Jump to content
MAINOS

Potilaan tiedot


SuuriSopuli

Recommended Posts

Sellaista kyselisin, että onko potilaalla/asiakkaalla mahdollisuuttaa saada hoitohistoriaansa poistettua?

Jos on, miten?

Lähinnä siksi kyselen, että asumme pienellä paikkakunnalla, ja nyt valmistuneista lähihoitajista muutama mennyt terveyskeskukseen töihin. Vastaavat puhelimeen ajanvarauksessa. En luota muutamaan, opiskeluaikoinaan kuuli juttua jos toista tuutujen ja tuntemattomien sairauksista. Näkevätkö he soittajan hoitohistorian, sairaudet?

Teidän kyllä, että valittaa voi jos tietoa vuotaa, mutta joissain tapauksissa esmes. kys. työntekijän potkut eivät korvaa aiheutunutta vahinkoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sairaalan/tk:n tietoturvapäälliköltä voinet kysyä asiasta. Ainoa minkä osaan itse sanoa, on se että sinun tietojasi ei saa sellainen henkilö katsoa joka ei ole hoitosuhteessa sinuun. Pelkän uteliaisuuden takia tietojasi ei saa katsoa.

Viisaammat kertokoot enemmän - muakin itse asiassa kiinnostaisi tietää. :)

muoks. rangaistukset tietojen väärinkäytöstä vaihtelee huomautuksesta nimikesuojan tms. menettämiseen. Tapauskohtaista.

Ja jotta jotakin voidaan syyttää tällaisesta, on oltava todella vahva epäily, mieluiten todistajan/todisteiden kera. Sormenjälkiseuranta voidaan tehdä vain siinä tapauksessa tietyille henkilöille. Tällaisia yleisiä pistokokeita tehtäneen kaikille yhtä aikaa. Näin olen kuullut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellaista kyselisin, että onko potilaalla/asiakkaalla mahdollisuuttaa saada hoitohistoriaansa poistettua?

Potilasasiakirja-asetus määrittelee miten potilasasiakirjoja käsitellään. Ei potilasasiakirjoja taida voida hävittää vain siksi, että potilas sitä pyytää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikista jotka menevät katsomaan tietojasi jää sormenjälki ja heillä pitää olla siihen perusteltu syy. Ajanvarauksella ei periaatteessa pitäisi olla mitään asiaa itse hoitotietoihin. Hoitotietojen poistaminen onkin hankalampi juttu, se ei taida onnistua. (viisaampi korjatkoon)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos epäilet jotain, niin ota yhteys hoitopaikkasi järjestelmävastaavaan (tms) ja pyydä potilastietojesi avauksen lokitiedot.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikista jotka menevät katsomaan tietojasi jää sormenjälki ja heillä pitää olla siihen perusteltu syy. Ajanvarauksella ei periaatteessa pitäisi olla mitään asiaa itse hoitotietoihin. Hoitotietojen poistaminen onkin hankalampi juttu, se ei taida onnistua. (viisaampi korjatkoon)

Kaikesta, paitsi niistä mitkä on siellä paperisessa kansiossa...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikista jotka menevät katsomaan tietojasi jää sormenjälki ja heillä pitää olla siihen perusteltu syy. Ajanvarauksella ei periaatteessa pitäisi olla mitään asiaa itse hoitotietoihin. Hoitotietojen poistaminen onkin hankalampi juttu, se ei taida onnistua. (viisaampi korjatkoon)

Kaikesta, paitsi niistä mitkä on siellä paperisessa kansiossa...

Totta, mutta saivartelen että ainakaan Pegasoksessa ei jää henkilötietolomakkeen lukemisesta. Olenkin täällä kertonut että työharjoittelun ohjaaja oli minusta ko. sivun tulostanut, jossa nyt näkyy myös omahoitajat ja lääkärit.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikista jotka menevät katsomaan tietojasi jää sormenjälki ja heillä pitää olla siihen perusteltu syy. Ajanvarauksella ei periaatteessa pitäisi olla mitään asiaa itse hoitotietoihin. Hoitotietojen poistaminen onkin hankalampi juttu, se ei taida onnistua. (viisaampi korjatkoon)

Kaikesta, paitsi niistä mitkä on siellä paperisessa kansiossa...

Totta, mutta saivartelen että ainakaan Pegasoksessa ei jää henkilötietolomakkeen lukemisesta. Olenkin täällä kertonut että työharjoittelun ohjaaja oli minusta ko. sivun tulostanut, jossa nyt näkyy myös omahoitajat ja lääkärit.

Efficassakaan ei jää jälki siitä muistaakseni. Tosin, olen sitä mieltä että tällaiset pelot on pikkaisen vainoharhaisuutta... ja jos joku kiinni jää tiedon levittelemisestä, niin ei kuin toimeks sit vaan ja ilmoituksia asiasta eteenpäin. Hullumpaa olis poistattaa potilaan tietoja, sen takia että se pelkää niiden päätyvän vääriin käsiin.

Ja tiedän kyllä että tota henkilötietolomakkeen tarkastamista harrastetaan yleisesti ja sekin on mun mielestä väärin, mutta en jaksa puuttua sellaisiin, etenkään kun nykyisessä työpaikassani ei ole mitään tietoja musta. Asun eri läänissäkin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni Efficassa jää sormenjälki kaikista sivuista joita on tarkasteltu + käsitelty - narsisti ex-mieheni syötti nykyiselle emännälleen skeidaa, että mä oisin penkonu sen tietoja ja typsy oli sen asian sitten tarkastuttanut. Itsekin selasin listan siitä millä sivuilla olin hänen tiedoissaan vuonna nakki ja muussi asioinut eli tulostanut lähetteen Efficasta hänen mukaansa ESH:n päivystykseen siirtymistä varten..

Sinänsä kai voi esittää, ettei joku kyseinen henkilö saa asioida sinun tiedoissa? Kai sen käyttäjäoikeuden voi rajata?

Tietoja sinänsähän ei voi hävittää - lakikin velvoittaa säilyttämään ne.

Itse olen niin tarkka siitä, etten vaan koskaan mene turhaan kenenkään tietoihin - ikävät kun on seuraukset. Toisille tämä tuntuu olevan harrastus.

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laki potilaan oikeuksista:

Henkilötietolain mukaan potilaalla on oikeus tarkastaa, mitä tietoja hänestä on

merkitty potilasasiakirjoihin. Tarkastusoikeuteen sisältyy myös, potilaan niin

pyytäessä, oikeus saada kopiot potilasasiakirjoista.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkastusoikeuteen sisältyy myös, potilaan niin

pyytäessä, oikeus saada kopiot potilasasiakirjoista.

Henkilötietolain 27§ mukaan tätä oikeutta voidaan rajoittaa jos se aiheuttaa vakavaa vaaraa potilaan terveydelle tai hoidolle. Mm. psykiatriassa tätä rajoitusoikeutta käytetään silloin tällöin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkastusoikeuteen sisältyy myös, potilaan niin

pyytäessä, oikeus saada kopiot potilasasiakirjoista.

Henkilötietolain 27§ mukaan tätä oikeutta voidaan rajoittaa jos se aiheuttaa vakavaa vaaraa potilaan terveydelle tai hoidolle. Mm. psykiatriassa tätä rajoitusoikeutta käytetään silloin tällöin.

Tarkastusoikeuden eväämisestä on annettava kirjallinen ratkaisu, jossa on

mainittava syyt, joiden vuoksi tarkastusoikeus on evätty.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni Efficassa jää sormenjälki kaikista sivuista joita on tarkasteltu + käsitelty

Mulle sanottiin effica-"perehdytyksessä", että siitä ei jää jälkeä kun hakee potilaan ja siihen tulee se luettelo hakutuloksista missä on nimi, osote, hetu ja vissiin puhelinnumerokin. Mutta jos avaa sen oikein henkilötietolehden sieltä niin siitä sitten jäisi jäljet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei jää myöskään siitä, että hakee potilaan sijaintia (missä yksikössä sijaitsee).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistakaahan sitten, että järjestelmät kehittyvät koko ajan, samoin kuin niiden käyttö- ja luovutuslokit. Jos tänään ei jää jonkin tiedon katselemisesta käyttölokiin merkintää, niin tilanne voi olla toinen huomenna. Tämä ei myöskään useinmiten näy käyttäjälle ohjelmistoversion muutoksena.

Kannattaa myös muistaa se että järjestelmät keräävät lain vaatimaa käyttölokia, joka potilaalla on pyynnöstä oikeus saada (kuka katsonut, mitä ja milloin). Mutta, moni järjestelmä kerää myös muita lokeja, esim. tietokannan käytöstä. Nämä lokit on yleensä tarkoitettu erilaisten virhetilanteiden yms. selvittelyyn. SInne jää satavarmasti merkintä siitä, että tunnuksellasi on haettu jotain tietoa tietokannasta. Tätä lokia ei välttämättä säilytetä niin pitkään kuin tuota käyttölokia, mutta siihen on turha tuudittautua, etteikö mihinkään jäisi merkintää tehdyistä katseluista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni Efficassa jää sormenjälki kaikista sivuista joita on tarkasteltu + käsitelty

Mulle sanottiin effica-"perehdytyksessä", että siitä ei jää jälkeä kun hakee potilaan ja siihen tulee se luettelo hakutuloksista missä on nimi, osote, hetu ja vissiin puhelinnumerokin. Mutta jos avaa sen oikein henkilötietolehden sieltä niin siitä sitten jäisi jäljet.

Niin siis ajanvarauspuolella - niin varmasti onkin.. Hoitopuolella jää kaikista. Siis perustieto-lehdestäkin :)

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten muuten, kun muistelen, että potilasasiakirjoja säilytetään x vuotta. Mutta oliskohan ollu, että 18.4. syntyneiden ja jonakin toisenakin päivänä syntyneiden potilaiden tiedot säilytetään "ikuisesti". Miksi näin?

Kaikille asioille voi tehdä jotain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten muuten, kun muistelen, että potilasasiakirjoja säilytetään x vuotta. Mutta oliskohan ollu, että 18.4. syntyneiden ja jonakin toisenakin päivänä syntyneiden potilaiden tiedot säilytetään "ikuisesti". Miksi näin?

18. ja 28. päivinä syntyneiden tiedot säilytetään kaikissa arkistoissa pysyvästi. Toimivat historiantutkimusta varten läpileikkauksena kansakunnasta.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellaista kyselisin, että onko potilaalla/asiakkaalla mahdollisuuttaa saada hoitohistoriaansa poistettua?

Jos on, miten?

Lähinnä siksi kyselen, että asumme pienellä paikkakunnalla, ja nyt valmistuneista lähihoitajista muutama mennyt terveyskeskukseen töihin. Vastaavat puhelimeen ajanvarauksessa. En luota muutamaan, opiskeluaikoinaan kuuli juttua jos toista tuutujen ja tuntemattomien sairauksista. Näkevätkö he soittajan hoitohistorian, sairaudet?

Teidän kyllä, että valittaa voi jos tietoa vuotaa, mutta joissain tapauksissa esmes. kys. työntekijän potkut eivät korvaa aiheutunutta vahinkoa.

"Säilytysaika 10 vuotta potilaan kuolemasta tai jos siitä ei ole tietoa, 100 vuotta potilaan syntymästä ja 10 vuotta hoidon päättymisestä. Hoitojaksokohtaisten tietojen säilytysaika kuitenkin 10 vuotta ko. hoidon päättymisestä, jos tiedoista on tehty tiivistelmä"

http://www.valvira.fi/files/luennot/Potilasasiakirjat_I.ppt

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...