Jump to content
MAINOS

Terveydenhuollon ammattihenkilörekisteri Terhikin internet-hakupalvelu avautuu


Reportteri

Recommended Posts

Tekisi melkein mieli luopua koko pätevyydestä...

Mä olen ihan samaa ajatellut koko asiasta. Mä oon periaatteen ihminen ja musta se on väärin, että meistä hoitoalan työntekijöistä saa tietoa netistä. Ja sitä paitsi, saa nähdä milloin ns. hakkerit hakkeroivat enemmän tietoa valviran listoista.

Se olisi ymmärrettävää, jos pelkästään tällainen kyseinen lista netissä olisi pelkästään vain ja ainoastaan työnantajan käytettävissä. :angry:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 139
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eipä tää mun mielestä mikään maatakaatava juttu ole 8)

Meillä on töissä ollut muutaman vuoden sellainen käytäntö, et nimineulassa on etunimi ja ammattinimike.

Minä synnyin tällaiseksi - mikä on sinun puolustuksesi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on oikeastaan ihan se ja sama jos joku haluaa katsoa mun lähihoitajatutkinnon olemassaolon. Ei tuolta kaiketi juuri muuta näe?

EDIT: Ja syntymävuoden. No, mä oon nuori vielä niin ei oo häpeä esitellä sitäkään ;D

Hei HALOO!!!!

Ei ikää tarvitse hävetä, olipa nuori tai vanhempi.

Vai etkö osannut asiaasi kirjoittaa, tuosta saa kyllä vähän toisenlaisen kuvan itsestäsi. Jos todellakin tuolla lailla ikäasiaa mietit, miten ajattelet hoitamistasi potilaista, erityisesti niistä jotka ovat vanhempia? :wub:

En oo nyt ihan varma että koitatko vaan provota täysillä vai ootko tosissasi joten vastaan kysymykseesi:

Toi oli ihan läppä. Mulle on yhdentekevää, mikä on kenenkin kronologinen ikä.

Heh heh, niin mäkin heitin ihan vaan läppää....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Julkiterhikki on erillinen rekisteri ja mitä todennäköisimmin varsinainen terhikki, jossa noita tietoja laajemmalti on, pyörii eri palvelimilla, jotka on parhaassa tapauksessa täysin irtikytkettynä www:stä. En näe julkiterhikin nostavan tietomurron riskiä, joskaan en voi rehellisesti väittää tietäväni, että talossa on it-asiantuntija joka osaa syödä purkkaa tukehtumatta siihen. Joihinkin asioihin on vaan luotettava tai muuten yöunet menee.

EDIT:

Heh heh, niin mäkin heitin ihan vaan läppää....

Multa meni kyllä sitten täysin ohi :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkaa niin kuin riittää....

Naamassa ei sos.-terv alan ihmiset on ihan JEEEE -Mä voin nyt mennä kattoo et onko se lääkäri/hoitaja / jne.... Ihan sen takia ku mä VOIN :D Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:

Toisaalta, samat tiedot on kuka tahansa saanut tähänkin saakka vaikka lähettämällä meiliä Valviraan. Tai soittamalla. Itse en jaksa tästä enää niin hirveästi tuohtua.

En mäkään jaksa enää korvaani lotkauttaa moiselle. Päinvastoin, odotan, että pääsen tarkistamaan pari tyyppiä sieltä... :nauraa:

Täähän on näppärä. Voi tarkistaa jonkun iän jos askarruttaa.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävin tarkistamassa muutaman tyypin iän mutta se ei taida olla tuon rekisterin tarkoitus. Eikä sekään, että saa selville ihmisten kaikki etunimet. Aika värikkäitä nimiä on olemassa, minullakin on erittäin eksoottinen toinen etunimi. Ja jos minä kerran käytän rekisteriä ihan saadakseni huvikseni selville jonkun työpaikkaromanssin iän, niin minustakin todennäköisesti etsitään tietoja samalla motiivilla.

En osaa sanoa tarkalleen miksi, tämä on tunnepohjainen juttu, mutta koen tätä rekisteriä loukkaavana. Ikäni ja kaikki etunimeni eivät kerta kaikkiaan kuulu kaikille uteliaille, koen että ne ovat yksityisasioita ja että minulla kuuluisi olla oikeus päättää itse, kenelle kerron niistä. Minusta rekisterin pitäisi olla vain työnantajien käytössä, ja jos potilas on huolissaan jonkun ammattihenkilön oikeuksista tai iästä, niin hän voisi tiedustella niitä työnantajan kautta.

Olen muutenkin vaihtamassa alaa, luovun sitten siinä vaiheessa oikeuksistani kun en tee enää sh:na keikkaa. Voihan sitä tehdä vaikka pelkällä hoitajan tittelillä jos jossain vaiheessa on pakko tehdä alanvaihdon jälkeen hoitoalan töitä.

Päivittyykö muuten muuttunut sukunimi automaattisesti sinne rekisteriin, jos vaikka menisi naimisiin?

Ja mitä tarkoittaa tieto "lääkäri, oikeus toimia johdon ja valvonnan alaisena"? Onko kyseisen lääkärin oikeuksia rajoitettu jonkun mokan tms. takia, vai sanotaanko näin kaikista, jotka eivät ole vielä erikoistuneet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä tarkoittaa tieto "lääkäri, oikeus toimia johdon ja valvonnan alaisena"? Onko kyseisen lääkärin oikeuksia rajoitettu jonkun mokan tms. takia, vai sanotaanko näin kaikista, jotka eivät ole vielä erikoistuneet?

Eurolääkäri, jolla ei ole vielä suoritettuna pth-lisäkoulutusta

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivittyykö muuten muuttunut sukunimi automaattisesti sinne rekisteriin, jos vaikka menisi naimisiin?

Vuosi sitten muuttunut nimi ainakin oli päivittynyt.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun nimen perusteella saa tarkistettua laillistamisen ja syntymävuoden Julki-terhikistä. Mietin vaan, että jos rekisteröitinumero on jokaiselle jaettavaa tietoa (miksi? kuka sillä tiedolla mitään tekee?) niin voisinko korvata nimineulani pelkällä rekisteröintinumerolla? "Päivää, olen iltavuoron sairaanhoitaja XXXXXXXXXXXX, ja yhdessä kollegani lähihoitaja YYYYYYYYYYYYn toimimme hoitajinanne tämän illan ajan. Toivomme hoitojaksonne olevan miellyttävä."

Samoin voisi ennakoida vääjäämättä tulevaa lakimuutosta ja tatuoiduttaa rekisteröintinumeron ranteeseensa.

Tai sitten voisi teettää nimikyltin, jossa on koko nimi, syntymävuosi, rekisteröintinumero ja oikeudet. Sitten niitä ei tarvitsisi etsiä netistä, kunhan vain tihrustaa rinnuksesta.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt oli yli kaksi vuotta sitten kuolleen tiedot poistettu, kun laitoin kyselyn asiasta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tjaa-a... viikonloppuvapaan kunniaksi tästä tulee pieneen mieleen kaikenlaisia hupaisia ajatuksia, kuten että ehkä sitä pääsee vielä elämään senkin päivän kun joku leikkaukseen tuleva haluaa tarkistaa (etukäteen) koko salitiimin virallisen pätevyyden... :nauraa: :nauraa:

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tjaa-a... viikonloppuvapaan kunniaksi tästä tulee pieneen mieleen kaikenlaisia hupaisia ajatuksia, kuten että ehkä sitä pääsee vielä elämään senkin päivän kun joku leikkaukseen tuleva haluaa tarkistaa (etukäteen) koko salitiimin virallisen pätevyyden... :nauraa: :nauraa:

Ja voi sen tehdä salissakin kun tuo terhikki tuntuu toimivan kännykällä ihan ok...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Julki-Terhikin sivut tiltissä suuren mielenkiinnon takia. Vaikea kuvitella, että ihmiset nyt valveutuneesti hakisivat heitä hoitaneiden ihmisten oikeuksia ihan urakalla vaan kyllä siellä käydään ihan uteliaisuudesta katsomassa kaikkien tuttujen ja tuntemattomien työntekijöiden tietoja. Tämäkö oli tarkoitus?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä yritin Valvirasta tänään kiinni ihmistä joka omia nimikesuoja-asioitani hoitaa (en siis ole saanut papereita n. 3 kk:n odottelun jälkeenkään!) ja kummasti aina on just joko "väärä numero" tai sit se henkilö poissa joka asiaa hoitaisi.. huomenna lupasivat että soittavat, kattoo ny... Pitäs ehkä saada paperit kuntoon sinne jos aikoo virkoja hakea... Kahdelta oli luvat-yksikköön puhelinaika, hiemanko sinneki vaikea päästä (vain 45 min. ja aina verkko varattu tai katkaisee yhteyden). Näemmä muutkin samoilla asioilla ko minä tämän julkiterhikin myötä.

trini_ty, samaa mietin kyllä minäkin - uteliaisuudestako vain... liian helppoa vain näpytellä "koodi" ja sitten nimitiedot.. ;D ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aarnio jyrähtää http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=531463&Title=Ilkka:+Terveysalan+rekisteri+uhka+ty%F6ntekij%F6ille :smile:

Hoitajien keskustelupalstoilla on oltu huolissaan väkivaltarikoksen tai identiteettivarkauden uhriksi joutumisesta.

Osa on täälläkin huolissaan, osa taas ei. Kiva tietää kuitenkin että Aarnio seuraa meitä :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aarnio jyrähtää http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=531463&Title=Ilkka:+Terveysalan+rekisteri+uhka+ty%F6ntekij%F6ille :smile:

Hoitajien keskustelupalstoilla on oltu huolissaan väkivaltarikoksen tai identiteettivarkauden uhriksi joutumisesta.

Osa on täälläkin huolissaan, osa taas ei. Kiva tietää kuitenkin että Aarnio seuraa meitä :D

Aarniolla on jutussaan yksi erittäin hyvä pointti:

Ministeriön ja Valviran (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto) tehtävä on saada nämä pelot poistetuiksi, Aarnio sanoo.

Tuossa olisi ministeriöllä ja Valviralla tärkeä työnsarka. Eli ihan ääneen ja julkisesti voisivat koittaa perustella Julkiterhikin hyödyt, ja kuinka se estää väärinkäytöksiä terveydenhuoltoalalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai JulkiTerhikistä ihan vedenpitävästi voi potilaat tarkistaa onko heitä hoitanut sairaanhoitaja/lähihoitaja/lääkäri jne. varmasti oikeutettu toimimaan ammatissaan.

Anopin kutsumanimellä löytyy 5 kpl saman nimisiä ja lähes samanikäisiä sairaanhoitajia. MIstä potilas voi tietää, että onko esim. Kristiina nimeä etunimenään käyttävä: Tiina Kristiina synt. -70, Anna Kristiina synt. -72, Marja Kristiina synt. -69 vai Eeva Kristiina synt-75.

Ainakaan meillä ei henkilökortissa syntymävuosia mainita ja ulknäöllisesti on hankalaa ellei liki mahdotonta arvioida vuotta ihan tarkalleen....

Siinäpä sitten arvailet kuka oli minua hoitanut Kristiina vai oliko se oikeasti näistä kukaan ;-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai JulkiTerhikistä ihan vedenpitävästi voi potilaat tarkistaa onko heitä hoitanut sairaanhoitaja/lähihoitaja/lääkäri jne. varmasti oikeutettu toimimaan ammatissaan.

Se on kieltämättä ongelma tuossa. Oikeaan hoitajaan profilointia helpottaisi varmasti se, että tuolla mainittaisiin työpaikka, eikä asiallisesti tietoa etsivä potilas pystyisi käyttämään sitä väärin, koska työpaikka on jo kuitenkin potilaan tiedossa hänen hoitajaa etsiessään.

Kääntöpuolena on se, että tuollainen tieto tarjoaisi jo stalkkereille aidon mahdollisuuden etsiä joku tietty henkilö käsiinsä. Ja pienempänä varjopuolena tietty sekin, että työpaikkaa vaihtavien hoitajien tiedot laahaisivat ties kuinka monta vuotta perässä, kun kuulemma tuolta rekisteristä löytyy vuosikymmeniä työelämästä poisolleitakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..kun kuulemma tuolta rekisteristä löytyy vuosikymmeniä työelämästä poisolleitakin.

Ne merkinnät pysyy, jos henkilö ei itse hae laillistuksen/rekisteröinnin poistamista esim eläkkeelle siirtymisen jälkeen jne.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinäpä sitten arvailet kuka oli minua hoitanut Kristiina vai oliko se oikeasti näistä kukaan ;-)

Ihmisillä on taipumusta arvailla julkisesti, eli paikkakunnalla voi levitä huhu, että kyseisellä hoitajalla ei ole paperit kunnossa. Se on ikävää se. Minusta levisi kerrostalon naisten lenkkisaunassa juttua, että olisin mukamas tyrinyt jossain aiemmassa työpaikassani niin pahasti, että minun olisi sen vuoksi pitänyt ottaa vaimoni sukunimi naimisiin mennessämme. Etten siis olisi saanut töitä tyttönimelläni. Ihan niin kuin olisin vaihtanut sukunimen koulu- ja työtodistuksiin ja siten pimittänyt sen työtä hakiessani. Miksi vaivautua kysymään ihmiseltä itseltään asiain todellista laitaa, kun voi ilkeyttään arvailla julkisesti?

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko olemassa mitään lakia, joka pakottaisi terveydenhuollon ammattihenkilön pitämään nimineulaa, jossa näkyy hänen etu- ja sukunimensä? Jos ei ole, niin kuinka vahvoin perustein työnantaja voi velvoittaa ammattihenkilöä sellaista nimineulaa pitämään?

Ruotsissa on ollut jo kauan sääntönä, ettei nimikyltissä tarvitse näkyä kuin etunimi ja koulutus esim Leg sjuksköterska. Tämä siksi, että hoitajia on uhkailtu, kaikenmaailman hullut ja huumeveikot.Henkilökortissa sensijaan näkyy sosiaaliturvatunnus ja koko nimi. Henkilökorttia ei tarvitse pitää näkyvillä, vaan sen saa tarkistaa vain valtuutetut henkilöt esim. vartijat.

Terhikissä ei ollut paljon luettavaa. Minusta vain syntymävuosi ja perussairaanhoitajkoulutus, kahta erikoistumista ei ollut mainittu. Sitäpaitsi olen ottanut täällä Ruotsissa avioiduttani mieheni sukunimen ja ottanut samalla käyttöön ensimmäisen virallisen nimeni, joten olen nykyisin Alexandra J. entisen vaikean suomalaisen nimen vuoksi. Tosin minua kutsutaan yhä omalla nimelläni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä onko tämä ollut jo esillä, mutta uteliasuuttani tulin tsekanneeksi opiskeluaikojen gurumme Katie Erikssonin nimen Terhikistä.

Eipä löytynyt. Jostain syystä tuli mieleen, että ne jotka eivät osaa opettavat.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katsoin yhden julkisuudessa muutamia vuosia sitten olleen lääkärin tiedot. Hänen toimintaansa rajoitettiin (N-lääkkeiden määrämiskielto ja toiminta vain toisen lääkärin valvonnassa), mutta tuolta ei löytynyt mitään rajoituksia.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katsoin yhden julkisuudessa muutamia vuosia sitten olleen lääkärin tiedot. Hänen toimintaansa rajoitettiin (N-lääkkeiden määrämiskielto ja toiminta vain toisen lääkärin valvonnassa), mutta tuolta ei löytynyt mitään rajoituksia.

Olisiko rajoitus annettu määräajaksi.

Entisen työtoverini kohdalla oli maininta rajoituksesta, aika ikävältä näytti, hänellä vielä harvinainen nimi, joten helppo tunnistaa. Muutamia vuosia sitten Subutex-vieroituksia tehtailleen lääkärin tietoja tuolta ei löytynyt. jos oikein muistan, vietiin häneltä lääkärinokeudet kokonaan.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...