Jump to content
MAINOS

Valtimoverinäyte


brenda

Recommended Posts

Eikö valtimoverinäytteenoton jälkeen (ranteesta) pitäisi olla paineside monta tuntia? Potilaallani oli tälläinen toimenpide tehty, eikä muuta tehty kuin laitettu lappunen päälle. Potilas kyseli voiko tästä tulla komplikaatioita? Itse olen perusterveydenhuollosta, jossa näitä ei otella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

A. radialiksessa olevan arteriakanyylin poiston jälkeen olen laittanut kevyesti napakan painesiteen potilaan ranteeseen ja ihan kauheasti ei ole ongelmia tullut. Hiekkapussia olen tarjoillut vasta isompien reikien paikkaamisen yhteydessä (a.femoralis ym.).

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö valtimoverinäytteenoton jälkeen (ranteesta) pitäisi olla paineside monta tuntia? Potilaallani oli tälläinen toimenpide tehty, eikä muuta tehty kuin laitettu lappunen päälle. Potilas kyseli voiko tästä tulla komplikaatioita? Itse olen perusterveydenhuollosta, jossa näitä ei otella.

Silloin, kun ranteen kautta on käyty koronaareja katselemassa ja mahdollisesti myös laajentamassa, niin kädessä on painesidos (lastan muodossa tarranauhat) muutaman tunnin ajan. Sitten päälle vain taitos ja sideharsoa rulla. Astrupin jälkeen riittää taitos ja vähän sideharsoa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Astruppeja itsekin ottaneena: taitos ja tiukahko teippi + muutaman sekunnin painanta ennen kuin ryntäsin ruisku kädessä analysoimaan näytettä.

Näin itsekin olen toiminut (tosin vähempi ryntäillyt). Arteriavuodonhan näkee silmällä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän kyllä ton KTF:n ja kumppaneiden pointin. Vuodeosastolla kannattaa pelata mieluummin vähän varman päälle, kun ei sitä potilasta pysty valvomaan astrupin oton jälkeen välttämättä silmiensä alla. Itsekin valvonnassa painan vaan muutaman minuutin ja laitan painesiteen päälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiaan liittyen: Norjassa ohjeistettiin analysoimaan a-astrup välittömästi, jos se otettiin tavallisella osastolla hoitaja juoksi ruisku kourassa labraan. Suomessa näyte laitetaan jäiden sekaan kuppiin ja kiikutetaan labraan. Miksi Suomessa se viedään "on the rocks" ja Norjassa streittinä?

Solujen aineenvaihdunta jatkuu tietysti siinä näyteruiskussakin jonkin aikaa, joten jos siinä liian kauan odottaa, niin ainakin happi- ja hiilidioksidipitoisuudet muuttuvat. Ja sitten kun solut alkavat kuolemaan, niin kalium- ym. arvot muuttuvat.

Laboratorioiden ohjeissa on hieman erilaisia aikoja kuinka nopeasti näyte tulisi analysoida luotettavan tuloksen saamiseksi. Yleisimmät ohjeet mitä itse olen nähnyt ohjeistavat viemään lämpimän näytteen analysoitavaksi 15 minuutissa ja kylmään laitetut näytteet 30-45 minuutin kuluessa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiaan liittyen: Norjassa ohjeistettiin analysoimaan a-astrup välittömästi, jos se otettiin tavallisella osastolla hoitaja juoksi ruisku kourassa labraan. Suomessa näyte laitetaan jäiden sekaan kuppiin ja kiikutetaan labraan. Miksi Suomessa se viedään "on the rocks" ja Norjassa streittinä?

Solujen aineenvaihdunta jatkuu tietysti siinä näyteruiskussakin jonkin aikaa, joten jos siinä liian kauan odottaa, niin ainakin happi- ja hiilidioksidipitoisuudet muuttuvat. Ja sitten kun solut alkavat kuolemaan, niin kalium- ym. arvot muuttuvat.

Laboratorioiden ohjeissa on hieman erilaisia aikoja kuinka nopeasti näyte tulisi analysoida luotettavan tuloksen saamiseksi. Yleisimmät ohjeet mitä itse olen nähnyt ohjeistavat viemään lämpimän näytteen analysoitavaksi 15 minuutissa ja kylmään laitetut näytteet 30-45 minuutin kuluessa.

Itse asiassa ainakin Radiometerin edustajat kieltävät nykyään tuon kylmään laiton, mutta ainakin meillä Huslabissa se on yhä käytäntönä. Ongelmaksi tulee tuo 15 minuutin säilyvyysaika, joku saisi muuten juoksennella koko ajan osastojen ja labran väliä, tai itse asiassa sitten pitäisi varmaan verikaasuanalysaattori olla osastolla suurimmassa osassa sairaaloita (tässä viittaan nyt muunmuassa lasten cb-het-ion näytteisiin).

Muistaakseni pH laskee myös mitä vanhempi näyte, ja VF:n viittaamat happi- ja hiilidioksidipitoisuuksien muutos vaikuttaa myös laskennallisiin arvoihin.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perinteiset astrupit (napasuonet) laitetaan kylmägeelien väliin, jos tuloksia ei tarvita juuri heti. Mikroveret analysoidaan heti, mutta siinä ei näytteen säilymisellä ole mitään merkitystä kiireeseen. Radiometerin kone löytyy ihan vierestä.

Meillä oli joku sairaalakemisti tehnyt joskus laajaakin selvitystä tuloksista ja eroja ei ollut nimeksikään kylmägeelissä säilytetyn ja heti tutkitun välillä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...