne kehityskeskusteluista työpaikalla?

Onko niistä ollut hyötyä?

Ovatko asiat paremmin nyt? MIKÄ EI MUUTTUNUT?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

yhdistin aiheet. Samasta aiheesta voinee keskustella yhden otsikon alla. Keto

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulisin että kehityskeskusteluja käydään pienissä yksiköissä ihan muutenkin vaan. Ainakin meillä.Aremman ja hiljaisemman on ehkä helpompi puhua toiveistaan ja osaamisestaan kahden kesken.

mä aloitan kehityskeskustelut lähitulevaisuudessa. Onko käytännön vinkkejä? ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: MaisyMouse

Meillä alkaa kans kehityskeskustelut kai tässä kevään mittaan. En kyl niistä suurempaa hyötyä ole kokenut, kuhan lätistään. Siinä käydään läpi osaston yhteisiä tavoitteita ym. ja sit tosiaan puhutaan omia "kehittymissuunnitelmia" eli mihin koulutuksiin ja muihin haluaa tulevaisuudessa. Meillä osastolla on jaettu vähän jokaiselle eri osa-alueita joihin sit perehtyy vähän tarkemmin.

Mutta ihan hyvä se on siinä mielessä että käydään läpi omia vahvuuksia ja heikkouksia ja ehkä se pomo voi vähän tsempata kertomalla miten hyvä juuri sinä olet.. :) Ja kylhän siel keskustellaan siitäkin että tuleeko kaikkien kanssa toimeen ym..

Että tällasta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Olin tässä taannoin kehityskeskustelussa ja sanoin siellä jotain, jonka ei ollut tarkoitus tulla päivänvaloon muille työkavereille. Nyt kuitenkin suurin osa porukoista tietää tän asian mutta minä en sitä juttua ole levittänyt. Siis sen on täytynyt olla ...OH!!!Eiks noiden keskustelujen pitäis olla luottamuksellisia keskusteluja niin että ne jää niiden seinien sisäpuolelle missä niistä puhuttiin. Siis ihan kahdenkeskisiä. >:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Mulle kehityskeskustelu aiheutti nöyryytyksen ja häpeän. Eikä ole kyse ammattitaidostani edes, vaan siitä millainen olen muuten fyysisesti. Kiva lähteä "kehityskeskustelusta" itkien pois.. itse ei mollannut ja moittinut ketään mutta itse sain haukut. Kylkiäisenä vielä pelon mennä tuonne, ja välttelen työkavereita koska heistä tämä "moite" on saanut alkunsa.. Ikävä kyllä en tiedä onko kyse yhdestä vai useammasta.. Samassa yhteydessä sain tietää "lähiesimieheltä" että myös ex-työpaikalta tullut haukkuja - jälleen hlökohtaisuuksista.

Jos kehityskeskustelun tarkoitus on nöyryyttää ja haukkua työntekijä, joka on hyvä TYÖNTEKIJÄ, niin saisi tollaset "keskustelut" kyllä lopettaa...

Että itkuun päättyi mun elämäni ensimmäinen kehityskeskustelu..! :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän yksikössä kehityskeskustelu on ollut pääasiassa sellaista, että on käyty läpi tuntoja työpaikkaa ja työyhteisöä kohtaan (eli onko tyytyväinen, olisiko muutettavaa jne) ja mitä haluaisi jatkossa itse tehdä (eli 'kehittyä'. Haluaako joihinkin tietyn aiheen koulutuksiin, työnkiertoon ym.). Yhdessä kesätyöpaikassa oh kävi lyhyet keh.keskustelut myös koko kesän yksikössä olevien sijaisten kanssa n. puolessa välissä sijaisuutta.

Todella typerää, jos joissakin paikoissa 'kehityskeskustelua' käytetään työntekijän haukkumiseen ja oh:n oman egon pönkittämiseen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta kehityskeskustelut ovat yhtä tyhjän kanssa. Osastonhoitaja ei tiedä meidän osaamistasosta muuta kuin muilta on kuullut ja tai kun on tapahtunut jokin virhe . Hänellä ei ole oikeasti hajuakaan meidän vahvuuksista ellei kuule toisilta asiaa. Osastonhoitaja ei osallistu hoitotyöhön kuin satunnaisesti eikä koske lääkkeisiin milloinkaan.

Kehityskeskusteluissa pitäisi keskustella työntekijän osaamisesta ja koulutustarpeesta. Meillä käydään läpi budjettia, työhyvinvointikyselyä ja tulevat koulutustarpeet. Saatuani henkilökohtaisenlisän joitakin vuosia sitten, osastonhoitaja muisti sanoa ensimmäisinä vuosina aina, että se lisä voidaan lopettaa jos tavoitteet ei täyty.

Nyt onneksi olen saanut olla kehityskeskusteluissa joka 2. vuosi . Ilmeisesti oh päätti, etten ole kehityskelpoinen enää :nauraa:

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu.. olisi kyllä mukavaa ollut kuulla itsestään myös jotain hyvää. Mutta ko lusikalla saa niin ei kauhalla voi vaatia. Toivottavasti järjestyys muualta töitä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kehityskeskustelun ei pitäis todellakaan saada ketään itkemään vaan kehitettävistä asioista pitäis osata puhua rakentavasti. Henkilökohtaisuudet, jotka ei vaikuta työntekoon, ei kuulu kehityskeskusteluun lainkaan ja muutenkin ns. ongelmatilanteet pitäisi kyllä käsitellä erikseen eikä kehityskeskustelussa. :( Vastaavassa tilanteessa mä pyytäisin saada tietää keneltä moiset jutut ovat lähteneet liikkeelle, saisit säkin mahdollisuuden "puolustautua" ja kertoa oman kantasi eikä tarvitse ottaa vastaan yksipuolista moitetta. En tarkemmin tiedä mistä sun kohdalla on kyse, mutta tiedän, että vastaavissa tilanteissa on yleensä otettu koolle koko sakki, joita asia koskettaa ja käyty se rakentavasti läpi. Tollaset asiat jää kaivelemaan ja painamaan eikä työnteosta tuu mitään, jos asiaa ei selvitetä. Tsemppiä!

Meillä kehityskeskustelussa mietitään, että missä vaiheessa työntekijän "urakehitys" ja osaaminen on tällä hetkellä, missä ois kehitettävää (ja onko esim. tarvetta/halua lisäkoulutukselle) ja mikä on erityisen hyvää. Mietitään tavoitetta esim. missä voisi kehittyä ja mitä se vaatii ja koska asiassa edistymistä tarkastellaan. Meillä saa onneksi paljon positiivista palautetta työssä muutenkin ja voi antaa avoimesti ruusuja ja risuja työnantajalle.

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyl, painamaan tuo asia on jäänyt, ja tosiaan joka työvuoroon on yhtä tuskaa mennä. Keskittymiskyky työhön on kärsinyt.. En siksi voi asiasta täällä tarkemmin puhua, kun on suuri todennäköisyys että joku ta:n edustajista tai sitten henkilökunnasta on täällä kävijöitä.. eivätkä he todellakaan suvaitse heidän toimintansa arvioimista - foorumilla, eikä kasvotusten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyl, painamaan tuo asia on jäänyt, ja tosiaan joka työvuoroon on yhtä tuskaa mennä. Keskittymiskyky työhön on kärsinyt.. En siksi voi asiasta täällä tarkemmin puhua, kun on suuri todennäköisyys että joku ta:n edustajista tai sitten henkilökunnasta on täällä kävijöitä.. eivätkä he todellakaan suvaitse heidän toimintansa arvioimista - foorumilla, eikä kasvotusten.

No jossain se keskustelu täytyy aloittaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos vain voisi olla varma ettei täällä joudu asiasta naurunalaiseksi. Uskokaa pois, niin voi hyvinkin käydä.

Ympäripyöreästi voisin sanoa että olen työpaikkani hajuhaitta. Eikä johdu siitä ees että käyttäisin parfyymeja tms, tahi päästelisin eritteitäni housuun. Eipä uskonut esimies myöskään että huolehdin itsestäni...

Että niih. Toivottavasti ei tule tästä kirjoituksesta ongelmia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse suhtaudun näihin kehityskeskusteluihin kuin mihin tahassa normi palaveriin, mitään se ei ota ja mitään se anna mulle.

Joten voin siellä istua ja turista ja käydä läpi mun ammattilista kehittymistä.

Jotkut tuntuvat suhtautuvan siihen pelonsekaisesti ja jännitävän jo etukäteen sitä. :shock:

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...