Jump to content
MAINOS

Helsingin kotihoito


scoubi

Recommended Posts

Koitappa soittaa Hesassa 112:een, että turva-auttajalle nostoapua. Lakkaavat nauramasta ehkä seuraavaan Juhannukseen mennessä.

Pakkohan se on soittaa 112 ja lihakset paikalle. Joutuuhan ne ambulanssistakin joskus soittamaan palomiehet paikalle nosto/kantoavuksi, näin olen lukenut tältäkin foorumilta ;)

Omassa kotikylässä ei huhujen mukaan myöskään ole viranomaiset tykänneet antaa apua tupu-palvelun työntekijöille.

Asiahan on vähän kaksipiippuinen, toisaalta tupu-yrittäjän pitäisi hoitaa resurssit sen mukaisesti, että siitä omasta työstä selvitään ilman ulkopuolisia apuja, tai sitten ne pitää hankkia ostopalveluna sopimuksella.

Mites nämä yleensä ovat järjestetty, ostopalveluna vai omana toimintana? Meillä on kuulema aiemmin vuosia sitten ollut ostona yksityisellä turvapalvelu, mutta huonon laadun takia otettiin se takaisin omaksi toiminnaksi. Eli turva-auttajat ovat kaupungin lähäreitä, tarvittaessa myös sh lähtee mukaan keikalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mikset sä Aino-Marja sanonut niille hesan kotihoitajille, että nyt auttamaan? Miksi olit marttyyri ja nostit yksin ja nyt valitat? On mullekin työkaveri sanonut, että en nyt pysty kun selkä on kipee. Olen sanonut, että munkin selkä on kipee enkä mäkään pysty, jätetäänkö mummo tohon? AINA on autettu. Ei ne kotihoitolaiset voi kieltäytyä jos sanot, että on sullakin selkä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen kuitenkin tiedän varmasti, että HelPel ei tule. Hesassa on yksityisiä ambulanssifirmoja pilvin pimein, eikä nekään mielellään tule

Ihanko oikeasti se on pelastuslaitoksen tai yksityisen sairaankuljetusyrityksen asia auttaa turva-auttajaa nostamaan mummo tai pappa lattialta?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen kuitenkin tiedän varmasti, että HelPel ei tule. Hesassa on yksityisiä ambulanssifirmoja pilvin pimein, eikä nekään mielellään tule

Ihanko oikeasti se on pelastuslaitoksen tai yksityisen sairaankuljetusyrityksen asia auttaa turva-auttajaa nostamaan mummo tai pappa lattialta?

Kertokaas sitten se vaihtoehto, kun ja jos se 150kg jauhosäkki makaa lattialla esmes keskellä yötä? Kun värvätään kaikki (kolme) saatavilla olevaa hoitajaa eikä siltikään saada ylös? Kertaalleen on soitettu lihakset paikalle. Ei sitä tosiaankaan kiusallaan soiteta apua ihan pikkuhädässä. Jos muualta nosto-apua on saatavilla niin sieltä aivan varmasti pyydetään ensin. Yhdessä kai tässä tehdään töitä asiakkaan hyvinvoinnin eteen, vai? Ihan ei mene jakeluun se, että ambulanssin hoitajat saavat soittaa henkselihousut apuun jos eivät jaksa nostaa, mutta kaupungin orjat, turva-auttajat selvitköön omillaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan ei mene jakeluun se, että ambulanssin hoitajat saavat soittaa henkselihousut apuun jos eivät jaksa nostaa, mutta kaupungin orjat, turva-auttajat selvitköön omillaan?

Aika harvoin ambulanssit pyytävät kantoapua, jos tavoitteena on vain saada potilas ylös lattialla.

Käsittääkseni Helsingin yksityiset eivät saa höökiä kantoavuksi, vaikka pyytäisivätkin, eivät lähettäneet sellaista edes naapurikuntaan lisäavuksi korkeariskisen potilaan hoitoon ja siirtoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaas sitten se vaihtoehto, kun ja jos se 150kg jauhosäkki makaa lattialla esmes keskellä yötä?

Koska turva-auttajapalvelu on yksityistä yritystoimintaa, niin hoitakoon yrittäjä asiat niin, että varttitonnin painoinen asiakas saadaan omin avuin lattialta. Maailmalla on ihan oikeasti olemassa apuvälineitä, jolla yksi ihminen pystyy nostamaan lattialla makaavaan henkilön takaisin sänkyyn. Vaikkapa tämä.

Ihan ei mene jakeluun se, että ambulanssin hoitajat saavat soittaa henkselihousut apuun jos eivät jaksa nostaa, mutta kaupungin orjat, turva-auttajat selvitköön omillaan?

Työnantaja tarjotkoon sellaiset välineet joilla työnteko sujuu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koska turva-auttajapalvelu on yksityistä yritystoimintaa, niin hoitakoon yrittäjä asiat niin, että varttitonnin painoinen asiakas saadaan omin avuin lattialta. Maailmalla on ihan oikeasti olemassa apuvälineitä, jolla yksi ihminen pystyy nostamaan lattialla makaavaan henkilön takaisin sänkyyn. Vaikkapa tämä.

Mjoo mut kun on ennenkin selvitty ilman apulaitteita ja tollanen hieno laite maksaa. On se vaan niin paljon halvempaa maksaa saikut ja jos joiltain selkä pamahtaa lopullisesti niin yhteiskuntahan ne maksaa eikä virma tai kaupunki. Jos ei näitä hommia kestä ja jaksa niin voi hakea duunia muualta, -kele.

Vai miten se tässä maassa nyt menee. :shock:

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaas sitten se vaihtoehto, kun ja jos se 150kg jauhosäkki makaa lattialla esmes keskellä yötä?

Koska turva-auttajapalvelu on yksityistä yritystoimintaa, niin hoitakoon yrittäjä asiat niin, että varttitonnin painoinen asiakas saadaan omin avuin lattialta. Maailmalla on ihan oikeasti olemassa apuvälineitä, jolla yksi ihminen pystyy nostamaan lattialla makaavaan henkilön takaisin sänkyyn. Vaikkapa tämä.

No, meidän kaupungissamme turvapalvelu on omaa toimintaa, ei yritystoimintaa. Onhan noita nostureita asiakkailla kotona ja toki niitä käytetäänkin, muttei niitä nyt ihan varuilta joka kämpässä ole. Ja varmaan tosi kätevää kuljettaa autossa mukana sitä ja roudata sitten auton ja asunnon väliä ;) Tuollainen matkamalli olisi kyllä erittäin kätevä, en ole koskaan törmännytkään! Pitää vinkata esimiehelle.. Kaupungin rahat tietän sellaista ei tosin ihan heti ole varmaankaan tulossa...

Kyllähän se on kinkkinen paikka, jos vaan ylös pitää saada se asiakas eikä yksinkertaisesti onnistu apuvälineistä (pl norturi) ja useammasta nostajasta huolimatta. Mä nyt en ole itse siinä turvapalvelussa mukana, mutta tarvittaessa lähen jeesaamaan. Sivusta noin vuoden seuranneena, vain kerran on käynyt tälläinen isompi keikka jossa apua tarvittiin. Eli siis todella harvinaista 'herkkua' on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran Hgin KoHon porukkaa haluan puolustaa, että ei ne (me) kaikki ihan avuttomia/aivottomia olla, ja että hommat hoidetaan omin voimin niin pitkälle kuin mahdollista. Olen tehny keikkaa tosi monella alueella ja eri tiimeissä, ja harvemmin on työpariksi ihan avutonta/aivotonta hoitajaa sattunut. Ei tulisi mieleenikään soittaa muualle kuin palolaitokselle jos ihan oikeesti nostoapua tarvitsisin. Jokainen hoitakoon hommansa. Eikös ne turvarannekkeet ole lähinnä sitä varten, että jos vanhus yksin kotona ollessaan kellahtaa kumoon, niin silloin hän saa napin painalluksella apua luokseen. En itse töissä (lähärinä) menis noita nappeja todellakaan paineleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla ainakin riittää ymmärrystä kotihoidon porukalle. Jos työnantaja on selkeästi kieltänyt nostamasta maassa makaavia potilaita, niin en minä ainakaan lähtisi toimimaan vastoin työnantajan ohjeita. Jos työntekijällä pamahtaisi selkä tai olkapää, tai joku muu paikka nostaessa, niin vaikeuksiinhan siinä joutuisi.

Olen samaa mieltä siitä, että jos turvapalvelua pyörittää voittoa tavoitteleva yksityinen firma, niin järjestäköön henkilökuntaa ja apuvälineitä sen mukaisesti, että lattialta saadaan omin voimin ylös myös kaikki "Tonnikeijut" ja "Tuolinsärkijät".

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan ei mene jakeluun se, että ambulanssin hoitajat saavat soittaa henkselihousut apuun jos eivät jaksa nostaa, mutta kaupungin orjat, turva-auttajat selvitköön omillaan?

Aika harvoin ambulanssit pyytävät kantoapua, jos tavoitteena on vain saada potilas ylös lattialla.

Käsittääkseni Helsingin yksityiset eivät saa höökiä kantoavuksi, vaikka pyytäisivätkin, eivät lähettäneet sellaista edes naapurikuntaan lisäavuksi korkeariskisen potilaan hoitoon ja siirtoon.

mä oon pari kertaa tarvinnut ja aina saanut höökin avuks.pullaa ne pyytää lähettään avusta.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan ei mene jakeluun se, että ambulanssin hoitajat saavat soittaa henkselihousut apuun jos eivät jaksa nostaa, mutta kaupungin orjat, turva-auttajat selvitköön omillaan?

Aika harvoin ambulanssit pyytävät kantoapua, jos tavoitteena on vain saada potilas ylös lattialla.

Käsittääkseni Helsingin yksityiset eivät saa höökiä kantoavuksi, vaikka pyytäisivätkin, eivät lähettäneet sellaista edes naapurikuntaan lisäavuksi korkeariskisen potilaan hoitoon ja siirtoon.

mä oon pari kertaa tarvinnut ja aina saanut höökin avuks.pullaa ne pyytää lähettään avusta.

Tuosta mainitsemastani tapauksesta (-09) laitettiin selvityspyyntöä eteenpäin, ja toinen niistä Helsingin lekureista oli ilmoittanut, että Hel/Pel ei lähetä höökejä tukiyksiköiksi ensihoitotehtäville.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan ei mene jakeluun se, että ambulanssin hoitajat saavat soittaa henkselihousut apuun jos eivät jaksa nostaa, mutta kaupungin orjat, turva-auttajat selvitköön omillaan?

Aika harvoin ambulanssit pyytävät kantoapua, jos tavoitteena on vain saada potilas ylös lattialla.

Käsittääkseni Helsingin yksityiset eivät saa höökiä kantoavuksi, vaikka pyytäisivätkin, eivät lähettäneet sellaista edes naapurikuntaan lisäavuksi korkeariskisen potilaan hoitoon ja siirtoon.

mä oon pari kertaa tarvinnut ja aina saanut höökin avuks.pullaa ne pyytää lähettään avusta.

Tuosta mainitsemastani tapauksesta (-09) laitettiin selvityspyyntöä eteenpäin, ja toinen niistä Helsingin lekureista oli ilmoittanut, että Hel/Pel ei lähetä höökejä tukiyksiköiksi ensihoitotehtäville.

Ja varmasti tulee kova itku, kun asia on toisinpäin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikset sä Aino-Marja sanonut niille hesan kotihoitajille, että nyt auttamaan? Miksi olit marttyyri ja nostit yksin ja nyt valitat? On mullekin työkaveri sanonut, että en nyt pysty kun selkä on kipee. Olen sanonut, että munkin selkä on kipee enkä mäkään pysty, jätetäänkö mummo tohon? AINA on autettu. Ei ne kotihoitolaiset voi kieltäytyä jos sanot, että on sullakin selkä...

Sinä et oo nyt yhtään seurannut/ymmärtänyt lukemaasi. Hesan kotihoitajat ei nosta, kun niitä on kielletty. Luuletko etten mä sanonut, että saiskos vähän jeesiä? En kai mäkään nyt IHAN pönttö ole, vaikka en kai mä nyt paljon mitään ymmärräkkään. Nämä nimittäin vain katselivat kengänkärkiään, kun kysyin, että entäs minun selkä? Se ei heitä kiinnostanut. Omat selät oli tärkeämpiä. Ja ilmeisesti ne ei olleet mitenkään kipeitä, vaan Hesan kotihoitajat EI NOSTA kun ne ei saa. Järjenkäyttö sallittu, edes joskus.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut aikoinaan 5 vuotta sitten Helsingin Kotihoidossa terkkarina.Olen vaihtamassa nyt työtä ja jälleen olis paikkoja auki kotihoidossa mutta olen kuullut keikenlaista mm.että hoitajat ylikuormittuneita yms.Nyt olis kiva kuulla teiltä jotka olette/olette olleet lähiaikoina töissä H.koho;ssa, kokemuksia!Huomasin myös että esimiestasolla paikkoja auki joten alkaako se vaikuttamaan myös sinne vai mikä lienee syy?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku sanoi puheenvuorossaan että hänellä voi kotihoidossa iltavuorossa olla 25 paikkaa, miten se on mahdollista käytännössä? Kuinka pitkät on välimatkat ja kuinka kauan ollaan asiakkaalla? Käyntiaika tietty riippuu siitä mitä asiakkaan luona tehdään. Onko nää kaikki 25 sellasia joille annetaan lääkkeet suuhun ja lähdetään seuraavaan pisteeseen? Meillä tehdään muutakin iltakäynneillä, paikkoja tilanteesta ja käyntien pituudesta riippuen alle 10 per hlö per ilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voin lämpimästi suositella Vuosaaren kotihoitoa, nimenomaan Vuosaari ei Meri Rastilan tiimi. Ja Laajasalosta tiedän ainoastaan sen että kiire, kiire kiire keikkalaisia joka päivä.

Martsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni ihan positiivisia kokemuksia noin kaiken kaikkiaan. Toki tosi paljon meinaa se, millä alueella ja missä tiimissä ollaan. Jotkut valittaa ylikuormittumista, mutta jos on vikkelä ja itsenäinen, ei minulla ainakaan kiirettä ole koskaan ollut. Ja työ on hyvin pitkälle itsenäistä ja saa itse organisoida päivänsä. Tällä hetkellä on kai paikkoja auki ainakin Pitskussa ja Laaksossa, jotka oman kokemukseni mukaan on ihan kivoja paikkoja, muista en oikein tiedä. Haagasta ollaan kahta eri mieltä, itselläni kuitenkin enemmänkin positiivista sanottavaa sieltäkin. Kaupunki on tosi hyvä työnantaja - ainakin jos verrataan noihin isoihin mörköihin (Attendo Medone ja Esperi Care). Ja kaupungilla voi aina pyytää siirtoa jollekin muulle alueelle jos ei yksi miellytä.

Onko kellään muuten kokemuksia tai tietoa Vironiemen tiimeistä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voin lämpimästi suositella Vuosaaren kotihoitoa, nimenomaan Vuosaari ei Meri Rastilan tiimi. Ja Laajasalosta tiedän ainoastaan sen että kiire, kiire kiire keikkalaisia joka päivä.

Jep,tein viikon pari vuotta sitten keikkaa Keski-Vuosaaren tiimissä ja oli kiva paikka.Mites muutoin työn kuva;onko omat hoidettavat vai jaetaanko miten noi asiakaskäynnit nykyään eli onko viikot suht samanlaisia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

AinoMarja, ainakaan meillä eräällä Helsingin KoHon alueella ei ketään ole kielletty nostamasta asiakasta lattialta, enkä usko että muuallakaan näin olisi tehty. Ohjeena on, että jos ergonomisesti ja turvallisesti (sekä asiakkaalle että hoitajalle) nosto onnistuu, antaa palaa vaan, muussa tapauksessa pyydetään apua projektiin. Ja kyllä apua saa jopa höökiltä, olen itse joutunut pyytämään apua, kun asiakas paino ainakin 150 kg löytyi vessanpytyn ja suihkualtaan välistä: paikalle marssi 6 salskeaa palomiestä hymy huulilla ja homma hoitui ilman mutinoita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, en ole minäkään moisesta nostokiellosta kuullut kaupungilla keikkaa tehdessäni, ihan älytönhän se olisikin. Vähän maalaisjärkeä mukaan näihin hommiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingin kotihoidossa hoitajat vain on niin väsyneitä, ja käyntejä on niin paljon.

Loppuunpalaminen on yksi sairaslomien syy.

Kävellen ja polkupyörällä kuljetaan, vain muutama auto on käytössä.

Osa hoitajista yrittää tehdä vastuullisesti työnsä, ja hoitavat asukasta kokonaisvaltaisesti.

Kaikki eivät välitä. Ja myöskään kaikki keikkalaiset ei välitä.

Käydään vain näyttäytymässä siellä kotona. Surullista mutta totta.

Lisää resursseja pitäsisi saada, kun kerta (hki) kotihoidopiirissä on ennätysmäärä vanhuksia/asukkaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

AinoMarja, ainakaan meillä eräällä Helsingin KoHon alueella ei ketään ole kielletty nostamasta asiakasta lattialta, enkä usko että muuallakaan näin olisi tehty. Ohjeena on, että jos ergonomisesti ja turvallisesti (sekä asiakkaalle että hoitajalle) nosto onnistuu, antaa palaa vaan, muussa tapauksessa pyydetään apua projektiin. Ja kyllä apua saa jopa höökiltä, olen itse joutunut pyytämään apua, kun asiakas paino ainakin 150 kg löytyi vessanpytyn ja suihkualtaan välistä: paikalle marssi 6 salskeaa palomiestä hymy huulilla ja homma hoitui ilman mutinoita.

Ihan järkyttävän mukavaa kuulla, että jossain yksikössä Helsingin kohossa nostetaan potilaat ylös ilman juputusta. Minä puolestani nostan hattua. Mitä tulee siihen, että et usko, että muuallakaan olisi kielletty nostamasta potilaita lattialta, niin kyllä se nyt vain kannattaa uskoa. Olin siellä keikalla, ja melkein ekana kun minua perehdytettiin, sanottiin, että älä sitten nosta.

No, se siitä. Te nostatte teidän yksikössä, ja se on hienoa.

Mitä tulee siihen, että höökistä ovat tulleet nostamaan teidän potilasta ylös (oikein 6 salskeaa palomiestä) niin sä oot nähny unta :nauraa:

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tulee siihen, että höökistä ovat tulleet nostamaan teidän potilasta ylös (oikein 6 salskeaa palomiestä) niin sä oot nähny unta

Kyllä 1+5 voidaan Helsingissä saavuttaa vkl vuoroissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...