Jump to content
MAINOS

Terveydenhuollon ammattihenkilörekisteri Terhikin internet-hakupalvelu avautuu


Reportteri

Recommended Posts

Valvira avaa 9.9.2010 niin kutsutun JulkiTerhikki-palvelun, jonka avulla terveydenhuollon ammattihenkilöistä voi hakea tietyt perustiedot internetin välityksellä. JulkiTerhikki hakee tiedot Valviran ylläpitämästä terveydenhuollon ammattihenkilörekisteristä, Terhikistä. Terhikissä on tällä hetkellä yli 370 000 laillistetun tai nimikesuojatun terveydenhuollon ammattihenkilön tiedot. http://www.valvira.fi/valvira/lehdistotiedotteet/terveydenhuollon_ammattihenkilorekisteri_terhikin_internet-hakupalvelu_avautuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 139
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tekisi melkein mieli luopua koko pätevyydestä...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on oikeastaan ihan se ja sama jos joku haluaa katsoa mun lähihoitajatutkinnon olemassaolon. Ei tuolta kaiketi juuri muuta näe?

EDIT: Ja syntymävuoden. No, mä oon nuori vielä niin ei oo häpeä esitellä sitäkään ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hakutuloksena saa henkilön nimen ja ammattipätevyyden sekä syntymävuoden (esimerkiksi Kaisa Karttunen, kirurgian erikoislääkäri, syntynyt vuonna 1960, tai Matti Virtanen, naprapaatti, syntynyt vuonna 1970). Jos terveydenhuollon ammattihenkilön toimintaoikeuksia on rajoitettu, järjestelmä antaa tiedon tästä. Se ei kuitenkaan kerro, mitä rajoitukset koskevat. Sen saa selville soittamalla Valviraan. Jos henkilön toimintaoikeudet on kokonaan poistettu, tai hän ei enää saa käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä, hänen tietojaan ei enää löydy rekisteristä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos henkilön toimintaoikeudet on kokonaan poistettu, tai hän ei enää saa käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä, hänen tietojaan ei enää löydy rekisteristä.

Mä niin nään sieluni silmin mikä soittorumba alkaa kun n+1 tietoja ei löydykään tuolta rekisteristä jonkun 'inhimillisen' erheen vuoksi joka on sattunu vuonna miekka ja kivi jossain, siis mokattu Valviran puolelta eikä mainintaa ko. hlöstä löydy.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä niin nään sieluni silmin mikä soittorumba alkaa kun n+1 tietoja ei löydykään tuolta rekisteristä jonkun 'inhimillisen' erheen vuoksi joka on sattunu vuonna miekka ja kivi jossain, siis mokattu Valviran puolelta eikä mainintaa ko. hlöstä löydy.

Soitellaan, mutta ei Valviralle vaan työnantajalle että oon estynyt tulemasta töihin sattuneesta syystä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyään suhtaudun asiaan paljon neutraalimmin.

Itse pidän asiaa yhtä idioottimaisena kuin ennenkin ja en näe nettirekisteristä olevan mitään hyötyä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkaa niin kuin riittää....

Naamassa ei sos.-terv alan ihmiset on ihan JEEEE -Mä voin nyt mennä kattoo et onko se lääkäri/hoitaja / jne.... Ihan sen takia ku mä VOIN >:D Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkaa niin kuin riittää....

Naamassa ei sos.-terv alan ihmiset on ihan JEEEE -Mä voin nyt mennä kattoo et onko se lääkäri/hoitaja / jne.... Ihan sen takia ku mä VOIN >:D Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:

Toisaalta, samat tiedot on kuka tahansa saanut tähänkin saakka vaikka lähettämällä meiliä Valviraan. Tai soittamalla. Itse en jaksa tästä enää niin hirveästi tuohtua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:

Jos nimeä ei valviran rekisterissä ole niin mitä sitä sitten kusettamaan muita että se siellä on.

En tiedä miten siirto varsinaisesta rekisteristä suoritetaan tuohon julkiseen rekisteriin, mutta olettaisin, että siellä samat nimet on kuin varsinaisessakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos nimeä ei valviran rekisterissä ole niin mitä sitä sitten kusettamaan muita että se siellä on.

Nimenomaan, siitä pitääkin narahtaa.

En tiedä miten siirto varsinaisesta rekisteristä suoritetaan tuohon julkiseen rekisteriin, mutta olettaisin, että siellä samat nimet on kuin varsinaisessakin.

Käytännössä sama rekisteri.

JulkiTerhikin tiedot päivitetään Terhikki-rekisteristä kerran vuorokaudessa. Tiedot kulkevat aina vain Terhikistä JulkiTerhikkiin. Terhikin tietoja ei voi muuttaa JulkiTerhikin kautta. Tietojen päivittämisessä käytetään suojattua tietoliikenneyhteyttä.

JulkiTerhikkiin siirretään vain ne tiedot joita voidaan esittää palvelun hakutuloksina. Muiden kuin välttämättömien tietojen siirtäminen JulkiTerhikkiin on estetty käyttöoikeuksilla. Palvelun palvelimet sijaitsevat vartioiduissa laitetiloissa ja palvelun toimivuutta valvotaan ympäri vuorokauden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:

Jos nimeä ei valviran rekisterissä ole niin mitä sitä sitten kusettamaan muita että se siellä on.

En tiedä miten siirto varsinaisesta rekisteristä suoritetaan tuohon julkiseen rekisteriin, mutta olettaisin, että siellä samat nimet on kuin varsinaisessakin.

Ongelmia taitaa tulla siinä, että osalla ihmisistä se virallinen nimi on ihan eri kuin "oikea" nimi. Moni käyttää 2. tai 3. nimeä, jättää väliviivat tai toisen osan kaksiosaisesta nimestä pois yms. Työnantajaa se ei haittaa, koska hän hakee tiedot sen virallisen nimen mukaan, mutta sitten nämä kyttääjät, potilaat ja omaiset eivät tiedä virallista nimeä. Ja monilla on henkilökortissa/nimineulassa vain etunimi.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelmia taitaa tulla siinä, että osalla ihmisistä se virallinen nimi on ihan eri kuin "oikea" nimi. Moni käyttää 2. tai 3. nimeä, jättää väliviivat tai toisen osan kaksiosaisesta nimestä pois yms. Työnantajaa se ei haittaa, koska hän hakee tiedot sen virallisen nimen mukaan, mutta sitten nämä kyttääjät, potilaat ja omaiset eivät tiedä virallista nimeä. Ja monilla on henkilökortissa/nimineulassa vain etunimi.

Hyvä pointti. Tullee aiheuttamaan kyllä sekaannuksia jonkin verran. Itseä ei tosin haittaa, jos ei ole muuta tekemistä niin sielläpä kyttäävät ja kauhistelevat. Kun minä ja pomo molemmat tiedetään, että laput on kunnossa niin se riittää mulle. Ymmärrän kyllä hyvin miksi jotakuta saattaa moinen häiritä, varmasti aiheuttaa varsinkin pikkukylien terkkareiden odotusauloissa kovaakin polemiikkia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En jaksa uskoa uhkakuvaan että joku omainen tulee mesoamaan että "en löytäny sua Terhikistä". Ja vaikka tuliskin, ohjaan hänet esimiehen tykö. Ja ihan sama asia on voinut tapahtua tähänkin saakka kun asiaa on tiedustellut sähköpostitse.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkaa niin kuin riittää....

Naamassa ei sos.-terv alan ihmiset on ihan JEEEE -Mä voin nyt mennä kattoo et onko se lääkäri/hoitaja / jne.... Ihan sen takia ku mä VOIN :D Jos sitä ei löydy niin voi elämä..... Kohta ollaan korviaan myöten keltaisessa nesteessä ja minkä takia...?... Voi kiesus..... :vihainen:

Toisaalta, samat tiedot on kuka tahansa saanut tähänkin saakka vaikka lähettämällä meiliä Valviraan. Tai soittamalla. Itse en jaksa tästä enää niin hirveästi tuohtua.

En mäkään jaksa enää korvaani lotkauttaa moiselle. Päinvastoin, odotan, että pääsen tarkistamaan pari tyyppiä sieltä... :nauraa:

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ihan sama asia on voinut tapahtua tähänkin saakka kun asiaa on tiedustellut sähköpostitse.

Toki, mutta nyt se on huomattavasti helpompaa kun voi rajattomasti tehdä hakuja ilman että tarvitsee olla kontaktissa kehenkään ihmiseen. Oletan että varsinkin rekisterin alkuvaiheessa hakujen määrä tulee olemaan valtaisa verrattuna siihen mitä niitä on aiemmin kysytty. Tällöin myös erehdysten määrä tulee kasvamaan. Mutta tosiaan, sehän ei ole siis hoitajan päänsärky, vaan näistä tehdään valituksia jonnekin muualle (oh, valvira, hätäkeskuskin varmaan saa osansa ;D ) ja ne valitukset jotka on menneet oikealle taholle päätyvät ö-mappiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointti tässä on se et miks esim lain kanssa tekevien tiedot on salaisia ku hoitajioen tiedot saa kuka tahansa???????? Saman väestö ryhmän kanssa hoitajakin on tekemisessä ku nekin? vai? Mut tää on vaan tätä

-Julkista riistaa-

-hoitaja-

Mitens muuten eläkkeelle jääneittein tiedot?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos nimeä ei valviran rekisterissä ole niin mitä sitä sitten kusettamaan muita että se siellä on.

En tiedä miten siirto varsinaisesta rekisteristä suoritetaan tuohon julkiseen rekisteriin, mutta olettaisin, että siellä samat nimet on kuin varsinaisessakin.

No en tarkoittanutkaan sillä että kusettais olevansa muuta kuin on vaan lähinnä teknistä suoritetta kun tämmöinen tietokantahomma tehdään, aikanaan itsekin tietokanta-asiantuntijan hommia tehneenä voin sanoo että hyvinki lahjakkaasti aika useinki onnistutaan kusemaan noita hommia, ihan puhtaasti teknisestä aspektista tarkasteltuna.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointti tässä on se et miks esim lain kanssa tekevien tiedot on salaisia ku hoitajioen tiedot saa kuka tahansa?

Poliisien tiedot ei ole mitenkään salaisia automaattisesti. Esim. maistraatista ja akesta voi hakea ns. turvakieltoa tietojen luovutusta koskien, jolloin ainoastaan viranomaiset saavat perustelluin syin ne sun tietosi näkyviin sieltä. Muutenhan olet kaiken kansan tavoitettavissa nimesi perusteella alati. Käsittääkseni ainakin avopuolen hoitajille myös myönnetään tuo turvakielto, koska potilasmateriaali tänä päivänä tosiaan on niin monimuotoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samapa tuo ennää jos haluavat udella tietojani jostain netistä.. Toistaiseksi sitä ei ees löydy sieltä kun Arvon Valvira ei ole suvainnut muistaa minua laskulla. Ehkä ne sitten joululahjaksi sen lähettää. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samapa tuo ennää jos haluavat udella tietojani jostain netistä.. Toistaiseksi sitä ei ees löydy sieltä kun Arvon Valvira ei ole suvainnut muistaa minua laskulla. Ehkä ne sitten joululahjaksi sen lähettää. ::)

[ot]Ei tule laskua, vaan tulee postiennakolla se rekisteröintivahvistus tms. Ihmeen kauan sulla kyllä menee, mullakin meni pitkään ja sain sen jo sentään parisen kuukautta sitten.[/ot]

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, 2,5 kk on jo valmistumisesta... ja etelleen viipyy. Mulle postiennakko on sama ko lasku - rahanmenoa ne molemmat tietää. ;D

Pitäs taas soitella Valviraan mutta en taas jaksais sitä 3-4:lle henkilölle saman asian sanomista enneku kuulee "emmä kyllä tiedä missä ne sun paperit on ei niitä tästä koneeltakaa löydy".. Ööh...

Muutamalla on mennyt puolikin vuotta enneku saivat tätä lask..postiennakkokirjettä... :shock:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jääkö JulkiTerhikkiin tiedot siitä, kuka on hakenut tietoja rekisteristä? Kuten esim. luottotietorekisteriin jää merkintä hakijasta. Muistaakseni näin olisi, mutta varmaa tietoa en nopeasti löytänyt.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en pidä siitä, että kaikki tiedot täytyy olla netissä. Nythän alkaa otsikoihin vihdoin nousemaan erilaiset uhka- ja identiteettivarkaustilanteet. Takavuosina oli jo yksittäisiä tapauksia, joissa erilaisista muista rekistereistä saattoi poimia ihmisten tietoja täydellisine sosiaaliturvatunnuksineen, ja näitä käytettiin sitten väärin.

Avoimuus ja luotettavuus täytyy olla tietyin keinoin tarkastettavissa, mutta yksilöllä tulee olla oikeuksia myös tietosuojaan. Terhikki sinänsä antaa melko vähän tietoja, mutta yhdistämällä niitä muihin tietoihin voidaan saada lisää tietoa. Terhikin antamilla tiedoilla ei onneksi vielä kovin pitkälle pääse.

Oppilaitoksenihan "kunnostautui" tietosuojassa eli latasi avoimeen nettiin kaikenlaista nimilistaa, ja olinpa kieltänyt tietojen julkistamisen netissä. Kun hoksasin, niin tiedot lähtivät aika nopeasti ja sain anteeksipyydöt, kyseessähän kuitenkin rikottiin jo nykyistä lainsäädäntöä ja oppilaitoksen omia rekisterisäädöksiä. Tiedot kyllä näkyivät pitkään esim. Googlessa, mikäs sen hauskempaa... Duunikaverille ko. oppilaitos teki sen hauskan jäynän, että hän kirjoitteli pitkiä tarinoita eräästä elämänvaiheestaan sopimuksella, että ovat vain tietyn opiskelijaryhmän käytettävissä. Ja ei kun kaikki vain nimineen täysin vapaasti luettavaksi. Ei hirveästi helsinkiläistä oppilaitosta kiinnostanut, "sitten kun systeemiä uusitaan joskus puolen vuoden kuluttua niin katoavat". Aiheesta lähti kirje tietosuojavaltuutetulle, siitä kopio sähköisesti "tehdään joku vuosi asialle jotain" -henkilölle, ja kas kummaa kun aikaa ei kulunutkaan sitä puolta vuotta, vaan lähinnä tunteja. Kävi kyllä henkilö aika kuumana, kun muutamalla kymmenelle ihmiselle tarkoitetut tiedot löytyivät ihan kenenkä tahansa saatavilta...

Googlaamalla löytyy netistä pari entistä työpaikkaa, asuinkuntani, tietty vastuujäsenyys ja valitettavasti myös osoitteeni. No, osoitteeni nyt löytyy väestörekisteristä sun muualta anyway, puhelinnumeroni muutin aikaa sitten salaiseksi. Nykyään sentään on turvakieltojärjestelmä, jos joku vain kokee olonsa uhatuksi, niin tarttis pystyä vaihtamaan asuntoa, paikkakuntaa ja työpaikkaa samantien. Sellon ampujan uhrin kohtalo oli ääripää, mutta pistää kyllä miettimään, miten vaikeaa se voi olla jos yksilöön alkaisi kohdistumaan todellinen uhka. Yritysmaailmassahan kiroavat avoimuutta ja mm. tulotietojen näkyvyyttä, kun näitä tietoja on alettu Suomessakin käyttää kiristämisen, jopa kidnappausten välineinä. Turvakieltohan ei ole ollut ihan täydellinen, tietyistä rekistereistä on edelleen löytynyt tietoa eräistä haltijatiedoista.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...