Jump to content
MAINOS

Pirkaanmaan sairaankuljetuslafkat


Julma

Recommended Posts

MAINOS

ALPE

Onko perustason autoilla vuorokausirytmi vai päivävuoro?

Tulipalomiehet vuorokautta ja terveydenhuollon koulutuksella päiväsakua tarjolla. Eräs nykyinen kollega on entinen Tampereen päiväsaku ja tämä oli systeemi silloin aikanaan, tuskin on muuttunut.

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ALPE

Onko perustason autoilla vuorokausirytmi vai päivävuoro?

Tulipalomiehet vuorokautta ja terveydenhuollon koulutuksella päiväsakua tarjolla. Eräs nykyinen kollega on entinen Tampereen päiväsaku ja tämä oli systeemi silloin aikanaan, tuskin on muuttunut.

Tuolla systeemillä mennään myös satakunnassa pelan autoissa. Kunnallinen ta kyllä hakkais SSK:n puljut (varmasti on poikkeuksia, vahvistakoot säännön) sata-muna, oli varallaoloa tai ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuolla systeemillä mennään myös satakunnassa pelan autoissa. Kunnallinen ta kyllä hakkais SSK:n puljut (varmasti on poikkeuksia, vahvistakoot säännön) sata-muna, oli varallaoloa tai ei.

196 on siis 8-22? Pt yksikkö ja 22-8 siinäkin taitaa olla toinen hoitotasolla, koska U191 siirtyy keskusasemalle ja miehittävät ko yksikön ja lopuissa on ainakin toinen hoitoalan koulutettu ja tekevät vuorokausirytmillä myös.

Toki voin olla väärässäkin mutta tällätavalla ainakin ennen mentiin.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuolla systeemillä mennään myös satakunnassa pelan autoissa. Kunnallinen ta kyllä hakkais SSK:n puljut (varmasti on poikkeuksia, vahvistakoot säännön) sata-muna, oli varallaoloa tai ei.

196 on siis 8-22? Pt yksikkö ja 22-8 siinäkin taitaa olla toinen hoitotasolla, koska U191 siirtyy keskusasemalle ja miehittävät ko yksikön ja lopuissa on ainakin toinen hoitoalan koulutettu ja tekevät vuorokausirytmillä myös.

Toki voin olla väärässäkin mutta tällätavalla ainakin ennen mentiin.

Tottakai siis autoissa P191, 192, 193 on pelastaja-ht parit.

P196:sssa on yöllä U191:n pelastaja-ht pari. Päivisin pt+pt hoitajia klo 8-22 P196:ssa.

Raumalla samat kuviot, kolme 24/7 autoa on miehitetty pelastaja+ht ja R196 pt+pt, sillä poikkeuksella, että kutonen on verkossa vain 8-16 arkisin.

Mä kun puhuin koko ajan perustasolla toimivista hoitajista, että ne tekee pelkkää päivää (tai siis päivää ja iltaa, 8-22 kahdessa eri vuorossa). Ainoa yksikkö, joka toimii pääsääntöisesti pelastaja-pelastaja parilla on P291, eli se Kaanaan asemalla majaileva yksikkö.

En voi ihan takuuseen mennä kaikesta edelläkirjoitetusta, keväällä oltiin koulusta tutustumassa laitoksen sairaankuljetustoimintaan ja siellä tilaisuudessä sanottiin, että ainoastaan P196:ssa ja R196:ssa on perustason hoitajia töissä päivävuorossa, muut perustason sairaankuljettajat ovat pelastajia.


Tarkoittiko Entinen Esko sitten hoitajia ylipäätään vai perustason ihmisiä, kun puhui päivävuorosta? Eihän tampereen kokoinen kylä voi olla öisin kahden pelastajan miehittämien yksiköiden varassa, eihän?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnallinen ta kyllä hakkais SSK:n puljut (varmasti on poikkeuksia, vahvistakoot säännön) sata-muna, oli varallaoloa tai ei.

Yksityinen puoli on petrannut viime vuosina monessa asiassa, mutta siinä tärkeimmässä eli mikä on kiinniolotuntien määrä on vielä paljon tekemistä. Eli karrikoituna sanottunna yksityisellä palkka samana ja työtunnit puoliks niin alkais olemaan vertailukelpoinen kunnallisen kanssa...

No, tilanne elää koko ajan ja byrokraattiset päätökset voi äkkiä heilauttaa vaakaa; vuorokausirytmin (ilmeinen) alasajo laitoksilla ja/tai varallaolosäädösten puljaaminen vaikuttaa äkkiä siihen millä yksiköllä kannattaa kunnan ajattaa kyytinsä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnallinen ta kyllä hakkais SSK:n puljut (varmasti on poikkeuksia, vahvistakoot säännön) sata-muna, oli varallaoloa tai ei.

Yksityinen puoli on petrannut viime vuosina monessa asiassa, mutta siinä tärkeimmässä eli mikä on kiinniolotuntien määrä on vielä paljon tekemistä. Eli karrikoituna sanottunna yksityisellä palkka samana ja työtunnit puoliks niin alkais olemaan vertailukelpoinen kunnallisen kanssa...

SaKu-TES: 9,91 €/h ja varallaolo 2,58 €/h. Sunnuntai- ja aattolisät yms alkaa kyseisenä päivänä klo 00.

KVTES: 11,57 €/h, varallaolo 5,79 €/h, Lisät lähtee pyörimään klo 18 edeltävänä päivänä.

Kuukauteen kun tulee vaikka se 130 tuntia aktiivia, 230 tuntia varallaoloa (eli puolet työtä, puolet vapaata ~ 360 h/kk):

Yksityinen: 1288,30+593,40=1881,70 €

Kunta: 1504,10+1331,70=2835,80 €

Ja erot sen kun korostuu, kun tuohon vielä lasketaan haittalisät mukaan.

Mutta mitäpä mä täällä valitan, ite oon paikkani valinnu ja työsopimuksen kirjottanu. Ehkä se viisastuminen sitten joku päivä koittaa. Tää alkaa nyt olee jo vähän toinen aihe, toiselle ketjulle ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuukauteen kun tulee vaikka se 130 tuntia aktiivia, 230 tuntia varallaoloa (eli puolet työtä, puolet vapaata ~ 360 h/kk):

Yksityinen: 1288,30+593,40=1881,70 €

Kunta: 1504,10+1331,70=2835,80 €

Ja laitetaan vielä kunnan puolelta se realistisempi vaihtoehto, eli ei varallaoloa, työtunteja 153h/kk, palkka n. 2900€/kk ( ±300€) riippuen kokemuslisistä ja tehtäväkohtaisesta palkasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoittiko Entinen Esko sitten hoitajia ylipäätään vai perustason ihmisiä, kun puhui päivävuorosta? Eihän tampereen kokoinen kylä voi olla öisin kahden pelastajan miehittämien yksiköiden varassa, eihän?

Olen asian niin käsittänyt että päätoimiset sairaankuljettajat ovat vain statisteja tampereella, eikä heitä öiseen aikaan paljon asemalla näe. Palomiehet hoitavat pääosin sairaankuljetuksen kaikilla asemilla. Osalla on varmaan jokin hoitoalan tutkinto, koska osa autoista on hoitotason yksikköjä (hervanta, nokia).Systeemi on ilmeisen samanlainen kuin helsingissä. Paremmin tietävät varmaan korjaavat, linkin takaa sivulta 41 alkaen tampereen faktoja, kyseessä siis tannoinen sisäministeriön pelastuslaitoksia koskeva tutkimus

http://tinyurl.com/322psaw

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

linkin takaa sivulta 41 alkaen tampereen faktoja, kyseessä siis tannoinen sisäministeriön pelastuslaitoksia koskeva tutkimus

http://tinyurl.com/322psaw

Samassa julkaisussa myös nuo satakunnan autot listattu sivulla 43. P193 näemmä sittenkin p+p tuon mukaan, meille sanottiin kyllä toisin. En tiedä sitten.

Olen yllättynyt tuosta tampereen mallista, mä luulin että Porissa on asiat huonosti kun lääkäritasoista ensihoitoa on tarjolla vain 8-22. Mutta en lähde tällä koulutuksella ja kokemuksella sen enempää kritisoimaan mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoittiko Entinen Esko sitten hoitajia ylipäätään vai perustason ihmisiä, kun puhui päivävuorosta? Eihän tampereen kokoinen kylä voi olla öisin kahden pelastajan miehittämien yksiköiden varassa, eihän?

Olen asian niin käsittänyt että päätoimiset sairaankuljettajat ovat vain statisteja tampereella, eikä heitä öiseen aikaan paljon asemalla näe. Palomiehet hoitavat pääosin sairaankuljetuksen kaikilla asemilla. Osalla on varmaan jokin hoitoalan tutkinto, koska osa autoista on hoitotason yksikköjä (hervanta, nokia).Systeemi on ilmeisen samanlainen kuin helsingissä. Paremmin tietävät varmaan korjaavat, linkin takaa sivulta 41 alkaen tampereen faktoja, kyseessä siis tannoinen sisäministeriön pelastuslaitoksia koskeva tutkimus

http://tinyurl.com/322psaw

Kyllä Esko on oikeassa. Tampereella ydinkeskustassa sijaitsevalla asemalla palomiehet ovat nykyään 24h 191,192 ja 193 autoissa. Muissa autoissa terveysalan ihmiset virka-ajan. Sivuasemilla on terveysalanihmisiä kourallinen, sh ja lh pohjalta.

edit: kirijotus vihreitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

byrokraattiset päätökset voi äkkiä heilauttaa vaakaa; vuorokausirytmin (ilmeinen) alasajo laitoksilla ja/tai varallaolosäädösten puljaaminen vaikuttaa äkkiä siihen millä yksiköllä kannattaa kunnan ajattaa kyytinsä.

Vieraileva PP kertoi viime viikolla, että EU on kieltänyt tulipalokunnan 24h vuorot ja poikkeuslupia ei tulla enään myöntämään. Tämä päätös tehty tämän kuun alussa. Laittakoot joku sen tänne jos löytää...

Joten siihen asti tämä on jossittelua.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuukauteen kun tulee vaikka se 130 tuntia aktiivia, 230 tuntia varallaoloa (eli puolet työtä, puolet vapaata ~ 360 h/kk):

Yksityinen: 1288,30+593,40=1881,70 €

Kunta: 1504,10+1331,70=2835,80 €

Ja erot sen kun korostuu, kun tuohon vielä lasketaan haittalisät mukaan.

Kannattaa kuitenkin muistaa sekin, että tunnit ym. lasketaan kolmeen viikkoon ja tunnit on 114.45/ 3vko jakso.

Lisäksi varallolossakin on tietyt tuntimäärät joka viimeksi oli 1800h/ vuosi kun asiasta olen selvitellyt. tuo 230h/kk on aika paljon kuitenkin...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se paljon. Tuo säädös varallaolosta on se määrä, jonka työnantaja voi teettää työntekijällä, joka on suostunut varallaoloon työehtosopimuksella, mutta sen määrästä ei ole sovittu. Yli 1800 tunnin vuotuisesta varallaolosta on sovittava erikseen työntekijän kanssa, suostumuksen voi antaa myös työehtosopimuksessa, mutta esim. tehy ei sitä suosittele.

Eikös se työneuvosto vuonna 2008 päättänyt yksimielisesti, että 50 % työhönsidonnaisuus on kohtuuton, eikä sellaista voi teettää.

Linkin takaa löytyy työneuvoston lausunto ja muutenkin pohdintaa ja mietteitä varallaolosta.

Tehyn julkaisu: Sairaankuljettaja - aina valmiina

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

byrokraattiset päätökset voi äkkiä heilauttaa vaakaa; vuorokausirytmin (ilmeinen) alasajo laitoksilla ja/tai varallaolosäädösten puljaaminen vaikuttaa äkkiä siihen millä yksiköllä kannattaa kunnan ajattaa kyytinsä.

Vieraileva PP kertoi viime viikolla, että EU on kieltänyt tulipalokunnan 24h vuorot ja poikkeuslupia ei tulla enään myöntämään. Tämä päätös tehty tämän kuun alussa. Laittakoot joku sen tänne jos löytää...

Joten siihen asti tämä on jossittelua.

Ja tulevan terveydenhuoltolain mukaan perustason autoissakin pitää ainakin toisen olla hoitoalan ammattilainen eli vuodenvaihteesta lähtien ei polttopalloyksiköitä enää laitoksillakaan ole

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistäköhän Julma olit nuo yksityisen tessin tuntitaksat katsonut? Kyllä se on jo päälle 10 e/h. En nyt muista tarkkaa perustason duunarin lähtöpalkkaa. Joskin varmaan samassa suhteessa kunnallakin noussut.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistäköhän Julma olit nuo yksityisen tessin tuntitaksat katsonut? Kyllä se on jo päälle 10 e/h. En nyt muista tarkkaa perustason duunarin lähtöpalkkaa. Joskin varmaan samassa suhteessa kunnallakin noussut.

Juu sori, tänään sain itsekin tilinauhat ja oli viime kuun alussa noussut. Perustasolla aloittavan tuntipalkka nyt 10,06 € ja varallaolokorvaus 2,62 - 3,12 €.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa pienen tuumaustauon jälkeen muisteltiin, että lähkärillä olisi lähtö 10.22 ainakin meilläpäin.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

byrokraattiset päätökset voi äkkiä heilauttaa vaakaa; vuorokausirytmin (ilmeinen) alasajo laitoksilla ja/tai varallaolosäädösten puljaaminen vaikuttaa äkkiä siihen millä yksiköllä kannattaa kunnan ajattaa kyytinsä.

Vieraileva PP kertoi viime viikolla, että EU on kieltänyt tulipalokunnan 24h vuorot ja poikkeuslupia ei tulla enään myöntämään. Tämä päätös tehty tämän kuun alussa. Laittakoot joku sen tänne jos löytää...

Joten siihen asti tämä on jossittelua.

Ja tulevan terveydenhuoltolain mukaan perustason autoissakin pitää ainakin toisen olla hoitoalan ammattilainen eli vuodenvaihteesta lähtien ei polttopalloyksiköitä enää laitoksillakaan ole

No eikös ne palomies-sairaankuljettajat ole aiemminkin saaneet lähihoitajan tutkinnon/oikeudet kahden viikon kurssin käytyään, joten tulevan terveydenhuoltolain määräysten noudattaminen ei ilmeisesti ole sitten kovin suurten ponnistelujen takana...

(Ja tarkoitus ei nyt ollut arvostella palomies-sairaankuljettajien ammattitaitoa, mutta hämmästyttävän nopeasti koulutuskoneisto välillä (halutessaan) pyörii.)

"Tender Loving Care"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eikös ne palomies-sairaankuljettajat ole aiemminkin saaneet lähihoitajan tutkinnon/oikeudet kahden viikon kurssin käytyään, joten tulevan terveydenhuoltolain määräysten noudattaminen ei ilmeisesti ole sitten kovin suurten ponnistelujen takana...

Jos tarkoitit pelastajien ammattitutkintoon sisältyvää ensihoidon koulutusta, se on seuraavanlainen:

Ensihoito 28,5 op

Anatomia, fysiologia, mikrobiologia ja tautioppi 3 op

Ensihoidon perusteet 6 op

Ensihoito-oppi 8 op

Ensihoidon syventävät opinnot 10 op

Perustasoisten ensihoitovalmiuksien arviointijärjestelmä 1,5 op

Opintoviikoiksi muutettuna jakson pituus on siis 19 opintoviikkoa, lähihoitajan koulutuksesta 16 %.

Pelastaja saa "lähihoitajan oikeudet" toimia ensihoidossa ts. valmiuden toimia perustason sairaankuljettajana. Mihinkään muualle tuo tutkinto ei hoitoalalla kelpaa, eikä kuulukaan. Jos oikeasti kahden viikon lisäkurssilla on joku joskus saanut lähihoitajan paperit suoritettuaan ensin 16 % verran koulutuksen laajuudesta niin ei se ihan oikein mene, korkeintaan hyväksilukuja suuntaaviin tuosta voisi antaa.

EDIT: Korjattu ulkoasua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eikös ne palomies-sairaankuljettajat ole aiemminkin saaneet lähihoitajan tutkinnon/oikeudet kahden viikon kurssin käytyään, joten tulevan terveydenhuoltolain määräysten noudattaminen ei ilmeisesti ole sitten kovin suurten ponnistelujen takana...

Jos tarkoitit pelastajien ammattitutkintoon sisältyvää ensihoidon koulutusta, se on seuraavanlainen:

Ensihoito 28,5 op

Anatomia, fysiologia, mikrobiologia ja tautioppi 3 op

Ensihoidon perusteet 6 op

Ensihoito-oppi 8 op

Ensihoidon syventävät opinnot 10 op

Perustasoisten ensihoitovalmiuksien arviointijärjestelmä 1,5 op

Opintoviikoiksi muutettuna jakson pituus on siis 19 opintoviikkoa, lähihoitajan koulutuksesta 16 %.

Pelastaja saa "lähihoitajan oikeudet" toimia ensihoidossa ts. valmiuden toimia perustason sairaankuljettajana. Mihinkään muualle tuo tutkinto ei hoitoalalla kelpaa, eikä kuulukaan. Jos oikeasti kahden viikon lisäkurssilla on joku joskus saanut lähihoitajan paperit suoritettuaan ensin 16 % verran koulutuksen laajuudesta niin ei se ihan oikein mene, korkeintaan hyväksilukuja suuntaaviin tuosta voisi antaa.

EDIT: Korjattu ulkoasua.

Minun käsittääkseni kyseessä on ollut pelastajatutkinnosta irrallinen kokonaisuus, mutta saatan toki olla väärässäkin. Mutta JulkiTerhikistä tarkistettuna näkyy siellä "lähihoitaja" lukevan. Eri asia on saisiko noilla papruilla sitten esim. toimen vaikkapa vanhainkodista? Mutta tämä menee nyt arvailuksi, joten vaikenen :)

"Tender Loving Care"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...