Jump to content
 

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Reportteri

Ehdotus: päihtyneet kyyditettävä putkaan ambulanssilla

Recommended Posts

Reportteri

Sisäministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä esittää, että päihtyneet voitaisiin kuljettaa putkaan vapaana olevilla ambulansseilla. Työryhmässä on myös harkittu yksityisten vartiointiliikkeiden käyttämistä putkatilojen vartioinnissa. Poliisi on halunnut jo pitkään päästä eroon työaikaa vievistä päihtyneiden kuljetusreissuista. Pelastushenkilöstö ei ole innoissaan työryhmän kaavailuista. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010112112736508_uu.shtml

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Löytyisiköhän tuohon paperiin linkkiä jostain? Yritin etsiä SM ja STM:n nettisivuilta mutta eipä sattunut silmään.

Muoks: Jos tosiaan STM on ollut tuommoisen ehdotuksen takana, olisi varmaan hyvä antaa työryhmän jäsenille hieman palautetta?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Poliisilla on ollut kautta aikain iso halu päästä näistä juopoista eroon keinolla millä hyvänsä; esim. 15 vuotta sitten aivan tosissaan olivat putkia lopettamassa ja työntämässä juopot terveyskeskuksiin valvottavaksi. Taisivat jo kokeillakin jollakin paikkakunnalla ja siitä sitten järkiintyivät. Toivottavasti nytkin järki voittaa, jos jollekin muulle ammattiryhmälle juoppokuljetukset on pakko työntää, niin vartiointiliikehän se olis loogisin vaihtoehto.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Poliisilla on ollut kautta aikain iso halu päästä näistä juopoista eroon keinolla millä hyvänsä; esim. 15 vuotta sitten aivan tosissaan olivat putkia lopettamassa ja työntämässä juopot terveyskeskuksiin valvottavaksi.

Hämärästi muistaisin 2000-luvun alkupuolelta poliisin ehdottaneen, jotta VPK:iden ensivasteyksiköt voisivat hoitaa juoppokeikat niillä alueilla, missä poliisilla ei ole omaa yksikköä. En ole ihan varma kuinka virallisella tasolla tuo heitto oli, enkä löydä lähdettäkään tähän hätään mistään.

Jos sairaankuljetusyksikkö alkaa kuljettamaan juoppoja putkaan niin ambulanssityhjiöitä muodostuu harvinaisen tiuhaan tahtiin meillä periferiassa. Kyyti putkaan ja takaisin kestää pari tuntia ja kylän ainoa auto on kyseessä. Viikonloppujen aamuyöt tulisivat olemaan tavallisen kiireellistä aikaa kun on grillijonon nujakkaa, intoksikaatiota, joku kaatunut ja vaikka pieni kolari ja sitten pitää vielä ajaa juoppokeikat putkan ja kapakan väliä.

Isossa kylässähän tuolla ei ole niin väliä (ensihoitovalmiuden kannalta siis) kuka kyydin hoitaa kun kuljetusten kestot vaihtelee hiukan kymmenen minuutin molemmin puolin ja yksikkö on kuitenkin koko ajan omalla alueellaan käytettävissä ensivasteena.

Mutta joo, eiköhän nämä ole turvallisuusviranomaisen töitä. Hoitoalan ammatti-ihmisellä on hyvin vähän tarjota osaamistaan tässä. Kyyti putkaan olisi toki turvallinen, mutta eihän sinne muutenkaan voi dumpata ihmisiä jotka ei selviä ilman valvontaa pakettiauton kontissa. Muuten ollaan niin tarkkana siitä, että kenet saa kuljettaa ja kenen pitää mennä taksilla, mutta sitten sysättäisiin nämä keikat lansseille? Ei mene läpi. Kansalaisetkin näyttäisivät olevan samaa mieltä.

juoppokuski.jpg

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Isossa kylässähän tuolla ei ole niin väliä (ensihoitovalmiuden kannalta siis) kuka kyydin hoitaa kun kuljetusten kestot vaihtelee hiukan kymmenen minuutin molemmin puolin ja yksikkö on kuitenkin koko ajan omalla alueellaan käytettävissä ensivasteena.

Sulla on mielestäni virheellinen käsitys isojen kylien ensihoitovalmiudesta, keikkojen kestosta ja alueiden koosta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Ajatushan tuossa on saada juoppokyydit kenelle-tahansa-muulle. Ei mitään muuta.

Olisi ehkä vihdoin aika tässä maassa toisaalta vaihtaa vastuu väkivallattomasta päihtyneestä pois poliisilta. Vastuu kuuluu terveydenhuollolle. Kunnathan ovat vuosikymmenet kiertäneet kaikin keinoin päihdeasiat kaukaa, eikä päihdehuoltolakeja, päihdesuunnitelmia, selviämisasemia tai kuntoutusketjuja ole isossa osassa kuntia yritettykään toteuttaa.

Jos ja kun joku oikeasti joutuu miettimään ja laskemaan, mitä alkoholismi ja humalakulttuuri edes pieneltä siivultaan maksaa, niin voisi olla jopa positiivinenkin asia. Ei tämä loppumattomiin voi mennä siten, että ummistetaan silmät ja annetaan vaarallisen päihteen maksaa käyttäjilleen ja muille ihmisille elämiä ja miljardeja euroja vuodessa (alkoholi on brittiarvion mukaan yleisvaarallisin päihde; heroiinit sun muut amfetamiinit ovat vaarallisempia käyttäjälleen, mutta alkoholin vaikutukset ulottuvat ilmeisesti pidemmälle ja laajemmin yhteiskunnassa). Viinaongelmamme on samaa suuruusluokkaa kuin nuorten masentuneisuus ja työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen, mitä talouselämän lehdet ihmettelevät, miten voimme katsella silmät kiinni kahdeksan miljardin euron välillisiä vuotuisia kustannuksia. Suomalainen logiikka kun antaa ymmärtää, että parempi välillisesti tuhlata kahdeksan miljardia kuin laittaa euroakaan "hukkaan". Samalla älyllä ja "logiikalla" mennään alkoholin kanssa.

Ikävä vain, että juoppokyydit tungetaan taholle (kiireetön sairaankuljetus), jota ei ole olemassakaan kuin osassa maata ja vain osan aikaa vuorokaudesta. Ja silloinkin sillä on yleensä kädet täynnä töitä. Realiteetti kun on, että pienessä kunnassa on vain se yksi lanssi, joka tekee jo muutenkin kaikkea. Jos se on yhtäällä, se ei voi olla samanaikaisesti toisaalla juoppokyydissä, ja päinvastoin. Suuremmissa kaupungeissa kapasiteettia on enemmän, vaan niin on tehtävää, kiireellinen sairaankuljetus kustannussyistä ajaa kiireettömiä, ja siirtofirmoilla on kädet täynnä puuhaa. Ja se kiireetön sairaankuljetus sekin vaatii potilaan tilan arviointia usein 15 - 30 minuutissa, vaikka tehtävää ei hälytysajona ajettaisikaan. Samoin siirtokyyti saattaa vaatia sen potilaan nopeaa tai välitöntäkin siirtämistä raskaamman tason hoitopisteeseen. Eivätkä matkat ole lyhyitä, jos Helsingistä Vuosaaresta lähtee viemään sitä päihtynyttä kaupungin ainoalle selviämishoitoasemalle Töölöön, aikaa vierähtää päihtyneen luo ja sieltä kisahallille pääsyyn ruuhka-aikana toistakin tuntia.

Ja suomalainen realiteetti on, ettei ensihoito saisi maksaa, juoppokuljetus vielä vähemmän. Kilpailutilanteessa valitettavasti joku tarjoaa juoppokyydit ”ilmaiseksi”, tai ostaja käytännössä velvoittaa sairaankuljetusyrittäjää tekemään sen ”muiden tehtävien ohessa”. Ilman lisäresursseja ja lisähintaa. Näin se ”logiikka” ja ”kustannussyyt” tässä maassa vain menevät.

Lopputuloksena poliisi hoitaa väkivaltaisia päihtyneitä, ylläpitää putkia, säästöohjelmat syövät saadut resurssit, ja sitten ensihoito ajelee ympäriinsä tarkastellen ja kuljettaen päihtyneitä selviämishoitoasemalle, jota ei edes ole – eli siis tk-päivystykseen tai ehkä päihtyneen omaan kotiin. Jolloin tk-aulat muuttuvat entistä levottomimmiksi, osa päihtyneistä on pakko ottaa sisään – ja iltapäivälehdet repivät otsikoita, miten ambulanssi ei tullutkaan vaan oli kännikeikalla, ja oikea potilas kuoli. Seuraavat lööpit iltapäivälehdet repivät siitä, miten kotiin saatettu päihtynyt löytyy seuraavana päivänä kuolleena, kun on saanut täysin ennakoimattoman sairaskohtauksen, ja valkotakkinen ratinpyörittäjä saa tuomion törkeästä kuolemantuottamuksesta, kun oikeuden mukaan terveydenhuollon ammattilaisen nyt olisi pitänyt tunnistaa etukäteen, että Arska saa ensimmäistä kertaa elämässään jostain syystä sen vaikean rytmihäiriön 8 tuntia kotiin kuskaamisen jälkeen tai että Reiska päättää kotiin päästyään vetää kolme purkkia bentsoja kännipäissään, jos sitten nukkuisi paremmin.

Mutta ei tämä kuvio näinkään voi jatkua, miljardit haihtuvat alkoholismin ja humalan vuoksi taivaalle ja pitämällä silmiä kiinni uskotellaan, ettei näin tapahdu. Alkoholin kulut täytyy saada näkymään avoimesti ja asiaan täytyy puuttua. Miten uskottava poliisijohto poliisiylijohtajineen sitten on, kun se mesoaa miljardien rattilukoista selville kuskeille ja kameravalvontajärjestelmistä lievillekin ylinopeuksille ”säästääkseen ihmishenkiä”, mutta päihtyneenä hangessa makaava ei sitten olekaan ilmeisesti poliisiylijohtajien mielestä mitenkään hengenvaarassa tai tarvitse poliisin apua… En viitsi edes ääneen pohtia, koska nykyisen poliisiylijohtajan myötä poliisin uskottavuus on laskenut rajusti. Hän on valmis kyykyttämään muita pienestäkin liikennerikkeestä, mutta säännöt eivät tuntuneet koskevan häntä itseään.

Toivottavasti poliittinen päätöksentekojärjestelmä ei tee kuitenkaan täydellisiä lehmänkauppoja koplatessaan asioita. Välillä on varusmiehiä oltu laittamassa päiväkoteihin ”ilmaisiksi” lastentarhanopettajiksi, välillä sitten ensivasteyksiköt ollaan sitomassa pois kiireellisistä hälytyksistä juoppokuskeiksi. Nii-in, juuri samat yksiköt, jotka pitäisi kyetä hälyttämään hätätilapotilaan vuoksi juuri silloin, kun sitä ambulanssia ei ole saatavilla. Paloasemiahan on ehdotettu juoppoputkiksi, koska palomiehillähän on aikaa ja mahdollisuuksia ihmetellä 24/7 päihtyneiden edesottamuksia työpaikallaan. Harmi vain, kun melkoinen osa asemista on tyhjiä, kunnes sopimuspalokuntalaiset tai puolivakinaiset sinne hälytyksen tullessa saapuvat, ja ammattipalokunnilla töitä riittää. Ammattiasematkin ovat usein täysin tyhjillään kun väki on tehtävillä, ja asemallakin töitä riittää. Kalustohuollot, siivoukset, ruuat, lumityöt sun muut nurmikonleikkuut on jo lykätty palomiesten tehtäviksi, välissä pitäisi saada koulutukset sun muut valistukset ja kohta palotarkastuksetkin tehtäväksi.

Ehdotan lakia, joka velvoittaisi esimerkiksi luokanopettajia valvomaan päihtyneitä, tai vaikka Siwan myyjiä huolehtimaan juopoista – hehän muutenkin toimivat yksin, viinavarkaiden ja puukkojunkkarien kanssa, osamista luulisi löytyvän. Samoin 24/7 toimivilla losseilla lossivahdit olisivat mainio juoppovahtiryhmä. Lentokoneet suhaavat ympäri vuorokauden maailmalla, joten eiköhän sinne ohjaamoon voitaisi yksi känniääliökin laittaa, lentoemännillä on ensihoitokoulutusta, stuertit vyöttävät aika-ajoin väkivaltaisia asiakkaita tuoleihin kiinni ja lentsikoissahan on turvavyöt jo valmiiksi. Miltäs kuulostais?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Isossa kylässähän tuolla ei ole niin väliä (ensihoitovalmiuden kannalta siis) kuka kyydin hoitaa kun kuljetusten kestot vaihtelee hiukan kymmenen minuutin molemmin puolin ja yksikkö on kuitenkin koko ajan omalla alueellaan käytettävissä ensivasteena.

Sulla on mielestäni virheellinen käsitys isojen kylien ensihoitovalmiudesta, keikkojen kestosta ja alueiden koosta.

Ainahan se ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen. Autoa on kaupungeissa jonoksi asti ja töitä vähän.

Ei vaan, mutta siis alueen ensihoitojärjestelmän kyky hoitaa ne oikeasti akuutit potilaat ei juuri heikkene vaikka yksi auto olisikin sidottu dave-kyytiin, varsinkin kun sekin on käytössä evynä. En tolla lauseella tarkottanut mitenkään sitä etteikö töitä riittäisi ilman lisäduunejakin. Ja senkin tiedän että välillä on keikkaa jonoksi asti ja bärttil tai arnoldi-kyyditkin on olleet piikissä kun ei ole vapaata autoa ollut.

Mutta on se eri asia kun vähennetään yhdestä yksi ja lähetetään se 50 km päähän tai sitten vähennetään neljästä yksi ja sekin pysyy 15 km säteellä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Isossa kylässähän tuolla ei ole niin väliä (ensihoitovalmiuden kannalta siis) kuka kyydin hoitaa kun kuljetusten kestot vaihtelee hiukan kymmenen minuutin molemmin puolin ja yksikkö on kuitenkin koko ajan omalla alueellaan käytettävissä ensivasteena.

Sulla on mielestäni virheellinen käsitys isojen kylien ensihoitovalmiudesta, keikkojen kestosta ja alueiden koosta.

Ainahan se ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen. Autoa on kaupungeissa jonoksi asti ja töitä vähän.

Ei vaan, mutta siis alueen ensihoitojärjestelmän kyky hoitaa ne oikeasti akuutit potilaat ei juuri heikkene vaikka yksi auto olisikin sidottu dave-kyytiin, varsinkin kun sekin on käytössä evynä. En tolla lauseella tarkottanut mitenkään sitä etteikö töitä riittäisi ilman lisäduunejakin. Ja senkin tiedän että välillä on keikkaa jonoksi asti ja bärttil tai arnoldi-kyyditkin on olleet piikissä kun ei ole vapaata autoa ollut.

Mutta on se eri asia kun vähennetään yhdestä yksi ja lähetetään se 50 km päähän tai sitten vähennetään neljästä yksi ja sekin pysyy 15 km säteellä.

No ei sun juttujen taso paljoa parantunut. Eikö olisi vain helpompi myöntää, että ensihoidolla ei ole resursseja hoitaa päihtyneiden kuljetuksia, kuin alkaa miettimään, että missä siitä olisi vähiten haittaa perustehtävien hoidolle?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

No ei sun juttujen taso paljoa parantunut. Eikö olisi vain helpompi myöntää, että ensihoidolla ei ole resursseja hoitaa päihtyneiden kuljetuksia, kuin alkaa miettimään, että missä siitä olisi vähiten haittaa perustehtävien hoidolle?

Yksiselitteisesti ilmaistuna tuollainen absoluuttinen väite on siitä huono, ettei se välttämättä pidä paikkaansa. Kiinnostusta tuskin kellään hoitajalla on alkaa hoitamaan noita tehtäviä, mutta onko se pääkysymys?

Tottakai isommassa kylässä on enemmän oikeita tehtäviä ja sen lisäksi enemmän näitä juoppokyytejä. Mikä on ambulanssien yksikkökohtainen käyttöaste, kuinka monta tuntia vuorokaudesta ambulanssitalli huutaa tyhjyyttään ja kuinka usein joudutaan piikittämään muita kuin selkeitä dave-tehtäviä? Kuinka paljon noita putkakyytejä tulisi? Kuinka usein ambulanssi odottaa kohteessa poliisia pidempään kuin mitä matka kohteesta putkaan kestäisi?

Se lienee varmaa, että resurssit eivät lisääntyisi vaikka tuollainen uusi tehtäväalue sysättäisiin ensihoidolle. Siinä olet oikeassa, että täysin ilman ensihoitojärjestelmän tavoittavuuden heikkenemistä ei voida ottaa mitään uusia tehtäviä. Vastaus siihen mikä se haitta sitten viime kädessä olisi, vaatisi vähän syvempää pohdiskelua ja statistiikkaa em. asioista vaikka vuoden ajanjaksolta.

Saattaahan se olla niinkin, että nuo tehtävät mahdollisesti tullessaan rampauttaisivat myös ison kaupungin ensihoitojärjestelmän. Enpä voi alkaa sitä kieltämäänkään.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Ainahan se ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen. Autoa on kaupungeissa jonoksi asti ja töitä vähän.

Jaa. Näillä kulmilla tehtäväsidonnaisuusaste on kiireellisessä ensihoidossa 24/7 aikana 40 - 50 %, jollakin yksiköllä yli 50 % järjestelmässä, jossa tehdään 24 h vuoroja. Käytännössä tehtäväsidonnaisuus laskee yöllä ja nousee päivällä - hiljaisimpaan aikaan tosin ei taida maassa makaavia päihtyneitäkään enää vain löytyä.

Tehtäväsidonnaisuuden raja-arvo on siinä 40 % pinnassa, jolloin alkaa sen hätätilapotilaan tavoittamisviiveet kasvamaan. Kylän 8 asemalla, päivisin yli 10 kuljettavalla yksiköllä, yhdellä lääkäri- ja yhdellä lääkintäesimiesyksiköllä ja 9 ensivasteyksiköllä maan tiheimmin asutussa kaupungissa siinä kiiruisimmassakin, eli elvytyksessä viiveet ovat tällä hetkellä 9 - 10 minuutin luokkaa, mikä ei ole lyhyt aika, maailman kärki menee siellä 3 - 4 minuutin viiveissä (Kings County).

Päällekkäisyyksiä sattuu tuolla 40 % tehtäväsidonnaisuudellakin on aika-ajoin, niitä A-tehtäviä voi olla aika montakin samanaikaisesti muista tehtävistä puhumattakaan. Pelastustoimella löytyy ensivastekalustoa, ajavat noin 700 ensivastetehtävän lisäksi tosin yli 7500 muutakin tehtävää vuodessa. Ongelmana 24/7 -rytmissä alkaa olemaan aika-ajoin, etenevässä määrin aktiivituntien määrä.

Ja laskeskelinpa, että kyläpahasen kiireisessä sairaankuljetuksessa tehtävän keskimääräinen kesto on liki tunti, vaikka liki 40 % tehtävistä jätetään kuljettamatta. Kun potilasta hoidetaan ja kuljetetaan, niin tehtävän keskimääräinen kesto on toista tuntia. Kylän reuna-alueilla ehkä enemmän. Käytännössä kiiruinen sairaankuljetus - pyrkiessään säilyttämään edes välttävän valmiuden - ajaa tässä kaupungissa 4000 - 5000 tehtävää jokaisella kuljettavalla yksiköllä.

Kiireettömällä sairaankuljetuksella (= siirroilla) tehtäväsidonnaisuus on erittäin paljon korkeampi, tuttua työskentelee Hki - Vantaa - Espoo -kulmilla ja kyllähän se keskivertokeikka näilläkin kulmilla on noin tunti, etäisyydet eivät ole paria kilometriä ja ruuhkaa riittää. Pari noita tutuista tapasin just pari päivää sitten ja toinen ehti ajaa 11 tehtävää 12 h vuoronsa aikana, toinen ei aina ehdi kunnolla syömään. Mitä itse olen jonkun kerran sitä siirtokuljetusta odotellut, niin esim. akuutti vatsa sai odotella puolisentoista tuntia, vaikka kyytikeskuksessa oli tieto mistä kyse. Autoja jonossa ja töitä vähän?

Helsingissä on realiteetti, että ensihoitojärjestelmän ja siirtofirmojen kapasiteetti ei riitä mitenkään juhlapäivinä kuljetuksiin. Vapaaehtoinen sektori tuo peliin mukaan puolenkin kymmentä ylimääräistä autoa. Vapaaehtoisella sektorilla tosin ei riitä kiinnostusta eikä resursseja alkaa pyörittämään moista kuviota 24/7, resurssit ja tahto riittävät vain tiettyinä päivinä, ja silloinkin voi olla väestä pula.

Ja tällä tavoin kuormitetulle järjestelmälle pitäisi sitten antaa päihtyneistä huolehtiminen - autoa on jonossa ja töitä vähän. Helsingin selviämishoitoasemalla on vuosittain 5400 asiakasta ja määrä kasvaa vuosittain sadoilla. Poliisin säilöönottosuojassa Töölössä on sellejä 38 (asiakaspaikkoja useampi per selli) eli usean sairaalaosaston verran ja asiakkaita on vuodessa 15 200. Katko- ja jatkohoitopaikat sitten mitataankin tässä suomalaisessa alkoholionnelassamme parin tassun sormin. Tuosta 20 000 vuotuisesta asiakkaasta voi sitten laskeskella, montako yksikköä tarvitaan, ja miten ne ajallisesti painottuisivat ts. montako yksikköä todelliseen toiminta-aikaan tarvittaisiin, vaikka tavoittamisviipeeksi laitettaisiin "lämpimänä" aikana (> 15 astetta) 1 - 2 h (paljonkos ihminen ehtii jäähtyä ollessaan 2 h viisitoista-asteisella asfaltilla)...

Siinä realiteettia yhdestä kaupungista. Muutaman kymmenen tuhannen asukkaan kaupungissa kuorma on toisenlainen, samoin resurssit - ja vuorovahvuudet. Mutta noista luvuista voi laskea suhteita, miten siellä vaikuttaisi nelinumeroinen määrä juoppokyytejä sesonkiaikaan sijoitettuna tehtävien suorittamiseen. Ihan yksinkertaisella tilastomatikalla voi laskea päällekkäisyydet sun muut.

Juoppokyytien siirto syrjäkylien ensivasteille on kuolleena syntynyt ajatus, koska ongelma on, ettei VPK:ssa ole tälläkään hetkellä riittävästä väkeä, he eivät kykene työaikana irtautumaan, osassa alueita tehtäväkuorma on jo nyt huomattava - ja palkkiot ja kulukorvaukset laahaavat pahimmillaan vuosikymmeniä jäljessä todellisuudesta. Harva ensivasteyksikkö myöskään kykenee kuljettamaan potilasta, sehän ei ole ensivasteen tarkoitus, vaan hoidon aloittaminen.

Toisin sanoen, ei ole realiteetti kaikilla kulmilla tunkea päihdekyytejä ensihoitojärjestelmälle olettaen, että resursseja riittää. Lisäksi yksi realiteetti on, että päihdekuljetukset osuvat herkästi samaan aikaan ensihoitotehtävien kanssa. Pienemmissä kaupungeissa, joissa on ammattipalokunta, löytyy ehkä sitten sitä luppoaikaa. Siellä taas ongelmana on, että vahvuudet ovat pienet. Toisin sanoen, kun juoppokyyti sitoo kaksi ihmistä, siinä on sidottu 33 - 66 % vuorovahvuudesta saman tien. Joissain paikoissa se vuorovahvuus on jopa kaksi miestä, jopa yksi mies, joka ei välttämättä enää asemalla edes ole 24/7.

Meillä juoppokyytien määrä olisi lähes puolet kiireellisten ensihoitotehtävien määrästä. Siirtokuljetusten määrään verrattuna ne olisivat noin viidennes. Kun kiireellisiin kyyteihin on varattu kymmenkunta yksikköä "alemmalla" tehtäväsidonnaisuudella (n. 40 %) ja kiireettömiin toistakymmentä korkealla tehtäväsidonnaisuudella (kaksinkertainen, ylikin), niin useampi yksikkö sitoutuisi noihin tehtäviin. Muutenkin kuormitetussa järjestelmässä kuorma olisi kestämätön nykykapasiteetilla, päällekkäisyydet ja viiveet kun kasvavat eksponentiaalisesti vapaana olevan kapasiteetin vähentyessä.

Järkevintä olisi ehkä ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa maksamaan. Ostaa juoppokyydit ostopalveluna. Samaan pakettiin pitäisi sitten sitoa kyydin laatu- ja viivevaatimukset, kuten myös velvoittaa tarjoajaa huolehtimaan myös ensihoitovalmiudesta. Samalla järjestelmän rahoitus tulisi irroittaa ainakin osin kela -järjestelmästä, ei ole ehkä mitään järkeä tunkea kuluja veronmaksajille, jos ja kun vastuu päihdehuollosta kuuluu kunnalle. Ja mallin tulisi kyetä huomioimaan melkoinen vaihtelu juoppokyytien määrässä, tehtävät kun eivät jakaudu tasaisesti vuoden eikä vuorokauden ympäri. Staattinen pelastustoimen ja ensihoidon malli ei kykene vastaamaan tuohon vaateeseen, vaan riihikuivaa ja erillistä rahaa tarvitaan aivan oman palvelumuodon ostamiseen. Ei sitä voida tunkea mitenkään ilmaiseksi jonkun-ihan-kenen-vaan-työksi, mitä tässä maassa kovasti haikaillaan.

Kuka sitten tarjoaa palvelut ja millä työaika- tai keikkatyömallilla, on sitten eri juttu. Onko se siirtoja tarjoava sairaankuljetusyritys, vartiointiliike, ehkä jossain yksittäisessä tapauksessa jopa VPK, on sitten toinen juttu. Tai tekeekö kunta vaikka sopimuksen paikallisen kihlakunnan kanssa, jolloin poliisi saa lisärahoitusta päihtyneistä huolehtimiselle. Oman kylän noin 20 000 kyytiä (pieni osa nykyisinkin ambulansseilla, samoin jatkossa) on iso bisnes, kiinnostuneita luulisi olevan ja joukko on niin suuri, että ostajallakin luulisi olevan intressiä miettiä, millaista palvelua oikeasti aiotaan hankkia. Meidän kylässä puhutaan miljoonabisneksestä. Kunhan joku vain haluaa laittaa sitä rahaa päihtyneisiin, edes heidän siirtämiseen pois näkyviltä ja mahdollisesta hengenvaarasta.

Lisää tehtäväähän tämä vaan kunnille tarkoittaa, mutta maassahan on maksujärjestelmä sitä varten. Nimittäin pk-seudun kuntien kukkarolle ovat maakuntapoliitikot jälleen tulossa, nyt lähtisi jokunen sata miljoonaa jälleen kerran lisää alueen kaupungeilta pois. Rahaahan Stadissa on, virkamiehiä paljon, pääkonttoritkin kuulemma tulouttavat veronsa Helsingille ja ties montako miljoonaa aina siirtyy rahaa Helsinkiin muuttavan mukana...*

Teksti ja aiempi palstalla oleva kommenttini on vapaasti lainattavissa ilman lähdeviittauksia muihin käyttötarkoituksiin.

*Yritysten verotulot jakautuvat työntekijöiden kotikuntien mukaisesti. Helsingin yhtiöveroista suuri osa on siltikin otettu kaupungilta pois. Yli neljäsosa helsinkiläisten kunnallisverotuloista tuloutetaan muualle. Kokonaisuutena seutukunta maksaa nettona yli kolme miljardia euroa vuodessa muualle, vaikka huomioisi jäljellä olevat valtion toiminnot ja virkamiehetkin. Edellinen tulonsiirtotempaus tehtiin energiaverotuksen myötä, joka tarkoittaa kolminumeroisen miljoonaluvun siirtämistä alueelta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Sisäministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä esittää, että päihtyneet voitaisiin kuljettaa putkaan vapaana olevilla ambulansseilla. Työryhmässä on myös harkittu yksityisten vartiointiliikkeiden käyttämistä putkatilojen vartioinnissa.

No:

- ambulansseillahan ei ole muuta tekemistä

- ambulanssit eivät pelasta ihmishenkiä niin kuin poliisit

- valkotakkisella on poliisin oikeudet puuttua yksilön oikeuksiin

- valkotakkinen saa hoitaa talteenotto- ja kiinniotot tuosta vain

- vapauden rajoittamiseen kohdistuvat viranomaistehtävät voidaan tuosta vain yksityistää

- vapauden rajoittamiseen kohdistuvat viranomaistehtävät voidaan antaa tuosta vain sairaankuljetuksen tehtäviksi

- ambulanssit on varustettu kalterein ja väkivaltaa kestävin, ulkoa lukittavin rakentein

- ensihoitajalla on työhön kuuluvat voimankäyttövaltuudet

- ensihoitajalla on riittävät suoja- ja voimankäyttövälineet ja koulutus niihin

- ensihoidon käyttäminen päihtyneiden talteen- ja kiinniottoon ei vaaranna terveydenhuollon uskottavuutta

- ensihoidon käyttäminen päihtyneiden talteen- ja kiinniottoon ei lisää uhkakuvia ensihoitoa kohtaan myös muissa työtehtävissä

Tuossa vain ei ollut yhtään kohtaa oikein.

Itse asiassa alan olemaan erittäin huolestunut, millaisessa maassa elämme. Mielestäni jo pysäköinninvalvonnan yksityistämisessä sekoittuivat rajat viranomaistehtävien ja sakkoluontoisten rangaistusmaksujen välillä äärimmäisen pahasti. Nyt sitten koplataan juoppokyydit ihan mihin vaan, kun vuosikymmenien poliisipuheiden perusteella on todettu, että tehdään jollain muulla tavalla.

Iltalehti on poiminut otsikkonsa mistä on poiminut, en itsessään luota iltapäivälehtien tarinoihin lainkaan. Jos tällainen työryhmä sattuisi olemaan olemassa, niin virka-ajan taas alettua voisi moisten otsikoiden jälkeen olla syytä tuoda asia julkisuuteen ja kriittisen arvioinnin alaisuuteen. Ei viitsisi vetää johtopäätöksiä vaan keltaisten lehtien perusteella.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Entinen Esko

Ihan juridisesti ajatellen, jos me nyt otamme päihtyneen kyytiin ja kuljetamme ilman poliisin läsnäoloa putkaan, niin eikös se ole vapauden riisto ? Tuo taitaa vaatia niin suuria laki ja asetus muutoksia että kaatunee ihan omaan mahdottomuuteensa. Tuo juoppoputkien vartioinnin ulkoistaminen on mielestäni ihan hyvä ajatus, mutta tuo ambulanssi ajatus on niin surkea että varmaan tuota ajautuspierua pohtineet nerotkaan eivät varmasti halua nimeään julkisuuteen.

Muuten: se päivä kun ambulanssi alkaa hoitamaan juoppojen kuskausta putkaan, niin minä vaihdan viimeistään joko alaa tai työpaikan sairaalan seinien sisään.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

No ei sun juttujen taso paljoa parantunut. Eikö olisi vain helpompi myöntää, että ensihoidolla ei ole resursseja hoitaa päihtyneiden kuljetuksia, kuin alkaa miettimään, että missä siitä olisi vähiten haittaa perustehtävien hoidolle?

Yksiselitteisesti ilmaistuna tuollainen absoluuttinen väite on siitä huono, ettei se välttämättä pidä paikkaansa.

Turhan helppoa se olisi ollutkin. Hyvä, jos pöndellä on resursseja ja intoa juoppokuskiksi, täällä puuttuu molemmat.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops

Isossa kylässähän tuolla ei ole niin väliä (ensihoitovalmiuden kannalta siis) kuka kyydin hoitaa kun kuljetusten kestot vaihtelee hiukan kymmenen minuutin molemmin puolin ja yksikkö on kuitenkin koko ajan omalla alueellaan käytettävissä ensivasteena.

Noh, tämä ei ole mikään iso kylä (10. suurin Suomessa), ja silti täällä mennään lähes päivittäin ihan resurssien äärirajoilla. Täällä ei yksinkertaisesti ole vaunuja joita voisi irrottaa kiireettömiin tehtäviin vaarantamatta vakavasti ensihoitovalmiutta.

Lisäksi tähän ensivasteena toimimiseen kun on putkaan menevä kyydissä. Ambulansseissa ei ole lukittavia potilaiden säilytystiloja, ja autossa on arvokasta välineistöä ja lääkkeitä hoitotilassa. Kuka haluaisi jättää tämän putkaan tarkoitetun Ranen sinne lavetille makaamaan siksi aikaa kun käydään ajamassa ensivastekeikka? Tai entä jos siellä kylällä on edelleen ne resurssit niin tiukassa että potilas pitääkin kuljettaa samantien (esim. välitöntä kirurgista hoitoa vaativa potilas) - jätetäänkö Rane siihen tien poskeen odottelemaan jotain muuta apua?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Lisäksi tähän ensivasteena toimimiseen kun on putkaan menevä kyydissä. Ambulansseissa ei ole lukittavia potilaiden säilytystiloja, ja autossa on arvokasta välineistöä ja lääkkeitä hoitotilassa. Kuka haluaisi jättää tämän putkaan tarkoitetun Ranen sinne lavetille makaamaan siksi aikaa kun käydään ajamassa ensivastekeikka? Tai entä jos siellä kylällä on edelleen ne resurssit niin tiukassa että potilas pitääkin kuljettaa samantien (esim. välitöntä kirurgista hoitoa vaativa potilas) - jätetäänkö Rane siihen tien poskeen odottelemaan jotain muuta apua?

Jep... Lisäksi moinen puuha edellyttäisi lainmuutoksia, esim. kiinniotto-oikeus kun on vaan poliisilla, ja toisaalta poliisi vastaa kiinniotetun henkilön turvallisuudesta.

Käytännössähän tuossa kävisi niin, että kun Rane on pistänyt parin auton sisustuksen ja ensihoitajan purukaluston uusiksi, kuljettelusta ambulansseilla luovuttaisiin. Poliisi ei kuitenkaan enää juoppokeikkoja haluaisi, joten terveydenhuolto joutuisi rakentamaan erikseen "Rane-yksiköitä".

Tämmöinen voisi olla isoon pakettiautoon rakennettu liikkuva putka, jossa olisi pulkka, vinssi, takalaitanosturi ja joka ranelle oma pikku eriö. Miehityskin voisi olla P+V, eli peruskyytijulli ja vartija. Sillä voisi sitten ajella ympäri maakuntia ja nostella ranet selviämään kyytiin, ja tipauttaa ne sitten 12h päästä jonnekin bussipysäkille.

Siinäpä elämänura hoitotasolta ulos lempatuille wanhoille wakseille!

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Käytännössähän tuossa kävisi niin, että kun Rane on pistänyt parin auton sisustuksen ja ensihoitajan purukaluston uusiksi, kuljettelusta ambulansseilla luovuttaisiin. Poliisi ei kuitenkaan enää juoppokeikkoja haluaisi, joten terveydenhuolto joutuisi rakentamaan erikseen "Rane-yksiköitä".

Tämmöinen voisi olla isoon pakettiautoon rakennettu liikkuva putka, jossa olisi pulkka, vinssi, takalaitanosturi ja joka ranelle oma pikku eriö. Miehityskin voisi olla P+V, eli peruskyytijulli ja vartija. Sillä voisi sitten ajella ympäri maakuntia ja nostella ranet selviämään kyytiin, ja tipauttaa ne sitten 12h päästä jonnekin bussipysäkille.

Siinäpä elämänura hoitotasolta ulos lempatuille wanhoille wakseille!

Loistoidea, kun pääsen osa-aikaeläkkeelle niin mulle on varattu alkuviikon aamupäivävuorot... :D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops

Siinäpä elämänura hoitotasolta ulos lempatuille wanhoille wakseille!

Eiköhän ne pian sen toteaisi riittämättömäksi koulutukseksi, koska kyseessähän on kuitenkin terveydenhuollon toimiala. Pitänee siis perustaa ammattikorkeaan Juoppokuski AMK -opintokokonaisuus jossa painotetaan sosiaalitoimea, päihdehuoltoa ja terveydenhuoltoa sopivassa suhteessa, unohtamatta tietenkään näitä juoppojen hätätilanteita.

Kohta meillä on sitten käsissämme perus- ja hoitotason juoppokuskeja, joista jälkimmäiset saavat laittaa tippaa juopoille, pistää B1-vitamiinia ja tarvittaessa antaa diapamia po. Perustasolla sitten taas saisi moralisoida ja valistaa juoppoja, sekä äärimmäisessä hätätilanteessa (kun hoitotasoa ei ole käytettävissä) pistää B1-vitamiinia ja antaa diapamia po.

Tietenkin nämä perus- ja hoitotason juoppokuskit joutuisivat tekemään teoriatentin juoppoudesta sekä näiden kuskaamisesta joka kolmas vuosi, ja antamaan näytöt tarkan valvovan silmän alla mm. diapamin ja tiamiinin annosta.

Noh, jos realismiin. Jos valtio oikeasti haluaisi tämän homman muun kuin poliisin hoteisiin, niin siihen tarvittaisiin lakimuutos ja rahaa. Kyllä varmasti tähänkin toimintaan löytyisi yrityksiä kunhan korvaus valtion puolelta olisi sellainen että yritystoiminta kannattaisi.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Homma jäi suunnitelman asteelle kun ei keksitty kuka sen maksaa.

Laki päihtyneiden käsittelystä (vai juopuneiden, ei voi muitaa ulkoa koko lakikirjaa) kyllä antaa oikeuden periä selviämisasemalla tai putkassa vietetystä yöstä maksu asiakkaalta. Paljonko sitten lienee, en tiedä, ei ole kokemusta. Käytännössä usein varattomalta asiakkaalta on paha tämmöistä periä, ja koko toiminnan kustannuksia sillä ei kateta millään.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

Homma jäi suunnitelman asteelle kun ei keksitty kuka sen maksaa.

Laki päihtyneiden käsittelystä (vai juopuneiden, ei voi muitaa ulkoa koko lakikirjaa) kyllä antaa oikeuden periä selviämisasemalla tai putkassa vietetystä yöstä maksu asiakkaalta. Paljonko sitten lienee, en tiedä, ei ole kokemusta. Käytännössä usein varattomalta asiakkaalta on paha tämmöistä periä, ja koko toiminnan kustannuksia sillä ei kateta millään.

selviämisHOITOasema ei peri maksua.eli ts kunta maksaa

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

No niin, kun selvittää asiaa niin aina jotain selviää.

Kyseessä on siis sisäministeriön asettama "päihtyneiden kiinniottamista, kuljettamista, kohtelua ja hoitoa selvittävä työryhmä". Sen toimikausi kestää kuluvan vuoden loppuun. Jäseninä ovat:

Paatero Pekka, sosiaali- ja terveysneuvos (eläkkeellä Länsi-Suomen lääninhallituksen sosiaali- ja terveysjohtajan virasta, pohjakoulutus hammaslääkäri)

Vuorilehto Maria, STM

Kiiski Kimmo, SM

Laosmaa Tuomas, majuri, rajavartiolaitos

Vainio Timo, ylikomisario, Helsingin poliisilaitos

Kostamo Vesa, ylikomisario, Pohjois-Karjalan poliisilaitos

Katajisto Tuomo, toimialapäällikkö, Hätäkeskuslaitos

Ranta Hannu, aluejohtaja, A-klinikkasäätiö

Heinälä Pekka, johtava ylilääkäri, A-klinikkasäätiö (varajäsen)

Vuorjoki Risto, vanhempi konstaapeli, SPJL

Nemlander Anu, erityisasiantuntija, Kuntaliitto

Haiko Markku, kehittämispäällikkö, Kuntaliitto (varajäsen)

Markkanen Kirsi, kehittämispäällikkö, Tehy

Mustakangas Ilkka, palomies, SPAL

Hynninen Petri, toiminnanjohtaja, SPAL (varajäsen)

Ruokonen Esko, poliisiylitarkastaja, SM

Taipale Hannu, lainsäädäntöneuvos, VM

Vainio Taito, projektipäällikkö, SM

Partanen Airi, kehittämispäällikkö, THL (Sihteeri)

Tähän liittyvä ko. työryhmän puheenjohtajan

blogikirjoitus:

Liekö poliisiylijohtaja Paatero hieman käyttänyt velipoikaa apumiehenä?

Työryhmän raporttiahan ei ole virallisesti ainakaan valtion hankerekisterin mukaan julkaistu, joten uutisesta päätellen Spallin kaverit ovat vuotaneet työryhmän raportin sisällön hieman etuajassa.

Syntyisikö pieni sähköpostikampanja?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Buddha

Ja mukana ei ollut yhtään ensihoidon edustajaa, itse en laske SPAL:n tai Tehy:n edustajaa sellaiseksi

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
OldOne

Täytyypä vähän kysellä tuon perään...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Ja mukana ei ollut yhtään ensihoidon edustajaa, itse en laske SPAL:n tai Tehy:n edustajaa sellaiseksi

Totta, hyvin on ensihoito sivuutettu tuosta työryhmästä! Poissaolijat on väärässä...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Totta, hyvin on ensihoito sivuutettu tuosta työryhmästä! Poissaolijat on väärässä...

Jep, STM:n ja THL:n edustajatkin ovat mielenterveys- ja päihdetyön alalta. Näin se homma etenee.

Noh, se loppuraportti on vielä näkemättä, ja ehkä siitä lausuntoakin vielä pyydetään. Toisaalta, jos sitä raporttia ei ole vielä annettu niin olisi oikea aika vääntää rautakangesta ensihoidon näkökulma asiaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
OldOne

Ja kannattaa muistaa että nyt ollaan vielä median sanomisten varassa, kaikki tietää miten luotettavia ne voivat olla. Odotan mielenkiinnolla lopullista raporttia ja riittävää selvitystä amamttiliitoltani mikä on meidän rooli ja kanta tässä asiassa. Itse olen todellakin sitä mieltä että ensihoitajien tehtävä on hoitaa ihmisiä, ei suorittaa päihtyneiden kiinniottoja ja kuljettaa heitä poliisin säilöön. Ei hyvät hyssyrät sentään mikä aivopieru tämä taas on.

muoks: ja ihmetellä tosiaan täytyy miksi työryhmässä ei ole ensihoidon edustusta, Tehystäkin löytyy taatusti sen puolen osaamista vaikka millä mitalla. SEHL olisi esim voinut asettaa ihmisen sinne.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×