Jump to content
MAINOS

Helsingin kotihoito


scoubi

Recommended Posts

Mitä tulee siihen, että höökistä ovat tulleet nostamaan teidän potilasta ylös (oikein 6 salskeaa palomiestä) niin sä oot nähny unta

Kyllä 1+5 voidaan Helsingissä saavuttaa vkl vuoroissa.

Hitsit ku mä en tiedä millon mua viedään 6-0 :P

En nyt kumminkaan tiedä yhtään mitään höökin miehistövahvuudesta (enkä välitäkkään tietää :nauraa: ) vaan tarkotin, että palomiehet ei tuu nosteleen mummeja kotihoidon avuksi. HÄKE ei lähetä. Ne jyvittää nostokeikat yksityisille, turva-auttajille tai lansseille.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Itse olen Haagassa keikkaillut ja ei ole kun positiivista sanottavaa, samoin Itä-Helsingissä esim Myllypuro, todella mukava paikka. Ainoa mistä en pitänyt oli Maunulan kotihoito. Homma ei siellä esimiehillä tunnu olevan hanskassa olenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haaga on jaettu moneen eri piiriin (taitaa olla peräti 5). Ja erot näiden piirien välillä on suuret. Haaga 2 on mielestäni tosi jees, kun taas Haaga 1 varsinainen ongelmapesä. Munkkiniemi on mielestäni ihan kiva myös. Malminkartanossa on ihan järkyttävän pitkät siirtymämatkat, samoin Pitskussa joissain tiimeissä. Laaksosta tykkään myös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

... jokin aika sitten aloitin kotihoidossa lähihoitajana. Yllätykseksini huomasin, etten ole enää pätevä työhöni. Minulla ei ole mitään lääkkeisiin liittyviä oikeuksia. Dosetista ja annosjakelupussista saan toki antaa lääkkeitä. Lääkelaastarin laitto on jo luvaton temppu. Edellisessä työssäni osastolla jaoin lääkkeitä tarjottimelle ja annoin (yhteistyössä muiden hoitajien kanssa) tarvittavia oman harkintani mukaan. Pistin s.c. insuliinit ja Hepariinit. Nyt en saa noihin koskea. Luvat voit toki hankkia, jos ja kun ... käyt lääketentit (taas kerran) ja näytät terveydenhoitajalle, että osaat pistää. Tähän menee hyvinkin muutama kuukausi. (3 kk. myöh - ei edelleenkään lupia) Tiimissä on monta "luvatonta" hoitajaa, vaikka heillä on muodollinen pätevyys. Miksi kukaan ottaisi lupia, koska vastuut on sen mukaiset. Palkka sama kuitenkin.

Työjako on tiimissä täysin sattumanvaraista. Kokonaiskuvaa ei tiimin työtaakan jakautumisesta hoitajalle muodostu. Aamulla lyödään vain lista eteen. "Omia asiakkaita" ei ole. Hoitosuhdetta ei voi kehittää pitkällä tähtäimellä, koska et voi tietää, milloin pääset seuraavaksi käymään. Sijaiset saavat kärsiä eniten. Niiden työtakkaa kasvatetaan surutta. Usein kaikkein työläimmät hoidettavat laitetaan sijaisten hoitoon, vaikka hoidon jatkuvuus ja pitkäjänteisyys on juuri vaikeahoitoisissa tapauksissa olennaisinta.

Kaikki tärkeä tieto on terveydenhoitajien takana. Raportointi ja tiedon jakaminen on olematonta. Hoitolinjat on epämääräisiä, eikä niistä juuri keskustella. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa aikamoiselta selviytymistaistelulta. Asiakkaat on ainoa positiivinen asia tässä työssä juuri nyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä on hyvä että näitä lääkelupia päivitetään ja tarkastetaan koska kentällä on nykyisin kaikenlaista hiihtäjää. Aikaahan se vie mutta siitä ei kärsi kukaan yksittäinen hoitaja vaan tiimi jonka viikkotyölistojen laadinta monimutkaistuu.

.

Aluks uudessa tiimissä tietty toimitaan lista käteen-periaatteella kunnes päätetään kuka on kenenkin omahoitaja. Kokonaiskuva työstä muodostuu ajan kanssa, kotihoidon työkenttä kun on aika laaja. Mun mielestä perehdytystä pitäis olla jonkin verran eli että kotihoidon ohjaaja esimerkiks kertois suurin piirtein jutun juonen ennen kuin alotat tiimissä tyyliin kuka vastaa mistäkin ja yhteistyöverkoston toiminta pääpiirteissään. Nää asiat selviää ilman perehdytystäkin ajan kanssa ja intranetissäkin on jotain mutta alkuinfo vois ehkä nopeuttaa sisään pääsyä.

Sijaisilla on sen takia enemmän asiakaskäyntejä että he tekee vähemmän tai ei tee ollenkaan toimistohommia. Jos tiimissä on pitkään kaikilla paljon asiakaskäyntejä kukaan ei ehdi päivittää hoitosuunnitelmia tai laatia uusia, lukea tiimipostia, selvittää ja organisoida omien asiakkaiden asioita, olla yhteydessä omaisiin, konsultoida terveydenhoitajaa, hoitaa tiimin yhteisiä asioita, laatia seuraavan viikon työlistaa, puhumattakaan toimintakykymittareiden päivittämisestä. Niihin menee uskomattoman paljon aikaa. Siks jotkut haluaakin tehdä pelkkää keikkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Tämä on jo vanha aihe, mutta kommentoin. Itse kotihoidossa ollut (en hesassa) maaseudulla ja ei toivookaan et saatais nostoapua saman päivän aikana joten kotihoito kyllä hoitaa nää lattialta nostamiset ja miks ei hoitais se kuuluu työhön. Mulla meni silmät pyöreeks ku luin et Hesas ei nostella! ja jos vielä tyyliin 3 kohon hoitajaa paikalla, voi tsiisus! Maalaisjärki hoi! Kun noudattaa ergonomiaa niin yhteistyöllä nousee melkein mikä vaan. Pitääkö tosissaan oottaa, että turva-auttaja tulee yksin nostamaan? huh mitä touhuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Työergonomiasta kotihoidossa; jos potilas on on iso, pitkä, leveä, jalat ei kunnolla kanna, on jäykkää ym. ja makaa lattialla niin apua toiselta tiimiltä tai hidas ambulanssi paikalle. Itse olen nuorempana ollut reipas hoitaja ja nostellut sekä venäyttänyt selkäni kerran jos toisenkin. Enää en moiseen suostu. Mitä tulee kotihoidon työhön ja siinä jaksamiseen niin kotihoidossa on aika laaja osaaminen tarpeen ja sen oppii tekemällä. Jos joutuu yksinään työtä tekemään ja ylityöllistettynä niin eihän sitä kauan kukaan jaksa, silloin on tarpeen tuki esimieheltä ja muulta tiimiltä, on syytä käydä läpi solmukohtia ja ratkaisuja niihin. Työssäjaksamiseen vaikuttaa sata asiaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Olen nyt hakemassa Haaga tiimi . Vuosi on nyt 2014 kesä.  Olisiko nyt jotakin uuttaa ja ajankohtaista tieto, ylikuormitus? . Niin kun joka puolella tai onko parempi? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suosittelen lämpimästi kotihoitoa helsingissä. Ihana paikka, ihanat työkaverit.

 

Kuormituksessa on monia eri näkökulmia. toiset tulee töihin klo 7.00 ja on viim. 7.30 asiakkailla, kun taas toiset tulee töihin 7.00 ja juo kahvia ensimmäiset 1,5 h ja valittaa sen jälkeen kun ei ehdi tehdä yhtään mitään..

 

Jos ajattelet koko ajan "kiire kiire kiire" niin luot omaan mieleesi sen kiireen, jos hoidat asiakkaat rauhallisesti ja kiireettömästi saat itsellesi hyvän olon ja asiakkaille myös. Toki joskus on tiukempi aikataulu ja harmittaa kun asiat roikkuu.

 

 

Mikäli pystyt jättämään asioita kesken ja jatkamaan niitä sitten kun on aikaa niin aivan loistava työpaikka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu paljon alueesta ja tiimistä, ne on kaikki kovin erilaisia. Haagassa on iso vaihtuvuus, en tiedä mistä johtuu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin kyllä suosittelen erityisesti Vuosaaren kotihoitoa! Vakkarihommissa siellä ja pidän työstäni! Kiire on ajoittain tosi kova, mutta tosi hyvät työkaverit ja itsenäinen työ todella pelastavat paljon! Työ on kuitenkin vaihtelevaa ja nyt on hieman rauhallisempi vaihe töissä ja aika riittää huolelliseen ja mukavan kiireettömään työhön. Palkkauskin ihan kohdallaan kauoungin hommissa (tai niin kohdillaan kuin se vain voi olla). 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Samaa mieltä. Haaga 3 sekä 5 hakevat usein hoitajia. Kuten jotkut muutkin alueet, esim. Viiskulma, Vallila ja Koskela. Selvästi ovat ongelmapesiä. Ehkä päälliköt (kotihoidon ohjaajat) eivät osaa niissä laittaa porukoitaan ruotuun, vaan jokainen sooloilee ja nokkii, tiedä häntä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Haaga 3:sta en voi suositella, siellä isoin ongelma työilmapiiri, pitkään samat hoitajat, ongelmat paisuneet, paljon saikkuja. Keikkalaiselle tyrkätty aina ylipitkät listat ja tympeitä olleet aina keikkailijoita kohtaan. 

Haaga 4:ssa taas mukavat hoitajat, keikkalaisillekin normaalit listat, asiakkaat hyvin hoidettuja, ei ongelmaa. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Työvieras

Haaga 4:lainen kommentoimassa? Omasta kokemuksesta voin sanoa, että koko mökissä on huono työilmapiiri, selän takana puhumista paljon! 4:ssa jouduin työpaikkakiusaamisen uhriksi. Jos joku tuolla moikkaa iloisesti, kyseessä on opiskelija. Virnistys leviää nykyään kasvoille kun luen (näitä on usein) Haaga 4:sen työpaikkailmoituksia "meillä saat hyvän perehdytyksen ja tiimin tuen.." Reps! 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Keikkaa tekevä hoitaja

Haaga 3:ssa olin vähän aikaa  sitten keikalla. Toista kertaa en mene. Perehdytystä ei ollut ja sain todella puutteelliset tiedot asiakkaista ja siitä mitä kohteessa tehdään. Kylvetyksiä oli sitten laitettu  liikaa aamuun (tietenkin keikkalaiselle) ja sen vuoksi asiakkaat saivat sitten myöhässä aamupalansa ja lääkkeensä. Mihinkään kysymykseeni ei vastattu ja jouduin kiskomaan sanat vakkarihoitajien suusta. Erittäin huonot kokemukset keikkalaisena. Sorry. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingin kotihoito on kyllä huonossa jamassa.Vakkaripaikkoja jatkuvasti auki.Saisi edukkaan työsuhdeasunnon sekä työsuhdematkalipun mutta kun ...

Kotihoidon tilanne on hälyyttävä.Kotihoitoon olsi nyt panostettava ja varsinkin kun painotetaan sitä että ihmiset saisivat asua omissa kodeissaan kunnosta viis.Huh ja hei!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuitenkin noita paikkoja KoHossa on auki vähemmän kuin esim. 5-6 vuotta sitten - siihen aikaan itsekin tein siellä töitä jonkin aikaa. Siihen aikaan oli jatkuvasti noin 40 paikkaa auki, tällä hetkellä noin 10 vakkaripaikkaa (tai pitkiä sijaisuuksia). Nyt näyttävät myös etsivän porukkaa uusiin varahenkilöstöpooleihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa olla hoitoalalla vakansseissa vähennystä kautta linjan. Viimeaikoina valmistuneet voisivat kertoilla lisää yleisestä työtilanteesta, kotihoitoon taitaa saada suoraan koulusta vakkaripaikan, ei muualle? Eipä silti, en heti kättelyssä ottaisikaan vakkaripaikkaa minnekään, ellei taatusti tiedä minne menee.

Keikkahommista en nyt tiedä, vieläkö niitä riittää? Tällä palstalla kertoillaan ainakin Seuren hyytyneestä toiminnasta.

Suoraan koulusta en kotihoitoon työllistymistä suosittele; liian rankkaa ja vastuullista untuvikoille. Riippuu ehkä alueesta? Itse menin suoraan ja Helsingin raskaimmalle alueelle (tietämättäni). Meinasi ala stopata alkuunsa. Vei mehut, energiaaa ei riittänyt omaan elämään. Kehittää pitää (ja paljon).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin vanhustenhoitolaitoksissa tuntuu olevan monesti omat vakkarikeikkalaiset joihin otetaan yhteyttä aina kun keikkalaista tarvitaan. Nämä keikkalaiset saavat  joskus ihan sikana vuoroja pitkälläkin aikajaksolla, esim. kolmen viikon listalla saattaa heillä olla melkein yhtä paljon vuoroja kuin talon omilla  työntekijöillä. Jo listan suunnitteluvaiheessa heille monesti laitetaan reilusti vuoroja. Tätä käytäntöä olen joskus ihmetellyt... Siis että miksi talo ei palkkaa riittävästi vakituisia, vaan käyttää jatkuvasti  tosi paljon keikkalaisia (ihan suunnitellusti).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Minkäs takia sallitaan työpaikkojen haukkuminen tällä foorumilla?Valvoja hoi.Kotihoitopiireissä ei ole mitään vikaa, taitaa olla muutamassa työläisessä asenneongelma.Asiat muuttuvat ja joku ärsyttävä tekijä voi johtua henkilön asenteesta yleensä muutoksiin ja työhön. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älä nyt nokkiinsa ota. Kyllä täällä jaetaan arvokasta tietoa ja onhan se todettu jopa päättäjätasolla että kehitettävää on paljon ja satsataan henkilökuntaan mm. Olen itse työskennellyt hekan kotihoidossa. Muutin hämeestä. Sain toimen. Edukkaasti työsuhdeasunnon sekä työsuhdelipun heti. Näitä paketteja ei ole esim psykpuolella josta olisin nyt lisäkoulutuksen myötä kiinnostunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hehe... Vieraan mielestä kaikki on hyvin ja epäkohdista ei saa puhua. No, kyllähän lehdet hoitavat sen "tiedotuspuolen". Tosin vain murto-osa julkaistaan. Viimeksi tällä viikolla oli iltsikassa, että sairaalasta kotiutettu oli ilman hoitoa kaksi vuorokautta. Jos ystävä ei olisi tullut käymään, kuinka olisi käynytkään, yksinäiselle ihmiselle.

Kun itse olin kotihoidossa töissä, eräs hoitaja kertoi minulle, että heidän tiimissään oli asiakas kotiutettu Jouluna tekstiviestillä. Muuten kaikki oli mennyt hyvin, mutta se viesti oli mennyt väärään puhelimeen...Mukava Joulu ollut asiakkaalla, onneksi ei käynyt pahemmin. No tarinaa riittää. Hatunnosto kaikille rohkeille hoitajille, jotka uskaltavat nostaa epäkohtia esiin, riskinä työpaikan menettäminen. Se on meidän kaikkien etu, jos elää saamme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...