Jump to content
MAINOS

Ilmoitukset ongelmahoitajista lisääntyneet


Reportteri

Recommended Posts

Työhön sopimattomista hoitajista tehdyt valitukset ovat lisääntyneet huomattavasti. Useimmiten työnantajien Valviraan tekemät ilmoitukset koskevat varastelua ja epäilyä lääkeriippuvuudesta. Lue koko juttu: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/kotimaa.shtml/2010/11/1225108/ilmoitukset-ongelmahoitajista-lisaantyneet-varastelua-laakeriippuvuuksia

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miksi koskaan ei uutisoida ongelmataxikuskeista, ongelmapoliiseista, ongelmaremonttimiehistä tai ongelmalaitoshuoltajista. Tämä on taas näitä meidän ammatin nuijia puolia.

No onhan se varmasti tottakin, että työvoimapoliittisten hoitajien ilmaantuminen ei välttämättä ole sujunut niin ongelmattomasti, kuin jotkut viisaat päättäjät ovat kuvitelleet.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen sitä mieltä että näistä yksittäistapauksista alkaneen median rummutuksen myötä valituskynnys on nyt matalimmillaan. Ei se ehkä ole edes yhtään huono asia. Tutkinta on tietenkin ikävää aikaa syyttömille, mutta ei hoitoala todellakaan ole oikea valinta niille jotka haluavat vetää pään sekaisin kunnan sponssaamilla lääkkeillä.

Se on taas toinen puoli tapahtumia, että kansalaisten silmissä kohta koko hoitohenkilökunta demonisoituu ellei näitä ikäviä yksittäistapauksia lakkaa puhkeamasta kuin sieniä sateella. Olishan se kiva voida kertoa ihmisille ammattinsa ilman että saa kokea paheksuntaa ja joutuu epäilyksen alle ties mistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"No onhan se varmasti tottakin, että työvoimapoliittisten hoitajien ilmaantuminen ei välttämättä ole sujunut niin ongelmattomasti, kuin jotkut viisaat päättäjät ovat kuvitelleet."Asswiper

Pakko kommentoida 'työvoimapoliittisena' hoitajana. Yleistäminen ja leimaaminen taitaa olla liian helppo tapa kuitata tämä ongelma, on helppoa leimata jokin ryhmä. En ole koskaan varastanut, käyttänyt huumeita tai käyttänyt lääkkeitä väärin. Välitän aidosti hoidettavistani, joudun työskentelemään enemmän sen kanssa, etten päästä potilaiden ongelmia liikaa 'nahan alle'.

Pitkän pohdinnan jälkeen ilmoittauduin työttömäksi kurssille haun ajaksi ja ilokseni, hämmennyksekseni pääsin opiskelemaan hienoimmalle alalle mitä tiedän. Kahden viikon testijakson jälkeen, jolloin meitä testattiin kirjallisesti ja käytännön ryhmätilanteinteissa, teimme kirjallisia tenttejä, kävimme läpi haastatteluja, puolet ryhmästä pudotettiin pois. Tilanne oli monelle tippujalle todella rankka, oli paljon itkua ja toisaalta riemua meiltä, jotka saimme aloittaa lähihoitaja-opiskelut.

Työvoimapoliittinen opiskelu oli minulle, 12 vuotta palkatta kotiäitinä ollelle, lähes ainoa mahdollisuus päästä takaisin työelämään. Sain 'palkkaa' opiskelun ajalta,(huom! omien lasten hoitaminen kotona on täysin näkymätöntä ja arvotonta yhteiskunnalle, en saanut mitään tukia, lapsilisät toki :)). Tämä näin lyhykäisesti omalta kohdaltani tästä opiskelumuodosta. Asenteisiin olen toki kohdannut ennenkin, jopa omalla työpaikallani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"No onhan se varmasti tottakin, että työvoimapoliittisten hoitajien ilmaantuminen ei välttämättä ole sujunut niin ongelmattomasti, kuin jotkut viisaat päättäjät ovat kuvitelleet."

Asswiper; voitko yksilöidä, MIKSI työvoimapoliittisen koulutuksen saaneet aiheuttavat ongelmia?

Itse olen lähihoitajaopiskelusta valmistunut kiitettävin arvosanoin. Myös luokkatoverini saivat kaikki kunnon paperit käteen tiukan opiskelun jälkeen.

Ainoa ero taitaa muihin olla se, että meillä useimmilla on takana eri ura yksityisellä, josta organisaatiomuutosten jälkeen ei työtä enää löytynyt.

Itselläni (ja usealla muulla) tämä mahdollisti haaveen toteuttamisen, ihmisläheisen hoitotyön. Joten eipäs leimata.

Muuten, insuliinisurmaaja ja viiden ihmisen murhasta epäily perushoitaja eivät ole käyneet tvp. koulutusta. Kuinka selität sen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asswiper; voitko yksilöidä, MIKSI työvoimapoliittisen koulutuksen saaneet aiheuttavat ongelmia?

No en väitäkään, että kaikki työvoimapoliitisen koulutuksen saaneet olisivat jotain ongelmanaiheuttajia. Kyse on paljon laajemmasta jutusta. Ongelman ydin on siis se, että hoitajiksi ollaan työntämässä kaikkia työttömiksi jääneitä, syrjäytymisuhan alla olevia jne, eikä tässä sinänsä ole muuta probleemaa, kuin se, että tällä alalla tarvitaan aitoa kiinnostusta (edes jonkiasteista) tätä työtä kohtaan. Kaikilla nykyisillä opiskelijoilla sitä ei ole, ei ole ollut varmaan ennenkään, mutta muutos huonompaan on selvästi nähtävissä.

Juuri viime kuussa yksi työttömäksi jäänyt aikuisopiskelija hylättiin meidän osastolla. Edellinen oppisopimusopiskelija taas lopetti motivaatio (=päihde) ongelmien vuoksi. Näiden lisäksi entistä useammalla opiskelijalla on todella ikävä asenne työntekoa kohtaan, ja näiden joukkoon mahtuu omien kokemusteni mukaan paljon maahanmuuttajia, joita varsinkin ollaan työntämässä alalle, vaikka kiinnostus suomalaisten hoitamiseen voi olla nollaluokkaa.

En todellakaan väitä, etteikö edelleen valtaosa valmistuvista, taustastaan ja koulutusohjelmastaan riippumatta, olisi motivoituneita, alalle sopivia, ja työelämässä pärjääviä. Kuitenkin huonompaan suuntaan on menty, ja ammattimme arvostus ei ole ainakaan noussut, kun moni päättäjä olisi valmis tekemään julkisesta terveydenhuollosta työvoimapoliittisen jätekuilun, johon voi työntää kaiken sen paskan aineksen, joka ei muuhun kelpaa, ja joka ei arvosta itseään tarpeeksi.

Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään, vaan tuoda esiin sitä, että ei hoitajiksi voi haalia ihan ketä tahansa. Lisää liksaa, niin silloin hoitaja- aines ei enää heikkene. Nykykehitys ei tuo tullessaan mitään hyvää.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelman ydin on siis se, että hoitajiksi ollaan työntämässä kaikkia työttömiksi jääneitä, syrjäytymisuhan alla olevia jne, eikä tässä sinänsä ole muuta probleemaa, kuin se, että tällä alalla tarvitaan aitoa kiinnostusta (edes jonkiasteista) tätä työtä kohtaan. Kaikilla nykyisillä opiskelijoilla sitä ei ole, ei ole ollut varmaan ennenkään, mutta muutos huonompaan on selvästi nähtävissä.

Tää on tyypillinen harhaluulo asiasta mitään tietämättömien keskuudessa: "sinne työvoimapoliittiseen lähärikoulutukseen vaan työnnetään väkisin kaikki". Kyllä sinne ihan joutuu itse hakemaan, ja tavan pällitestit joutuu käymään läpi, hakijoita on paljon (omalla kurssilla hakijoita yli 300 joista 16 koulutukseen pääsi) joten läheskään kaikki sinne ei pääse. Ryhmässä jossa aloitin, ei yksikään keskeyttänyt koulutusta, kaikki valmistuivat, itse vaihdoin suuntautumisvaihtoehtoa kesken opintojen ja sahu-ryhmässäni 2 oli 'keskeyttänyt', toinen pääsi amk:hon lukemaan sairaanhoitajaksi, toinen jäi kotiin äitiysvapaalle joten kyllä motivaatio on pääsääntöisesti korkea työvoimapoliittisessa lähihoitajakoulutuksessa olevilla. Mun mielestä on melko turha ruveta yleistämään että tämä opiskelumuoto tuottaa huonompia hoitajia, kyllä pääsääntöisesti ne joita on harjoittelussa nähnyt ja itse ohjannut pieksee 10-0 motivaatiopuutteiset amk-opiskelijat joita ei se "perushoitotyö" vaan kiinnosta ja temppuja pitäisi päästä tekemään perushoidon harjoittelusta lähtien.. Ja aikuisopiskelijoiden plussaksi lasken myös sen (vrt. nuorisopuolen lähäriopiskelijoihin), että heillä on yleensä jo kokemusta työelämästä ja tietoa työelämän pelisäännöistä ihan alkaen siitä mitä tarkoittaa työvuoro ::)

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelman ydin on siis se, että hoitajiksi ollaan työntämässä kaikkia työttömiksi jääneitä, syrjäytymisuhan alla olevia jne, eikä tässä sinänsä ole muuta probleemaa, kuin se, että tällä alalla tarvitaan aitoa kiinnostusta (edes jonkiasteista) tätä työtä kohtaan. Kaikilla nykyisillä opiskelijoilla sitä ei ole, ei ole ollut varmaan ennenkään, mutta muutos huonompaan on selvästi nähtävissä.

Tää on tyypillinen harhaluulo asiasta mitään tietämättömien keskuudessa: "sinne työvoimapoliittiseen lähärikoulutukseen vaan työnnetään väkisin kaikki". Kyllä sinne ihan joutuu itse hakemaan, ja tavan pällitestit joutuu käymään läpi, hakijoita on paljon (omalla kurssilla hakijoita yli 300 joista 16 koulutukseen pääsi) joten läheskään kaikki sinne ei pääse.

Totta toinen puoli, mutta kyllä sinne työvoimapoliittisiin koulutuksiin toisinaan "pakotetaan" hakemaan, jos on tarpeeksi kauan ollut työttömänä. Eri asia sitten on, että "pääseekö" koulutukseen, jos siihen ei oikeasti halua. Täytyy muistaa sekin, että jotkut jättäytyvät työttömäksi, jotta voisivat hakea ko. koulutukseen. Tai niin kuin minä, käyttävät tilaisuuden hyväkseen ja toteuttavat unelmansa vaihtamalla alaa työttömäksi jäätyään. Minä olen omaehtoisessa aikuiskoulutuksessa ja hakeuduin sinne lähes heti työttömäksi jäätyäni. Tekeekö se että koulutuksen nimikkeessä on sana "omaehtoinen" minut jotenkin paremmaksi opiskelijaksi, kuin työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevat?

Pointti oli siis se, ettei koskaan pidä yleistää! :) Peace!

Nykyään muuten tuntuu olevan tyylinä se, että varsinaisia työvoimapoliittisia koulutuksia on todella paljon vähennetty ja sen tilalle on tullut lisää omaehtoista koulutusta. Uuden lain myötä, kun on helpompi opiskella myös omaehtoisesti ja silti päätoimisesti työttömyyspäivärahalla.

"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen? Pimeneekö silmissäsi, kun

nukut? Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti." - Hessu Hopo

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...