Jump to content
MAINOS

Ansiosidonnaisella opiskelu


future

Recommended Posts

Kerro, Terhi, sitten miten kävi!

Itse yritin aloittaa opiskelut ansiosidonnaisella jo viime vuonna, mutta eivät päästäneet vaikka työllisyystilanne paranisi huomattavasti. Nuo te-toimistot saavat itse päättää, kenelle tuen myöntävät, joten toivotaan että teilläpäin on fiksumpia ihmisiä asiasta päättämässä :peukku:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 102
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Dolly, kertoivatko työkkärissä syytä mikseivät päästäneet sua ansiosidonnaisella opiskelemaan? On se nyt kumma tuollainen.. :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kauan! Mutta mun hakemus olikin jäänyt johonkin hyllyyn lojumaan. Onneksi soittelin perään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä en nyt tiedä, että jos lh haluaisi lähteä opiskelemaan sh:ksi, niin myönnetäänkö tuota 24 kk oikeutta siihen, koska nimenomaan sen opiskelun pitää parantaa työnsaantimahdollisuuksia. Kun lähäreille tuntuu olevan töitä tarjolla hyvin lähihoitajinakin.

Myönnetään, koska sen katsotaan parantavan työnsaantimahdollisuuksia niin hassulta kun se tuntuukin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä en nyt tiedä, että jos lh haluaisi lähteä opiskelemaan sh:ksi, niin myönnetäänkö tuota 24 kk oikeutta siihen, koska nimenomaan sen opiskelun pitää parantaa työnsaantimahdollisuuksia. Kun lähäreille tuntuu olevan töitä tarjolla hyvin lähihoitajinakin.

Myönnetään, koska sen katsotaan parantavan työnsaantimahdollisuuksia niin hassulta kun se tuntuukin.

Kyllähän se faktaa on, että työnsaantimahdollisuudet paranevat huomattavasti, kun suorittaa sh-tutkinnon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mäkin haluan nyt siivun tuosta. Eli tuolla sanotaan, että työllistämistä edistäväksi palveluksi lasketaan työharjoittelu. Eli jos mä opiskelen muuten monimuotona ja teen töitä, mutta työharjoittelun aikana en nosta palkkaa työnantajaltani niin onko mulla silloin oikeus nostaa ansiosidonnaista harjoittelujaksojen ajalta joita noi sh-opinnot kuitenkin sisältää niin paljon että taloudellinen ahdinko on tosiasia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kuulin tuossa kaveriltani että kun opiskelee ansiosidonnaisella niin päivät nousevat 500 päivästä 566 päivään. Itse kysyin omasta liitostani tätä, mutta ei he ainakaan maksa. joko liitossa ei tiedetty asiasta tai ei haluttu sanoa.. ? Onko jollakin tästä kokeusta tai tietoa......

Liitto maksaa 500 päivää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mäkin haluan nyt siivun tuosta. Eli tuolla sanotaan, että työllistämistä edistäväksi palveluksi lasketaan työharjoittelu. Eli jos mä opiskelen muuten monimuotona ja teen töitä, mutta työharjoittelun aikana en nosta palkkaa työnantajaltani niin onko mulla silloin oikeus nostaa ansiosidonnaista harjoittelujaksojen ajalta joita noi sh-opinnot kuitenkin sisältää niin paljon että taloudellinen ahdinko on tosiasia?

Onko sulle Julma tehty päätös että pääset opiskelemaan ansiosidonnaisella? Vai oliko niin että sulla ei ole vielä opinnot alkaneet? Tuota oikeutta opiskella ansiosidonnaisella pitäis hakea ennen kuin koulu alkaa ja kun päätös on myönnetty, ansiosionnaista maksetaan kahdelta vuodelta (esim. mulla elokuu 2011- elokuu 2013). Jos opiskelet ja saat samaan aikaan palkkaa, niin palkkatuloista vaikuttaa tosiaan 50% tuohon tuen määrään ja jos et saa ollenkaan palkkaa, niin tukea maksetaan täysimääräisenä. Ja kuvittelisin saavani ihan normaalisti harjoittelun aikana ansiosidonnaista.

Eli lyhennettynä, mun mielestä sulla on oikeus saada ansiosidonnaista harjoittelun aikana, jos se on myönnetty ennen opintojen aloittamista ja et saa palkkaa (tai saat niin vähän että tukea maksetaan soviteltuna). Tietty asia kannattaa tarkistaa omasta työkkäristä vielä.

Toivottavasti sekava sepostukseni auttoi edes vähän... :D

Dolly, kertoivatko työkkärissä syytä mikseivät päästäneet sua ansiosidonnaisella opiskelemaan? On se nyt kumma tuollainen.. blink.gif

Kökkiäinen, sanoivat että mulla on niin tuore korkeakoulututkinto (reilu kolme vuotta vanha amk-tutkinto, matkatoimistoalan koulutus) että kyllä sillä pitäis kaikenlaisia töitä saada. No en saanut, ja olin sitte melkein vuoden työttömänä :itkee: Mutta onneksi kävi hyvä tuuri tänä vuonna ja sain aloittaa nyt syksyllä opinnot ansiosidonnaisella. Uhkailin kyllä että koulua en aloita jos en saa myöntävää päätöstä, mut en tiedä oliko sillä mitään merkitystä ;D

Terhi, hienoa että pääsit myös opiskelemaan, onnea! :peukku:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Hei Kaikki,

Kiitos asillisista vastauksista, mulla olisi vielä aiheeseen muutama kysymys.

Eli oletteko olleet työttömänä, vai työssä kun olette lähteneet kouluun? Onko ansiosidonnaisella opiskelussa vaatimuksia aikaisemman koulutuksen suhteen? tms.

Tilanteeni on se, että olen ollut 13 vuotta nykyisellä alallani töissä, työpaikkoja on vaihtunut ja jne. periaatteessa töitä olisi niin paljon kuin vain jaksaa tehdä, mutta työni ei ole motivoinut enää vuosiin, ja olen tässä useamman vuoden miettinyt aina välillä alan vaihtoa, ja tuossa kesälomalla kun 4 viikkoa tuli mietittyä niin oikeastaan nyt olisi hyvä aika pistää kissa pöydälle ja ryhtyä toimeen.

Ongelmani on, että teinivuodet meni hunningolle, ja mitään virallista koulutusta minulla ei ole, mikäli peruskoulua ei huomioida, eli siis ei minkäänlaista toisen asteen koulutusta.

Nykyisellään kiinnostaisi lähinnä tuo ensihoitajan ammatti, mutta se kun on amk. tasoinen niin olen ajatellut että ensin opiskelisisin tuon lähihoitajan koulun, josta sitten joskus jatkoon.

Joten kuinka tuo ansiosidonnaisella opiskeluun prosessi oikein tapahtuisi, pitääkö ensin olla työtön että voi hakea vai voinko hakea jo päästöstä "valmiiksi", vaikka minua ei ole hyväskytty kouluu, joka mahdollisesti voi alkaa vasta puolen vuoden kuluttua? ja mistä sitä haetaan? Haku ja päästös pitäisi siis vissiin olla valmiina ennenkuin koulu alkaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Itsellä tällainen kokemus kys. aiheesta: olen toisessa koulussa kirjoilla sekä teen keikkaa ja saan ansiosidonnaista työttömiltä päiviltä. Kävin työkkärissä juttelemassa että jos hakisin toiseen kouluun, saisinko opiskella ansiosidonnaisella.. ei onnistunut, olisi pitänyt kuulemma olla vuoden ettei ole kirjoilla missään koulussa sekä vuoden työttömänä.. yritin selittää etten tietenkään irtisano itseäni toisesta koulusta ennenkä olen varma että pääsen siihen toiseen, etten jää "tyhjän päälle". Eli ilmeisesti tämä mahdollisuus suosii vain pitkäaikaistyöttömiä?! Tämä on vain oma kokemukseni, muualla voi ehkä onnistua toisinkin, tiedä häntä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tässä vielä muutamia vastauksia kysymyksiisi:

"Eli oletteko olleet työttömänä, vai työssä kun olette lähteneet kouluun? Onko ansiosidonnaisella opiskelussa vaatimuksia aikaisemman koulutuksen suhteen? tms."

Olen ollut töissä, mutta työttömyysuhan alaisena (eli määräaikainen työsuhde) ja katsottu työ- ja elinkeinotoimistossa (työkkäri) että opiskelu parantaa työnsaantimahdollisuuksiani, eli työllistyisin lähihoitajan opintojeni jälkeen paremmin kun nykyään nykyisessä ammatissani ja tilanteessani. Tämä pitää kirjata ylös työnhakusuunnitelmaan , minkä voit tehdä yhdessä virkailijan kanssa työkkärissä. Heidän siis pitää puoltaa opiskelua, eli sinäänsä aika mielivaltaista kun joku virkailija voisi vaikka puoltaa ja joku ei.. mutta käytännössä ainakin hoitoalalla on huutava työvoimapula (onko todellisuudessa siitä voi olla montaa mieltä) niin hoitoalalle aikalailla puoltavat opiskelua.

"Joten kuinka tuo ansiosidonnaisella opiskeluun prosessi oikein tapahtuisi, pitääkö ensin olla työtön että voi hakea vai voinko hakea jo päästöstä "valmiiksi", vaikka minua ei ole hyväskytty kouluu, joka mahdollisesti voi alkaa vasta puolen vuoden kuluttua? ja mistä sitä haetaan? Haku ja päästös pitäisi siis vissiin olla valmiina ennenkuin koulu alkaa?"

Minä kerroin työkkärissä suunnitelmistani vaikka olin töissä vielä, kirjasivat ylös niitä ja sovittiin että yhtenä mahdollisuuttena on opiskelu uuteen koulutukseen hoitoalalla. Tämä kirjattiin ylös työnhakusuunnitelmaan, ja se on siis tärkeä juttu. Opiskelu voi olla myös omaehtoista opiskelua, mutta työkkärin pitää kuitenkin puoltaa sitä, että se parantaa työllistymistäsi, (työttömyyskassat ja liitot maksavat ansiosidonnaista opiskeluajalta työkkärin lausunnon mukaan). Sinunkin kannattaisi mennä sellainen työhakusuunnitelma tekemään jos suunnittelet opiskelua tai olet jäämässä/jäät työttömäksi. Jos jäät työttömäksi ja ilmottaudut työkkäriin se suunnitelma tehdään automaattisesti ja keskustelette työhaustasi.

Jos sinulla ei ole aikaisempaa ammattikoulutusta, niin uskon että ammattikoulutusta kohdallasi tuetaan automaattisesti.

Mutta varsinaisen puoltohakemuksen opiskelujen puoltamisesta voi tehdä vasta sitten jos tulet valituksi opiskelemaan! Ja tässä vaiheessa on hyvä että tästä työnhakusuunnitelmasta löytyy näitä kirjauksia että olette pitäneet mahdollisena opiskelua esim. hoitoalalle.

Eli se on vähän riskaapeliä jos sen sitten tuleekin kielteinen päätös opiskelujen tukemisesta kun on jo kouluun päässyt ja hyväksytty... mutta käytännössä hoitoalalle ainakin aikalailla tuetaan opiskelua. Eri asia olisi jos haluaisit vaikka taidemaalariksi, tai käsityöläiseksi. Heitä on kuulema niin paljon ja työllistyminen hankalaa että voi olla vaikea saada puoltoa siihen (tämä on työkkärintädin omasta suusta kuultua)

Varsinainen Puoltopäätös tulee nopeasti ja sen voi tosiaan hakea ennen koulua, kun olet tullut valituksi. Koulun käynnin aikana minun ainakin pitää toimittaa n 4 kk välein lausuntoja työkkäriin opiskelujeni etenemisestä, jos en toimita niin rahantulo loppuu.

Vähän sekavasti nyt kirjoitettu mutta toivottavasti sait jotakin käsitystä miten prosesssi etenee :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Sellainen kysymys liittyen tähän ansiosidonnaisella opiskeluun, että miten kesät hoituu? Jos menee kesätöihin, niin kai se 24:n kuukauden kuluminen katkeaa kesän ajaksi? Asiaa kyllä sivuttiin tässäkin keskustelussa, mutta en saanut täyttä selkoa. Koska jos tekisi kesät töitä, niin kyllähän se tuli riittäisi pidemmäksi ajaksi kuin kahdeksi vuodeksi. Lukuvuosi on 9 kk, eli melkein kolme vuotta siitä tulisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellainen kysymys liittyen tähän ansiosidonnaisella opiskeluun, että miten kesät hoituu? Jos menee kesätöihin, niin kai se 24:n kuukauden kuluminen katkeaa kesän ajaksi? Asiaa kyllä sivuttiin tässäkin keskustelussa, mutta en saanut täyttä selkoa. Koska jos tekisi kesät töitä, niin kyllähän se tuli riittäisi pidemmäksi ajaksi kuin kahdeksi vuodeksi. Lukuvuosi on 9 kk, eli melkein kolme vuotta siitä tulisi.

 

Ansiosidonnainen ei "katkea", se on sen 500 päivää putkeen. Jos / kun teet kesällä duunia, ansiosidonnaista ei makseta siltä ajalta - ilmoitat siitä työkkäriin sekä työttömyyskassaan. Joudut vielä toimittamaan töiden päättymisen jälkeen työtodistuksen molempiin instansseihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Nyt löytyi vissiinkin oikea saitti mistä voisi ainakin näin alustavasti kysellä neuvoa! (toivottavasti joku näin juhannuksen alla vaikka jaksaisi lukea tätä saittia  ;D )

 

 

Elikkäs...kysymys ois sellainen, että minut hyväksyttiin aikuislinjalle opiskelemaan n. vuoden kestävä koulutuslinja.

Olen siis valmistunut sahu:n koulutusohjelmasta vuonna -06, mutta nyt olen menossa opiskelemaan toisen suuntautumisvaihtoehdon.

 

Vakityöpaikkaa en omista, ja määräaikainen työsopimukseni loppuu tämän kuun viimeinen päivä. Koulu alkaa elokuussa.

Täytän työssäoloehdot ja joskus aikoinaan olin hetken aikaa työttömänä työnhakijana ja sain ansiosidonnaista päivärahaa.

 

Onko minut nyt myös mahdollista saada tuota ansiosidonnaista?

 

Koulu on iltapainotteista, klo 17:sta eteenpäin n. 1-2krt /vko, muutaman kerran tiheämminkin ja pidempiä päiviä, mutta pääsääntöisesti opiskelua on tuon 1-2 krt viikossa ja tunnit 3h.

 

Oon tässä koittanut googletella jos jonkinlaisella nimellä, mutta tuntuu ettei vaan saa selkoo.

 

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ota heti yhteys TE-keskukseen. Jos ehdit aloittamaan opinnot ennen päätöstä, et tukea enää voi saada. Toinen vaihtoehto on, että jos opiskelu ei häiritse työnhakua, niin voit saada ansiosidonnaista opisekelusta huolimatta. Eli yhteys sinne TE-keskukseen. 

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Sini vastauksesta!

 

Mitä luulet, tuleeko TE-keskukselta tympeä vastaus kun kuulevat, että opintoja olisi kuitenkin pääsääntöisesti sen 3h iltaisin, ja niinkuin jo aiemmin sanoin - ei läheskään joka ilta. Toki voisin tehdä töitä, mutta koulu myös omalta osaltaan rajoittaisi sitä, että joutuisin saneleen työnantajalle vuorot mitä voin tehdä, tiedä sitten moniko pomo sellaista edes arvostaisi :/ . Ja toinen vaihtoehto on kuitenkin edelleen se, että voi myös käydä sellainen tilanne, ettei töitä liiemmin ole edes tarjolla, silloinhan se olisi vähän niinkun pakkokin olla liiton rahoilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota ei varmaankaan tulkita kokopäiväiseksi opiskeluksi ja koska opinnot iltaisin, niin käytännössä olisit työmarkkinoiden käytössä.

Itse olen aikoinani suorittanut erikoistumisopinnot niin, että sain olla ansiosidonnnaisella ja opiskelun ei katsottu häiritsevät työnhakua eli ekat parikuukautta sain olla ansiosidonnaisella ja sitten kun tärppäsikin työn kanssa, sain vuorot sovittua niin, että pääsin iltaisin tunneille. Eli ota maanantaina yhteys TE-keskukseen.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Auttakaa nyt tyhmää!

 

Tein niinkuin Sini aiemmin kehoitti, otin työkkäriin yhteyttä ja laitoin viä saman päivän aikana hommat rullaan. Sain s-postiin laput joissa perustelen oman näkemykseni koulutustarpeelle ja sitten haen vielä asiasta erillisen lapun koululta, jossa käy ilmi opintoviikot yms.

 

Tänään tuli sitten päätös, "Opiskeluasiasi oli asiantuntijaryhmän käsittelyssä. Ratkaisu: Ei puolleta. Hakijalla on jo lähihoitajan tutkinto, jolla työllistynyt. Ei koulutustarvetta, koulutus ei ole työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisin keino edistää hakijan työllistymistä työmarkkinoille." 

 

Soitin työkkäriin ja kysyin onko asiaa mitenkään mahdollista käsitellä vielä uusiksi. Kuulemma mm. perusteluni siihen, että laajentaisin osaamistani ja siten aukeisi enemmän työpaikkoja joihin voisi hakea ei ole mm. riittävä peruste ko. koulutukselle. "Hakija on työllistynyt ko. koulutuksella" vaan sanottiin puhelimessa, johon sanoin että työllistynyt, välillä, kyllä...mutta koskaan ei ole vakipaikkaa ollut ja tällä rataako pitäisi sitten jatkaa vuodet eteenpäin??

 

Vetosin kuitenkin siihen, että mikäähän ei estä mua hakemasta töitä työnohessa, siis että olen työttömänä työnhakijana...

 

Onko tässä nyt enää sit mitään tehtävissä? En oikeen ymmärtänyt loppujen lopuks sen virkailijan selityksistä, kun siinä oli niin monta eri tahoo ja "vaihtoehtoo",että josset oo oikeutettu siihen, niin entäs sitten siihen...

 

Koulu tosiaan kestäisi nyt sitten 8kk, arvio on että valmistuisin toisesta koulutusohjelmasta 15.4, jolloin opintoviikko /kk olisi n. 3,33... ja työkkäri jo siitä urputti, että se on enemmän mitä saisi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tässä nyt enää sit mitään tehtävissä?

Vetoa tasa-arvoiseen kohteluun, Suomessa on satoja lähäreitä jotka ovat kouluttautuneet saikkariksi ansiosidonnaisella.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Elikkäs...kysymys ois sellainen, että minut hyväksyttiin aikuislinjalle opiskelemaan n. vuoden kestävä koulutuslinja.

Olen siis valmistunut sahu:n koulutusohjelmasta vuonna -06, mutta nyt olen menossa opiskelemaan toisen suuntautumisvaihtoehdon.

 

 

 

Onko tässä nyt enää sit mitään tehtävissä?

 

Vetoa tasa-arvoiseen kohteluun, Suomessa on satoja lähäreitä jotka ovat kouluttautuneet saikkariksi ansiosidonnaisella.

 

 

Lähäristä saikkariksi onnistuu mukisematta. Mutta tässä ei ole kyse lh -> sh, vaan lh:n suuntavasta -> toiseen lh:n suuntaavaan. Siksi tuo ei onnistu, eikä siinä oikeastaan ole mitään miksi sen pitäisi onnistua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs sitten, kun sain samoisen s-postin mukana liitteiden kera tällaisen linkin:http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/omaehtoinen_opiskelu/index.html

Ja tuolla nyt vaan omassa tilanteessani särähtää korvaan lause Opinnot voivat olla myös ammatillisesta koulutuksesta tai ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain mukaista lisä- ja täydennyskoulutusta tai avointa yliopisto- tai ammattikorkeakouluopetusta."

Tämähän nimenomaan on tuota täydennys-/lisäkoulutusta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs sitten, kun sain samoisen s-postin mukana liitteiden kera tällaisen linkin:http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/omaehtoinen_opiskelu/index.html

Ja tuolla nyt vaan omassa tilanteessani särähtää korvaan lause Opinnot voivat olla myös ammatillisesta koulutuksesta tai ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain mukaista lisä- ja täydennyskoulutusta tai avointa yliopisto- tai ammattikorkeakouluopetusta."

Tämähän nimenomaan on tuota täydennys-/lisäkoulutusta

 

"Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua, kuten tutkinnon suorittamista yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Lisäksi päätoimisia ovat nuorille suunnatut lukio-opinnot sekä opinnot, joiden laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohden tai 25 tuntia viikossa."

 

On siellä kohta tuosta täydennys-/lisäkoulutuksesta, mutta mielestäni se viittaa tuohon alkuun.. "viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohden tai 25 tuntia viikossa."

 

TE-toimisto arvioi, ettei työllistyminen parannu/lisäänny tuon koulutuksen kautta, koska sinulla on jo töitä sekä ammatti. Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi tuetaan pääasiassa siksi, että sairaanhoitajista on huutava pula ja se myös parantaa huomattavasti työnsaantia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...