Jump to content
MAINOS

Lääkehoidon tentti


Habitus

Recommended Posts

Meillä 'vanhemmilla' hoitajilla tämä LOVE aiheutti harmaita hiuksia jo entisten lisäksi. Varsinaista rakkautta työnantajien taholta, hah. Teoriakysymyksiä alasta jossa ei ole ikinä ollut töissä ja typeriä prosenttilaskuja joita kukaan ei enää tee.

 

Jonkin aikaa mietittyäni aloin ajatella että varsinkin lääkelaskuissa ja prosenttien määrittelyssä tentistä oli kuin olikin hyötyä. Nykyään töissä on farmaseutit jotka laimentavat lääkkeet valmiiksi ja osaavat vastata mihin tahansa kysymykseen. Kullan arvoisia mutta yllättävissä tapauksissa opetelluista taidoista on hyötyä.

 

Puh. Kahdesti läpi päässyt. Hemmetinmoinen lukupaketti se kyllä oli.

 

Ja meillä sai lukupäiviksi työpäivät, muistaakseni ainakin kaksi + tunteja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 90
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mä tein tuon LOVE-tentin 10 minuutissa, joten eiköhän se kaksi tuntia riitä kenelle tahansa. Ei niitä kysymyksiä ole kuin 10 teoriaa + 5 lääkelaskua.

 

Täälläpäin ainakin LOVE -tenttiin kuuluu monta osiota. LOP eli Lääkehoidon osaamisen perusteet, LOP IV eli sama mutta iv-lääkityksestä, KIPU/EPI eli kivunhoito/epiduraalihoito sekä ABO eli verensiirto-osio. Ilmeisesti muita osioitakin olemassa, mutta nämä omassa työssä sairaanhoitajana. Mutta lähihoitajilla taitaa olla tosiaan vain tuo LOP. 10 kyssäriä + laskut siis joka osiosta. Mutta hyvää perustietoa, jotka varmasti suurimmalla osalla jo hallussa, hyvä kuitenkin että pitää tenttiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on kanssa nuo Love + lop. Sitten on epiduraalista omansa ja ABO. Tehtailevat omaa tenttiä tjsp myös CVK:sta, vielä ei ole tarkemmin tietoa.

 

Ihan hyvä että osaaminen varmistetaan ja vaaditaan näyttöjä. Ongelmana on noissa näytöissä se, että kuka ne ottaa vastaan ja meneekö se silloin riittävän vai liian pilkunviilaamiseksi. Noiden näyttöjen vastaanottamiseen myös ohjeistetaan aika niukasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Onkos tässä keskustelussa mukana lähi/perushoitajia jotka ovat suorittaneet LOVE tentin. Meillä Helsingin kaupunginsairaalan eräässä sairaalassa osastonhoitaja mainitsi että ei kannata perushoitajien suorittaa koska ei kuitenkaan saa osallistua lääkehoitoon. Meiltähän tämä lääkehoito otettiin pois 1.3.2014. alkaen. Edelleen kyllä voi pitstää esim insuliinit ja Klexanet jos on voimassa oleva lupa. Keskustelua asiasta, kertokaa kokomuksia ja mielipiteitä kIITOS!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päijät-Hämeen Keskussairaalassa kaikilla lähihoitajilla pitää olla Love-tentti suoritettuna, vaikka joillakin osastoilla lh:t eivät edes koske lääkkeisiin. Love-tentin suorittaminen on pakollinen myös keikkatyötä haluaville.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkos tässä keskustelussa mukana lähi/perushoitajia jotka ovat suorittaneet LOVE tentin. Meillä Helsingin kaupunginsairaalan eräässä sairaalassa osastonhoitaja mainitsi että ei kannata perushoitajien suorittaa koska ei kuitenkaan saa osallistua lääkehoitoon. Meiltähän tämä lääkehoito otettiin pois 1.3.2014. alkaen. Edelleen kyllä voi pitstää esim insuliinit ja Klexanet jos on voimassa oleva lupa. Keskustelua asiasta, kertokaa kokomuksia ja mielipiteitä kIITOS!

 

En ole keskustelussa mukana mutta olen suorittanut. Täällä ainakin sairaanhoitopiirille tai kaupungille halajat töihin niin lähärinä on suoritettava vaikka et koskisi lääkkeisiin koko työurasi aikana.

 

En näe tässä mitään vikaa ja minusta hyvä että näitä palautellaan mieleen muutamien vuosien välein. LOVEn teoriaosuushan on voimassa 3-5 vuotta riippuen organisaatiosta ja sitä ei yleensä tarvitse uusiksi tehdä jos vaihdat työpaikkaa. Lääkelaskut pitää suorittaa sitten joka kerta kun vaihdat työpaikkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päijät-Hämeen Keskussairaalassa kaikilla lähihoitajilla pitää olla Love-tentti suoritettuna, vaikka joillakin osastoilla lh:t eivät edes koske lääkkeisiin. Love-tentin suorittaminen on pakollinen myös keikkatyötä haluaville.

 

Mua kiinnostaa kuka tämän keikkalaiselle kustantaa? Itse kun tottunut siihen, ettei edes pitkäaikaisissa sijaisuuksissa ole kertaakaan minkäänlaista koulutusta tarjottu. Siis todellakaan ikinä mitään koulutusta.

 

Nyt oon törmäillyt työpaikkailmoituksiin, joissa luetellaan kuinka esim. LOVE pitää olla suoritettuna. Työnantaja vierittää siis omia velvollisuuksiaan työnhakijoiden niskoille. Vähän alkaa olla pattitilanne jos ei sais töitä kun ei ole koulutusta ja koulutusta ei saa kun ei ole niitä tuloja. Kyllä mua kiinnostaisi ylipäätään kouluttautua omaehtoisestikin, mutta jotenkin nää hinnat 300€ / kaksi päivää syö intoa.

 

Ei muutes, on mulle kerran tarjottu RAI-koulutusta omalla ajalla. Totesin viileästi, että jos työnantaja katsoo minun ko. koulutusta tarvitsevan, tulee siitä maksaa mulle työtunnit. Ei tarvinnu mennä. Oli semmonen työpaikka, jossa sijaiset sai vakituisia alempaa palkkaluokkaa, vaikka työtehtävät olivat täysin samat. Eipä huvittanut ottaa itelleni vielä lisää velvollisuuksia.

 

Menipä vähän ot ja valivali.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin aiemmin PHKS järjesti koulutuksen ihan ilmaiseksi ja ilmeisesti sitä on tarjolla edelleen. Omasta kokeesta on kuitenkin jo hetken aikaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täälläpäin ainakin pitkäaikaiset sijaiset on velvoitettu suorittamaan Lovetentti ( lähihoitajatkin)! Menee niin että lyödään materiaalinippu käteen, lukuaikaa pitäisi saada 8h ( vaan kun ei vieläkään ole järjestynyt sellaista) ja tenttiin mars! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hammaskeijo

Juu, fiksu juttu tuo Love, pakollinen kaikille lähihoitajillekin, siis ihan KAIKILLE. Hammashoitajatkin ovat isolta osin jo kaikki lähihoitajakoulun käyneitä huom....Eli kauheen älykkäältä kyllä tuntui kun luki niitä materiaaleja koetta varten ja muisteli lääkelaskuja.  Ja naureskeltiin vielä että työnantajahan siis maksaa meille siitä, että luemme työaikana oppimateriaalia i.v.-nesteytyksestä, masennuslääkkeistä ja antibioottiryhmien nimen loppuosa -muistisäännöistä. Eli siis toiminnasta mikä ei koske meitä ollenkaan, ei tule ikinä koskemaan eikä ole aiemminkaan koskenut! Jee, motivaatio sata.

 

Ja perusteluna se, että "kaikki kunnan palveluksessa olevat lähihoitajat suorittavat Love-tentin, koska se on niin." Joo-o, olenhan mä toki koulutukseltani lähihoitaja ja työsopimuksessa lukee lähihoitaja, mutta nykyään kun lähihoitaja-nimikkeen alla tekevät työtään entiset mielisairaan-, lasten- ja hammashoitajat sun muut. Eipä sillä, itse lähdin kyllä opintojani jatkamaan ja siellähän noista tenteistä on ollut hyötyä (ehkä, jos oikein positiivisesti ajattelee), mutta suurin osa nyt kuitenkin hammashoitajana pysyy ja silti joutuu 5 vuoden välein tuon tentin suorittamaan. Eikä kyse ole siitäkään etteikö noita asioita oppisi ja lääkelaskuthan ovat simppeliä matikkaa, mutta lähinnä huvittaa se työajan tuhlaus....Hammashoitajan suorittama lääkehoito kun rajoittuu aikalailla siihen Buranan ojentamiseen asiakkaalle ja jos hurjaksi aletaan, niin välillä sekoitellaan midazolamit mehukattiin. Ja kyllä, lääkehoidon näytössä meidän piti mm. annostella potilaalle 600mg Buranaa, käytössämme olevasta paketista - drum roll - 600mg vahvuisia Burana-tabletteja! Just ja just osasin!  :w00t:  <_<

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Love on kyllä omalla tavalla ihan ok, tulee asioita kerrattua ja näin päin pois. olen suorittanut ensimmäisen loven 2011-version ja nyt hiljattain 2014- version. onneksi tätä on kehitetty järkevämpään suuntaan - asioihin, jotka ovat käytännössä tärkeitä.

 

meidän työyksikössä on 5 eri osiota: lop, iv, kipu, abo ja akutologia. akutologia jokseenkin tuntuu ylitsepääsemättömältä - opeteltavana on n. 74kpl erilaisia lääkkeitä erilaisine tietoineen. osa lääkkeistä sellaisia, ettei meidän yksikössä ole käytössä.. Tiesittekö, että jos annatte Furesista i.v., niin teidän tulee tarkkailla potilaan verensokeria.....? (näin siis Loven mukaan..).  :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Kahdesti uusinneena

Itse pidän tenttiä täysin aiheettomana. Tentissä esim. Itse lääkelaskuissa kysytään asioita jotka eivät esim. Lähihoitajaa koske. Pitäisi laskea tiputus nopeus esimerkiksi jollekkin antibiootille ta nesteelle. Tai painon mukaan mikä taas on sekin lääkärin tehtävä miettiä kuinka paljon mitäkin lääkettä annetaan ja minkä vahvuista minkäkin painoiselle ihmiselle. Tai insuliini laskea itse kun senkin saa nykyään kynästä. Enemmän se tentti mitä koulussa tehdään koskee meidän työtämme ja on nimenomaan ajan tasalla. Lääkelaskun uusiminen ja sen ensimmäisen tentin tulee maksamaan työnantaja mikä ei ole ihan mikään pieni summa varsinkin kun työpaikasta lähtee useampi ihminen tenttimään. Sitä paitsi käytännössä oppii enemmän varmuutta työlleen  kuin tietokoneen edessä istuessa tenttimässä jotain älyvapaata tenttiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmuus ei paljon lämmitä jos ei ymmärrä mitä tekee.

Ei nuo tentit kovin laadukkaita ja hyviä tuppaa olemaan, mutta jos noita asioita ei kykene ottamaan haltuun lyhyessä ajassa on syytä miettiä onko kykenevä työskentelemään lääkkeiden kanssa ylipäätään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä noi lähihoitajan testit nyt ihan ylitsepääsemättömiä ole. Hyvä kertauttaa rutinoitunut henkilökunta sekä vähemmän lääkkeiden kanssa pelaavat lähärit (joita ainakin meidän kaupungissa riittää). Itse tykkään pitää ammattitaitoani yllä. Joskus myös oikein sijoitettu koulutus katkaisee kivasti työputkeakin, pääsee hetkeksi pois osaston hulinasta. 

Kyllä tuo testi jotain kertoo, ne joille tuo on tuntunut tekevän tiukkaa, ovat entistä epävarmempia kun lääkäri määrää lääkkeen niin että lääkkeen antaja joutuu laskemaan mitä antaa (määräys mo 4mg vrt. mo 0,2ml 20mg/ml ampullista). 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8. tammikuuta 2016 klo 18.11, Kahdesti uusinneena kirjoitti:

Itse pidän tenttiä täysin aiheettomana. Tentissä esim. Itse lääkelaskuissa kysytään asioita jotka eivät esim. Lähihoitajaa koske. Pitäisi laskea tiputus nopeus esimerkiksi jollekkin antibiootille ta nesteelle. Tai painon mukaan mikä taas on sekin lääkärin tehtävä miettiä kuinka paljon mitäkin lääkettä annetaan ja minkä vahvuista minkäkin painoiselle ihmiselle. Tai insuliini laskea itse kun senkin saa nykyään kynästä. Enemmän se tentti mitä koulussa tehdään koskee meidän työtämme ja on nimenomaan ajan tasalla. Lääkelaskun uusiminen ja sen ensimmäisen tentin tulee maksamaan työnantaja mikä ei ole ihan mikään pieni summa varsinkin kun työpaikasta lähtee useampi ihminen tenttimään. Sitä paitsi käytännössä oppii enemmän varmuutta työlleen  kuin tietokoneen edessä istuessa tenttimässä jotain älyvapaata tenttiä.

Lääkäri voi aivan hyvin määrätä läkkeen painon mukaan ja hoitajan velvollisuus on punnita potilas ja antaa lääke sen mukaisesti. Aivan normaali käytäntö ja laskutoimituskin on peruslasku.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Meillä sairaanhoitajat suorittavat 9 osiota palvelutalossa työskennellessä : lääkeopin perusteet: Lop 10 kysymystä ,saa olla 2 virhettä, Lop-lääkelaskut  5 kysymystä, tulee olla virheetön. Iv-loveteoria 10 kysymystä, saa olla 2 virhettä. Iv-laskut, 5 kysymystä - tulee olla virheetön. Sitten vielä kipu 1, Geriatria 1 ja 2 ja PKV ja rokotusosiot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...