Jump to content
MAINOS

LÄÄKELASKUT!


marttaliini

Recommended Posts

Moips! Osaisiko kukaan kertoa miten liuoslaskuja lasketaan? =)

Esim: Paljonko suolaa on liuotettava 700grammaan vettä, jotta saadaan 2,5m-% (massaprosenttinen) liuos?

- Tämähän lasketaan esim.verrannolla 100x=700g*2,5

100x=1750:100

x=17,5g=18g

Mutta miten lasketaan seuraava esim: Amisept-jauheesta, jota on 40g on valmistettava 1,5%:nen liuos. paljonko vettä tarvitaan?

ja esim: Osaston Morphin-liuos on 2-prosenttista. Kuinka monta milligrammaa vaikuttavaa ainetta potilas saa, jos hänelle annetaan 0,3ml liuosta?

osaisiko joku kertoa miten nämä lasketaan ja laittaa tosiaan lasku esimerkin!

Kiitos paljon=)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mutta miten lasketaan seuraava esim: Amisept-jauheesta, jota on 40g on valmistettava 1,5%:nen liuos. paljonko vettä tarvitaan?

Kannattaa muodostaa yhtälö, pääsee varmaan kaikkein lyhimmällä.

40g = 0,015x

x = 40/0,015 = 2666,666... ~ 2670 ml

ja esim: Osaston Morphin-liuos on 2-prosenttista. Kuinka monta milligrammaa vaikuttavaa ainetta potilas saa, jos hänelle annetaan 0,3ml liuosta?

Lääkelaskuissa saa olettaa että 1 ml liuosta painaa aina tasan 1 gramman ellei erikseen mainita, joten kannattaa tässä tapauksessa ajatella heti koko määrä milligrammoina ja ottaa siitä kaksi prosenttia.

300 mg*0,02 = 6 mg

Vaihtoehtoisesti voit ensin laskea lääkeaineen tilavuuden:

0,3 ml*0,02 = 0,006 ml

ja sitten perustella, että koska 1 ml = 1 g niin 0,006 ml = 6 mg.

Ja mitä omalta lääkelaskujen kurssilta muistan, älä tee niinkuin se opettaja sanoo, vaan tee niinkuin tiedät että lasku menee oikein. Ne on keksinyt jotain ihme tyylejä laskea näitä laskuja ja niillä tyyleillä on hyvin vähän tekemistä matematiikan kanssa. Kaikki tarpeelliset taidot me ollaan opittu tähän jo yläasteella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos, pitää yrittää harjoitella =)

Mun tehtäväpaketin vastausten mukaan tuon Amisept- jauhe laskun vastaus olisi: 2626,67g

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten lasketaan seuraava esim: Amisept-jauheesta, jota on 40g on valmistettava 1,5%:nen liuos. paljonko vettä tarvitaan?

Osaston Morphin-liuos on 2-prosenttista. Kuinka monta milligrammaa vaikuttavaa ainetta potilas saa, jos hänelle annetaan 0,3ml liuosta?

1% liuos tarkoittaa samaa kuin 1g /100ml ja 10mg/ml

Perusteluiksi seuraava lasku

1g = 100ml eli

1000mg = 100ml //:100

10 mg = 1ml

Eli päättelemällä laskut menee helposti näin:

Amisept-lasku:

1,5g = 100ml // x 10

15g = 1000ml // : 3

5g = 333,3333ml //x 8

40g = 2666,6664ml

Kokonaistilavuus on siis 2666,67ml, josta vähennät 40g pois, joten lopullinen vastaus on se 2626,67ml

Morphini-lasku:

20mg = 1ml // :10

2mg = 0,1ml // x 3

6mg = 0,3ml

Tärkeintä on oppia itselle paras tapa laskea lääkelaskuja. Mitä vaikeampia lukuja käyttää, sitä todennäköisempiä on laskuvirheet. Meillä ei ainakaan saanut käyttää laskinta lääkelaskujen kokeessa, joten on ollut pakko opetella ajattelemaan yksinkertaisesti ::)

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokonaistilavuus on siis 2666,67ml, josta vähennät 40g pois, joten lopullinen vastaus on se 2626,67ml

Mun käsittääkseni tässä kohtaa ei tule vähentää tuota 40 ml pois koska tuo jauhe liukenee veteen. Jos taas kyseessä olisi suspensio niin se vähennys olisi aiheellinen. Lisäksi olen sitä mieltä, että kun kyseessä on noinkin iso määrä vaikuttavaa ainetta niin ei voida enää olettaa että 1 ml = 1 g vaan aineen tiheys tulisi tietää.

Saatan tosin olla väärässä. Me laskettiin vain nesteiden sekoittamista keskenään, jolloin tuo vähennys tulee luonnollisesti tehdä.

EDIT: Huomasin vasta tuon mintsun viestin. Olen siis ilmeisesti väärässä jos vastauksissa on toisin. Kannattaa siis vähentää myös jauheiden liuoksissa.

Meillä ei ainakaan saanut käyttää laskinta lääkelaskujen kokeessa, joten on ollut pakko opetella ajattelemaan yksinkertaisesti ::)

Meillä lh-koulussa (kuten viestin aloittajakin ilmeisesti on) oli lääkelaskuissa kaksi osiota, toisessa laskin ja toisessa ilman laskinta. Ilman laskinta laskut olivat lähinnä tyyliin, kuinka monta 300 mg tablettia pitää antaa potilaalle, jolle lääkäri on määrännyt 900 mg lääkettä. Liuoslaskut sai laskea laskimella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitti kaikille..Meillä ekassa tentissä ei saanut olla laskinta ja nyt mis on liuoslaskut ja tippalaskut niin ent iiä saako olla laskin mut huhuja kuullut ettei sais.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokonaistilavuus on siis 2666,67ml, josta vähennät 40g pois, joten lopullinen vastaus on se 2626,67ml

Mun käsittääkseni tässä kohtaa ei tule vähentää tuota 40 ml pois koska tuo jauhe liukenee veteen. Jos taas kyseessä olisi suspensio niin se vähennys olisi aiheellinen. Lisäksi olen sitä mieltä, että kun kyseessä on noinkin iso määrä vaikuttavaa ainetta niin ei voida enää olettaa että 1 ml = 1 g vaan aineen tiheys tulisi tietää.

Saatan tosin olla väärässä. Me laskettiin vain nesteiden sekoittamista keskenään, jolloin tuo vähennys tulee luonnollisesti tehdä.

EDIT: Huomasin vasta tuon mintsun viestin. Olen siis ilmeisesti väärässä jos vastauksissa on toisin. Kannattaa siis vähentää myös jauheiden liuoksissa.

Laskussa kysyttiin paljonko lisätään vettä, tästä syystä pitää vähentää kiinteän aineen määrä. Kannattaa aina tarkkaan lukea annettu tehtävä :P

Meillä ei ainakaan saanut käyttää laskinta lääkelaskujen kokeessa, joten on ollut pakko opetella ajattelemaan yksinkertaisesti ::)

Meillä lh-koulussa (kuten viestin aloittajakin ilmeisesti on) oli lääkelaskuissa kaksi osiota, toisessa laskin ja toisessa ilman laskinta. Ilman laskinta laskut olivat lähinnä tyyliin, kuinka monta 300 mg tablettia pitää antaa potilaalle, jolle lääkäri on määrännyt 900 mg lääkettä. Liuoslaskut sai laskea laskimella.

Kun luin vuonna käpy ja kirves perushoitajaksi, meillä ei saanut käyttää laskinta. Ja nyt kun olen lukenut sairaanhoitajaksi, edelleenkin laskimen käyttö on ollut kiellettyä oli kyseessä sitten minkälainen lasku tahansa. En ole pitänyt sitä yhtään pahana asiana. Kyllähän jokainen osaa perus kerto-, vähennys- ja jakolaskut laskea paperillakin. Ei tässä ole kyse mistään korkeammasta matematiikasta!

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän jokainen osaa perus kerto-, vähennys- ja jakolaskut laskea paperillakin. Ei tässä ole kyse mistään korkeammasta matematiikasta!

Jep, jos ei ihan paperilla onnistu niin siinä tapauksessa ei kyllä se aivokapasiteetti riitä itse työhönkään... 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän jokainen osaa perus kerto-, vähennys- ja jakolaskut laskea paperillakin. Ei tässä ole kyse mistään korkeammasta matematiikasta!

Jep, jos ei ihan paperilla onnistu niin siinä tapauksessa ei kyllä se aivokapasiteetti riitä itse työhönkään... 8)

Ainakin joissakin lääkelasku kirjoissa on ihan oma osionsa ns. "perusmatikalle", eli juuri kerto-, jako, vähennys yms. yms. laskuille. Kyllä se siitä, kun vaan laskee, laskee ja laskee :) Omien opintojen osalta on lääkelaskut ohitse, eli ensi vuonna sitten ihan työn puolesta taas niitä laskuja ;)

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokonaistilavuus on siis 2666,67ml, josta vähennät 40g pois, joten lopullinen vastaus on se 2626,67ml

Mun käsittääkseni tässä kohtaa ei tule vähentää tuota 40 ml pois koska tuo jauhe liukenee veteen. Jos taas kyseessä olisi suspensio niin se vähennys olisi aiheellinen. Lisäksi olen sitä mieltä, että kun kyseessä on noinkin iso määrä vaikuttavaa ainetta niin ei voida enää olettaa että 1 ml = 1 g vaan aineen tiheys tulisi tietää.

Saatan tosin olla väärässä. Me laskettiin vain nesteiden sekoittamista keskenään, jolloin tuo vähennys tulee luonnollisesti tehdä.

EDIT: Huomasin vasta tuon mintsun viestin. Olen siis ilmeisesti väärässä jos vastauksissa on toisin. Kannattaa siis vähentää myös jauheiden liuoksissa.

Laskussa kysyttiin paljonko lisätään vettä, tästä syystä pitää vähentää kiinteän aineen määrä. Kannattaa aina tarkkaan lukea annettu tehtävä :P

Tai siis vastaushan tulee muotoon "ad X ml". Silloin siitä lähtee pois se liukenemisen osuus. Ainoastaan silloin, jos ilmoitetaan että 40g jauhetta syrjäyttää 40g nestettä, niin silloin voi vähentää sen 40g.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tai siis vastaushan tulee muotoon "ad X ml". Silloin siitä lähtee pois se liukenemisen osuus. Ainoastaan silloin, jos ilmoitetaan että 40g jauhetta syrjäyttää 40g nestettä, niin silloin voi vähentää sen 40g.

Totta :D

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millä kaavalla sais helpoiten muunnettua NaCl 0,9% nesteestä esim. 2,5%sta tai vaikka 3%sta? Yön pimeinä tunteina kun laskee NaCl-konsentraatin milligrammoja ja miettii että kuinkas monta milligrammaa siinä tonnin pussissa on jo valmiina ja mites ne prosentit nyt menikään, alkoi kaivata laskukaavoja tai edes jotain ristiinkertomistaulukkoa johon vaan heittäisi numerot sisään ja saisi valmiin vastauksen....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millä kaavalla sais helpoiten muunnettua NaCl 0,9% nesteestä esim. 2,5%sta tai vaikka 3%sta? Yön pimeinä tunteina kun laskee NaCl-konsentraatin milligrammoja ja miettii että kuinkas monta milligrammaa siinä tonnin pussissa on jo valmiina ja mites ne prosentit nyt menikään, alkoi kaivata laskukaavoja tai edes jotain ristiinkertomistaulukkoa johon vaan heittäisi numerot sisään ja saisi valmiin vastauksen....

Mä ajattelen ne grammoinna/milligrammoina, en prosentteina.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millä kaavalla sais helpoiten muunnettua NaCl 0,9% nesteestä esim. 2,5%sta tai vaikka 3%sta? Yön pimeinä tunteina kun laskee NaCl-konsentraatin milligrammoja ja miettii että kuinkas monta milligrammaa siinä tonnin pussissa on jo valmiina ja mites ne prosentit nyt menikään, alkoi kaivata laskukaavoja tai edes jotain ristiinkertomistaulukkoa johon vaan heittäisi numerot sisään ja saisi valmiin vastauksen....

Mä ajattelen ne grammoinna/milligrammoina, en prosentteina.

Määräykset tulee lääkäriltä ainakin meillä prosentteina, niin ajattelin että josko olis jotain suoraa kaavaa/taulukkoa josta helposti näkisi kuinka paljon konsentraattia pitää lisätä keittispussiin että tulee pyydettyä vahvuutta. Mutta lasketaan siis jatkossakin milligrammojen ja grammojen kautta ja pyöritetään niitä sitten prosenteiksi ja päinvastoin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Laskenpas myös omat verkot vesille...

Elikkäs:

Dopmin i.v lääkkeen vahvuus on 40mg/ml.

Lääkettä laimennetaan NaCl 0,9% liuoksella.

Kuinka saadaan liuos, jonka vahvuus on 50mg/50ml?

Pitäis äitille selvittää tuollanen, ja ite oon psykan myötä autuaan onnellisesti jättänyt nämä laimennuslaskut jo unholaan.

Nytpä ei millään muistu, kuinka tuollanen pitäis laskee.

Joten osaisko joku viisas hoitaja auttaa...

"Peace is an illusion, you merely haven't yet seen what is trying to kill you."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laskenpas myös omat verkot vesille...

Elikkäs:

Dopmin i.v lääkkeen vahvuus on 40mg/ml.

Lääkettä laimennetaan NaCl 0,9% liuoksella.

Kuinka saadaan liuos, jonka vahvuus on 50mg/50ml?

Pitäis äitille selvittää tuollanen, ja ite oon psykan myötä autuaan onnellisesti jättänyt nämä laimennuslaskut jo unholaan.

Nytpä ei millään muistu, kuinka tuollanen pitäis laskee.

Joten osaisko joku viisas hoitaja auttaa...

50 mg = 40 mg * x ml

x = 50/40 = 1,25 ml

1,25 ml dopmin 40 mg/ml ja nakkelia ad 50 ml.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dopmin i.v lääkkeen vahvuus on 40mg/ml.

Lääkettä laimennetaan NaCl 0,9% liuoksella.

Kuinka saadaan liuos, jonka vahvuus on 50mg/50ml?

Varoitus, olen vasta opiskelija eli vastaan valehoitajan ominaisuudessa :D

Otetaan 50mg edestä väkevää liuosta. 1,25 ml (eli 1 ja 1/4) sisältää 50 mg. Tämä yleensä mittatarkkuuden takia joudutaan pyöristämään yhteen desimaaliin eli 1,3 ml, tämä ei merkittävästi vaikuta lopputulokseen.

Koska lisättävä tilavuus on suhteessa pieni, voidaan tuo 1,3ml yleensä vaan lisätä 50ml NaCl-pulloon.

Joku varmasti älähtää jos jotain kuumeissani laskin tai kirjoitin päin mäntyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No noin juurihan se menee, hävettää oikein :PP

*Paina pään alas*..

Kyllähän tuo nyt olis pitänyt muistaa, peruslaskuja. Sen siitä saa, kun yrittää miettiä liian monimutkaisesti.

Eli samahan pätee, jos esim. Zinacef 1,5g sekoitetaan. Jos sekotetaan se 100ml NaCl:iin, eli tilavuus lisääntyy, vahvuus pysyy edelleen 1,5g.

Eli--> 1,5g/100ml.

"Peace is an illusion, you merely haven't yet seen what is trying to kill you."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

No niin tulipa sitte taas kosautettua lääkelaskut :itkee:

Mitä ootte mieltä seuraavanlaisesta laskusta:

Potilaalle määrätään Ins. Actrapid alla olevan ohjeen mukaisesti.

Paljonko vedät lääkettä ruiskuun millilitroina?

a) jos vs > 10 -> Ins Actrap. 2ky

b) jos vs > 20 -> Ins Actrap. 8ky

Olisko mun siis pitäny tietää Actrapidin vahvuus ulkomuistista?

Ja vaikka olisin ton jostain käsittämättömästä syystä sattunu muistaaniki ni ottaa päähän et noi "vedä ruiskuun" annokset on loppujen lopuks niin pieniä ettei niitä todellisuudes edes silmällä nää >:D

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin tulipa sitte taas kosautettua lääkelaskut :itkee:

Mitä ootte mieltä seuraavanlaisesta laskusta:

Potilaalle määrätään Ins. Actrapid alla olevan ohjeen mukaisesti.

Paljonko vedät lääkettä ruiskuun millilitroina?

a) jos vs > 10 -> Ins Actrap. 2ky

b) jos vs > 20 -> Ins Actrap. 8ky

Olisko mun siis pitäny tietää Actrapidin vahvuus ulkomuistista?

Ja vaikka olisin ton jostain käsittämättömästä syystä sattunu muistaaniki ni ottaa päähän et noi "vedä ruiskuun" annokset on loppujen lopuks niin pieniä ettei niitä todellisuudes edes silmällä nää >:D

100 IU/ml on standardi.

Insuliiniruiskuja käytetään sen takia, että niissä on asteikot yksiköiden mukaan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

100 IU/ml on standardi.

Insuliiniruiskuja käytetään sen takia, että niissä on asteikot yksiköiden mukaan.

Tota mäki vähän epäilin kun asiaa hetken googlettelin. Menny vaan totaalisesti ohi! Eikä kollegoistakaan ensimmäiset 6 osannu asiaa tän suhteen valaista. Kiitos BS. Säästy kyseisen opettajan postilaatikko kostotoimenpiteiltä :D

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Nyt tarttis apua laskun kanssa. Olen pyörittänyt tätä samaa laskua jo monta päivää kaikilla mahdollisilla laskutavoilla, mutta en saa samaa vastausta kuin pitäisi tulla. Ja kaikki muut laskut klaaraan kyllä. Eli tarttis jonkun, joka laskis tuon oikean vastauksen ja vääntäis mulle rautalangasta asian. Avusta olisin enemmän kuin kiitollinen, sillä menetän kohta hermoni tän pähkäilyn kanssa. Eli kysymys kuuluu:

 

Kuinka paljon suolaa on liuotettava 1500 grammaan vettä, jotta saadaan 10% suolaliuos?

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...