Jump to content
MAINOS

Kun aamuvuorolainen puuttuu


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Hyvä aihe meni väärille urille, joten aloitan uuden, jossa ei ole tarkoitus lainkaan tapella. Eli miten teitä on ohjattu toimimaan tai miten toimitte jos yövuorossa ollessane saatte tiedon aamuvuorolaisen puuttumisesta? Saako viestejä lähettää ihan yleisen kohteliaisuuden vuoksi jo yöllä? Mihin aikaan voi alkaa soitella? Onko se henkilön oma vika, jos lähettämäsi viesti klo 03 aamuyöllä herättää yh-äidin kaikki viisi alle kolmevuotiasta? Miten itse vapailla toimitte puhelimen äänen kanssa? Ja tarkoitan nyt siis tilanteita, jossa sen yhden henkilön sairasloma uhkaa kaataa koko systeemin (vaikkei siis näin saisi olla)

Itse törmäsin yksityisessä hoitokodissa moiseen tilanteeseen. Olin yksin yössä, viiden aikaan tulee tieto että kukaa ei ole tulossa minua päästämään nukkumaan ennen klo 10:tä, jolloin siis seuraava aamun työntekijä sairastanuneen jälkeen saapuu. Sijaislistat olivat enemmän ja vähemmän ajantasalla ja aloin klo 6 soitella sijaisia. Tuntui aika "kivalta" herätellä ihmisiä että josko työ maistuisi...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä on pääasiassa sen verran hyvä miehitys aamuvuoroissa, ettei yökköjen tarvitse soitella keskellä yötä. Kukonlaulun jälkeen voi jo viestiä laittaa sijaisille.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisessä työpaikassa vuoronvaihdot tapahtuvat klo 16 ja työvuorojen pituus n*24 h, joten ainoastaan yhtä vuoroa tehdään. Yöllä ei siis tarvitse soitella.

Palvelutalossa kun tein kolmivuoroa niin sijaiset tunnettiin suht hyvin, kenelle voi soittaa mihinkäkin aikaan ja kenelle pistää viestiä. Aamulla sai kyllä aina lähteä kotiin, koska työntekijöitä tuli aina aamuun useampi kuin yksi, joten talo ei ollut jäämässä tyhjäksi. Tarvittaessa sitten pystyttiin siirtelemään osastojen välillä väkeä, jollekin osastolle oli yleensä joka päivälle (pl. viikonloput) merkattu tehomies lisäavuksi kylpyhommiin tms. joten miehitystä pystyi silläkin viime kädessä korjaamaan, ellei se yövuorolainen saanut ketään hoidettua tilalle.

Osastonhoitajallehan kai olisi periaatteessa voinut soittaa 24/7 ja kertoa mikä on tilanne niin hänellä olisi virkavastuunsa vuoksi sitten ollut velvollisuus järjestää hommat ruotuun. Tuota valttikorttia ei tosin kukaan uskaltanut koskaan käyttää :D

Puoliksi ot:

Useammin kävi niin, että iltavuoron loppupäässä yökkö soitti ettei kykene työhön. Silloinkin onneksi viimeinen mahdollisuus oli se, että muiden osastojen yököt hakevat osastolta puhelimet joihin kellot tulivat ja sitten sitä kautta pyöritettiin. Ei mitenkään hohdokasta touhua yöllä hoitaa toistakin osastoa, mutta silloin ainakin jotenkin toimi kun uudenkarhean palvelutalon asukkaat olivat vielä hyväkuntoisia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä katsotaan ekana, onko varahenkilöstöä varaamattomana (intrassa varauskalenteri). Jos sieltä ei saada ketään, niin sitten soitellaan klo 6 jälkeen sellaisille, joista tiedetään, että voisivat olla hereillä tai heräilemässä (yleensä iäkkäämpää porukkaa, joilla lapset jo teini-iässä tai pois muuttaneita)

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä katsotaan ekana, onko varahenkilöstöä varaamattomana (intrassa varauskalenteri). Jos sieltä ei saada ketään, niin sitten soitellaan klo 6 jälkeen sellaisille, joista tiedetään, että voisivat olla hereillä tai heräilemässä (yleensä iäkkäämpää porukkaa, joilla lapset jo teini-iässä tai pois muuttaneita)

Niin joo, onhan meilläkin varahenkilöt :) unohtui...näin harvoin joutuu sijaisia miettimään.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin katsotaan varahenkilöt läpi. Jos siellä ei ketään vapaana, niin emme soittele kenellekään yöllä tai laiteta tekstiviestejä.

Aamun valjetessa käymme neuvottelua varahenkilöistä toisten osastojen kanssa josko joillakin on varattuna sinne ihminen mutta esim. potilaita on vähän.

Tarvittaessa pomo tulee kentälle tai jonohoitaja (arkena) jos siis ihan kauhea tilanne ja useita on poissa. Monesti jos ei jompi kumpi näistä edellisistä pysty koko päivää olemaan kentällä, niin kun potilaita alkaa tulemaan salista, he joustavat oman työnsä ohella ja hakevat niitä osastolle. Siitä on jo iso apu!

Yleensä myös pomot laittavat heti aamusta tekstarilla iltavuorolaisille viestiä, että jos joku voisi tulla jo aiemmin töihin (hälytysrahalla tietenkin).

Meillä on onneksi todella hyvä henki töissä. Monesti jos on paljon porukkaa sairaana ja itse jäämässä vapaille, niin porukka sanoo valmiiksi jo jos hänelle voi soittaa aamusta jos joku on kipeenä. Itsekin monesti sanon, varsinkin jos oon vkl:n vapaalla eikä ohjelmaa, että mulle voi soittaa kuuden jälkeen aamulla jos joku on poissa.

Mutta meidän systeemi ei kaadu yhden poissaoloon, meillä on hyvä esimies joka on ottanut huomioon lähes kaiken :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin yksin yössä, viiden aikaan tulee tieto että kukaa ei ole tulossa minua päästämään nukkumaan ennen klo 10:tä, jolloin siis seuraava aamun työntekijä sairastanuneen jälkeen saapuu. Sijaislistat olivat enemmän ja vähemmän ajantasalla ja aloin klo 6 soitella sijaisia. Tuntui aika "kivalta" herätellä ihmisiä että josko työ maistuisi...

Kurja tilanne, saitko muuten ketään? Meillä myöskään homma kaadu yhden poissaoloon, joten vähän eri tilanne. Ekana katsomme varahenkilöt, ellei heitä ole vapaana, laitetaan ryhmätekstiviesti menemään. Itsellä aina puhelin auki, eikä noi viestit mua ole häirinneet. Ellei tekstarillakaan saada ketään, soittavat oh:t osastot läpi ja henkilökuntaa siirretään tarvittaessa yksiköstä toiseen.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen yövuoron aikaan huomannut olevani kipeä, ja soitin samantien työpaikalle että en pääse aamulla tulemaan. Ajattelin että on kiva ilmoittaa mahdollisimman pian asiasta, jotta voivat heti kun mahdollista alkaa hakemaan sijaista.

Mun poissaolo ei kyllä olis sitä osastoa kaatanut mitenkään ja tiesinkin sen, mutta silti mun mielestä oli asiallista ilmoittaa asiasta heti kun sen itse tiesin, eikä niin että olisin odottanut esimerkiksi vuoroni alkuun.

Siellä ei yövuoro ollut ruvennut silloin soittelemaan mihinkään, vaan aamuvuoron ensimmäiset seitsemäksi tulijat sitten etsivät sijaisen. Mutta pääsivätpä heti etsimään kun olin ilmoittanut. Sen sijaan että olis tuhraantunut 1,5 tuntia siihen että kukaan ei olisi edes tiennyt sijaistarpeesta ja sitten puol ysin jälkeen kivassa aamutoimien/kiertojen/ab-tiputusten rumbassa alkaa vielä totakin asiaa hoitamaan. :unsure:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kun ollaan yksin vuorossa niin täytyy vain toivoa että aamuvuorolainen tulee paikalle. Iltavuoro loppuu 01 ja yökköä ei siis ole. Jos siis huomaa vasta aamusella olevansa sairaana voi koittaa soittaa pomolle. Jos ei saa kiinni niin ei auta kuin raahautua töihin ja ensimmäiseksi alkaa soittelemaan ihmisiä läpi (joita ei ole kovin montaa...). Onneksi ei kovin montaa kertaa ole tarvinnut kenenkään tulla kuitenkaan sairaan töihin, useimmiten sairastumisista ollaan tiedetty jo illalla ja jokainen tietää että 01 asti voidaan soittaa sairauspoissaoloista ja töihin tuloista.

Kerran on itselleni soitettu aamuseitsemältä että tuletko samantien töihin. Olin ollut iltavuorossa edellisenä iltana (ja tämä sairastunut soittelija aamussa) ja ajoin yövuoron jälkeen vielä kaverilleni 150km päähän eli pääsin nukkumaan vasta 4 aikoihin... Ja jostain ihmeen syystä mulle soitettiin ensimmäisenä! Päätti sitten vielä soittaja haukkua mut pystyyn kun en voinut tullakaan sijaistamaan. Olin sillä hetkellä ainoa virallinen sijainen kyllä mutta silti olisi voinut miettiä että ei ihan illasta soiteta samantien aamua tekemään. Vaihtoehtojakin kun oli olemassa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...