Jump to content
MAINOS

Terveelliset työajat


lenninuutti

Recommended Posts

Kertokaa mielipiteitä terveelisistä työajoista. Varsinkin 7 yötä töitä 7 vapaata rupeaman lopettaminen vuoden 2011 alukupuolelta kiinnosta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 92
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mielestäni tässä mennään ihan oikeaan suuntaan. Iltavuoron jälkeiset aamut ovat raskaita, ja meillä niitä on vähennetty siten, että vapailta tullaan useimmiten suoraan aamuun. Aika usein sitten taas jäädään illasta vapaille. Yövuoroja saa tehdä korkeintaan 5 peräkkäin, mikä on myös koettu meillä hyväksi systeemiksi.

Ainakin meillä on porukat ollut ihan tyytyväisiä. Ja ei ainakaan meidän yksikössä niitä noudateta mitenkään orjallisesti, eli illan jälkeisiä aamuja ei olla kokonaan kielletty. Mulla on useimmiten listassa 2 x 3 vapaapäivää, joiden lisäksi 1 yksittäinen vapaapäivä. Sen ylimääräsen vapaan saa meillä tekemällä pari pidempää päivää. Ainakaan minä en oo huomannut, että terveellisten työaikojen myötä ois yksittäiset vapaat yleistyny.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ergonomisesti suunniteltuja työvuoroja suositellaan kaikille. Siinä työvuoroilla on nopea kierto aamu - ilta - yö - vapaat. Meillä on käytössä työaika-autonomia ja kun itse pääsee suunnittelemaan vuorot, suunnittelen usein: aamu - pitkäpäivä -ilta - yö - vapaat tai 2 aamua - 2 iltaa - 1-2 yötä. Tosi harvoin ehkä 1 krt / 6 vk:a teen ilta aamun. Itse tykkään noista eteenpäin kiertävistä vuoroista, kun työvuorojen väliin tulee aina pitkä vapaa. Teen paljon pitkiä päiviä, jolloin öiden jälkeen saa helposti suunniteltua 3 vapaata. Monet ei vain tykkää tehdä iltoja ja öitä peräkkäin, kun on tavallaan 4 iltaa peräkkäin töissä, mutta itseäni se ei haittaa. Itselleni sopii myös, että teen vain 1-2 yötä peräkkäin, mielummin vaikka joka viikko. Toiset taas tykkäävät tehdä listan kaikki yöt putkeen.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveet työajathan eivät sisällä pitkiä päiviä joista myös nyt pitäisi luopua. Ainakin Helsingin kaupungin työpaikossa ne saivat jatkoajan 2012 vuoden alkuun, ja sen jälkeen työvoron enimmäis pituus on 10 tuntia myös yövuoroissa. Eikö keskustelussa ole ketään joka tietäisi miten nyt terken paikoissa järjestetään niiden työvuorot jotka tekevät vain yövuoroja. Kommenteja odotan mielenkiinnolla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sosiaali- ja terveysala on varmasti kaikkia muita jäljessä työaikaergonomian suhteen. Teollisuuden puolella pääsääntöisesti vuorotyö on toteutettu kiertävillä listoilla, joissa vuorot vaihtuu aina aamu -> ilta -> yö järjestyksessä. Lisäksi kaikkien vuorojen pituus on järkevä 8 tuntia, toisin kuin sotella, jossa tehdään jotain ihmeen pätkäaamuja ja yli 10 tunnin yörupeamia.

Järkevän listan tekoon menee aikaakin paljon vähemmän kuin armottamaan säätöön ja yliviivaustusseilla värittämiseen.

Esim. 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä ja 4 vapaata. Edeltävä kopioidaan excelissä vuodeksi eteenpäin eikä tartte arpoa että milloin on listat myöhässä ja voi suunnitella elämänsä pidemmälle kuin 3 viikkoa kerrallaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki on tietysti yksilöllistä, mutta itselläni ei nuo työrytmin vaikuta omaan elämään niin suureemin. Voi tulla

illasta aamuun enkä liiemmin vaikuta elämääni.Tosin illasta ei ole kiva jäädä vapaalle <_< vaan mielummin aamuhukista jäädä

vapaata viettämään.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tykkään tehdä yö- ja iltavuoroja. Niissä on sekin hyvä puoli, että niistä kertyy vähän enemmän palkkaa. Aikaiset aamutkin menettelee, kun silloin pääsee ajoissa pois. Pitkät vuorot taas on siitä kivoja, että sillä tavalla saa enemmän vapaapäiviä. Jossain vaiheessa tein usein reilussa kahdessa viikossa kuukauden tunnit täyteen ja "lomailin" loppuajan.

Olen melko varma, että olen syntynyt "väärälle" aikavyöhykkeelle. Oikeasti mun pitäisi asua vaikka jossain Washingtonin osavaltiossa (Seattle tms) ;D

Yksilöllisiä ollaan, eli parasta kai olisi, ettei kaikkia tungettaisi väkisin samaan muottiin, vaan jokainen saisi tehdä eniten niitä vuoroja, jotka sopivat itselle. Tietysti ottaen huomioon järjestely yms käytännön kysymykset, niin ettei hommasta tehdä tahallaan hankalampaa, kuin se onkaan ja että työt tulee tehtyä.

Sosiaali- ja terveysala on varmasti kaikkia muita jäljessä työaikaergonomian suhteen.

Veikkaisin, että on olemassa eräs ala, jossa on vielä alkeellisempaa menoa, maatalouslomitus.

Kaikista rasittavinta on minusta se, että menet aamulla ennen kuutta töihin (lähtö viiden jälkeen, kunhan on saanut auton kaivettua lumikinoksesta) aurattuna on vain vastaantulevien kaista, jos sitäkään... pääset pois 11 maissa... ajat 30+ minuuttia kotiin... lähdet ajamaan takaisin niin, että olet perillä 14.30-15.30 aikoihin (riippuen kohteesta)...pääset lähtemään kotiin joskus 18.30-20.00 (riippuen kohteesta ja tilanteista). Seuraavana aamuna sitten taas sama homma alusta ja jopa 2 viikkoa putkeen ilman yhtäkään vapaata. Mulla ainakin siinä vaiheessa oli ilme aamuisin seuraavanlainen :shock:

E: Kirjootuserhe.

"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen? Pimeneekö silmissäsi, kun

nukut? Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti." - Hessu Hopo

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haloo yötyöntekijät Helsingin kaupungilla, kertokaa kommentteja ja ratkaisuja kun siirrymme terveellisyyteen. Eli 7 yön valvonnat jäävät historiaan. Itsekin olen niitä tehnyt vuosikaudet ja nyt pitäisi kehittää jotain muuta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä ja 4 vapaata. Edeltävä kopioidaan excelissä vuodeksi eteenpäin eikä tartte arpoa että milloin on listat myöhässä ja voi suunnitella elämänsä pidemmälle kuin 3 viikkoa kerrallaan.

Eteenpäin kiertävät työvuoromalli taitaa olla kaikkein paras malli työntekijöitä ajatellen. Ja mikäänhän ei estä tekemään työvuorolistoja vaikka vuodeksi eteenpäin. Siinä olisi pari keinoa parantaa monia keskeisiä vuorotyöhön liittyviä ongelmia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle käy äärimmäisen hyvin tää sydeemi mitä nyt teen.... Eli teen pelkkää pitkää päivää 8-20, ja pitkää yötä 20-8.15, yövuoroja kolmen viikon listassa 2-5. Kolmeen viikkoon kymmenen vapaata, ei ollenkaan illasta (21.30) aamuun (7.00) tuloja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joensuussa sitten saa tehdä pitkääpäivää reilusti. Helsingin kaupungilla 2 pitkää päivää 12h/lista ja valvonnat nyt terveellisesti 5 yötä maksimissaan peräkkäin. Mua risoo kun joku muu tietää mikä mulle on tervellistä ja sopii.............

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mikäänhän ei estä tekemään työvuorolistoja vaikka vuodeksi eteenpäin. Siinä olisi pari keinoa parantaa monia keskeisiä vuorotyöhön liittyviä ongelmia.

Tuossakin on se käytännön ongelma, että jos lista tehdään kovin pitkäksi aikaa kerrallaan, niin ei se sitten lopulta kuitenkaan päde, vaan tulee väistämättä muutoksia. Liian kankea systeemi sekä työnantajan, että työntekijän kannalta. Ja kyllä mua ainakin ahdistaisi, jos tietäisin työvuoroni seuraavat 2 vuotta eteenpäin. Huh :P

Mua risoo kun joku muu tietää mikä mulle on tervellistä ja sopii.............

Juurikin näin... yksilöllisyys on taas unohdettu ja kaikki pakotetaan yhteen muottiin muka terveydellisin perustein. Valinnan mahdollisuus pitäisi säilyttää. Vaikka varmaan tämä uudistus on monelle tervetullut ja terveellinen, niin ei se sitä kaikille ole.

"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen? Pimeneekö silmissäsi, kun

nukut? Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti." - Hessu Hopo

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mikäänhän ei estä tekemään työvuorolistoja vaikka vuodeksi eteenpäin. Siinä olisi pari keinoa parantaa monia keskeisiä vuorotyöhön liittyviä ongelmia.

Tuossakin on se käytännön ongelma, että jos lista tehdään kovin pitkäksi aikaa kerrallaan, niin ei se sitten lopulta kuitenkaan päde, vaan tulee väistämättä muutoksia. Liian kankea systeemi sekä työnantajan, että työntekijän kannalta. Ja kyllä mua ainakin ahdistaisi, jos tietäisin työvuoroni seuraavat 2 vuotta eteenpäin. Huh :P

Toki joita kuita voi ahdistaa tietää työvuoronsa etukäteen, mutta tuskin se mikään maailman suurin ongelma on. Työvuorojen vaihtamistahan tuo ei mitenkään estä. Itse pidän siitä erittäin paljon, että tiedän työvuoroni vuosiksi eteenpäin vaikka en niihin voi mitenkään vaikuttaa.

Mua risoo kun joku muu tietää mikä mulle on tervellistä ja sopii.............

Juurikin näin... yksilöllisyys on taas unohdettu ja kaikki pakotetaan yhteen muottiin muka terveydellisin perustein. Valinnan mahdollisuus pitäisi säilyttää. Vaikka varmaan tämä uudistus on monelle tervetullut ja terveellinen, niin ei se sitä kaikille ole.

Erilaisia työvuoroja on tutkittu paljonkin, joten ihan hatusta näitä muutoksia ei olla ajamassa. Esim. yövuorot ovat työntekijöille ihan oikeasti vaarallisia. Ja loppujen lopuksi työnantaja päättää työvuoroista, joten ei siinä ihan kauheasti ole työntekijällä sananvaltaa jos työnantaja haluaa siirtyä vaikkapa eteenpäin kiertäviin työvuorolistoihin terveydellisin perustein.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erilaisia työvuoroja on tutkittu paljonkin, joten ihan hatusta näitä muutoksia ei olla ajamassa. Esim. yövuorot ovat työntekijöille ihan oikeasti vaarallisia. Ja loppujen lopuksi työnantaja päättää työvuoroista, joten ei siinä ihan kauheasti ole työntekijällä sananvaltaa jos työnantaja haluaa siirtyä vaikkapa eteenpäin kiertäviin työvuorolistoihin terveydellisin perustein.

Työnantaja päättää, mutta jos esim. yövuorot ovat käymässä terveyden päälle (fyysisesti tai henkisesti) niin yötyökieltoa voi hakea lääkäriltä. Pelkkä väsymyshän siihen ei riitä, vaan on oltava hyvät perusteet ettei yövuoroa voi tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erilaisia työvuoroja on tutkittu paljonkin, joten ihan hatusta näitä muutoksia ei olla ajamassa. Esim. yövuorot ovat työntekijöille ihan oikeasti vaarallisia. Ja loppujen lopuksi työnantaja päättää työvuoroista, joten ei siinä ihan kauheasti ole työntekijällä sananvaltaa jos työnantaja haluaa siirtyä vaikkapa eteenpäin kiertäviin työvuorolistoihin terveydellisin perustein.

Työnantaja päättää, mutta jos esim. yövuorot ovat käymässä terveyden päälle (fyysisesti tai henkisesti) niin yötyökieltoa voi hakea lääkäriltä. Pelkkä väsymyshän siihen ei riitä, vaan on oltava hyvät perusteet ettei yövuoroa voi tehdä.

Terveyden vaarantuminen on toki pätevä syy työntekijän olla tekemättä yövuoroja, mutta ihan pelkästään omasta halusta niistä ei voi kieltäytyä. Työterveyshuoltoon tosiaan kannattaa olla yhteydessä jos kokee vuorotyön aiheuttavan terveydellisiä ongelmia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö vieläkään ole keskustelussa ketään kenen osastolta 7 yötä töitä 7 vapaata on terveellisyyden nimissä poistettu. Miten on asia ratkaistu? Lähinnä Helsingin kaupungin paikoista olisin kiinnostunut sekä Terke että sos.puoli!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö vieläkään ole keskustelussa ketään kenen osastolta 7 yötä töitä 7 vapaata on terveellisyyden nimissä poistettu. Miten on asia ratkaistu? Lähinnä Helsingin kaupungin paikoista olisin kiinnostunut sekä Terke että sos.puoli!

Meillä Terken yksikössä kiellettiin tänä vuonna ne 7:n yön putket. Meidän yöt on olleet 10h, joten 7:n yön jälkeen vapaita on yleensä ollut 4 tai 5. Ei ainakaan meillä ole pahemmin yöihmiset valittaneet. Nykyisellä korkeintaan viiden yön rytmillä on kuulemma helpompi jaksaa. Saa nähdä, kauanko vielä menee, että vakiyököt kielletään kokonaan. Ainakin töiden sujuvuuden, ja ehkä myös kuormituksen tasoittamisen kannalta olisi hyvä uudistus.

Sos.viraston puolella ollaan ilmeisesti vielä Terkeä jäljessä. Siellä kuulemma ollaan monessa yksikössä vasta harjoittelemassa terveellisiä työaikoja. Edelleen käytössä 11:n tunnin yöt, ja käsittääkseni myös 7:7 rytmi.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tein kesän töitä niin, että tein illan tai pitkän päivän (7-21:30 tai 9-21:30) sitten iltavuoro tai pari ja sitten 3-4 yötä. Ja sen jälkeen oli yleensä 4-6 vapaata. Sopi hyvin minulle.

Ilta - Aamu on paha. Ja muutenkin aamut on ikäviä. Paljon mielummin teen iltaa ja yötä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on tällä hetkellä todella perseellään työvuorot. Oh suosii ilta-aamu putkia ja ykkösvapaita... Tai no ei suosi, mutta tämän tyylin on vuosien saatossa oppinut ja ei osaa siitä irtaantua. Työyhteisössä olen melko uusi ja osastonhoitajan vaihdos on tulossa, jonka vuoksi en ole asiasta ruvennut enemmän huutelemaan. Tällä hetkellä tyydyn muokkaamaan listaa työkavereiden kanssa mieluisammaksi. Muutenkin tekisi mieli ryöpätä osaston rutiineja uusiksi ja vähän nykyaikaistaa (esim. lentävät vuorot), mutta ei kehtaa uutena työntekijänä ja ylipäätäsä uutena hoitajana ruveta meuhkaamaan. Toki mielipiteeni ilmaisen ja yritän perustella. Tuulta ei purjeissa ainakaan vielä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sosiaali- ja terveysala on varmasti kaikkia muita jäljessä työaikaergonomian suhteen. Teollisuuden puolella pääsääntöisesti vuorotyö on toteutettu kiertävillä listoilla, joissa vuorot vaihtuu aina aamu -> ilta -> yö järjestyksessä.

Jos nyt oikein muistan, niin olikohan Työterveyslaitos, joka tuota asiaa tutki jo 20 vuotta sitten ja eräässä suuremmassa teollisuusyrityksessä sitä kokeiltiin ja siihen siirryttiin 1990-luvun alkupuolella. Kuulin positiivisia kommentteja eräältäkin henkilöltä, jotka tekivät ko. 24/7 pyörivässä prosessissa kolmivuorotyötä. En enää jaksa muistaa, millainen rytmitys heillä silloin oli ts. montako vuoroa ja miten vapaat menivät.

Teollisuudessa noina vuosina oli kovasti huudossa mm. laatuprosessit, joilla haettiin tuottavuutta, ja mm. työturvallisuutta kehitettiin joissain putiikeissa, ympäristöasiat tekivät uutta tuloaan eli ISO 9001, ISO 14 000, QES-järjestelmät (quality, environment, safety) olivat silloin tärkeitä työkaluja, six sigmat sun muut tulivat sitten myöhemmin. Kyseisessä talossa kerrottiin myös kohtalaisen mukavista tulospalkkioista (nämä 10 - 20 euroa ovat aika vähäisiä siihen verrattuna), ja suurin talossa jaettu aloitepalkkio oli kuulemma luokkaa 100 000 vanhaa rahaa, hyvin yksinkertaisesta ideasta, millä tehtiin aika paljon säästöä juuri parantuneen laadun avulla. Idea oli niin simppeli, että moni varmaan ei edes ollut kehdannut laittaa sitä eteenpäin, vaikka ajatuksissa olisikin ollut.

Mitä 20 vuotta sitten teollisuudessa, ehkä 20 vuoden kuluttua sitten suomalaisessa terveydenhuollossa - paitsi että ei, kun katsoo mitä jälkeä AMKit ja hoitotiede-yliopistot tekevät... <_<

Aiheesta voisi yrittää joskus yrittää ehtiä penkaisemaan, löytyisikö millaista tutkimustietoa. Ihmiset ovat tietysti erilaisia, ja nuokin jampat olivat "sopeutuneet" aiempaan rytmitykseen, mutta kyllä jaksamisessa ja asenteessa löytyi muutoksen jälkeen eroja, vaikka ensi alkuun uusi rytmitys kuulosti epäilyttävältä. Useilla ihmisillähän se on se sisäinen, fysiologinen kello hieman jätättävä eli juuri tuo siirtymätahti on monella tapaa hyvä. Tutkitusti kolmivuorotyö on melkoinen rasite keholle, ja iän myötä tunnetusti moni haluaa jäädä yötöistä pois, samoin aamu-ilta -siirtymät ovat raskaita. Samoin tietysti ihmisillä on selvästi erilaisia vuorokausirytmejä ja aktiivisimmat ajankohdat voivat vaihdella, joten kaikkien pusertaminen samaan muottiin on epäfysiologista eikä järkevää työtehon ja työssä jaksamisen, virheiden ja laadun kannalta.

Työvuorodemokratiahan ja -ergonomia valitettavasti eivät aina toteudu terveydenhuollossa, mutta mm. itsesuunniteltavat vuorolistat yms. ovat toki nekin monelle suuri helpotus. Jossain paikassa ehdotettiin myös vakiyökköjen käytön lopettamista, kun sillä kuulemma säästettäisiin, mutta samalla olisi kyllä kävellyt monta ihmistä yövuorojen vuoksi pois, joten ajatus haudattiin - kerta kaikkiaan kuvio ei olisi pyörinyt enää jäljelle jäävällä henkilökunnalla.

Kyllähän nuo mahdollisuudet suunnitella työaikojaan ja työaikaergonomia ovat vaan sellaisia asioita, joilla pidetään ihmisiä työpaikassa ja työelämässä. Kun muuten työ määrää aika paljon elämästä ja elintavoista, niin näin se jonkinmoinen työn hallinnan, elämän hallinnan ja itsemääräämisen tunne vaan tekee ihmistä onnellisemmaksi. Katsotaan, jos eläköityminen puree työelämässä, millä konsteilla tekijöitä pyritään haalimaan taloihin. Nythän osa työnantajista on alkanut ajattelemaan jo lähipäiviä ja viikkoja pidemmälle, vaikka taantuma oli syvä, niin irtisanomiset olivat kohtuullisia, tietysti yritysmaailmassa oltiin paremmassa kunnossa kuin 1990-luvun alussa. Lomautuksia sun muita tehtiin, mutta kohtuullisesti yritysmaailmassa pidettiin myös ihmisistä kiinni, koska tekijöitä tarvittiin nousun alettua ja myös monessa yrityksessä mietittiin mm. työntekijöiden keski-ikää ja työntekijöiden saatavuutta - 2010-luvulle ei haluttukaan rynnistää liiaksi laihtuneena.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erilaisia työvuoroja on tutkittu paljonkin, joten ihan hatusta näitä muutoksia ei olla ajamassa. Esim. yövuorot ovat työntekijöille ihan oikeasti vaarallisia. Ja loppujen lopuksi työnantaja päättää työvuoroista, joten ei siinä ihan kauheasti ole työntekijällä sananvaltaa jos työnantaja haluaa siirtyä vaikkapa eteenpäin kiertäviin työvuorolistoihin terveydellisin perustein.

Ymmärrän kyllä, että asiaa on tutkittu paljon ja suurin osa ihmisistä varmasti sopii tähän "muottiin", mutta kun me kaikki ei kuitenkaan sovita siihen, niin miksi meidän outolintujen ei voisi antaa tehdä esim. niitä yövuoroja, jotka monet kokevat raskaiksi? Eikö se olisi kaikkien etu? Työntekijällä ei ole asiaan paljon sanavaltaa, mutta kyllähän työntekijä voi (joissain tilanteissa) äänestää jaloillaan.

"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen? Pimeneekö silmissäsi, kun

nukut? Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti." - Hessu Hopo

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän kyllä, että asiaa on tutkittu paljon ja suurin osa ihmisistä varmasti sopii tähän "muottiin", mutta kun me kaikki ei kuitenkaan sovita siihen, niin miksi meidän outolintujen ei voisi antaa tehdä esim. niitä yövuoroja, jotka monet kokevat raskaiksi? Eikö se olisi kaikkien etu? Työntekijällä ei ole asiaan paljon sanavaltaa, mutta kyllähän työntekijä voi (joissain tilanteissa) äänestää jaloillaan.

Tuohan olisi loistavaa esimieheltä että toteuttaisi alaistensa toiveita. Yövuorot heille jotka niitä haluavat. En ymmärrä miksi se voisi olla niin vaikeaa koska suurin osa ei niitä halua tehdä. Tai, no, sehän tietysti riippuu työpaikasta ja -kavereista. Yksilöllinen juttu, ei siihen voi asettaa yleispäteviä sääntöjä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hgin kaupungin sos.viraston puolella ollaan siirtymässä myös siihen, että valvotaan maksimissaan 5 yötä peräkkäin. Vakiyökköjä ei enää ole palkattu ainakaan meille pitkään aikaan vaan kaikki kynnelle kykenevät ja halukkaat saavat valvoa eli työsopparit tehdään niin, että työntekijä tulee 3-vuorotyöhön (lääkäriltä voi sitten pyytää sen todistuksen, jos ei kykene jostain syystä valvomaan). Meidän vakiyökkö ainakin kirosi tulevan systeemin maan syvimpään kolkkaan omista henkilökohtaisista syistään. Itse tykkään valvoa, mutta en enää ehkä 7 yötä peräkkäin, kun olen sitäkin joskus kokeillut..

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Mun mielestä terveelliset työajat on erittäin tärkeää työnjaksamisen kannalta ja esimiesten kannattaisi huomioida tämä listoja suunnitellessa. Omassa työpaikassa pahimpana ongelmana pidän pitkiä työputkia. Jaksan parhaiten kun työputki on max 7 vuoroa putkeen, mutta usein teen 9 tai pahimmillaan 12 vuoroa putkeen. Mulla on jaksotyösopimus ja 12 päivän putket ovat laillisia. Koen pitkät putket fyysisesti raskaiksi, mutta ennenkaikkea henkisesti raskaiksi. On kurja tehdä töitä ajatellen että seuraava vapaa on esim. 8 päivän päästä. Nytkin on listoilla 9 päivän työputki, joka loppuu iltavuoroon ja sen jälkeen on 2 vapaata ja sitten aamu..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä terveelliset työajat on erittäin tärkeää työnjaksamisen kannalta ja esimiesten kannattaisi huomioida tämä listoja suunnitellessa. Omassa työpaikassa pahimpana ongelmana pidän pitkiä työputkia. Jaksan parhaiten kun työputki on max 7 vuoroa putkeen, mutta usein teen 9 tai pahimmillaan 12 vuoroa putkeen.

Mulla on ehdoton maksimi viisi päivää putkeen. Onneksi on kiva oh joka tajuaa. Eikö 12 vuoroa ole jo laitonta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...