Jump to content
MAINOS

kuntouttava työote


Vieras: PIA

Recommended Posts

Kuka kumma on keksinyt termin- kuntouttava työote???

Veikkaaa..n et tyyppi joka ei itse ole hoitoalal. On naurettavaa, että pitkäaikaishoito päätöksen saanneita potilaita tulee hoitajan hoitaa kyseisellä otteella.

Tärkeintä on hyvä perushoito, vuodeosastolle tulevat vanhukset, kun yleensä osastoille tullessaan ovat terminaali vaiheessa aika usein nykyisin. Kun vanhuksia hoidetaan niin pitkään kuin vain mahdollista kotona. Joka on varmasti vanhuksen itsensä kannalta paras vaihtoehto. Ikävä kyllä osa roikkuu jonoissa pitkäaikaisosastoille.

Nyt suunnitellaan et, ruvettais tekee potilaille yksilöllisiä jumppaliikkeitä vuoteessa(fysioterapeutti suunnittelee). Mä vaan kysyn et missä välissä, kun kokoajan on vajetta henkilökunnassa? huh.gifhuh.gif

Kylläpä helpotti...............kele.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ehkä lievästä kiihtymisestä johtuen ajatuksenjuoksuasi on melko vaikeaa seurata. Lieneekö ongelma täällä päässä vai lukuisissa kielivirheissä, mutta piti kyllä lukea teksti aika moneen kertaan ennen kuin asia selkisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen PIA kanssasi samaa mieltä! Tuntuu, että jossakin joku oikein työkseen keksii kaikenlaisia uusia termejä. Joo, aletaan vaan kuntouttaan sängynpohjalle, heti, kun ollaan ensin tyhjätty peräsuolet, pesty, puettu, syötetty ja mietitty mitä hoitotieteellistä tuli juuri äsken tehtyä. Tässä vaiheessa klo tuli just 15.00 ja meikä menee työpaikan ovesta ulos. Jahka saadaan lisää työväkeä osastolle niin jutellaanpa sitten uudelleen siitä kuntouttavasta työotteesta. :-[

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuka kumma on keksinyt termin- kuntouttava työote???

Veikkaaa..n et tyyppi joka ei itse ole hoitoalal.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin kauan kuin olen hoitotyötä tehnyt, potilasta on kannustettu omatoimisuuteen ja puolesta tekemistä on vältetty mahdollisimman pitkälle. Hoitajan tehtävä on avustaa potilasta siinä mihin potilas ei itse kykene. Näinhän se on aina ollut, ainakin since 1980 kun minä tulin hoitoalalle  ja silloin 1980 ei  puhuttu kuntouttavasta työotteesta eikä juuri kymmenen vuotta myöhemminkään. Mutta tänä päivänä puhutaan kuntouttavasta työotteesta, haastavasti käyttäytyvistä potilaista ym ym.

Sorry," minä olen sorsa joka osaa jo uida ........"    ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vlorense

Totta, että kuntouttavaa työotetta on varmaan toteutettu ainakin vanhustenhuollossa jo kauan ennen kuin itse termi otettiin käyttöön.

Se nyt vaan on sitten oikein "tutkittu" juttu, ja nimetty hoitotieteellisesti...

Mut hei, eiks oo hienoo, että voi sanoa toteuttaneensa hoitotieteellisestikin oikeaksi todettua työskentelymetodia?  ;D

Näin meillä ainakin asia tulkittiin ja otettiin vastaan, kun tuo kuntouttava työote oikein koulutuksien kautta "opetettiin" meille. Eihän me oltu aiemmin edes tiedetty näin hienoa asiaa tekevämme. Ja nyt se oikein saadaan kirjata ylös laatutyökansioihin ja periaatteisiin. Vau.

Eli ei mitään paniikkia, se on vähän niin kuin makaronia sanottais pastaksi, tuttu vanha juttu on vaan saanut oikein nimen. ;D

En kyllä sitä katso pahalla, helpompi selittää esmes omaiselle, joka kauhistuneena katsoo, ku mummu "joutuu" ihan itse napittamaan paitansa, eikä hoitsu tee mitään asian eteen; että tää on tää kuntouttavan työotteen periaate... Yllättävän monella on se ajatus laitoksessa, että siellä ei kuulu enää mitään tehdä itse, vaan kaiken tekee hoitaja puolesta.

Se mihin tuota tietoa kuntouttavasta työotteesta tarvittaisiin on kotona omaishoitajille. Syöttävät ja pukevat itsensä loppuun väsyttäneinä siellä hoidettaviaan ihan liiankin kanssa, vaikka tämä hoidokki pystyisi vielä ihan hyvin itsekin asian eteen tekemään jotain. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mihin tuota tietoa kuntouttavasta työotteesta tarvittaisiin on kotona omaishoitajille. Syöttävät ja pukevat itsensä loppuun väsyttäneinä siellä hoidettaviaan ihan liiankin kanssa, vaikka tämä hoidokki pystyisi vielä ihan hyvin itsekin asian eteen tekemään jotain. :-

Ja tulevat vuorohoitojaksojen aikaan tekemään tuota samaa laitokseen, syöttämään, pukemaan yms. Yritä siinä sitten saada asiakkaalle lisää omatoimisuutta  :-

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin kauan kuin olen hoitotyötä tehnyt, potilasta on kannustettu omatoimisuuteen ja puolesta tekemistä on vältetty mahdollisimman pitkälle. Hoitajan tehtävä on avustaa potilasta siinä mihin potilas ei itse kykene

Jos ja kun kerran näin on, niin miksipäs siis hermostuit niin kamalasti  ;D

Kuten Vlorense totesi, vähän niin kuin makaroonia sanoisi pastaksi, nöiden käsitteiden kanssa on nyt vähän niin, että kannattanee ottaa selvää ennen kuin kovin hiiltyy. Tai siis saahan sitä hiiltyäkin, minuahan se ei tokikaan haittaa  ;D

Hoitajan tehtävä on avustaa potilasta siinä mihin potilas ei itse kykene

Minun mielestäni hoitajan tehtävä on myöskin kannustaa potilasta yrittämään kaikkensa, ylittämään itsensä.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Termihän ei tarkoita sitä, että hoitajat jumppauttaa jokaisen asiakkaan vielä töidensä päälle, ei toki, vaan se tarkoittaa sitä, että käytetään hyväksi asiakkaalla/potilaalla vielä jäljellä olevia voimavaroja ja kannustetaan omatoimisuuteen. Eli jos asiakas syö itse, annetaan hänen syödä itse. Jos kädet liikkuvat, annetaan mahdollisuus pukea/pestä itseään niin paljon kuin vain kykenee. (vrt=perushoito)

Luettuani kirjoituksenne, arvoisat yökkönen ja PIA, en voi muuta kuin hymyillä itsekseni - muutosvastarintaa parhaimmillaan, kun ei tiedetä mitä on tulossa.

Tarkoitus ei ole siis kuntouttaa terminaalipotilasta, mutta tiedättehän, että spastiset raajat aiheuttavat potilaille lisäkipuja ja että asentohoito on erittäin tärkeää. Siinä samalla hoitojen lomassa tulee kyllä varmasti "automaattisesti" jumpattua, jopa niitä vuodepotilaita, vai saatteko vaatteet potilaan päälle ilman että liikuttelette hänen käsiään? Melkoisia fakiireja olette jos näin on.

Ja meillä hoidetaan samalla "otteella" niin sydänleikatut kuin pitkäaikaisasiakkaatkin. Aikaa kaikkeen menee tasan yhtä kauan kuin "pestäänpuolesta" tyyliin, mutta asiakkaat ovat tyytyväisempiä, voivat paremmin - pidempään ja jatkohoitoasiakkaat kotiutuvat nopeammin -kuntoutuvat.

Just näin! ...ja siis eihän kuntouttava työote tarkoita pelkkää jumppaamista ja fyysistä kuntouttamista. Myös mielenterveysasiakkaita/-potilaita kuntoutetaan... Kannattaa ehkä ottaa selvää, mitä sana tarkoittaa, ennen kuin kovasti alkaa sitä vastustamaan...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Termi tuli tasan selväksi viime kesänä. Lähiomaiseni oli erään yliopistollisen keskusssairaalan parillakin osastolla. Kuntoutus oli ainakin sydänsuvella selkeästi omaisten hommaa.Konservatiivisella osastolla oli lopulta karmea tunku, kansaa ylipaikoilla silmänkantamattomiin. Alkuvaiheissa os:n resurssit olisivat ehkä riittäneet muuhunkin kuin magneettivyöhön ja Ativaniin (viimemainittua ei per os, vaikka ko henkilö pystyi hyvin nielemään! !!). Lopulta potilaan omat voimat olivat niin vähäiset, että ehdotettiin tk:n vuodeosastoa.

Kuntoutus jatkui kotona, mutta kun omainen päätyi uudestaan ko sairaalaan operatiiviselle osastolle tapahtui romahdus. Uudestaan sama ralli kotona ADL-valmiuksien löytämiseksi. Operatiivisen os:n kuormitus näytti olevan n 30 % luokkaa niinä viikkoina eli mahdollisuuksia olisi ollut.

Jotain kokonaisvaltaisuutta tässä kaipaisi...Käytäntö on vinksallaan tuossa yo-sairaalassa, sanoi teoria mitä vaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Joo kyllähän on totta että vanha juttu, uudella nimellä on tämä kuntouttava hoitotyö... Meillä mielletään se melko konaisvaltaiseksi jutuksi eli kaikki potilaan vahvuuksien huomioiminen ja käyttäminen hänen hyväkseen on sitä. Vaikkapa vain katse kontaktiin pystyminen tai kuullun ymmärtäminen ::) Itse olen em.asian vastaava työpaikallani ja meillä on huomattu että virkistys ja virike toiminta limittyy monissa kohdin kuntouttavaan hoitotyöhön joka ei ole siis sama asia kuin "kuntoutus" toki meilläkin on fysioterapeutti mutta lähinnä katsomassa mihin kukakin pystyy eli etsimässä niitä voimavaroja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, olen kyllä samaa mieltä, että liikaa hienolta kuullostavia termejä on keksitty....

Tässä kuntoutuksessa pitäisi ehkä joskus kuunnella myös sitä potilasta eli toteuttaa sitä potilaslähtöisesti (tämä termi on keksitty jo 70-luvulla). Muistan yhdenkin vanhan rouvan, joka oli päättänyt ettei lonkkaleikkauksen jälkeen enää halua kävellä vaan elää tyytyväisenä sängyssä. Hän toteutti itse kuntouttavaa työotetta pitämällä mielensä virkeänä; luki paljon, seurasi aikaa lehdistä, TV:stä ja radiosta jne. - hänelle itselleen sopivalla tavalla.

Sitten tuli yli-innokkaat fysioterapeuttiopiskelijat, jotka halusivat kuntouttaa rouvan käveleväksi! Ja miten sattuikaan, että nostaessaan rouvaa ylös, heidän ote lipesi ja seurauksena oli toisenkin lonkan murtuma....

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta, että kuntouttavaa työotetta on varmaan toteutettu ainakin vanhustenhuollossa jo kauan ennen kuin itse termi otettiin käyttöön.

Se nyt vaan on sitten oikein "tutkittu" juttu, ja nimetty hoitotieteellisesti...

Mut hei, eiks oo hienoo, että voi sanoa toteuttaneensa hoitotieteellisestikin oikeaksi todettua työskentelymetodia?  ;)

Näin meillä ainakin asia tulkittiin ja otettiin vastaan, kun tuo kuntouttava työote oikein koulutuksien kautta "opetettiin" meille. Eihän me oltu aiemmin edes tiedetty näin hienoa asiaa tekevämme. Ja nyt se oikein saadaan kirjata ylös laatutyökansioihin ja periaatteisiin. Vau.

Eli ei mitään paniikkia, se on vähän niin kuin makaronia sanottais pastaksi, tuttu vanha juttu on vaan saanut oikein nimen. :o

Onks tää nyt sit kans sitä näyttöön perustuvaa hoitotyötä ?

miks pyörä on keksittävä uudelleen aina säännöllisin väliajoin?

ihmettelen vaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...