Jump to content
MAINOS

Terveelliset työajat


lenninuutti

Recommended Posts

Neljän yön putkeen on vaikkea saada väkeä päivävuoroista yhden päivän varoitusajalla, se sotkee koko osaston toiminnan ja moni henkilökunnasta joutuu joustamaan, vaihtamaan vuoroja jne.

Voiskohan olla että joku mättää systeemissä jos yhden ihmisen saikku sotkee koko osaston toiminnan..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 92
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Onko mitään säädöstä, ohjetta, lakia, asetusta työaikaergonomian toteutuksesta? Mitään liittojen suosituksia, mihin vedota? Alkoi nimittäin just työt ja samalla alko hirvittää: kuuden viikon listalla joka viikko toteutuu ilta-aamu -siirtymä, joka on ihan tuhannen perseestä. Seuraava lista ei saa näyttää tolta, toivottavasti vaan uskaltaisin suuni aukaista tarpeeksi :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tere!

Laista, pykälistä jne en tiedä mitään, mutta sen tiedän että liitot ovat ainaskin mukana tässä asiassa täällä Hki-alueella. Noh jos ei liitot niin ainaskii luottamusmiehet ja Hels. työterv. huolto on myös mukana, sinne kun menee "valittaa", niin aina vaan tulee takaisinpäin et "se on tottumus kysymys" kait se sillai on kun niin sanovat... Yli 10:nen yökköä tunnen kaupungin työlistoista ja 99,9% eivät tykkää terv. työajoista ja helsink. työsuojelupäällikkö puhuu toista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervehdys jälleen...

Lisää itätuulia tähän keskusteluun... Hersassa kuulema saavat tehdä vanhan kaavan mukaisesti öitä... lääkäritodistuksella... Kävisiköhän tämä myös Laaksossa????

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

En uskalla luvata 150% onko oikea tieto, mutta näin olen kuullut luotettavalta kollegalta. Pitää etsii käsiin joku Hersan yökkö joka voisi vahvistaa tietoni oikeaksi tai vääräksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran asiasta taasen tihkunut. Kaveri kävi Hersassa heittä yökeikkaa ja samalla tiedusteli väitettä että 7 yötä jne... Ei kuulema pidä paikkaansa. Tiedä sitten.

Taasen yöllä kuuli juttua että Terkessä jotkut osastot olisi siirtyneet takaisin vanhaan järjestelmään ½vuoden kokeilun jälkeen. Kertojat eivät kohdistaneet väittämiään sen tarkemmin vaikkapi yritin tiukasti udella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mrbeetin kuvaamat vuorot ei kyllä ole terveellisiä työaikoja ja työaikaergonomiaa nähneetkään, enemmän vaikuttaa siltä, että on yritetty rääpiä kokoon paljon valvovalle työntekijälle jotenkin mukaergonominen lista, joka teoriassa kiertää oikeaan suuntaan, mutta aivan liian hitaasti, eikä huomioi mitään yksilöllisyyttä. Ei ihme jos ei tunnu kovin jaksamista parantavan. Syy ei tuossa tapauksessa kyllä ole itse "ideologiassa" vaan ihan rehellisesti sanottuna melko onnettomasta vuorosuunnittelusta...

Kaupunki on kyllä melko voimakkaasti sitoutunut tällä hetkellä terveellisiin työaikoihin, tornihuhuja liikkuu jatkuvasti että "jossain joku on palannut vanhaan" tai "lääkärintodistuksella saa sitä tai tätä vuoroa tehdä". Tohdin epäillä useimmiten näiden paikkansapitävyyttä, harvoin tuntuu löytyvän edes yksittäisiä oikeita työntekijöitä näiden huhujen taustalle.

Sellaista yksikköä ei olekaan, jossa ei olisi asiaa vastustettu, jossain miedommin, jossain ilmeisen jämäkästi kai. Oma kokemus on, että suurimmalla osalla on alkujärkytyksen jälkeen se työssäjaksaminen parantunut, ei juurikaan ainakaan huonontunut. Kuinka paljon johtuu vuoroista itsestään, kuinka paljon siitä että vuorosuunnittelusta on puhuttu ja asioita avattu ja pyritty joustoon puolin ja toisin, sitä en sitten osaa sanoa. Paljon toki riippuu myös listan suunnittelijasta ja esimiestyöstä, muutoksia voi viedä läpi niin monin tavoin.

Itsekin olin HYVIN skeptinen, mutta pakko myöntää, että en juuri niitä ilta-aamu-siirtymiä kaipaa. Yhden vapaita tosin sitten yritetään mahdollisimman pitkälle välttää, koska ilta-vapaa-aamu on kyllä niin turhake monen mielestä, että sama olla se välipäiväkin töissä.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä pelkästään jo ilta-aamujen poisjääminen helpottais tosi paljon.

Itse ilmoitin, että en tee ilta-aamuja ja asia oli sillä selvä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen usein taasen huomannut sen, että yövuoroja säännöllisesti tekevät ovat saaneet sen yövuoron aikana tehtyä enemmän, kuin kolmivuoroa tekevät. Eli siis "vakiyökkö" on valmistellut aamuvuoroa varten enemmän, kuin ne pari yötä tekevät.

Saman olen huomannut, yötyö on oma lajinsa joten on kokonaisuuden kannalta parasta että sitä saa tehdä motivoituneet hoitajat joilla on näkemystä yöajan toimenkuvasta ja jotka jaksavat sitä tehdä yönsä ilman jatkuvaa rutinaa väsymyksestä.

Toki on päinvastaistakin. Itse olen törmännyt vakiyökköön joka ei varmasti tehnyt yössä mitään muuta kuin valvoi asukkaiden unta. Ko. paikassa yötyö ei todellakaan sisällä mitään muuta kuin muutaman askareen (esim. aamupalan laitto) ja kierrot 2h välein (ei edes kuivituksia). Muulta osin sen 10h yössään saa viettää miten haluaa. Tämä vakiyökkö ei laita kavereille edes päivävaatteita päälle, sama heräävätkö nelkulta vai kuudelta. Itse olen saattanut jopa suihkuttaa jonkun jos asukas sattuu heräämään esim. viiden kantilla. Tiedän kyllä, että se kuuluu aamuvuorolaisille mutta toisaalta myös aamua tekevänä tiedän miten paljon helpottaa jos edes yksi on suihkutettu.

En tajua miten hän käyttää yönsä. Valittelee kiirettä mutta täällä ei herran tähden ole mitään mitä tehdä. Itselleni on ainakin ihan tervetullutta kun porukat alkaa heräilemään ja pääsee tekemään jotain.

Yeah. Cheers. Thanks a lot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Missä vakiyökkö, siellä ongelma". Voidaan myös kääntää muotoon: "Missä vakiyökkö, siellä paska ilmapiiri." Ainakaan minä en halua työskennellään missään sellaisessa yksikössä, jossa tällaista vielä harrastetaan. Ja asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, haluanko itse vai enkö halua tehdä öitä. Töiden sujuvuus ja ilmapiiri ovat huomattavasti tärkeämpiä asioita.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Missä vakiyökkö, siellä ongelma". Voidaan myös kääntää muotoon: "Missä vakiyökkö, siellä paska ilmapiiri." Ainakaan minä en halua työskennellään missään sellaisessa yksikössä, jossa tällaista vielä harrastetaan.

Jostain oudosta syystä juuri sinulle on ilmeisesti kertynyt pelkästään negatiivisia kokemuksia vakiyököistä. Itse olen 25 vuoden aikana nähnyt ja saanut seurata kymmenien vakiyökköjen toimintaa ja ehkä jotain yksittäistä tapausta lukuunottamatta vakiyökkösysteemistä ei ole kuin positiivista sanottavaa. Ja sama mielipide on ollut yökön lisäksi työnantajalla ja tyytyväisillä kollegoilla; yötyötä inhoavat ovat voineet luopua öistään kun jollekin yöt ovat sopineet.

Ja asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, haluanko itse vai enkö halua tehdä öitä. Töiden sujuvuus ja ilmapiiri ovat huomattavasti tärkeämpiä asioita.

Ja ilmapiirihän on varmasti tosi jees kun sinulla on tuollainen asenne yötyötä tekeviä kollegoitasi kohtaan. Eli mikä on syy ja mikä seuraus, tulee väistämättä mieleen.. >:D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kaikki halukkaat saavat tehdä lähes pelkästään 7.15-20 ja 19.45-08 vuoroja ja itselleni se sopii erittäin hyvin. Olosuhteiden pakosta tulee joskus aamu tai iltavuoro/ 3 vkoa, mutta harvoin.Koin aikoinaan hankaliksi nuo illat,jotka päättyvät klo 22- kotona olin klo 23 maissa. Nykyään ehtii päivän päätteksi lenkille /kauppaan /saunaan tai mitä vaan- ei oo niin kiire nukkumaan:) Eikä se seuraavaan aamuun meneminen ole niin rankkaa kun vuorojen väliin jää riittävä lepoaika.

Hymyilyttää nuo kommentit, että lääkäriltä voi hakea todistuksen ellei jaksa valvoa öitä- voi toki yrittää, mutta meidän tth ei niitä todistuksia niin vaan anna vaan ensin tarjotaan mm. unilääkkeitä:(

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Missä vakiyökkö, siellä ongelma". Voidaan myös kääntää muotoon: "Missä vakiyökkö, siellä paska ilmapiiri." Ainakaan minä en halua työskennellään missään sellaisessa yksikössä, jossa tällaista vielä harrastetaan. Ja asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, haluanko itse vai enkö halua tehdä öitä. Töiden sujuvuus ja ilmapiiri ovat huomattavasti tärkeämpiä asioita.

Millai siel on ongelma/paska ilmapiiri? Sen minkä mää päivävuoroissa olen viettänyt, niin herran pieksut mitä marmattamista toisista hoitajista ja niiden tekemisistä... Tällainen negatiivinen ilmapiiri ei ole hyväksi... Ai ai.

Tuntuu siltä että tod. kaupunki väkisin rynni tuohon terv.työajat sillai et listan tekijöille sanottiin raamit ja loput piti itse soveltaa ilman mitään pohjia. Lisää kiusaa tekee nämä ns.35h/vko kun eivät tarvii tehdä päivävuoroja, en kyllä tiedä miksi kun se kummiskin kostautuu toiselle yökölle joka tekee 100% viikkoja tai sitten listantekijä ei saa natsaamaan asioita.

Itse haluan vain sen verran että olisi pyörivä ja säännöllinen yövuoro, eli ei tarvii olla 7y+1nvp+6vp... Tässä mitä nyt tehdää, niin kunto alkaa pettää, paikat ei kestä jne... Sosiaalinen elämä! mikä se on?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Mites tämä Helsingin kaupunki tai tarkemmin TERKE meinaa... Tulevaisuudessa (siis kohta) tehdää vain kolmen viikon listat eikä enään 6viikon listoja.

Sitten ihmettelen miten TERKE edelleenkin puhuu yökköjen terv.työajoista vaikka mistään ei taida löytyä tutkimustulosta ja varsin ainakin TERKE ei ole moista tutkimusta tehnyt ja se tutkimus mikä on tehty, niin siinä ei ole tutkittu yökköjen vuoroja...

Terken uuden johtavan ylihoitajan kaveri johtajatar M.P sai tahtonsa läpi...

Kuinka kauan Terv.alan henkilöstö kestää moisia terveitä työaikoja...

-pete-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites muualla päin suomen maata nämä työvuoro systeemit menee? Tehdääkö kaikkialla 3-vuoroa? Onko missää päin suomee enää 7yötä+nukkumavp+6vp? Espooseen muistaakseni jokunen kuukaus haettiin yökköö tuolla systeemillä.

-pete-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisipa taas kiva kuulla kommentteja terveistä työajoista. Nythän taas tehtiin pysy-ohjeeseen poikkeus ja pitkiä vuoroja sekä max 11 tunnin öitä saa tehdä vuoden 2012 loppuun asti. Mutta kuitenkin vain 5 yötä peräkkäin. Meillä tällä hetkellä 10h 45 min yövuoro Kausaan kuuluva sairaala. Miten näitä jaksetaan vääntää koko ajan, tulisi vaan helvetillinen työvoimapula niin siinä olisi työsuojelupäällikölle terveellistä työaikaa kun etsisivät taas Virosta tai Puolasta työläisiä niin kuin 90-luvulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TÄH!!!

EihÄn Kausassa saa tehÄ kuin 10h öitÄ... Psyk puolella vain saavat tehdÄ 11h öitÄ...

KÄytÄvÄpuheista kuulooni ottanut et suurin osa kyselyyn vastanneista antoi negatiivista palautetta tÄstÄ terv. työajoista.

Hiljalleen virasto voisi myöntÄÄ et oli virhe siirtyÄ kyseiseen asiaan ja ajatella henkilökuntaansa sen verran ettÄ saataisi muuttaa takaisin vanhaan systeemiin. TÄllÄ nyt tarkoitan kaikkia vuoroja enkÄ siis pelkÄstÄÄ yökköjÄ.

Vanhaa tietoa: Voi osastoilla tehdÄ edelleen 6viikon listoja.

keksipÄ virasto myös hauskan jutun et luovutaa 6viikon systeemistÄ3viikon listoihin ja tÄmÄhÄn helpottaa listantekijöitÄ huomattavasti. Noh tÄtÄkÄÄn ei varmaan olisi tullut jos virasto olisi viittinyt tiedottaa ohjelmantekijÄÄ ettÄ ohjelmassa on vikaa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä Kausassa saa tehdä öitä pituudeltaan 10h 45 min. Minä valvon tälläkin hetkellä sellaista yötä. Tämä riippuu varmaankin sairaalasta ja ennenkaikkea työntekijöiden valppaudesta. Pitää ottaa asioista selvää eikä tyytyä "siihen mitä ylhäältä annetaan". Pysyohje sallii tällä hetkellä tämän pituiset yöt ja 12 tunnin päivät. Eipä ollut kaksista luettavaa johtavan ylihoitajan yhteen veto kyselyn pohjalta joka tehtiin Kausassa ja johon vastasi 1197 hoitajaa, lukekaa:) Terveellisistä työajoista oli kyse...........

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...