Jump to content
MAINOS

L4:n hyödyntäminen


Julma

Recommended Posts

Lähdin toisen ketjun innoittamana selailemaan Ek:n pelan sivuja ja yllätyin iloisesti kun totesin että siellä on pelastajien sijasta/ohella myös terveydenhuoltoalan ammattilaisia työpareina hoitotason ihmisille.

Huomasin samassa, että Lappeenrannassa L4 on hoitoyksikössä hoitajana. Onko näin monessakin paikassa? Meillä päin L4 on laitettu omaan yksikköönsä ja pääsee näin ollen avustamaan kohteisiin muita yksiköitä, eikä ole sidottuna johonkin tiettyyn tehtävään, kuten tuolla nyt on. Lisäapua tarvittaessa ei paikalle tarvitse välttämättä sitoa toista sairaankuljetusyksikköä, vaan riittää se yksi mies. Ensivasteyksikkönäkin L4 on enemmän kuin toimiva. Ja käytetäänpä tuota joillain tehtävillä osittain korvaamaan L0:aa, joka saattaa olla sidottuna jossain toisella puolella maakuntaa.

Kyllähän tämä tietty maksaa yhden ihmisen palkan ja yhden auton kalustoineen, mutta itse näen sen ihan hyödyllisenä. Harmi ettei se vaikuta sinne periferiaan saakka missä itse olen töissä. Usein se paljon kokenut ja nähnyt L4 olisi ihan kiva apu kun MH tai L0 eivät pääse paikalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lähdin toisen ketjun innoittamana selailemaan Ek:n pelan sivuja ja yllätyin iloisesti kun totesin että siellä on pelastajien sijasta/ohella myös terveydenhuoltoalan ammattilaisia työpareina hoitotason ihmisille.

Huomasin samassa, että Lappeenrannassa L4 on hoitoyksikössä hoitajana. Onko näin monessakin paikassa? Meillä päin L4 on laitettu omaan yksikköönsä ja pääsee näin ollen avustamaan kohteisiin muita yksiköitä, eikä ole sidottuna johonkin tiettyyn tehtävään, kuten tuolla nyt on. Lisäapua tarvittaessa ei paikalle tarvitse välttämättä sitoa toista sairaankuljetusyksikköä, vaan riittää se yksi mies. Ensivasteyksikkönäkin L4 on enemmän kuin toimiva. Ja käytetäänpä tuota joillain tehtävillä osittain korvaamaan L0:aa, joka saattaa olla sidottuna jossain toisella puolella maakuntaa.

Kyllähän tämä tietty maksaa yhden ihmisen palkan ja yhden auton kalustoineen, mutta itse näen sen ihan hyödyllisenä. Harmi ettei se vaikuta sinne periferiaan saakka missä itse olen töissä. Usein se paljon kokenut ja nähnyt L4 olisi ihan kiva apu kun MH tai L0 eivät pääse paikalle.

L 4 on e tosiaan Lappeenrannassa hoitoyksikössä toisena työntekijänä. Johtuneeko siitä, että alueen muut autot on suurilta osin varustettu myös hoitotason tekijällä, ainakin yksityisillä.Siis, että H+P periaate ja taitaa nuo pienet kunnat olla yksityisten kaikki.... Mutta miten muualla missä L4 ajelee omalla autolla, onko siellä ympäristön muut autot miten varustettu? Savossa taitaa olla L4 omalla autolla liikenteessä, mutta siellä on ainaki osa pienempien kuntien autoista varustettu P+P ihmisillä, jolloin L4 voi tulla paikalle esim.lääkitsemään potilasta. Siinä Julma on oikeessa, että L4 pystyy tulla auttamaan keikalle, eikä silloin sidota tosiaan koko yksikköä tehtävään vaan yksi ihminen riittää.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta miten muualla missä L4 ajelee omalla autolla, onko siellä ympäristön muut autot miten varustettu?

L4 toimii pääasiassa alueella, jossa yksiköissä on h+p, poikkeuksena Noormarkku, josta luulen että h+p ei ole joka päivä..en ole kyllä ihan varma.

Satakunnassa ei kai kovin montaa hoitotason sopimusta oo tehty kunnan kanssa..Säkylällä ja Lavialla lienee niin. Ja Kokemäellä on kunnan kanssa tietääkseni perustason sopimus, mutta sopimus SKS:n ht-siirroista velvoittanee pitämään ainakin sen h+p. Pääosa palveluntuottajista kyllä pyrkii pitämään autoja h+p:nä, onpa kuulemma erään yksityisen autossa usein lääkärikin kontissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Peijaksen sairaanhoitoalueella lääkintäesimies liikkuu yksinään omalla yksiköllä, pelastuslaitoksen tuottamat yksiköt on h+p, ja yksityisen palveluntuottajan p+p. Hälytysohjeissa on määritelty, lähteekö a-tehtäville MH vai L4, vai peräti molemmat (esim. liikenneonnettomuudet ja rakennuspalot, joissa useita altistuneita ja useampi hälytetty ambulanssi). B-kiireellisyyden keikkoihin saattaa liittyä L4, jos kohteeseen on matkalla p+p yksikkö, mutta ei aina automaattisesti niihinkään. L4 ei pääasiassa toimi ensivasteyksikkönä työturvallisuuden takia, ja silloin kun toimii, niin kyseessä ei ole tunnettu/oletettu mörrimöykkyjen pesä. Jos L4 lähtee saattamaan potilasta sairaalaan, hän voi hypätä hoitotilaan, tai saattaa perässä, jolloin tilanteen perkelelöityessä karavaani laitetaan seis. Jos L4 saattaa kontissa, niin usein auto jää kohteeseen, ja L4 palaa sinne kuljettavan yksikön kyydissä, tai sitten mahdollisesti kohteessa oleva hööki siirtää auton oman asemansa talliin odottamaan.

Suurin osa lääkintäesimiehen tehtävistä on hallinnollisia, ja Luuri 4 olisi varmasti Lauria kuvaavampi ilmaisu henkilön työtaakasta. Keikoilla potilaan hoitamisen lisäksi L4 valvoo esim. suojavarusteiden (kypärä, heijastinliivi, suojaliivi yms.) käyttöä, yms. esimiehen tehtäviin kuuluvia juttuja. Omasta mielestäni ensihoitolinjan organisointi on parantunut huomattavasti verrattuna aikaan, jolloin ensihoidon johtaminen oli aseman paloesimiehen käsissä. Silloin asioiden eteenpäin meno ja hoituminen olivat paljon riippuvaisia vuoron P5:n kiinnostuksesta ja aktiivisuudesta. Nykyisin on selkeämpää, kun on yksi henkilö, joka hoitaa ensihoidon asiat.

Käsittääkseni Turussa L4:llä on kuski. Tämä parantaa huomattavasti yksikön työturvallisuutta, kun L4:n ei tarvitse hoitaa viestiliikennettä ajaessaan, esim. pelastusjohtoisilla tehtävillä liikennettä on kolmessa puheryhmässä, joten ajaessa joutuu käyttämään muutakin kuin ajoneuvoasemaa. Olen ymmärtänyt, että Turku L4:n kuskikin on hoitotason jamppa, jonka ansiosta yksikön voi jakaa toisen lähtiessä saattamaan, ja toisen siirtyessä uuteen tehtävään, pitääkö paikkansa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta miten muualla missä L4 ajelee omalla autolla, onko siellä ympäristön muut autot miten varustettu?

L4 toimii pääasiassa alueella, jossa yksiköissä on h+p, poikkeuksena Noormarkku, josta luulen että h+p ei ole joka päivä..en ole kyllä ihan varma.

Satakunnassa ei kai kovin montaa hoitotason sopimusta oo tehty kunnan kanssa..Säkylällä ja Lavialla lienee niin. Ja Kokemäellä on kunnan kanssa tietääkseni perustason sopimus, mutta sopimus SKS:n ht-siirroista velvoittanee pitämään ainakin sen h+p. Pääosa palveluntuottajista kyllä pyrkii pitämään autoja h+p:nä, onpa kuulemma erään yksityisen autossa usein lääkärikin kontissa.

Kyllähän satakunnassakin on noita sopimuksia, mutta pääasiassa juuri h+p miehityksellä. h+h sopimukset harvemmassa. Meilläkin on sopimus h+p ja p+px2 mutta käytännössä, kun on enemmän h kavereita on autot miehitetty h+hx2 ja yksi on noin puolen viikkoa p+p ja puolet h+p miehityksellä. Jos puhutaan samasta yrittäjästä, niin harvemmin on enää lääkäriä autossa, mutta jos perheyritys pyörii pääasiassa omalla väellä ja lisäksi on pari lapsista lääkäreitä, niin kyllähän sitä saatta saada lääkäriyksikönkin joskus liikkeelle.

Noormarkussakin taitaa pääasiassa olla ainakin se h+p miehitys ja La(t)vian sopimuksesta nyt ei taida kellään olla sitä virallista tietoa :D

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos puhutaan samasta yrittäjästä, niin harvemmin on enää lääkäriä autossa, mutta jos perheyritys pyörii pääasiassa omalla väellä ja lisäksi on pari lapsista lääkäreitä, niin kyllähän sitä saatta saada lääkäriyksikönkin joskus liikkeelle.

Juu kyllä kyse on varmasti samasta perheyrityksestä, ei niitä niin montaa täällä ole. Harmi jos ovat joutuneet vähentämään, onhan se prameeta kun pikkukylän lanssissa tulee samantien lääkäri paikalle kun isossa kylässäkin joutuu välistä odottamaan.

La(t)vian sopimuksesta nyt ei taida kellään olla sitä virallista tietoa :D

Lavialaiset ainakin kotisivuillaan kertoo, että sopimus on hoitotason yksiköstä. Työkkärin sivuilla kyllä hakivat taannoin sijaisia ja vaatimuksena oli perustaso, joten ilmeisesti siellä tyydytään tohon h+p:hen..mikä nyt sinänsä yhtään huono ole. Sopimustahan se rikkoo, mutta eipä sekään ole minun asiani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ymmärtänyt, että Turku L4:n kuskikin on hoitotason jamppa, jonka ansiosta yksikön voi jakaa toisen lähtiessä saattamaan, ja toisen siirtyessä uuteen tehtävään, pitääkö paikkansa?

Asia on juurikin näin. Näppärä ratkaisu. Ei taida muualla suomessa olla kyseistä käytäntöä.

Joo-o, no ihan vaan villinä ideana heitän, mitä jos siihen TL4:n autoon laittais vielä paarit niin vois tarvittaessa kuskailla bingotilanteissa... Olisko se edistystä, vai? Näin se ympyrä sulkeutuu ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lavialaiset ainakin kotisivuillaan kertoo, että sopimus on hoitotason yksiköstä. Työkkärin sivuilla kyllä hakivat taannoin sijaisia ja vaatimuksena oli perustaso, joten ilmeisesti siellä tyydytään tohon h+p:hen..mikä nyt sinänsä yhtään huono ole. Sopimustahan se rikkoo, mutta eipä sekään ole minun asiani.

Siel kylässä on aina ollu levetä ja laveeta. kyllähän sitävoi mainostaa hoitotasoa jos edes toinen on hoitotasolla. Aikoinaan, kun edellinen yrittäjä tarjos töitä ja kerroin olevani juuri valmistunut ja perustasolla, niin ei ollut ongelma, koska joku? lääkäri olisi kirjoittanut luvat mihin vain. Tuosta ajasta toki on menty eteenpäin ja maailma parantunut, mutta kuten sanoin siitä sopimuksesta ei taida moni todellisuutta tietää.

Kyllähän noissa soppareissa on porsaanreikiä joihin voidaan vedota. Meiltäkin löytyy mahdollisuus poiketa yhden yksikön kohdalla hoitotasosta, eli jos on sopimus yhdestä Ht yksiköstä niin... Kuitenkin vakkareista kaikki on ht ja toisella asemapaikalla 40% henkilöstöstä on hoitotasolla, joten hyvä malli tässä asiassa.

Yrittäjä tietenkin joutuu maksamaan kovempaa palkkaa, kuin sopimuksen puitteissa teoriassa pitäisi.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lavialaiset ainakin kotisivuillaan kertoo, että sopimus on hoitotason yksiköstä. Työkkärin sivuilla kyllä hakivat taannoin sijaisia ja vaatimuksena oli perustaso, joten ilmeisesti siellä tyydytään tohon h+p:hen..mikä nyt sinänsä yhtään huono ole. Sopimustahan se rikkoo, mutta eipä sekään ole minun asiani.

Ei pidä sekoittaa hoitotason yksikköä ja hoitoyksikköä. Kuten Bifaasinen jo selvensi, yksikkö on hoitotasolla jos toinen hoitajista on hoitotasolla. Hoitoyksiköllä taas tarkoitettaan yksikköä jossa molemmat ovat hoitotasolla, tällainen sopimus on tällä hetkellä ainoastaan Säkylällä. Satakunnassa hoitoyksiköt ovat lisäksi erotettu nollatunnuksella (joissain alueilla ilmeisesti x95 ovat hoitoyksiköitä ja miten missäkin)

palatakseni alkuperäiseen viestiin oma mielipide KarhuIV on aivan turha, L0 valmiuteen 24/7 ja kyseisen yksikön hoitaja koko maakunnan L4:ksi tarvittaessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

palatakseni alkuperäiseen viestiin oma mielipide KarhuIV on aivan turha, L0 valmiuteen 24/7 ja kyseisen yksikön hoitaja koko maakunnan L4:ksi tarvittaessa

Toisaalta, mutta taas toisaalta. Nykyään jo toimii paremmin ja Karhu 4 ja L0 sopivat keskenään mile kikoile kukin lähtee. Tuo L0 hoitajan alueellinen L4 pesti taas toimisi parhaiten juurikin karhualueella ja Nakkila, Harjavalta sektorilla. Huittinen ja pohjois-satakunta, sekä karhualueelta Merikarvia on ehkä etäällä päivittäistä toimintaa ajatellen. Tämäki täysin omaa mielipidetä jota kirjoittelen.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni Turussa L4:llä on kuski. Tämä parantaa huomattavasti yksikön työturvallisuutta, kun L4:n ei tarvitse hoitaa viestiliikennettä ajaessaan, esim. pelastusjohtoisilla tehtävillä liikennettä on kolmessa puheryhmässä, joten ajaessa joutuu käyttämään muutakin kuin ajoneuvoasemaa. Olen ymmärtänyt, että Turku L4:n kuskikin on hoitotason jamppa, jonka ansiosta yksikön voi jakaa toisen lähtiessä saattamaan, ja toisen siirtyessä uuteen tehtävään, pitääkö paikkansa?

Onko Turku L4+kuski liikenteessä henkilöautolla vai ambulanssilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni Turussa L4:llä on kuski. Tämä parantaa huomattavasti yksikön työturvallisuutta, kun L4:n ei tarvitse hoitaa viestiliikennettä ajaessaan, esim. pelastusjohtoisilla tehtävillä liikennettä on kolmessa puheryhmässä, joten ajaessa joutuu käyttämään muutakin kuin ajoneuvoasemaa. Olen ymmärtänyt, että Turku L4:n kuskikin on hoitotason jamppa, jonka ansiosta yksikön voi jakaa toisen lähtiessä saattamaan, ja toisen siirtyessä uuteen tehtävään, pitääkö paikkansa?

Onko Turku L4+kuski liikenteessä henkilöautolla vai ambulanssilla?

Pakettiauto, MB Viano http://www.fireimages.net/displayimage.php?album=1214&pos=32

Etuna O'boyn maitsemaan ympyränsulkeutumiseen on ainakin se, että yksikkö on helposti irrotettavissa, ja kuljettavaan yksikköön verrattuna keikkamäärät lienevät sen verran matalammat, että aikaa jää hallinnollisille tehtäville. Turun osalta kaikki kirjoitukset olettamuksia, varmaa tietoa järjestelmästä ainoastaan se, että T tarkoittaa Turkua :-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni Turussa L4:llä on kuski. Tämä parantaa huomattavasti yksikön työturvallisuutta, kun L4:n ei tarvitse hoitaa viestiliikennettä ajaessaan, esim. pelastusjohtoisilla tehtävillä liikennettä on kolmessa puheryhmässä, joten ajaessa joutuu käyttämään muutakin kuin ajoneuvoasemaa. Olen ymmärtänyt, että Turku L4:n kuskikin on hoitotason jamppa, jonka ansiosta yksikön voi jakaa toisen lähtiessä saattamaan, ja toisen siirtyessä uuteen tehtävään, pitääkö paikkansa?

Onko Turku L4+kuski liikenteessä henkilöautolla vai ambulanssilla?

Pakettiauto, MB Viano http://www.fireimages.net/displayimage.php?album=1214&pos=32

Etuna O'boyn maitsemaan ympyränsulkeutumiseen on ainakin se, että yksikkö on helposti irrotettavissa, ja kuljettavaan yksikköön verrattuna keikkamäärät lienevät sen verran matalammat, että aikaa jää hallinnollisille tehtäville. Turun osalta kaikki kirjoitukset olettamuksia, varmaa tietoa järjestelmästä ainoastaan se, että T tarkoittaa Turkua :-)

Eikai sen pakko ole kuljettaa, mutta tuskinpa mahdollisuus siihen haittaa mitään? Etenkin jos liikkeellä on joka tapauksessa kaksi hoitotason sälliä pakulla jossa on hoitotason varustus. Esim. liikenneonnettomuudessa, missä kuljetuskapasiteetti on tiukilla, kuskiksi vois ottaa palomiehen ja L4 sais jäädä kohteeseen johtamaan. Kuljettamaan lähtenyt toinen hoitotason jamppa vois kuljetuksen jälkeen toimia L4:nä (vai L5?) muille tehtäville tai palata hakemaan työpariaan.

Yhdellä miehellä pikkuauto on varmaan fiksumpi ajettavuutensa ja etenkin hintansa takia.

Mutta mitäs tätä täälä miettimään, ei se mene kuitenkaan niin kuin me täälä mietitään ja halutaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mitäs tätä täälä miettimään, ei se mene kuitenkaan niin kuin me täälä mietitään ja halutaan.

Kyllä julkisten varojen käytöstä on aina sopivaa keskustella. Palstalla on myös jokunen jonkunsortin ammattilainen, jolla voi olla ihan fiksuakin sanottavaa.

Mikään ei ehkä mene koskaan niinkuin hoitajat.net haluaa, mutta ei se ole häpeä, että asiota tulee pohdittua, vaikkakin sitten nettikeskustelun kautta. Mahtava ideariihihän tällainen foorumi parhaimmillaan on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos L4 yksikköön rakennetaan mahdollisuus potilaiden kuljettamiseen, nin sitten menetetään yksikköön rakennettu johtopaikka, ja muutenkin se etu, mikä on saatu sillä, että lääkintäesimies on omassa yksikössä, eikä sulautettuna hoitoyksikköön.

Jos L4 yksikköön halutaan rakentaa johtopaikka, niin tuo pakettiauto on välttämättömyys. Itse kokisin pakettiauton myös työturvallisuuden kannalta henkilöauton paremmaksi vaihtoehdoksi, koska yksin ajettaessa yksikön hyvällä näkyvyydellä on suurempi merkitys, kun ohjaamossa on yksi silmäpari vähemmän, kuin tavan ambulanssissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä ole ison kaupungin L4, tai edes toimi L4 statuksella, mutta funtsinpa silti. Johtamiseen tarvii merlotin / vastaavan ja pari virveä. Voipi olla jokunen kansiollinen ohjeita esim kemikaaleista ja sen semmoisista tarvitaan, mut en mä näkis että sen johtokonttorin tarvis olla repsikanpenkkiä kummempi paikka. Ehkä jossain isossa kaupungissa, tai jos keikka on paljon niin oma yksikkö voi olla perusteltua. Mutta onkohan asian laita ihan sama, jos ja kun (onneksi) pienempiinkin paikkoihin rantautuu L4 kulttuuri? Eikö se L4 vois pikkupaikoilla olla sen hoitoyksikön hoitaja? Tulis kustannussäästöjä ja kuljetuskapasiteettiä. Lisäksi tuo hoitoyksikkö vois ajella alueen kaikki A-kyydit ja lääkitä/ avustaa niillä esim. pikkukylän perusyksiköitä. Perusyksikkö vois kuljettaa potilaan ja L4 vois tarvittaessa saattaa. Hyvää tässä systeemissä on se että kokemus keskittyy tähän tiettyyn hoitoyksikköön ja sen kahdelle hoitajalle ja syntyy kustannus säästöjä kun L4 pystyy sairaankuljettajan toimen ohella hoitamaan lääkintäesimiehen tehtäviä. Erillistä korvausta vastaan tietysti ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Värsta Nylandissa L4 on pääsääntöisesti hoitajana välittömässä valmiudessa mutta on jopa toiminut kuskina vartin lähtövalmiuden omaavassa yksikössä. Välillä olisi ollut aiheellista ruveta johtamaan radiolla tai jopa siirtyä kohteeseen mutta vaikeaa kun kiinni D-tehävässä sellaisessa vaiheessa että ei ollut järkeä irroittautua (matka kohteesta seuraavaan tms).

Enemmänkin vain "meilläkin on" meininkiä kuin suurta hyötyä ensihoidolle.

Mielestäni L4 on hyvä systeemi jos siihen panostetaan. Se vaatii myös niitä taloudellisia panostuksia eli tajutaan että se ei ole tuottava yksikkö. L4:n hyöty ei ole taloudellinen vaan organisatoorinen: valvonta, henkilöstöhallinto, kehittäminen, PR jne. Totta kai hänestä on hyötyä kentällä potilaille mutta sen tuottoa on vaikea laskea tänä päivänä kun kaikki pitäisi laskea euroissa.

Malleja toteuttamiseen on maailma pullollaan mutta pitäisi muistaa että pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan. Toisilta kopionti on täysin hyväksyttävä tapa kehittää omaa toimintaa.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

L4 sais jäädä kohteeseen johtamaan. Kuljettamaan lähtenyt toinen hoitotason jamppa vois kuljetuksen jälkeen toimia L4:nä (vai L5?) muille tehtäville tai palata hakemaan työpariaan.

Yhdellä miehellä pikkuauto on varmaan fiksumpi ajettavuutensa ja etenkin hintansa takia.

Mutta mitäs tätä täälä miettimään, ei se mene kuitenkaan niin kuin me täälä mietitään ja halutaan.

Toinen L4 olisi varmaan L 04, kuten ei päivystysvuorossa oleva palomestari on P 03 ottaessaan jonkun tehtävän johtaakseen.

edit: lainaukset

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

L4 sais jäädä kohteeseen johtamaan. Kuljettamaan lähtenyt toinen hoitotason jamppa vois kuljetuksen jälkeen toimia L4:nä (vai L5?) muille tehtäville tai palata hakemaan työpariaan.

Yhdellä miehellä pikkuauto on varmaan fiksumpi ajettavuutensa ja etenkin hintansa takia.

Mutta mitäs tätä täälä miettimään, ei se mene kuitenkaan niin kuin me täälä mietitään ja halutaan.

Toinen L4 olisi varmaan L 04, kuten ei päivystysvuorossa oleva palomestari on P 03 ottaessaan jonkun tehtävän johtaakseen.

edit: lainaukset

Monenlaisia toteutuksia on nähty ihan riippuen maakunnasta. L41, L5 jne. Turussa L4:n työpari on L5. Toisaalla mopotilanteiden lääkintäjohtaja on koulutuksestaan riippumatta kutsutunnuksella kunta L3 Ja Helsingin lääkäriyksikön lääkärin kutsutunnus on P190.

Joku instanssi vois väsätä lääkinnällisen pelastustoimen viestiliikenneohjeen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

L4 sais jäädä kohteeseen johtamaan. Kuljettamaan lähtenyt toinen hoitotason jamppa vois kuljetuksen jälkeen toimia L4:nä (vai L5?) muille tehtäville tai palata hakemaan työpariaan.

Yhdellä miehellä pikkuauto on varmaan fiksumpi ajettavuutensa ja etenkin hintansa takia.

Mutta mitäs tätä täälä miettimään, ei se mene kuitenkaan niin kuin me täälä mietitään ja halutaan.

Toinen L4 olisi varmaan L 04, kuten ei päivystysvuorossa oleva palomestari on P 03 ottaessaan jonkun tehtävän johtaakseen.

edit: lainaukset

Monenlaisia toteutuksia on nähty ihan riippuen maakunnasta. L41, L5 jne. Turussa L4:n työpari on L5. Toisaalla mopotilanteiden lääkintäjohtaja on koulutuksestaan riippumatta kutsutunnuksella kunta L3 Ja Helsingin lääkäriyksikön lääkärin kutsutunnus on P190.

Joku instanssi vois väsätä lääkinnällisen pelastustoimen viestiliikenneohjeen

poikkeustilanteissa esim.lakko,suuronnettomuus missä p190 on sidottu kenttätyöhön,konsuihin vastaa pulpettitohtori tunnukseela L-3

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

poikkeustilanteissa esim.lakko,suuronnettomuus missä p190 on sidottu kenttätyöhön,konsuihin vastaa pulpettitohtori tunnukseela L-3

Helsingissä osan aikaa on P190:n lisäksi myös sitä muuta työtä tekemässä toinenkin tohtori, joka ei liiku kentällä aivan herkästi. Sittenhän "10023:n lääkäri" eli terveykeskuksen virkalääkäri taitaa hoidella erilaisia asioita myös kentällä tarvittaessa, mutta hän ei ajele hälytysajoneuvolla. Pelastuslaitoksen lääkäriyksikölle (H190) tulee hälytyksiä vuodessa muistaakseni noin 2400, ja konsultaatiopuheluiden määrä on vuosittain muistaakseni yli 14 000 puhelua; pelastuslaitoksen sairaankuljetustehtävät taitavat mennä yli 40 000 vuodessa ja yksityisellä puolella ajellaan siirtoja ja lähtökohtaisesti kiireettömämpiä noin sata tuhatta vuoteen? HL4 ajaa noin 1500 lähtöä vuodessa, oma ajoneuvo, ei kuljettajaa, ei kuljeta ts. voi irrottautua nopeasti edelliseltä tehtävältä.

L4 eli lääkintäesimies vastaa päällekkäisistä A-tehtävistä, joskus sitten A-tehtäviä on sen verran monta, että hoitoyksiköt H391, H591 ja H691 ottavat niistä itsenäisemmän vastuun, toki lekurit ovat tavallisesti konsultoitavissa. Toki käytössä myös H61 eli hoitotasolla oleva pelastusyksikkö (paloauto). Mopo- ja suuronnettomuustilanteissa HL4:llä ja H190:lla ovat omat tehtävänsä tilanteen laajuudesta riippuen. Isoissa ja suuronnettomuustilanteissa naapurialuepelastuslaitokset saavat ja antavat apua tarvittaessa, Myyrmannin räjähdyksessä Helsingistä kävi paikalla lääkäriyksikkö, hoitoyksikkö ja perustason yksikkö sekä yksityisiä ambulansseja useampia, HL4 taisi alkaa järjestämään päivittäiseen toimintaan resursseja ja potilasohjausta sillä aikaa sekä järjestämään päällekkäiseen päivittäistoimintaan toista lääkäriä, jos oikein olen ymmärtänyt, samoin HL4 koordinoi potilasohjausta Helsingin sairaaloihin, jotta Myyrmannin vaikeasti loukkaantuneille löytyisi hoitokapasiteettia mm. Töölöstä ja Meilahdesta.

L4-ringissä on lääkintäesimiehiä ja lääkintämestareita, joilla on sitten mitä erilaisimpia muitakin tehtäviä, prosessiohjausta, valvontaa, opiskelijoiden tutustuttamista, pelastajakoulutukseen osallistumista, perehdytys-, täydennys- ja vuorokoulutusta, toiminnan arviointia, viestintää, osaamisenhallintaa, testausta, kouluturjäejstelmän kehittämistä, suunnittelua, palvelutason määritystä, materiaalihallintoa, operatiivisen valmiuden ylläpitoa, Merlot Medin kehittämistä, vuorovastaavien yhdyshenkilönä toimimista, työturvallisuutta, tilastointia, tyytyväisyyskyselyä jne. Eri puolilla kaupunkia on perustason yksiköitä, reuna-alueilla on hoitoyksiköitä, HL4 täydentää tarvittaessa sitten lähinnä perustason yksiköiden toimintaa. HL4:llä käsittääkseni on hieman enemmän toimintamahdollisuuksia kuin kuljettavilla hoitoyksiköillä. Tarinat kertovat Helsingissä bingotilanteista (kaikki yksiköt varattu) tai alueellisista tyhjiöistä, joihin sitten perustellaan uusia sairaankuljetusyksiköitä pelastusyksiköiden takapenkkiä tyhjentämällä tai siirtelemällä yksiköitä. HL4 ja H190 voivat omilta Merlot -päätteiltään seurata muiden yksiköiden toimintaa ja sijoittumista ja suuronnettomuussovelluksessa tai mopo -tilanteessa (monipotilas) seurailla kokonaisuuksia, yksiköissä kirjoitetut sähköiset ensihoitokertomukset ekg-käppyröineen tulisi olla heidän nähtävissään, ja kertomuksethan voi lähettää etukäteen vastaanottavaan sairaalaan.

Stadista ensihoidosta löytyy muuten tilastoja www.hel.fi/pel Helsingin kaupungin Pelastuslaitos > Ensihoito ja sairaankuljetus > Ensihoitotilastoja > ja toimintakertomuksesta vielä lisää Helsingin kaupungin Pelastuslaitos > Uutiset > Vuoden 2009 toimintakertomus on ilmestynyt. Palvelutason perusteista löytyy myös netistä julkaisua googlaamalla esim. "Helsingin pelastuslaitoksen palvelutasopäätös".

Ensihoitojärjestelmä on hyvin pelastajalähtöinen, samat henkilöt voivat toimia erittäin erilaisissa rooleissa, ajoneuvoissa ja osaavat hyvin moniviranomaistilanteet, yhteistyön pelastuspuolen kanssa (ja tulevat päätoimisia ensihoitajia halvemmiksi...), pitkän 24/7 käytössä olevan ensihoitolääkärin vuoksi paljon hoitoprotokollissa on konsultoimista, H190 liki kaikissa A-tilanteissa lähtökohtaisesti mukana, jos vapaa tai irrotettavissa (osan hoitaa HL4 tai lähinnä REHY-yksiköt ts. hoitoyksiköt itsenäisesti, päällekkäiset HL4 ja tämän jälkeen pyritään irrottamaan hoitoyksikkö tehtävään). Joitain päätoimisia sairaankuljettajia on ja pelastajia on myös lukenut sairaanhoitaja- tai ensihoitaja (AMK) -tutkintoa ja siitäkin etiäpäin, REHY-lääkeluvallisissa joitain aika pitkän linjan ja monen tutkinnon ihmisiä. 580 000 asukkaan kylän malli ei suoraan sellaisenaan varmastikaan kaikille kulmille sovi, ja lääkintäesimieskuvioita kannattanee haeskella muualtakin maailmasta. Systeemi täällä(kin) on kompromissi monen tekijän suuntaan ja pyrkii optimoimaan tiettyjä tavoitteita paikallisten olojen mukaan, jossain toisaalla taas jokin toinen painopistevalinta tai toimintatapa voi olla selvästi parempi. Eikä Tsadin malli ole halvin malli, joillain kulmilla tavoiteajat ylittyvät, blaa blaa, mutta palvelutaso pääosin varsin tyydyttävä. Pelastuslaitos pyrkii ajamaan kiireiset, koulutus ja valvonta painottunut näihin tehtäviin. Toisaalla haastavia potilaita ei meinaa tulla REHY-yksiköillekään riittävästi, että kokemusta kriittisten potilaiden hoidosta tulisi runsaasti ja taitoja ylläpitävästi. Mielenkiintoisena ominaisuutena on sitten lääkäreiden toiminta HUS:n ensihoitoyksiköstä ja alalla tehty tutkimustyö ts. tiedettä tontilla on yritetty vuosien varrella tehdä. Ja oikeasti Stadi on maailman mittakaavassa vielä aika pieni kaupunki, että niitä malleja erikokoisista systeemeistä voi urkkia monesta paikasta muualtakin...

Kirjoitetaaks Länsi-Uusimaa tosiaan ruotsiksi Värsta Nyland... :)

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä joka instanssilla on jo oma viestiohje ja sillä pitäisi mennä. On niissä ohjeissa aina kaavailtu myös isompiakin tilanteita. Vastaan en laittaisi sitä, että jokaisen instanssin ohjeistukset olivat valtakunnallisia. Näin ollen olisi helpompaa vaihtaa työpaikkaakin. Hätäkeskuskuksia kun taas rukkaavat, niin Virveuutiset lehdessä lupailivat suuria muutoksia viestiliikenteeseen.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä joka instanssilla on jo oma viestiohje ja sillä pitäisi mennä. On niissä ohjeissa aina kaavailtu myös isompiakin tilanteita. Vastaan en laittaisi sitä, että jokaisen instanssin ohjeistukset olivat valtakunnallisia. Näin ollen olisi helpompaa vaihtaa työpaikkaakin. Hätäkeskuskuksia kun taas rukkaavat, niin Virveuutiset lehdessä lupailivat suuria muutoksia viestiliikenteeseen.

Lisäksi tehtävälle saattaa tulla yksiköitä useamman eri hätäkeskuksen ja shp:n alueelta. Aiheuttaa vaan turhaa sekaannusta kun ei kutsutunnuksen perusteella tiedä kuka johtaa mitäkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä joka instanssilla on jo oma viestiohje ja sillä pitäisi mennä. On niissä ohjeissa aina kaavailtu myös isompiakin tilanteita. Vastaan en laittaisi sitä, että jokaisen instanssin ohjeistukset olivat valtakunnallisia. Näin ollen olisi helpompaa vaihtaa työpaikkaakin. Hätäkeskuskuksia kun taas rukkaavat, niin Virveuutiset lehdessä lupailivat suuria muutoksia viestiliikenteeseen.

Lisäksi tehtävälle saattaa tulla yksiköitä useamman eri hätäkeskuksen ja shp:n alueelta. Aiheuttaa vaan turhaa sekaannusta kun ei kutsutunnuksen perusteella tiedä kuka johtaa mitäkin.

Meillä tulee heti vähänkin isompaan tehtävään yksiköitä kolmen eri häken alueelta. Jotkut osaavat paremmin myös naapuri alueen viesti ohjeita ja toisia saa huhuilla heidän omista puheryhmistä lähes aina.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...