Jump to content
MAINOS

LÄÄKELASKUT!


marttaliini

Recommended Posts

^165 grammaa olisko. 165/ (1500+150)= 0.1 = 10 %. Eli kun lisäät ikään kuin tuon 10% siihen 1500 grammaan, tulee 1650 grammaa ja siitä kymmenesosa on tuo 165 g.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä laskisin näin.

 

Koska veden määrä 1500g on 90% kokonaismäärästä, saadaan siitä seuraava yhtälö:

 

90% kertaa X=1500g

 

Ratkaistaan tuo yhtälö jolloin saadaan valmiin liuoksen kokonaismassa(1666,67g) ja siitä vähennetään veden määrä 1500g. Vastaukseksi sain 166.67g

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Kiitos avusta! Loppujen lopuks sain pähkäiltyä itsekin vastauksen oikein, kiitos pikkusiskon sinnikkyyden. Lähdin (kuten myös sisko) ratkaisemaan liian vaikeaa kautta tuota ensin enkä ajatellut, että kiinteä aine lisäisi liuoksen määrää liuenneessa muodossa samalla määrällä kuin se on kiinteässä muodossa... Muistan koulussa liuoslaskujen olleen aina muotoa "lisätään vettä ad x ml" ja hämäännyin ajattelemaan liuoksen määränkin olevan 1500ml (1ml painaa 1g eli vettä on 1500ml ja suolalioksen pitoisuus 10% eli 100mg/ml, jolloin vastaus olisi ollut 150g). Toki siitä koulusta on jo 10v aikaa, että muistikin voi tehdä tepposia eikä toisaalta ole tarvinnut työssä koskaan tehdä itse suolaliuoksia ;)

 

Edit: Siitä hassu juttu, että laskin itse alunperin laskun juuri siten, kuin edellä olleessa Misrecin kysymyksessä on lasku laskettu oikein (eli oletuksena on, ettei nesteen määrä olennaisesti lisäänny, vaikka siihen on lisätty kuiva-ainetta)....

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...
Vieras: anne2412

Hei, osaisko joku auttaa minua. Apua: tällanen lasku glucosia 50mg/ml. 1000ml sisältää 50g 83 kiloisen potilaan infuusionopeus on 40mg/kg/vrk. Paljonko tämä vastaa glucosia potilaan painokiloa kohti/vrk. Onko ketään viisasta laskijaa paikalla.

Nimim. Epätoivoinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hei, osaisko joku auttaa minua. Apua: tällanen lasku glucosia 50mg/ml. 1000ml sisältää 50g 83 kiloisen potilaan infuusionopeus on 40mg/kg/vrk. Paljonko tämä vastaa glucosia potilaan painokiloa kohti/vrk. Onko ketään viisasta laskijaa paikalla.

Nimim. Epätoivoinen

​Mulla on aina tapana purkaa tehtävän annetut tiedot ensin. Eli:

Glucosin vahvuus: 50mg/ml

Potilaan paino: 83kg

Annostus: 40mg/kg/vrk

Lasketaan ensin kuinka paljon vaikuttavaa ainetta potilas tarvitsee vuorokaudessa. Eli paino x  40mg = 83 x 40 = 3320mg/vrk.

Sitten pitää selvittää kuinka monta millilitraa tarvitaan tuohon  3320mg vaikuttavan aineen määrään.

Päättelemällä:

50mg/ml

100mg/2ml

10mg/0,2ml

1000mg/20ml

3000mg/60ml

300mg/6ml

20mg/0,4ml          Nyt on päättelemällä vähän helpotettu laskemista. Eli 3320mg = 60ml + 6ml + 0,4ml = 66,4ml

 

tai

Verrannolla:

50mg/ml                            Saadaan yhtälö: 50x = 3320  |:50

3320mg/ x                                                        x = 66,4ml

 

Vaikka tuo päättely voi vaikuttaa vähän monitöisemmältä, niin itse silti tykkään käyttää sitä jos vaan mahdollista, koska inhoan käyttää jakokulmaa jossa teen helpommin virheitä. :D 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, osaisko joku auttaa minua. Apua: tällanen lasku glucosia 50mg/ml. 1000ml sisältää 50g 83 kiloisen potilaan infuusionopeus on 40mg/kg/vrk. Paljonko tämä vastaa glucosia potilaan painokiloa kohti/vrk. Onko ketään viisasta laskijaa paikalla.

Nimim. Epätoivoinen

40mg/kg/vrk on nimenomaan se vaikuttavaa ainetta (tässä glukoosia) painokiloa kohti per vuorokausi, eli mitä siis piti laskea?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...
Vieras: Ohikulkija
29.10.2010 klo 10.51, Manta kirjoitti:

Moikka

1% on g/100 ml:ssä. Minä lasken useimmin päättelemällä, mutta en laske sulle valmiiksi :)

Olipa epäkohtelias vastaus.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Suoraviivainen

Osaston Morphin-liuos on 2-prosenttista. Kuinka monta milligrammaa vaikuttavaa ainetta potilas saa, jos hänelle annetaan 0,3ml liuosta?

Molemmat puolet jaetaan 10 ja sitten kerrotaan molemma puolet 3:lla ja näin saadaan vastaus yksinkertaisesti ja helposti! 

20mg:10 = 2 mg x 3 = 6 mg 

1ml:10 = 0.1 ml x3 =0.3 ml 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: epätoivonen

Hei, kiltit auttakaa, lääkettä 50ml, tiputetaan 25min. Yksi vastaus on 60 gtt/min. Miten lasketaan.  Toinen. vastaus 120ml/min?

Sen osaan laskea 50÷25=2 eli 2ml/min.

Kiitos paljon, t.epätoivoinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lääkelaskut tuottaa vaikeuksia, kannattaa miettiä onko saatu tulos ylipäätään mahdollinen, vai onko jossain mennyt pieleen. Mietipä vielä voitko saada tulokseksi 120ml/min jos sinulla on lääkettä 50ml joka tulisi tiputtaa 25 minuutissa. Luepa ajatuksella tehtävänanto vielä läpi ja kiinnitä huomiota miten tiputusnopeudet ilmaistaan. Yleesäkin lääkelaskuissa on tosi tärkeää huomioida mitä on kysytty ja vastata siihen. Kyllä sä apua saat, mutta auttaa sua eniten jos yrität ensin itse hokasta missä meni pieleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...