Jump to content
MAINOS

Hoto-tentissä uudet kirjat


Ensihoitaja

Recommended Posts

Heipparallaa ja niin poispäin

Näkyvät nyt ottaneen Kuopiossa ja näin mitä ilmeisemmin myös Jkl:ssä käyttöön uudet kirjat hoitotason testaukseen. IHANAA, nyt ne on niitä hoitotyön kirjoja, ei enää pelkkää lääketiedettä eli luettavaa on

        Ensihoito-opas ja sen ohjeiden takana olevat asia jne.

        Uusi ensihoidon käsikirja

        3 v Systolet

Sivumäärä putosi rutkasti, joskin ensihoito-oppaan asioita pitänee hieman selvitellä itselleen itse kunkin, jos ohjeiden taustalla piilevät asian haarat pittää ymmärtää, mutta silti. Ihan kuin kirjat olisivat nyt suomea entisen heprean sijaan. Seuraava testaus joulukuun toinen päivä, joten äänestetäänkö kuinka monta pääsee lävitse? Edellisissä tenteissä suhde ollut aikas huono jotain luokkaa 6-12/50 osallistujaa.

Aikooko kukaan osallistua testiin? Jos niin miten aikoo valmistautua? Itseni pitäisi osallistua, mutta taitaa jäädä keväälle, kun nyt on muissa hommissa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Heipparallaa ja niin poispäin

Näkyvät nyt ottaneen Kuopiossa ja näin mitä ilmeisemmin myös Jkl:ssä käyttöön uudet kirjat hoitotason testaukseen. IHANAA, nyt ne on niitä hoitotyön kirjoja, ei enää pelkkää lääketiedettä eli luettavaa on

         Ensihoito-opas ja sen ohjeiden takana olevat asia jne.

         Uusi ensihoidon käsikirja

         3 v Systolet

Sivumäärä putosi rutkasti, joskin ensihoito-oppaan asioita pitänee hieman selvitellä itselleen itse kunkin, jos ohjeiden taustalla piilevät asian haarat pittää ymmärtää, mutta silti. Ihan kuin kirjat olisivat nyt suomea entisen heprean sijaan. Seuraava testaus joulukuun toinen päivä, joten äänestetäänkö kuinka monta pääsee lävitse? Edellisissä tenteissä suhde ollut aikas huono jotain luokkaa 6-12/50 osallistujaa.

Aikooko kukaan osallistua testiin? Jos niin miten aikoo valmistautua? Itseni pitäisi osallistua, mutta taitaa jäädä keväälle, kun nyt on muissa hommissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo saman ristiriitaisuuden huomannut siellä täällä, kun molempia selaillut jonkin verran, no ei kovin paljon. Niin mäkin olen noita systoleita ihmetellyt. Viimeks hototentissä oli kysymys essee semmottinen systolesta. Puhuttiin taktisesta ensihoidosta. Ihan henkilökohtaisena mielipiteenäni voisin sanoa, ettei systole ole kelvollinen tenttimateria, koska sen artikkeleiden laadunarviointi on puutteellista. Arvioiko kukaan, jos vaikka minä kirjoitan artikkelin sinne? Systolen käyttö on vähintäänkin arveluttavaa, koska siinä julkaistu teksti ei välttämäti perustu mihinkään faktaan/tutkittuun tietoon vaan ompi enempi mutua, joskin se monesti parempaakin tietoa, mutta testaavaan tenttiin materiaalin pitäisi olla laadukasta, ettei vaan tule virheet kentälle. En siis arvioi systolea mitenkään, sehän on ensi/akuuttihoitajien oma hoitotiedelehti, mutta ainot lehdet suomenkielellä (hoitotiede) ovat hoitotiede ja tutkiva hoitotyö, jotka arvioittavat artikkelinsa, joten niiden tieto on näin jotenkuten tarkastettu ammattilaisten toimesta. Toki Systolen toimitus lukee artikkelit, mutta siellä ei ole puolueetonta arviointiraatia.Toisaalta Systolen artikkelit ovat hyvin huonosti tenttimateriaaliksi sopivia. Esim. opinnäytetyöreferaatit.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

systolesta löytyy monenlaisia juttuja joista voi soveltuvin osin tulla kysymyksiä (uutta tietoa yms) ja nyt noiden kahden kirjan lisäksi joutuu itse lukemaan teoriaa/lääketiedettä hoito-ohjeiden taustalle. eli tenttihän ei varmasti paljoakaan ole muuttunut edellisistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

systolesta löytyy monenlaisia juttuja joista voi soveltuvin osin tulla kysymyksiä (uutta tietoa yms) ja nyt noiden kahden kirjan lisäksi joutuu itse lukemaan teoriaa/lääketiedettä hoito-ohjeiden taustalle. eli tenttihän ei varmasti paljoakaan ole muuttunut edellisistä.

Itse uskon, että tentti  on muuttunut ja paljon. Tai siis, aikanaan esim. oli suoria lauseita lainattu väitteiksi kirjasta ja kun et edes näin ymmärtänyt mitä helskuttia ne kysy. Nyt jos lainaavat suoraan kirjasta niin onpa ainakin ymmärrettävää tekstiä. Rakenne toki tulee luultavasti olemaan sama eli yksi väittämä, neljä vastausta, joista 0-4 oikein. Sitten muutama essee, sen mukaan minkä lääkärit jaksavat lukea. Niin siitä Systolesta vielä. Se ei ole tenttimateriaaliksi sopivaa vaikka tuokin kentälle uutta tietoa. Tentissä ei ole mahdollista kyseenalaistaa, joten tiedon pitää olla ehdotonta faktaa, kun siihen luetaan.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

systolesta löytyy monenlaisia juttuja joista voi soveltuvin osin tulla kysymyksiä (uutta tietoa yms) ja nyt noiden kahden kirjan lisäksi joutuu itse lukemaan teoriaa/lääketiedettä hoito-ohjeiden taustalle. eli tenttihän ei varmasti paljoakaan ole muuttunut edellisistä.

Olen Ensihoitajan kanssa täysin samaa mieltä asiasta. Systole ei lehtenä täytä MILTÄÄN OSIN, niitä kriteerejä, joita vaaditaan tenttimateriaalilta !!! Tämän luulisi ainakin jokaisen, joka on AMK:ta kuluttanut tietää  ;D

Otetaan esimerkki: uusimmassa systolessa referoidaan tutkimusta, jossa todetaan mm. että ketamiini olisi sittenkin ihan hyvä anesteetti kentällä muun muassa siksi, että sen kallonsisäistä painetta nostava vaikutus on TÄSSÄ YHDESSÄ TUTKIMUKSESSA todettu huomattavasti vähäisemmäksi kuin aiemmin on luultu ! Oppikirjoissa taas todetaan yksiselitteisesti, että ketamiini ei käy !

Kysynkin nyt uutta hoitotason tenttiä simuloidakseni....

Ketamiini ei sovi kallo-aivovammapotilaan induktioon, koska se nostaa kallonsisäistä painetta ? A) oikein cool.png väärin C)......

Meni ehkä saivarteluksi mutta näitä esimerkkejä kyllä piisaa......olisin itsekin voinut kirjoittaa systoleen artikkelin vaikka opinnäytetyöstäni, joka luonnollisesti sisältää loistavaa tutkittua tietoa mutta on vain yksi tutkimus. Niitähän julkaistaan aika usein. Kävisivätkö nämä opinnäytereferaatit materiaaliksi hoitotason tenttiin ?  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävisivätkö nämä opinnäytereferaatit materiaaliksi hoitotason tenttiin ?  

Ei olisi varmasti poissuljettua, koska opinnäytetyön tarkistaa aina sen alan asiantuntija tai näin olen ymmärtänyt EH/SH-AMK opiskelijoiden puheesta...

Eiköhän olisi tärkeää parantaa perustason osaaminen luotettavalle tasolle ympärin suomenniemeä, jotta voitaisiin vaatia hoitotason parantamista?

Tää oli tämmöinen luokaton kommentti ;D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Ei olisi varmasti poissuljettua, koska opinnäytetyön tarkistaa aina sen alan asiantuntija tai näin olen ymmärtänyt EH/SH-AMK opiskelijoiden puheesta...

Ei todellakaan tarkista. Meidän opinnäytteethän eivät ole lääketieteellisiä vaan hoitotieteellisiä. Viitekehyksessä käytettävät lääketieteen asiat tulee olla tieteellisesti hyväksyttyjä, eli esim. systolea et voi viitekehyksessä käyttää. Artikkelin tai jutun voi mainita (kuka tutki, mitä tutki, missä tutki ja mitä tuloksia sai) mutta ns. kunnon lähteenä systolea ei juuri voi käyttää.

Hienot visiothan kouluissa on siitä, että opinnäytteen ohjaajan tulee olla sisällön asiantuntija, mutta näin ei todellakaan ole ainakaan EH-puolella  ;D Sen kun näkisi.....

Opet osaavat kyllä tieteen tekemisen hienoudet ja tutkimusasiat mutta viitekehykseen liittyvistä lääketieteellisistä asioista he eivät juurikaan tajua. Tällaisia kokemuksia ainakin minulla. Meni ehkä asian ohi mutta yhä olen sitä mieltä, että systole ei käy tenttimateriaaliksi. Kyseisessä tentissä on vain pakkomielteenomaisesti haluttu "simuloida" mm. erikoislääkärikuulustelua, johon tulee yleensä alan julkaisut viim. 3v ajalta. Julkaisut vaan ovat hieman toista tasoa kuin systole ja julkaisuilla ei tarkoiteta mitään kokonaista lehteä vaan tieteellisiä tutkimuksia (väitökset yms.) Systole on hyvä lehti ja sitä on mukava lueskella viihdemielessä ja asioita kerratakseen mutta itse en ainakaan niitä tule tentiin lukemaan.

Edit: Korjattu lainaaminen selkeämmäksi, esikatselua kannattaa käyttää...

(http://www.hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=452/msg4689#msg4689)

terv. dino, valvoja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei niitä töitä tarkasta edes yliopistotasolla erikoisalan asiantuntija. Minun gradua ohjaa kaksi opettajaa toinen maisteri ja toinen tohtori, eikä kumpikaan käsitä mitään ensihoidosta tai esim. mitä eroa on hoitotasolla ja perustasolla. Että se siitä. Kyllähän ne tarkastajat/ohjaajat on tutkimuksen teon ammattilaisia, mutta ei muun.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...