Jump to content
MAINOS

MUST- pisteet


Asswiper

Recommended Posts

Onko missään muualla käytössä potilaan ravitsemustilan arvioninnissa MUST- mittari (The malnutrition universal screening tool) . Siinä potilaan vajaaravitsemusriskiä arvioidaan mm. painoindeksin, ja viimeaikaisen mahdollisen painonmenetyksen avulla. Jos potilas saa vähintään 2 MUST- pistettä, aloitetaan hänelle joku lisäravinnejuoma, joita meidän osastolta löytyy kattava valikoima.

Meidän sairaalassa MUST- pisteet piti ottaa käyttöön pari vuotta sitten, mutta viime viikolla kuulin, että olemme ainoa osasto, joka sitä käyttää :smile:

Ongelmana systeemissä on se, että potilaan aikaisempaa painoa ei välttämättä löydy mistään. Silloin tällöin joku henkilökunnasta on erehtynyt soittelemaan kotihoitoon tai aikaisempiin hoitaviin yksiköihin, ja tiedustellut paljonko potilas on ennen painanut. Tämä ei ole tietenkään ikinä tuottanut tulosta. MUST- mittarin ajatus on hyvä, ja on tietenkin tärkeää, että erityisesti laitoshoitoon joutumisen riskiryhmiin kuuluvilla ravitsemustilaan kiinnitetään huomiota. On kuitenkin todella naurettavaa, että yhdellä osastolla pisteitä lasketaan tunnollisesti joka ainoalta potilaalta, ja muualla ei koko jutusta olla kuultukaan.

No jos joku ei sitä vielä tajunnut, niin mainittakoon nyt, että kyseessähän on jälleen kerran mainosmiesten myyntikikka, ja kyllä meidän osastolta ollaan käyty useampaan kertaan erään lisäravinnejuomavalmistajan piikkiin ulkona syömässä. Tosin aika paljon on myös potilaille juotettu näitä valmisteita, ja tietenkin myös heitetty menemään lukematon määrä avattuja, mutta juomatta jääneitä litkuja.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onko missään muualla käytössä potilaan ravitsemustilan arvioninnissa MUST- mittari (The malnutrition universal screening tool)

Malmilla ainakin.

Tuli kanssa jäädäkseen ja tulisi avata HoSu:un samoin tein.

Mä olen itse tehnyt sitä vähän, kun teen kahta hommaa eli en ole hoitotyössä koko ajan.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän yhden akuutin sisätautiosaston, jossa kaikki potilaat punnitaan ekana aamuna sairaalan saapumisen jälkeen.

Meillä tulopunnitaan kaikki, riippumatta sairaalaantulosyystä. Toki niitä joskus vahingossa jää, mutta pääosin kaikki tulee punnittua.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän osastolla lähes kaikki potilaat punnitaan aamuin ja illoin. Leukemia ja kantasolupalautuspotilaat myös seuraavat itse ravitsemustaan täyttämällä päivittäin ravitsemuskaavaketta. Sen avulla laskevat p.o. menneet kalorit ja proteiinit. Kcal/prot menekistä pidetään kirjaa ja tarvittaessa tuetaan i.v. ravitsemuksella. Lisäravinteita on potilaiden käytössä yksi jääkaapillinen.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...