Jump to content
MAINOS

Terveelliset työajat


lenninuutti

Recommended Posts

Eikö 12 vuoroa ole jo laitonta?

Ei kai se ihan laitontakaan ole. Ohjehan on että viikossa on oltava yksi virallinen lepopäivä. Jos se on maanantai ja seuraavan viikon pakollinen lepo on sunnuntai, niin siihen väliin jää 12 päivää töitä.

Mutta harva kai tuollaisia putkia teettää, eikä niihin kai ole pakko suostua?

Korjatkaa mua jos olen väärässä :)

Meillä ainakin työaika-autonomian myötä on tullut pitkiä työputkia, mutta ne on omasta toiveesta ja palvelevat omia tarpeita. Mutta käytännössä kyllä mietin, mikä hyöty on tehdä 12 päivää töitä putkeen saadakseen vähän pidemmän vapaan, joka menee sitten toipuessa siitä putkesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 92
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mutta käytännössä kyllä mietin, mikä hyöty on tehdä 12 päivää töitä putkeen saadakseen vähän pidemmän vapaan, joka menee sitten toipuessa siitä putkesta.

Peräänkuulutan yksilöllisyyttä. Itselläni ainakin menee normaalissa jaksotyössä, ellei tuplavuoroja tarvitse tehdä, työputkesta toipumiseen tasan vartti (suihku+omat vaatteet päälle) kesti se sitten kaksi päivää tai kaksi viikkoa. Työaika-autonomia palvelee työntekijöitä paljon paremmin kuin se, että oh vetää ilta-aamua listat täyteen ja välissä on yksittäisiä arkivapaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä, yksilöllisyyttäpä hyvinkin. Sulla voi mennä vartti toipuessa, toisella voi mennä päivä - kaksi kun koittaa ensin nukkua kaikki univelat sun muut pois päiväjärjestyksestä.

Siksi en vaihtaisi työaika-autonomiaa pois. Jopa huonosti toimiva autonomia on parempi kuin jonkun toisen sanelemat listat.

Mutta yksilöllisyyden nimissä ei pidä myöskään laittaa työkavereita kärsimään. Monta kertaa on sivusta saanut seurata (ja osanikin saaneena) sitä, kun tehdään 12 päivän putkia ja sitten 9-10 päivän kohdalla viimeistään ollaan kuin perseeseen ammutut joille ei saa puhua, ei saa katsoa päin eikä mitään muutakaan. Siinä kärsii sitten työyhteisö vain sen kustannuksella että toinen saa vähän enempi vapaata peräkkäin. No meillä toki pomo puuttuu tällaiseen, jos sitä toistuu listasta toiseen (siis että tehdään kauheita putkia ja sitten töissä kohdellaan muita kuin paskaa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ollut siinä uskossa että tuollaiset 9-12 työpäivän putket olisi laittomia, vai onko KVTES:ssä tulkinnan varaa. Ainakin minun mielestäni tuo sotii KVTES:n henkeä vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ollut siinä uskossa että tuollaiset 9-12 työpäivän putket olisi laittomia, vai onko KVTES:ssä tulkinnan varaa. Ainakin minun mielestäni tuo sotii KVTES:n henkeä vastaan.

Työaika on järjestettävä niin, että viranhaltija/työntekijä saa kerran

viikossa vähintään 35 tuntia kestävän keskeytymättömän vapaa-ajan,

joka on mikäli mahdollista sijoitettava sunnuntain yhteyteen. Viikoittainen

vapaa-aika voidaan järjestää keskimäärin 35 tunniksi 14 vuorokauden

ajanjakson aikana. Vapaa-ajan tulee olla kuitenkin vähintään

24 tuntia viikossa.

Lähde: KVTES sivu 77

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minä ainakin olisin sen kannalla, että joka paikassa voitaisiin siirtyä näihin nopeassa rytmissä eteenpäin kiertäviin listoihin. Yhden päivän vapaat voisi jäädä kokonaan pois, samoin ilta- aamut. Myös vakiyököistä tulisi luopua. Eivät ne kuulu enää nykyaikaan, ja eiköhän näistä ole jo olemassa aika selkeä tutkimusnäyttö. Maailma ja työelämä muuttuu, mutta terveydenhuoltoala tulee kaukana perässä.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskon että vanhempi polvi hyötyisi ergonomisista listoista, mutta itselleni se ei sovi. Vapaalta aamuun meneminen on yhtä tuskaa, kun on muutaman päivän saanut nukkua puolille päivin ja sitten pitäisi yhtäkkiä herätä keskellä yötä duuniin. Vapailta iltaan meneminen on pehmeä lasku työntekoon, kun saa kuitenkin aamulla nukkua. Ilta-aamu-ilta-aamu-ilta-aamu -yhdistelmä ei kuulosta läheskään yhtä pahalta kuin suoraan aamuun meneminen. Vihaan muutenkin aamuvuoroja, teen niitä keskimäärin vain 1-5 per lista. Voin olla parin kymmenen vuoden päästä eri mieltä, mutta näin kaksvitosena tämä sopii minun vuorokausirytmiini.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen helsingin kaupungilla sos.puolella pelkkää yötä rytmillä 7 töitä 7 vapaata ja työvuoron pituus se 10h. Vakiyököt. Muutos 10h työpäivään toi tullessaan 6vko:n listaan 2-3 päivä vuoroa jolloin yövuorojen väliin jäävä vapaa-aika myös lyhenee. Virallista tietoa ei vielä ole mikä on tulevaisuuden työrytmi , muutos 5 yöhön tarkoittaisi 4 vapaapäivään myös päivävuoroja jolloin vapaa-aika ja työstä palautuminen jää aina vaan lyhyemmäksi. Itse en voi käsittää miten tämä malli tukisi minun työssäjaksamistani paremmin kun vapaa-aikani lyhenisi... Kuitenkin päivävuoroa tekevillä helposti tulee yli 5 päivän putkia ( tekevät siis 2vuoroa) niin miksi yöhoitaja ei saisikaan tehdä enempää työvuoroja kuin 5 kun jokatapauksessa joutuu päivävuoroja tekemään tulee työpäiviä peräkkäin kun 5. Nyt jännityksellä odotellaan mitä tuleman pitää , tammikuuta kohta elellään ja tosiaan mitään virallista infoa ei työpaikalta ole kuulunut , koskakohan kertovat :) Miten muilla sos.puolella miten teette yönne tammikuusta alkaen ja miten on järjestetty "tunnit-täyteen" vuorot ???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskon että vanhempi polvi hyötyisi ergonomisista listoista, mutta itselleni se ei sovi. Vapaalta aamuun meneminen on yhtä tuskaa, kun on muutaman päivän saanut nukkua puolille päivin ja sitten pitäisi yhtäkkiä herätä keskellä yötä duuniin.

Mä oon samanlainen yökukkuja, aamuvuoroon virkeänä meneminen on yksi suurimmista haasteista vuorotyössä mulle. Kaiken lisäksi aamuvuorosta maksetaan vähiten, vaikka siinä on tosiaan se herääminen ja se että pääsääntöisesti monissa paikoissa tuo on se työntäyteisin vuoro. No, pääosa ihmisistä elää yhteiskunnassa vallitsevan luterilaisen kellotaulun mukaan, jolloin päivällä ollaan töissä ja pimeällä nukutaan, ei se väärinkään ole.

Mutta kiertävissä listoissa on niin isot edut, etten osaisi pistää pahakseni noita aamuvuorolla alkavia työputkia. Kuten sanottua: vuorojen tietäminen vuodeksi eteenpäin, ilta-aamujen ja pätkävuorojen loppuminen, tasapuolisuus kaikkia kohtaan ja vapaiden pirstominen yksittäisiksi päiviksi loppuisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vakiyököt saavat minun mielestä pysyä. Itsekin voisin alkaa sellaiseksi. Osa porukasta kun on aivan pihalla koko yön väsymyksen takia ja valittavat öistä n. kaksi viikkoa ennen ja jälkeen öiden.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Olen ns. vakiyökkönä Terkessä. 9.1.11 asti tein 7 yötä 6 vapaata rytmiä. Nyt 10pv alkaen saan tehdä enää maks. 5 yötä putkeen.

Tällä systeemillä tulee listaan 6vk aikana 20 yötä ja 1 ilta/aamu. Yövuoro kestää 11h.

Nyt vasta totuttelen uuteen systeemiin mutta kaipaan vanhaa hyvää aikaa,ja niitä pidempiä palautumisaikoja. Kyllä 7 yötä menee siinä missä 5:kin koska rytmi on jo kääntynyt. Viimeksi oli öiden välissä 3 vapaata ja täytyy myöntää ettei rytmiä ehtinyt kunnolla kääntää.

Meille yököille sopii vallan mainiosti pidemmät putket eikä ainakaan meillä ketään ole pakotettu tekemään öitä. Nyt on tilanne hankalampi yötyöntekijöiden suhteen koska yökköjen työvuorot eivät enää mene peräkkäin vaan väliin jää öitä joihin ei päivävuorolaiset suostu niinpä öihin sitten palkataan sijaisia ja siitähän sitä säästöä sitten kaupungille syntyy... :-/

Meillä on saatu pomon kanssa sovittua hyvin yöt, on aina 5 yötä ja 4-5 vapaata ja 1 iltavuoro 6vk listassa. Olen kuullut ettei kaikkialla ole näin hyvin asiat.

Mites muilla yököillä??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni henk koht "ergonominen" lista on että vapaalta iltaan ja vapaille jäädään aamusta - mieluiten lyhennyspäivinä. Yövuorot hoitaa tietyt pariskunnat. ::)

Mutta kun ei itse saada listoja tehdä... :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tere!!!

laakson mäellä kanssa noudatetaan ns. terv. työaikoja osittain. Päivävuorolaiset eivät tee täydellisesti näitä terv. työaikoja, yököt joutuvat tekemään ja kotihoidon puolella saavat yököt valvoa edelleenkin 7yötä+nukkumavp+6vapaata ja heidän ei tarvitse tehdä päivävuoroja, myös saavat valvoa 11h öitä. Miksi Helsingin kaupunki ja liitot suosii eriarvoisuutta? kaikkialla puhutaa et 5yötä jne... Meillä valvotaa 3-5yötä, nukkumavapaa + 2-4 vapaata joita rikkoo 6vkossa 2-3 päivävuoroo, tätäkö on terv. työajat? Muuta en osaa sanoa kuin et alkaa pikku hiljaa väsyttää kaikilla osa-alueella ja Laakson mäellä en ole keneltäkään kuullut mitään hyvää, siis työntekijöiltä ketkä ahertaa potilaiden kanssa.

Mä en oikein ymmärrä sitä kun joku peijoonin insinöör sanoo et se on näin, niin kaikki sit sanoo et se on juuri niin jne... liitot, työterv.huolto jne... ketään ei kiinnosta enään työntekijän mielipide jne... Nyt kun Kaupunki teki tämän suuren terv.työaika tutkimuksen, niin siinähän ei tutkittu yökköjä olleskaan... Yököt osallistu, muttei heidän sylkyeritteet jne kiinnostanut tutkijoita. Tuntuu että kaupunki on huomannut et nyt kustiin kovaan vasta tuuleen tässä asiassa ja sen takia tämä jyrättiin niin voimakkaasti käyttöön.

Varmaan kaikki yököt olis suostunut mielummin tekemään 5yötä+nukkumavp+4vapaata kuin tätä sekasoppaa ja kaupunki olisi ensimmäisenä voinut suunnitella miten suunnitellaan asialliset ja kiertävät listat...

Kuinka moni näistä puolestapuhujista on vakiyökköjä? kuin moni teistä tekee kolmivuorotyötä?

-Hätiköiden ei tule kuin... -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tere!!!

laakson mäellä kanssa noudatetaan ns. terv. työaikoja osittain. Päivävuorolaiset eivät tee täydellisesti näitä terv. työaikoja, yököt joutuvat tekemään ja kotihoidon puolella saavat yököt valvoa edelleenkin 7yötä+nukkumavp+6vapaata ja heidän ei tarvitse tehdä päivävuoroja, myös saavat valvoa 11h öitä. Miksi Helsingin kaupunki ja liitot suosii eriarvoisuutta? kaikkialla puhutaa et 5yötä jne... Meillä valvotaa 3-5yötä, nukkumavapaa + 2-4 vapaata joita rikkoo 6vkossa 2-3 päivävuoroo, tätäkö on terv. työajat? Muuta en osaa sanoa kuin et alkaa pikku hiljaa väsyttää kaikilla osa-alueella ja Laakson mäellä en ole keneltäkään kuullut mitään hyvää, siis työntekijöiltä ketkä ahertaa potilaiden kanssa.

Mä en oikein ymmärrä sitä kun joku peijoonin insinöör sanoo et se on näin, niin kaikki sit sanoo et se on juuri niin jne... liitot, työterv.huolto jne... ketään ei kiinnosta enään työntekijän mielipide jne... Nyt kun Kaupunki teki tämän suuren terv.työaika tutkimuksen, niin siinähän ei tutkittu yökköjä olleskaan... Yököt osallistu, muttei heidän sylkyeritteet jne kiinnostanut tutkijoita. Tuntuu että kaupunki on huomannut et nyt kustiin kovaan vasta tuuleen tässä asiassa ja sen takia tämä jyrättiin niin voimakkaasti käyttöön.

Varmaan kaikki yököt olis suostunut mielummin tekemään 5yötä+nukkumavp+4vapaata kuin tätä sekasoppaa ja kaupunki olisi ensimmäisenä voinut suunnitella miten suunnitellaan asialliset ja kiertävät listat...

Kuinka moni näistä puolestapuhujista on vakiyökköjä? kuin moni teistä tekee kolmivuorotyötä?

Tere! Onko se "saamista", jos pitää valvoa yövuorossa 11 tuntia? Teen siis kolmivuorotyötä, kolmessa viikossa valvottavana 4 yötä putkeen ja niiden päälle 2 vp.tä. Näiden lisäksi aamu- ja iltavuoroja loput työvuorot suht koht tasan.Ei tunnu kovin terveelliseltä, öistä palautuminen ei noiden kahden vapaan aikana useinkaan onnistu. Soisin aivan kernaasti meidänkin työpaikkaan vakiyököt (halukkaita kyllä riittää), mutta valitettavasti ainakin Helsingissä kaupungin työpaikoissa suunta on kolmivuorotyön lisääntymisessä.

Onko kukaan tietoinen, miksi näin tulee käymään? Minä tiedän ;)

edit: lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tere! Onko se "saamista", jos pitää valvoa yövuorossa 11 tuntia?

Riippuu yksilöstä ja toimenkuvasta. Hyvin monelle sopii pidemmät työvuorot, (= vähemmän töissäkäyntejä, pidemmät vapaat) ainakin minun olisi vaikea sopeutua "normaaliin" 7-8 tunnin kolmivuorotyösysteemiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elli.iines kerro miksi

Haluaisin edelleenkin tehdä 7 yötä mutta kun se ei ole terveellistä. Kiitos tiedosta että Laakoson yöhoidossa voi edelleen tehdä. Nyt voi kysyä yh:lta miksi olemme eriarvoisia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi meistä on moneksi.

Mulle sopii aamu aamu ilta ilta. Vapailta aamuun ei harmita, eikä jääminen illasta vapaalle. Öitä ei onneksi tarvitse tehdä :smile:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teremus...

Kyllä mä pidän sitä saamisena jos saisin tehdä todellakin 11 tuntia yövuoroa. Näissä terv työajoissa varmaan enempi aiheuttaa kränää se ettei työntekijöitä kuunneltu TEHYn puolelta tai työnantajan puolelta... Tämä ainaskin koskee yökköjä. Työterv. huolto ei välitä vaikka porukka alkaa olemaan finaalissa nyt jo kun ollaan tehty tätä ½vuotta. En ymmärrä miten esmes: nukkumavp+2vp+ilta+4yötä+nukkumavp+3vp+1aamu+5yötä+nuk.vap+2vp jne... on terveellisempää kuin 7yötä+nuk.vp+6vp... tai 5yötä+nukvp+4vp+5yötä+nuk.vp+4vp... ei mene jakeluun. Noh, ei kait tässä tarvitse enempää sosiaalista elämää kuin sekavien potilaiden kanssa.

Onhan Helsingin kaupungissa eriarvoisuus jopa palkassa... 3sairaalaa saa korotuksen ja kaksi ei... Sama työ ja eri palkka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näissä terv työajoissa varmaan enempi aiheuttaa kränää se ettei työntekijöitä kuunneltu TEHYn puolelta tai työnantajan puolelta... Tämä ainaskin koskee yökköjä.

Tehy ajattelee enemmistön etua (todellista tai kuviteltua) ja työnantajan motiivit joustamattomuuteen voivat olla moninaisemmat. Terveydenhuoltoalalla on selvästi havaittavissa ilmiö että mitä kauempana yksikkö työskentelee pikkupomojen silmän alta niin sitä enemmän määräyksiä, rajoitteita ja seurantaa näille porukoille järjestetään. Lieneekö tämä tällainen sitten kateutta, todellista huolta vai jopa kiusantekoa niin en tiedä. Mutta hyvin monenlaisia ihmeellisiä rajoitteita ja työntekoa haittaavia sääntöjä on vuosien aikana pikkupomot laatineet yököille, sairaankuljettajille, yöpartoille yms. itsenäisen työn tekijöille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ainakin minä olen todella tyytyväinen, että vakiyököistä päästään eroon. Meillä ei kaikki halukkaat ole päässeet valvomaan, kun muutamat ovat omineet ne yöt itselleen. Olen myös saanut ihan tarpeekseni "yököt vs. päivävuorolaiset" vastakkainasettelusta. Sitä olen joutunut katselemaan sekä nykyisessä, että entisissä työpaikoissa. Itsekin olen siihen typeryyteen osallistunut.

Kuormitusta täytyy jakaa tasan. Yksi olennainen juttu siinä on se, että mahdollisimman monet tekevät kaikkia vuoroja. Jos yövuorossa on kolmivuorotyötä tekevä henkilö, hän suhtautuu vuoroon, kuin mihin tahansa työvuoroon. Vakiyököillä taas on yleensä intresseissä se, että yöt täytyy saada mahdollisimman helpoiksi muiden vuorojen kustannuksella. Tällä on seurauksia sekä töiden sujuvuuteen, työpaikan ilmapiiriin, ja hoidon laatuun. Täytyy kuitenkin muistaa, että työvuorot ovat vain yksi asia, joka vaikuttaa työssä jaksamiseen. Järkevä työnjako, hyvä esimiestyö, avoin ilmapiiri, ja mukavat ihmiset ovat ihan yhtä oleellisia. Myös näihin tulisi kiinnittää enemmän huomiota työpaikoilla.

Tietysti ymmärrän, että joillekin tekee tiukkaa luopua pelkkien öiden tekemisestä. Yleinen etu menee kuitenkin tässä jutussa kirkkaasti yökköjen edun edelle. Työvuoroja on tutkittu todella paljon, ja monet jotka ovat siirtyneet tekemään eteenpäinkiertäviä vuoroja, ovat olleet todella tyytyväisiä.

Vääjäämätöntä vastaan on tyhmää taistella. Nyt eletään 2010- lukua, ja työvuorojen tulee olla ajanmukaisia.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ainakin minä olen todella tyytyväinen, että vakiyököistä päästään eroon. Meillä ei kaikki halukkaat ole päässeet valvomaan, kun muutamat ovat omineet ne yöt itselleen. Olen myös saanut ihan tarpeekseni "yököt vs. päivävuorolaiset" vastakkainasettelusta. Sitä olen joutunut katselemaan sekä nykyisessä, että entisissä työpaikoissa. Itsekin olen siihen typeryyteen osallistunut.

Kuormitusta täytyy jakaa tasan. Yksi olennainen juttu siinä on se, että mahdollisimman monet tekevät kaikkia vuoroja. Jos yövuorossa on kolmivuorotyötä tekevä henkilö, hän suhtautuu vuoroon, kuin mihin tahansa työvuoroon. Vakiyököillä taas on yleensä intresseissä se, että yöt täytyy saada mahdollisimman helpoiksi muiden vuorojen kustannuksella.

Mä olen usein taasen huomannut sen, että yövuoroja säännöllisesti tekevät ovat saaneet sen yövuoron aikana tehtyä enemmän, kuin kolmivuoroa tekevät. Eli siis "vakiyökkö" on valmistellut aamuvuoroa varten enemmän, kuin ne pari yötä tekevät.

Noin siis sellaisilla osastoilla, joissa yövuoro on oikeastaan sitä "unen valvomista" (ymmärtänette, mitä tarkoitan). Omassa paikassa kaikki vuorot ovat oikeastaan aivan samanlaisia, jolloin ei tule hommien suhteen mitään ristiriitoja, kun joka vuorokauden aikaan on suunnilleet samanlaiset hommat.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen usein taasen huomannut sen, että yövuoroja säännöllisesti tekevät ovat saaneet sen yövuoron aikana tehtyä enemmän, kuin kolmivuoroa tekevät. Eli siis "vakiyökkö" on valmistellut aamuvuoroa varten enemmän, kuin ne pari yötä tekevät.

Saman olen huomannut, yötyö on oma lajinsa joten on kokonaisuuden kannalta parasta että sitä saa tehdä motivoituneet hoitajat joilla on näkemystä yöajan toimenkuvasta ja jotka jaksavat sitä tehdä yönsä ilman jatkuvaa rutinaa väsymyksestä.

Ja aika aikaansa kutakin; itse tein aikoinaan vuosia pelkkää yötä ja se sopi silloin mainiosti niin minulle, työnantajalle kuin työkavereillekin. Nyt on ilmeisesti yökiintiö täynnä kun tuo laji ei enää kiinnosta ja niinpä olen tyytyväinen kun on mahdollisuuksia siirtyä päiväduuniin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tere päevest...

Kyllä mäkin ilman suuri murinoita hyväksyn kolmivuorotyön jos se vaan olisi hyvin suunniteltu ja asiallisesti juokseva... Myös vaatisin että kaikki hoitajat tekisivät kolmivuorotyötä josta vain lääkärintodistuksella pääsisi irti ja vuoroja saisi vaihtaa vain esmes yövuoro yövuoroon jne... Miksei näin? Meillä ei ainaskaan kovin moni päivähoitaja ole innostunut asiasta. Meilläkin on vain muutamia hoitajia jotka haluis aina silloin tällöin yötä, mut kun on kesäloma, niin eipä näy kiinnostusta.

En ymmärrä minkä takia aina puhutaa/sanotaa et yöt on helppoja?! 2 hoitajaa painii potilaiden kanssa ennenkuin vartija tulee, 2 hoitajaa siivoo noropaskat jne, yöhoitajat täydentää varastoja, tekee tilauksia/täydentää tilauksia jne... Päivässä 0n 4-8 hoitajaa ja kummiskin yököt joutunee aloittaa nukkumatti kierron kuivituksilla/sella... Tottatoki yöt on helppoo.

Kaikki nämä murinani johtuvat siitä kuinka asioita on hoideltu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon toki riippuu yötyöntekijästä. Helposti vaan käy, että yötyöläiset putoavat osaston rutiineista, eivät osallistu osaston koulutuksiin, palavereihin jne. ellei koulutuksia saada suunniteltua työvuoroiksi. Usein ne vaan ovat esim. iltapäivisin ja harva yökkö tulee vapaaltaan tai nukkumispäivältään osallistumaan. Tässä toki on persoonakohtaisia eroja.

Vakiyökön sairastuessa ollaan pulassa, sijaisia on helpompi ottaa päivävuoroihin, jossa ohjeita ja neuvoja saa muilta. Yökön odotetaan ja oletetaan olevan huippuammattilainen. Neljän yön putkeen on vaikkea saada väkeä päivävuoroista yhden päivän varoitusajalla, se sotkee koko osaston toiminnan ja moni henkilökunnasta joutuu joustamaan, vaihtamaan vuoroja jne. Tässä muutamia riskejä. Itsekin pidän valvomisesta ja ymmärrän sen, että toisille yövuorot sopivat ja toiset eivät pysty valvomaan kuin max. sen yhden yön. Asioita tulee katsoa myös osaston toiminnan kautta, ei vain siitä henkilökohtaisesta vinkkelistä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...