Jump to content
MAINOS

Terveydenhuollon ammattihenkilörekisteri Terhikin internet-hakupalvelu avautuu


Reportteri

Recommended Posts

Vaikka se tietyllä tavalla kuulostaa epäreilulta niin mä kyl ymmärrän työnantajienkin kannan tässä asiassa.

Eli paljon on lisääntynyt hoitohenkilöstön keskuudessa lääkkeiden väärinkäyttö ja päihteet. Jos koko henkilöstö on Valviran rekisterissä niin sinne kuitenkin aikas helposti lipsahtaa rajatut oikeudet ammatin harjoittamiseen. Jos ihminen ei oo Valviran rekisterissä voi työnantajan hälytyskellot alkaa soida. Vai kuis muut aattelette??

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 139
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Käsittääkseni jos yksiselitteisesti Valvirakin sanoo että on koulun päästötodistuksen nojalla oikeus harjoittaa lähihoitajan ammattia sehän menee syrjinnän piikkiin kun asetetaan eriarvoiseen asemaan jonkun Valviran laillistuksen mukaan.

Valvira ei laillista lähihoitajia. Laillistettuja ammattihenkilöitä ovat lääkäri, hammaslääkäri, proviisori, psykologi, puheterapeutti, ravitsemusterapeutti, farmaseutti, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, suuhygienisti, toimintaterapeutti, optikko ja hammasteknikko

muoks: vähän kummallista että nimikesuojattujen rekisteröityminen perustuu tai on ainakin perustunut vapaaehtoisuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli paljon on lisääntynyt hoitohenkilöstön keskuudessa lääkkeiden väärinkäyttö ja päihteet. Jos koko henkilöstö on Valviran rekisterissä niin sinne kuitenkin aikas helposti lipsahtaa rajatut oikeudet ammatin harjoittamiseen. Jos ihminen ei oo Valviran rekisterissä voi työnantajan hälytyskellot alkaa soida. Vai kuis muut aattelette??

Ai lipsahtaa vai? ;) No siis periaatteessa kyllä mun mielestä tuommonen rekisteri on ihan hyvä, mutta se pitäisi olla pakollinen sitten kaikille eikä perustua vapaaehtoisuuteen.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä löysin tämmösen netistä:

http://www.smthl.net/koulutus.htm

Asetus ammatillisesta koulutuksesta (811/1998) velvoittaa koulutuksen järjestäjän ilmoittamaan terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta annetun asetuksen (1121/1992) edellyttämät tiedot suoritetuista tutkinnoista. Tämä yhtenäistää kaikkien valmistuvien lähihoitajien rekisteröintiä ja enää ei ole mahdollista opiskelijan vapaaehtoisuuteen perustuva rekisteröinti.

Eli onkohan tää muuttunut jossain vaiheessa? Onko jollain faktatietoa asiasta?

Muoks: eli onkohan tää muuttunut 1998?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980811

4 luku, 24§

Velvollisuus ilmoittaa suoritetuista tutkinnoista

Koulutuksen järjestäjän tulee välittömästi ilmoittaa terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta annetun asetuksen (1121/1992) edellyttämät tiedot suoritetuista tutkinnoista

Eli tosta voi käsittää että siihen aikaan kun mä valmistuin lähihoitajaksi (97), ilmoittaminen oli vapaaehtoista. Ota näistä selvää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli paljon on lisääntynyt hoitohenkilöstön keskuudessa lääkkeiden väärinkäyttö ja päihteet. Jos koko henkilöstö on Valviran rekisterissä niin sinne kuitenkin aikas helposti lipsahtaa rajatut oikeudet ammatin harjoittamiseen. Jos ihminen ei oo Valviran rekisterissä voi työnantajan hälytyskellot alkaa soida. Vai kuis muut aattelette??

Ai lipsahtaa vai? ;) No siis periaatteessa kyllä mun mielestä tuommonen rekisteri on ihan hyvä, mutta se pitäisi olla pakollinen sitten kaikille eikä perustua vapaaehtoisuuteen.

Noh. Minä en oo esimies. Mutta olen kuullut siitä kuinka paljon on tarjolla työntekijöitä joilla päihdeongelmaa ja lääkkeiden väärinkäyttöä. Silloin myös ajattelis, että jokainen vastuuntuntoinen osastonhoitaja ja ylihoitaja jolle joku hoitsu narahtaa, niin ilmoittais myös asiasta eteenpäin.. Tiiä sitten.

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

opettajille kaavaillaan samanlaista rekisteriä.

"...Kriitikoiden mielestä opettajarekisteriä ei tarvita, sillä opettajan työ ei ole yhtä vastuullinen työ kuin terveydenhuollon henkilöstön."

Mitenkähän tämä vastuullisuusasian esiintuominen tupsahtaa esiin taas kunnallisissa palkkaväännöissä, heh..

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opettajilla on varmaan vähän sitä kun sillä puolella on todella paljon epäpätevää jengiä duunissa (eipä sillä ettei kouluttamattomia hoitajia olisi), mutta niiden maine on vielä säilynyt jokseenkin hyvänä. Lukiotodistuksella pääsee ala-asteelle opettajan hommin tekemään saikkuja ja muita lomia. Jos tollanen rekisteri tulis niin arvatkaa kuinka moni soittelis yötä päivää kuntien koulutoimenjohtajille.

Itse olen sitä mieltä, että opettajalla on vastuuta yksilöoppilaan ja luokkaryhmän lisäksi myös yhteiskunnallisella tasolla. Se, tarvitaanko opettajarekisteriä, onkin ihan eri asia. Jos opettajana kuitenkin voi toimia lähes kuka tahansa, ei siitä rekisteristäkään mitään iloa ole ja sama sääntö pätee meihin 2. asteen hoitajiinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Psykologit on laillistettuja (mutta kaikki psykologian maisterit, lisensiaatit jne ei ole psykologeja). Ja muistaaksini myös sairaalakemistit ja -fyysikot on laillistettuja...

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Out of curiosity: Onko psykologi/sosiaalipsykologi laillistettu ammattinimike??

http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet

Laillistetut ammattihenkilöt

Laillistettuja ammattihenkilöitä ovat lääkäri, hammaslääkäri, proviisori, psykologi, puheterapeutti, ravitsemusterapeutti, farmaseutti, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, suuhygienisti, toimintaterapeutti, optikko ja hammasteknikko (17 nimikettä).

Edellä mainittuja ammatteja saa harjoittaa vain ao. laillistettu ammattihenkilö.

Valvira myöntää hakemuksesta laillistuksen em. ammatteihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, nyt se on sitten avattu:

https://julkiterhikki.valvira.fi/Default.aspx?

Ja ekaks piti omat tiedot tarkistaa ja sieltähän ne löytyi... En tiedä, mitä olisin sitten tehnyt JOS ei olisi löytynyt. Pahoin pelkään, että niinkin voi vielä jonkun kohdalla käydä. Tekniikka on ihmellistä ja virheitäkin voi sattua näiden rekistereiden julkaisussa...

Valmiuslain mukaan 17-64 vuotiaat alan koulutuksen saaneet, alalla tomivat tai muuten tehtäviin sopivat ovat poikkeusoloissa velvollisia suorittamaan lain tarkoituksen saavuttamiseksi tarpeellisia tehtäviä. Ja yksi syy näiden rekistereiden ylläpitoon on viranomaisten varautuminen poikkeusoloihin. Eli luulempa, että 65-vuotiaat eläkelläiset siivotaan näistä rekistereistä vähitellen. Tosin eihän esimerkiksi lääkärinä toimimisessa ole yläikärajaa.

Löytyihän minunkin tiedot tuolta, mutta niin löytyi isoäitinikin, eli hänellä on edelleen, vaikka ikää on 87v, oikeus toimia kätilönä :nauraa: Sen sijaan -80-luvulla valmistuneen mielisairaanhoitaja siskoni tietoja ei löytynyt.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisen kirjoituksen innoittamana hain isotätini hyvän ystävän ja omankin perheen tuttavan tiedot. Edelleen on sairaanhoitajan oikeudet (henkilö vain sattui kuolemaan 87v iässä 2.5v sitten...).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisen kirjoituksen innoittamana hain isotätini hyvän ystävän ja omankin perheen tuttavan tiedot. Edelleen on sairaanhoitajan oikeudet (henkilö vain sattui kuolemaan 87v iässä 2.5v sitten...).

Kuinka usein tuota rekisteriä päivitetäänkään :nauraa: :nauraa: :nauraa:

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli sitten vilastua. Minä ja siskoni ollaan ainoat itsemme nimiset hoitajat tässä maassa, lähihoitajat vm. 85 ja 88. Itelleni paukahtaa ens keväänä rekisteriin toinen titteli (jee, kohta se loppuu :) ). Äitykän nimellä löytyi kaksi osumaa. Sillä väärällä oli äitin etunimi toisena nimenä, ilmeisesti siis ei haittaa vaikka käyttäisit mitä nimeä tahansa ristimänimistäsi. Oon näköjään myös ainut toisen nimeni niminen hoitaja Suomen niemellä...

Niin juu, löytyihän sieltä myös papan sisko vm. 33, nimikkeenä apuhoitaja :)

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mummunikin löytyy edelleen, syntymävuosi -25 :D oikeudet toimia sairaanhoitajana ja vuodepotilaana vanhainkodissa ollut jo 10 vuotta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.iltalehti...320259_uu.shtml

Lääkemurhista epäillyllä yhä lupa toimia hoitajana

Tämähän on ihan selvä asia. Ei ole vielä lainvoimaista tuomiota, joten henkilön oikeuksia ei voida poistaa. Lööpeissä oli vielä teksti, että "Viranomaiset eivät halua poistaa oikeuksia". Taisivat arvon toimittajat olla poissa niiltä tunneilta koulussa, kun käsiteltiin oikeusjärjestelmän periaatteita....

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.iltalehti...320259_uu.shtml

Lääkemurhista epäillyllä yhä lupa toimia hoitajana

Tämähän on ihan selvä asia. Ei ole vielä lainvoimaista tuomiota, joten henkilön oikeuksia ei voida poistaa. Lööpeissä oli vielä teksti, että "Viranomaiset eivät halua poistaa oikeuksia". Taisivat arvon toimittajat olla poissa niiltä tunneilta koulussa, kun käsiteltiin oikeusjärjestelmän periaatteita....

Hyllytetäänhän poliisitkin yms. tutkinnan ajaksi virastaan, miksi ei Valvira voisi hyllyttää toistaiseksi tuota laillistusta.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.iltalehti...320259_uu.shtml

Lääkemurhista epäillyllä yhä lupa toimia hoitajana

Tämähän on ihan selvä asia. Ei ole vielä lainvoimaista tuomiota, joten henkilön oikeuksia ei voida poistaa. Lööpeissä oli vielä teksti, että "Viranomaiset eivät halua poistaa oikeuksia". Taisivat arvon toimittajat olla poissa niiltä tunneilta koulussa, kun käsiteltiin oikeusjärjestelmän periaatteita....

Hyllytetäänhän poliisitkin yms. tutkinnan ajaksi virastaan, miksi ei Valvira voisi hyllyttää toistaiseksi tuota laillistusta.

Apuhoitajaa ei ole laillistettu, joten laillistusta ei voi hyllyttää. Sinänsähän tuolla 2. asteen hoitajan rekisteröitymisellä ei saa mitään oikeuksia tai velvollisuuksia lisää, joten se on se ja sama näkyykö se siellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä on kyllä nimikesuojatuillakin oikeudet. Valvira kun voi rajoittaa oikeutta harjoittaa lh/ph/ah (jne) ammattia. Eli 'suojana' ei toimi se, että ei ole laillistette. TEOn ajalta on useita päätöksiä joilla on poistettu oikeus harjoittaa esim perushoitajan ammattia.

Ja poliisi hyllytetään virastaan tutkinnan ajaksi, mutta hänen ammatinharjoittamisoikeuttaan ei poisteta tai rajoiteta ilman lainvoimaista tuomiota.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä on kyllä nimikesuojatuillakin oikeudet. Valvira kun voi rajoittaa oikeutta harjoittaa lh/ph/ah (jne) ammattia. Eli 'suojana' ei toimi se, että ei ole laillistette. TEOn ajalta on useita päätöksiä joilla on poistettu oikeus harjoittaa esim perushoitajan ammattia.

Julma on tässä oikeilla jäljillä. Valvira myöntää nimikesuojatuille (esim lähihoitaja) nimikesuojan, ts oikeuden käyttää k.o titteliä. Rangaistuskeinona Valvira voi antaa kiellon käyttää k.o ammattinimikettä. Se on eri asia kuin ammatinharjoittamisoikeus. Kts esim http://www.valvira.fi/tietopankki/ratkaisulyhennelmat/ammatinharjoittamisoikeuden_poistaminen_2/valiaikainen_kielto_kayttaa_lahihoitajan_ammattinimiketta . Tai: http://www.valvira.fi/files/ratkaisulyhennelmat/lyhennelmia_th_kanteluista_2006.pdf -> Lähihoitaja anasti sairaalasta huumausaineiksiluokiteltavia lääkkeitä
Hänellä on oikeus käyttää lähihoitajan ammattinimikettä, ja

lähihoitajana esiintyen hän voi hakeutua hoitotyöhön terveydenhuollon

ja sosiaalihuollon toimintayksikköihin, joista hänellä on mahdollisuus

anastaa potilaille tarkoitettuja lääkkeitä. Lisäksi hän voi sairaanhoitajaopiskelijana

toimia tilapäisesti laillistetun sairaanhoitajan tehtävissä.

TEO kielsi ammattihenkilölain perusteella lähihoitajaa määräajaksi

käyttämästä lähihoitajan ammattinimikettä. Saman lain perusteella

TEO kielsi sairaanhoitajaksi opiskelevaa lähihoitajaa toimimasta opiskelijana

terveydenhuollon ammattihenkilön tehtävissä

Tuossa keississä näkyy sekä laillistetun ja nimikesuojatun ero käytännössä koska hän oli sh-opisk. :)

Laillistetut on siis vähän eri asemassa, vrt http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet

Terveydenhuollon ammattihenkilöt

Valvira voi myöntää terveydenhuollon ammattihenkilölle kolmenlaisia ammatinharjoittamiseen liittyviä oikeuksia:

* oikeuden toimia laillistettuna terveydenhuollon ammattihenkilönä

* oikeuden käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä

* antaa rajoitetun luvan harjoittaa lääkärin ammattia

Käytännössähän ero on iso koska nimekesuojatun töitä voi tehdä kuka vaan jolla on siihen riittävä koulutus kokemus ja ammattitaito.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näinpä. Eli käytännössä ainoa mitä valvira voi lähihoitajalle/perushoitajalle/lastenhoitajalle....jne tehdä, on kieltää käyttämästä suojattua ammattinimikettä. Työnkuvaan ei tule sen myötä rajoituksia, vaan itse olen tehnyt lähihoitajan työtä mm. nimikkeillä hoitaja, avustaja, sairaankuljettaja ja ohjaaja opiskeluaikoina ilman tuota lähihoitajan nimikesuojausta.

Eli rautalangasta vielä: Lähihoitaja nimikylttiä saa kantaa vain ihminen, jolla on siihen koulutus ja rekisteröinti, mutta hoitaja-kyltillä saat tehdä samoja töitä ja sitä saa kantaa jokainen, jolla on työnantajan mukaan tehtävään riittävä ammattitaito..oli se sitten hankittu työnteolla, koulutuksella tai hyvällä asenteella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on oikeastaan ihan se ja sama jos joku haluaa katsoa mun lähihoitajatutkinnon olemassaolon. Ei tuolta kaiketi juuri muuta näe?

EDIT: Ja syntymävuoden. No, mä oon nuori vielä niin ei oo häpeä esitellä sitäkään ;D

Hei HALOO!!!!

Ei ikää tarvitse hävetä, olipa nuori tai vanhempi.

Vai etkö osannut asiaasi kirjoittaa, tuosta saa kyllä vähän toisenlaisen kuvan itsestäsi. Jos todellakin tuolla lailla ikäasiaa mietit, miten ajattelet hoitamistasi potilaista, erityisesti niistä jotka ovat vanhempia? :wub:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on oikeastaan ihan se ja sama jos joku haluaa katsoa mun lähihoitajatutkinnon olemassaolon. Ei tuolta kaiketi juuri muuta näe?

EDIT: Ja syntymävuoden. No, mä oon nuori vielä niin ei oo häpeä esitellä sitäkään ;D

Hei HALOO!!!!

Ei ikää tarvitse hävetä, olipa nuori tai vanhempi.

Vai etkö osannut asiaasi kirjoittaa, tuosta saa kyllä vähän toisenlaisen kuvan itsestäsi. Jos todellakin tuolla lailla ikäasiaa mietit, miten ajattelet hoitamistasi potilaista, erityisesti niistä jotka ovat vanhempia? :wub:

En oo nyt ihan varma että koitatko vaan provota täysillä vai ootko tosissasi joten vastaan kysymykseesi:

Toi oli ihan läppä. Mulle on yhdentekevää, mikä on kenenkin kronologinen ikä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...