Jump to content
MAINOS

Uusi yhtenevä potilastietojärjestelmä Suomeen?


aqualife

Recommended Posts

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120612815245_uu.shtml?ref=kn

Uutisessa sanotaan että viiden vuoden sisällä tulisi käyttöön valtakunnallinen potilastietojärjestelmä. Onko tämä totta? Mistä ohjelmasta kysymys? Mitä mieltä ootte?

Ite näen hyvänä asiana, että tiedot siirtyvät eri hoitopaikkojen välillä kätevämmin. Esim. itselläni lääkeaineallergiani eivät näy keskussairaalan tietokannoissa, voisi käydä hullusti jos en itse olisi huomannut niitä ilmoittaa sinne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Uutisessa sanotaan että viiden vuoden sisällä tulisi käyttöön valtakunnallinen potilastietojärjestelmä. Onko tämä totta? Mistä ohjelmasta kysymys? Mitä mieltä ootte?

Kansallisesta terveysarkistosta on puhuttu 20 vuotta, nyt se ehkä on sitten pikku hiljaa toteutumassa. Jos olen oikein käsittänyt niin vanhat ohjelmistot säilyvät työpaikoilla, dataa vaan tallentuu yhteiseen isoon arkistoon.

Ehkä mullistavinta tulee olemaan se että potilas voi kotiin päästyään tarkistaa netistä mitä hoitaja/lääkäri on hänen käynnistään kirjannut viime reissulla tai "pahimmassa" tapauksessa siellä näkyy kaikki vanhatkin tekstit vuodesta 199X alkaen. Tästä asiasta tulemme varmasti vielä kuulemaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo edelleen vaadi jonkunnäköistä lakimuutosta että tuommonen yhtenevä järjestelmä voidaan tehdä?

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen omat tekstini saanut pyytämällä potilasarkistosta ja myös lääkärin vastaanotolla olen..köh..käskenyt lukemaan mitä mistäkin käynnistä on kirjoitettu. Sinänsä henkilökohtaisesti tuota nettiversiota en näe tarpeellisena. Mutta kätevämpi se toki on. Harvemman kuitenkaan uskon aktiivisesti käyvän lukemassa tekstejään, ellei sitten viikottain ramppaa vastaanotoilla tms. Psykiatrian puolella ainakin meillä haluaa lääkäri ensin haastatella paperinsa haluavan potilaan, kuulemma siksi että näkee millainen ihminen kyseessä ja voiko hänelle psyyken puolesta paperit luovuttaa. Tapaaminen kestää ehkä tunnin verran, ensin tohtori kysyy että miksi haluaa paperit, ja selvityksen saatuaan käydään paperit yhdessä läpi - luultavasti doktör haluaa seurata reaktioita. Jos ei potilas reagoi "poikkeavasti" niin saa paperit mukaansa. Sisäpiiritietoa tuo.

Yksi kerta on ollut sellainen, kun itse kyseenalaistin lääkärin toiminnan vastaanottoajallani. Vaadin päästä korvalääkärille, sillä olen kuulovammainen, ja varsinaista diagnoosia ei korvistani ole tehty. Vain arvailua ja epämääräistä selvitystä olen lukenut papereistani. Omalääkäri tietenki pisti hanttiin ja testaili omin keinoin kuuloani, eikä minua uskonut - hänen mukaansa huono kuuloni johtuu huonosta itsetunnosta. Näin hän minulle sanoi. Mielikseni kuitenkin kirjoitti lähetteen korvapolille.... Niinpä minä tahdoin nähdä oliko suullisesti sanottu kirjattu myös tietokantaan. Hänen onnekseen oli kirjoittanut asianmukaisesti. Korvapolilla sitten diagnoosit ja hoitoarviot tulivat, ja niin täydellisesti arvioituna. Myös sen käynnin tekstit sain paperiversiona kun halusin. Tämä siis oli kantani potilaana, hoitajan kantani jo tulikin varmaan esiin edellisessä tekstissäni.

Ja jopas oli sekavaa selitystä... ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä oli jo joissain muissa topiceissa keskustelua että mitä siitä seuraisi jos ihmiset saisivat kotonaan sähköisen sairaskertomuksen näkyviin. Esille tuotiin ainakin terkkareiden puhelinvaihteen ruuhkautuminen latinankielen kysymyksistä ja oikeustuomioistuimen täyttyminen potilaan herjaamista koskevista syytöksistä. [Tässä yksi ketju aiheesta]

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että 2000-luvulla täytyy olla mahdollista saada siirrettyä omaan terveydentilaan liittyvää dataa asiakkaiden käyttöön virka-ajan ulkopuolellakin. Kotisairaanhoidon ja sairaankuljetuksen työtäkin helpottaen saataisiin kotona näkyviin sitten ajantasalla olevat lääkelistat ja diagnoosit yms. Läppäreitä ja efficaakaan kun ei joka puljussa vielä ole.

Tietoturvasta vinkuminen on sinänsä turhaa, kotikoneillakin pystyy peruskäyttäjä salaamaan tiedostonsa niin ettei edes suojelupoliisi saa niitä auki, saati kun kehitystyöhön laitetaan pari it-inssiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvemmin on itseltäni potilaat/asiakkaat kysyneet papereitaan tai mitä on kirjoitettu. Eivät ole ainakaan minun työtäni kuormittaneet. Sen sijaan työntekoani on kuormittanut se, kun joutuu soittaa keskussairaalaan epikriisien sun muiden perässä kun eivät meidän tietojärjestelmässämme näy... Mutta enpä ole sellaisessa työssäkään missä noita nyt ilmaantuisikaan, vaikka tk:ssakin on tullut oltua.

Toki voi tohtori/hoituri suoraan sanoa jos ei aio lukea minulle (tahi jollenni muulle) kysytystä päivästä tekstin pätkää. Saan ne sitten toiselta henkilöltä - potilasarkistosta ainakin. ;) Tietysti siitä voi olla ihmisille vaivaa että joutuvat kirjoittamaan kirjallisen pyynnön, allekirjoittamaan sen ja vieläpä ostamaan itse postimerkin (jos on liian vaikeaa viedä paikan päälle) - ja vielä kuitenkin viedä se postiluukkuun. :D

Mutta kuka mistäkin tykkää.

Mutta kyllä - sairaaloiden, terveysasemien ja hoitolaitosten välille yhtenevä ohjelma kiitos. Mieluummin heti eikä viiden vuoden päästä. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvemmin on itseltäni potilaat/asiakkaat kysyneet papereitaan tai mitä on kirjoitettu. Eivät ole ainakaan minun työtäni kuormittaneet.

Senhän takia se ei kuormitakkaan kun jengi ei viitsi lukea noita. Netistä useampi jaksaisi lukea ja silloinhan niitä puheluita alkaisi tulla terkkariin, että mitäs tämä sana tarkoittaa ja onko se vakavaa että mun radialis tuntuu tasaisena tai että babinski on ollut negatiivinen. En mäkään silti usko että se mitään loputonta ja ylitsepääsemätöntä ruuhkaa aiheuttaisi, nettiä käyttävät ihmiset selvinnevät yllättävän hyvin tuollaisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten voisi työllistää muutamia kymmeniä ihmisiä ja perustaa puhelinpalvelu sitä varten. ::)

Mut joo, ideahan aloituksessani oli tuo valtakunnallinen potilastietojärjestelmä. Minä ymmärsin sen niin, että se tarkoittaa nimenomaan hoitohenkilökunnan väliseen viestintään tarkoitettua, jotta kaikki potilastiedot saataisiin siirrettyä hoitopaikkojen välillä ja olisivat siten ajantasalla. Ehdottomasti tarpeellinen.

Asiakkaille/potilaille avattava ohjelma netissä on minusta sinänsä eri asia. Ei niin ehdottomasti tarpeellinen asia. Miksi potilaat haluavat tietojaan? Mitä selityksiä olette itte kuulleet? Minä halusin tietoni vain siksi, kun elossa ei ole ketään joka osaisi mulle ne kertoa - kaikilla ei ole hengittäviä omaisia. ;) Odottelevat mullan alla kaikki. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuolla puolella miljardilla olis saanu neljä miljoonaa torkkupeittoa.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuolla puolella miljardilla olis saanu neljä miljoonaa torkkupeittoa.

<TO>

Talla summalla olisi saatu kaksisataa torkkupeittoa, mutta parempilaatuisia, kuin nykyaan kaytossa olevat

</OT>

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aihehan on mitä mielenkiintoisin ja tunteitakin herättävä, puolin ja toisin. Opiskeluaikana osa opettajista kehui tulevaa kanta-järjestelmää, osa haukkui sen. Ideanahan on että opastuksen/koulutuksen tähän tietokantaan lääkäreillä ja tietyillä sairaanhoitajilla, ei siis kaikilla ihmisillä. Lisäksi yksi johtoajatus tästä on että potilaan tiedot on luettavissa missä päin Suomea tahansa hänen hakeutuessaan hoitoon. Ikuisuus kysymys tietysti on koska se tulee, antaako laki myötä ja mistä rahoitus?

Parempi pitää suunsa kiinni ja näyttää tyhmältä kuin avata se ja poistaa epäilykset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietääkö/muistaako joku, kun minulla on sellainen mielikuva, että olisivat aikoinaan brittein saarilla samaa meinanneet eikä siitä sitten tullut mitään. Työ oli aivan älytön jo alkumetreilla (= suunnitteluvaiheessa) ja kustannukset olivat ihan älyttömät ? Voi toki olla, että muistan väärinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Kyllä minun mielestäni koko maan kattava järjestelmä olisi järkevä vaan en usko sen toteutuvan vielä lähivuosina, jos koskaan. Olisikohan kenelläkään tietoa, montako potilastietojärjestelmää Suomessa tällä hetkellä on? Laskin itse käyttämäni; effica, pegasos, mediatri, miranda ja yksi "hoitojärjestelmä" jolla ei muistaakseni ollut erikseen nimeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tämä "valtakunnalliseen käyttöön" tuleva/tullut Miranda on ollut kyllä oikea pettymysten sarja.

Koulutukset olivat mitä olivat ja reilusti ennen ohjelman käyttöön ottoa, ohjelma itsessään on -omalla tavallaan- mutkikas, ei pysty lukemaan/siirtämään omia kirjausohjelmiaan, päällekkäinen ja täynnä jonninjoutavia otsakkeita, joita "asianmukaisesti" täyttämällä saa päivänsä tuhrattua koneelle kirjoittamiseen. Olemmekin kaipailleet osastolle sitä porukkaa joka tekee työt ja ne jotka kirjaavat asiat koneelle, kumpaankin alkaa olla vähemmän aikaa.

Ohjelma tuntuu joidenkin realiteeteista nyrjähtäneiden hoitotieteilijöiden aikaansaannokselta ja sen kenttätestaamiseen ei ole ainakaan liikaa aikaa käytetty.

Somaattisesta puolesta en tiedä, mutta psykiatrisen puoleen käyttöön on, kuten mainitsinkin, todella huono.

Mirandan lääkepuoli on hiukan parempi (ilm. suunnittelemassa on ollut myös oikeita käytännön asiantuntijoita), mutta erilaisia puutteita löytyy, mm. lääkeaineallegiat eivät näy missään.

Kiusallisen usein tuntuu todella tragikoomiselta kun näitten pask ohjelmien kanssa joutuu säätämään ja miettimään paljonko niiden suunnitteluun, kehitykseen ja tekemiseen on uhrattu rahaa ja aikaa.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...mutta erilaisia puutteita löytyy, mm. lääkeaineallegiat eivät näy missään.

Löytyy riskitiedoista, jos joku on ne sinne kirjannut.

Olisikohan kenelläkään tietoa, montako potilastietojärjestelmää Suomessa tällä hetkellä on? Laskin itse käyttämäni; effica, pegasos, mediatri, miranda ja yksi "hoitojärjestelmä" jolla ei muistaakseni ollut erikseen nimeä.

Tässä listaan pari lisää:

-Esko (potilaskertomusjärjestelmä)

-Finstar

-Doctorex

-TT2000

-Provita

poliisilla on 1 ja toimiva.

Taitaa tuo lafka toimia valtion alaisuudessa. Yhtenäinen potilastietojärjestelmä voisi toteutua siinä vaiheessa kun kunnilta otetaan päätöksentekomahdollisuus pois terveydenhuollon osalta ja toimintaa aletaan ohjaamaan vaikkapa STM:n taholta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...mutta erilaisia puutteita löytyy, mm. lääkeaineallegiat eivät näy missään.

Löytyy riskitiedoista, jos joku on ne sinne kirjannut.

-Toki löytyy sieltä, mutta lääkejaot kirjataan toisaalle ja loogista ja potilaan kannalta turvallisinta olisi, että tiedot löytyvät muualtakin.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...mutta erilaisia puutteita löytyy, mm. lääkeaineallegiat eivät näy missään.

Löytyy riskitiedoista, jos joku on ne sinne kirjannut.

-Toki löytyy sieltä, mutta lääkejaot kirjataan toisaalle ja loogista ja potilaan kannalta turvallisinta olisi, että tiedot löytyvät muualtakin.

Efficassa nämä kaikki tulevat samaan. Kun avaa potilastiedot, niin allergiat yms. lävähtävät silmille. Lääkeosioon tulee sitten lääkitys ja jakolistat.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...