Jump to content
MAINOS

Ansiosidonnaisella opiskelu


future

Recommended Posts

Kuulin tuossa kaveriltani että kun opiskelee ansiosidonnaisella niin päivät nousevat 500 päivästä 566 päivään. Itse kysyin omasta liitostani tätä, mutta ei he ainakaan maksa. joko liitossa ei tiedetty asiasta tai ei haluttu sanoa.. ? Onko jollakin tästä kokeusta tai tietoa......

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 102
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kokemusta ei ole, mutta TE-toimisto on se taho josta kannattaa asiaa kysyä, sillä he päättävät kuka on oikeutettu opiskelemaan ansiopäivärahalla ja kuka ei.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla ainakin päätöksessä lukee 200päivää korotettua päivärahaa,loput 300 vissiin tavallista.1450 kätöseen nytten kuussa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla ainakin päätöksessä lukee 200päivää korotettua päivärahaa,loput 300 vissiin tavallista.1450 kätöseen nytten kuussa.

Juurikin näin! Mutta korotettua päivärahaa, eli muutosturvan ansio-osaa saa vain (jos nyt siitä puhutaan), jos tietyt ehdot täyttyy. Vaatimuksena on vähintään 3 vuoden työhistoria ja irtisanominen tuotannollista ja taloudellisista syistä. Koulutuksen pitää myös olla päätoimista ja olla työnhakusuunnitelma tehtynä. Onkohan jotain muutakin vielä...ei muista.

Kannattaa kysellä TE-toimistosta, mutta mieluiten sellaiselta henkilöltä, joka on keskittynyt näihin koulutus asioihin vähän enemmän. Se on moneen kertaan nähty, ettei niitä "rivitanttoja" ainakaan täällä vois vähempää kiinnostaa antaa oikeaa tietoa. Annetaan vääränlaisia lausuntoja ja luvataan mitä saattuu tai jätetään lupaamatta jotain mikä ihan selkeästi on oikeus saada. Sitten kun kysyy uudelleen, niin ei vastata siihen mitä kysytään, vaan jostain aiheen vierestä kerta toisensa jälkeen. AAARRGGGHH!!! Juu, myönnetään... olen pikkasen kyllästynyt tähän paikalliseen toimintaan. :angry:

"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen? Pimeneekö silmissäsi, kun

nukut? Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti." - Hessu Hopo

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse opiskelen tällä hetkellä päivärahalla ja ansiosidonnaisia päiviä on tietoni mukaan 500. Kun 500 pv on täynnä työttömyyden alusta niin saa työmarkkinatukea (tietääkseni ilman tarveharkintaa) kunnes opiskelun aloituksesta on kulunut 24 kk sen jälkeen tippuu opintotuelle.24 kk opiskelun aikana saa myös verottoman ylläpitokorvauksen 9 €/koulutuspäivä.

Elämä on - Suuri seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla ainakin päätöksessä lukee 200päivää korotettua päivärahaa,loput 300 vissiin tavallista.1450 kätöseen nytten kuussa.

Juurikin näin! Mutta korotettua päivärahaa, eli muutosturvan ansio-osaa saa vain (jos nyt siitä puhutaan), jos tietyt ehdot täyttyy. Vaatimuksena on vähintään 3 vuoden työhistoria ja irtisanominen tuotannollista ja taloudellisista syistä. Koulutuksen pitää myös olla päätoimista ja olla työnhakusuunnitelma tehtynä. Onkohan jotain muutakin vielä...ei muista.

Kannattaa kysellä TE-toimistosta, mutta mieluiten sellaiselta henkilöltä, joka on keskittynyt näihin koulutus asioihin vähän enemmän. Se on moneen kertaan nähty, ettei niitä "rivitanttoja" ainakaan täällä vois vähempää kiinnostaa antaa oikeaa tietoa. Annetaan vääränlaisia lausuntoja ja luvataan mitä saattuu tai jätetään lupaamatta jotain mikä ihan selkeästi on oikeus saada. Sitten kun kysyy uudelleen, niin ei vastata siihen mitä kysytään, vaan jostain aiheen vierestä kerta toisensa jälkeen. AAARRGGGHH!!! Juu, myönnetään... olen pikkasen kyllästynyt tähän paikalliseen toimintaan. :angry:

työhistoria 24 vuotta vissiin piisas?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

työhistoria 24 vuotta vissiin piisas?

Ei pitäisi yksistään riittää. Lisäksi pitää olla potkittu pois duunista tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen? Pimeneekö silmissäsi, kun

nukut? Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti." - Hessu Hopo

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

työhistoria 24 vuotta vissiin piisas?

Ei pitäisi yksistään riittää. Lisäksi pitää olla potkittu pois duunista tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

hui,no nyt on käyny moka,ollaan hiljaa,saadaan kalaa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa olla nykysin niin että 25 vuoden ikä ja että työvoimaviranomainen katsoo opiskelun parantavan työllistymismahdollisuuksia ja tekee siksi asiasta puoltavan päätöksen. Sitten voi opiskella työttömyysetuudella ( ansisidonnaisella tai peruspäivärahalla) sen 24 kk muutosturvalisät saadakseen täytyy täyttää sen omat vaatimukset

tossa linkki josta selviää jotain.

Linkki

Elämä on - Suuri seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa olla nykysin niin että 25 vuoden ikä ja että työvoimaviranomainen katsoo opiskelun parantavan työllistymismahdollisuuksia ja tekee siksi asiasta puoltavan päätöksen. Sitten voi opiskella työttömyysetuudella ( ansisidonnaisella tai peruspäivärahalla) sen 24 kk muutosturvalisät saadakseen täytyy täyttää sen omat vaatimukset

tossa linkki josta selviää jotain.

Linkki

Eipä kai edes sitä 25 vuoden ikää tarvita nykyään puoltavaan päätökseen ja ansio sidonnaisella tai peruspäivärahalla opiskeluun jos ei ole mitään ammatillista tutkintoa alla(näin joku virkailija väitti, mutta tiedä sitten voiko siihenkään luottaa).

Yli 25 v. siihen riittää käytännössä se, että opiskelee alalle, jolla on työnsaantimahdollisuuksia hyvin ja paremmin, kuin nykyisellä "omalla alalla", tai se ettei ole ammatillista koulutusta ollenkaan tai se on vanha. Opiskelun on lisäksi oltava kokopäiväistä, monimuotokoulutus ei kelpaa.

Muutosturva on sitten taas asia erikseen. Kannattaa varmaan olla ihan hiljaa vaan, jos joku tulee kyselemään jotain... sanoo vaan, että "emmää vaan mitään tienny, mää vaan opiskelen" :smile: , muuten voipi tulla vaikeuksia.

Vai onko olemassa joku muu korotettu päiväraha, jota maksettaisiin myös sen saman 200 päivän ajan, jollain muilla perusteilla???

"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen? Pimeneekö silmissäsi, kun

nukut? Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti." - Hessu Hopo

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mollin sivulla työttömyysetuudella opiskeluun vaaditaan vähintään 25 vuoden ikä. Eikös nuoremmat joilla ei ole tutkintoa menetä päivärahan mikäli eivät osallistu yhteishakuun ja jos sattuvat saamaan opiskelupaikan heidän on otettava se vastaan.

Elämä on - Suuri seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Tervehdys!

Aikaisemmin (ennen v. 2010) voimassa olleen lain mukaan maksettiin ehtojen täyttyessä koulutuksen ajalta erillistä koulutuspäivärahaa ja ansiopäivärahaa yhteensä enintään 565 päivää. Vuoden 2010 alusta lukien koulutuksen ajalta maksetaan ansiopäivärahaa normaalisti 500 päivän enimmäisajan puitteissa."

sain tuommosen vastauksen sähköpostiini. Se olikin tuo koulutuspäiväraha jota metsästin. itse opiskelen juur tolla ansiosidonnaisella luulin ensin että liitonpäivät nousee, mutta tuo olikin muuttunut....kaikkihan ne muuttuu <_<

mutta ollaan ilosia että opiskelut on ilmasia ja siitäkin maksetaan, kun aikuisena opiskelee :smile: ettei ole maksettavana lukukausi maksuja :huh:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Myös minun opiskeluni mahdollistui tämän tuen avulla.

Liitto tosiaan maksaa tuon 500pv. Tänään juuri kävin toimittamassa tarpeelliset selvityksen opintojen etenemisestä.

On kyllä niin virkailijasta kiinni miten homma etenee. Toisten kanssa asiat hoidetaan joustavasti ja sujuvasti kun taas muutama hieman virkaintoinen on ihan pihalla koko systeemistä ja lappuja saa olla toimittamassa vähän väliä lisää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä kyllä saan 200 päivää korotettua ansiosidonnaista koulupäiviltä,muilta päiviltä normaalia ansiosidonnaista

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla ainakin päätöksessä lukee 200päivää korotettua päivärahaa,loput 300 vissiin tavallista.1450 kätöseen nytten kuussa.

Kertokaa ihmeesä, kuinka tuo onnistuu? Töissä toisten on käytävä, kun opiskelee.Palkka ei läheskään tuota luokkaa, verojen jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onnistuu juurikin siten, että on ollut työssä, josta on saanut kunnon palkkaa. Sitten on jäänyt työttömäksi ja saa ansiosidonnaista päivärahaa tuon edellisen työsuhteen palkan mukaan laskettuna. Tätä samaa ansiosidonnaista saa sitten opiskelunkin ajalta tuon samat 500 päivää, kuin saa työttömänä ollessakin. Ensimmäiset 200 päivää opiskelun ajalta saa korotettua päivärahaa (muutosturva tjsp).

Ei tämän monimutkaisempaa :)

Itse opiskelen tuolla ansiosidonnaisella, joka loppuu ensi keväänä, kun 500 päivää tulee täyteen. Opintojen loppuun saakka (ensi vuoden jouluun) saan sitten täyttä työmarkkinatukea ilman tarveharkintaa.

Muoks. Työttömäksi pitää jäädä tuotannollisista ja taloudellisista syistä, tämä jo tosin tuolla aiemmin mainittiinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hmm.

Mie aloitan myös vuoden kestävän opiskelun ansiosidonnaisella päivärahalla. Ja saan 200 päivää korotettua ansio-osaa, vaikka minun työsopimus on päättynyt ihan normaalisti "määräaikaisen työsuhteen päättyminen" -merkinnällä. Tuossa 200 päivässä on myös joku "olet ollut reipas ja keksinyt itsellesi kannattavaa tekemistä" kohta jonka vuoksi sitä voidaan myös maksaa.

Minun opinnot ovat toisen asteen opintoja, mutta onko kukaan saanut AMK/yliopisto-opintoihin oikeutta ansiosidonnaiseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelen AMK:ssa ansiosidonnaisella(on meitä muitakin). Olen itse irtisanonut itseni, kärsin 3 kk karenssin. Saan myös tuota korotettua ansio-osaa.

"Sen minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ymmärtänyt tämän niin, että tuon 24 kk jälkeen tippuu ihan perusopintotuelle. Eli opintojen alusta saa 24 kk ns. parempaa tukea: ansiosidonnaista niin kauan, kun 500 pv tulee täyteen (ja ilmeisesti opintojen ensimmäiset 200 pv korotettua ansiosidonnaista, kuuluu muutosturvan piiriin tai ei) ja loppuajan tähän 24 kuukauteen saa työmarkkinatukea, ja sitten tippuu opintojen loppuajaksi pelkälle opintotuelle (vajaa 300 e/kk).

Korjatkoon joku, jos olen ymmärtänyt väärin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pitää tehdä välivuosi duunia,niin päivät nollautuu ja taas on 500pv edessä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pitää tehdä välivuosi duunia,niin päivät nollautuu ja taas on 500pv edessä.

Mä kyllä luulen, että samaan tutkintoon et saa vuoden päästä enää ansiosidonnaista. Maksimiaika työttömyysetuudella tuetulle opiskelulle on 24 kk.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pitää tehdä välivuosi duunia,niin päivät nollautuu ja taas on 500pv edessä.

Mä kyllä luulen, että samaan tutkintoon et saa vuoden päästä enää ansiosidonnaista. Maksimiaika työttömyysetuudella tuetulle opiskelulle on 24 kk.

tuskimpa ansiosidonnainen katkeaa jos ilmoittaa olevansa taas opintojen parissa.siis jos nollaa päivät välissä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pitää tehdä välivuosi duunia,niin päivät nollautuu ja taas on 500pv edessä.

Mä kyllä luulen, että samaan tutkintoon et saa vuoden päästä enää ansiosidonnaista. Maksimiaika työttömyysetuudella tuetulle opiskelulle on 24 kk.

tuskimpa ansiosidonnainen katkeaa jos ilmoittaa olevansa taas opintojen parissa.siis jos nollaa päivät välissä.

Tämä systeemi sorsii selvästi meitä vakituisia.. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...