Jump to content
MAINOS

Lääkehoidon tentti


Habitus

Recommended Posts

Mietin tätä viestiketjua lukiessani, miksi ihmisillä on niin vaikeaa päivittää tietojaan. Se kerran opittu tieto silloin yks ja kaks ei kata kovinkaan kauas.

Ja tämä lääketentti on minun mielestäni tilaisuus näyttää työnantajalle ja itselleni, että tietoni ovat ajan tasalla.

(Meilläpäin tämä on turvallinen lääkehoito nimikkeelä 2 op/Mikkelin ammattikorkeakoulu.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 90
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mietin tätä viestiketjua lukiessani, miksi ihmisillä on niin vaikeaa päivittää tietojaan. Se kerran opittu tieto silloin yks ja kaks ei kata kovinkaan kauas.

Ja tämä lääketentti on minun mielestäni tilaisuus näyttää työnantajalle ja itselleni, että tietoni ovat ajan tasalla.

(Meilläpäin tämä on turvallinen lääkehoito nimikkeelä 2 op/Mikkelin ammattikorkeakoulu.)

Ei mulla tota itse tenttiä vastaan mitään ollu, lähinnä niitä näyttöjä vastaan. Siis ymmärrän pistämiset i.m ja s.c ja lääkkeiden jaot. Mutta, et näytän, et osaan antaa lääkkeet p.o, laittaa silmätipat, lääkevoiteet, puuterit, silmävoiteet, nenä- ja korvatpat, supot, peräruiskeet, vagitoriot, lääkelaastarit ym. Ns. tavalliset tallajatkin osaa noi. Ja meidän resursseilla noihin näyttöihin, ei oo ikinä aikaa. Oon vissiin antanut näytön 2x i.m:stä ja s.c:sta. Ja, melkeen joka kohtaan vaaditaan näyttäminen kolmesti. Juu, kerran sh jakso vahdata, kun vaihdoin lääkelaastarin ja annoin muistaakseni supon :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä myös LOVE käytössä. Justiinsa tein LOPEN ja IV osuuden ja kerralla meni lävitte. 10 kyssäriä teoriasta ja 5 laskua per osiot. Kymmentä minuuttia kauempaa ei noihin tuhraantunut aikaa, kyssärit ja laskut olivat aika peruskamaa. Aikaa olisi ollut 45min per osio.

Seuraavaksi pitää todistaa suoneniskentä, kaksi onnistunutta kanylointia pitää olla ennenkuin napsahtaa lopulliset luvat. 5 vuoden välein pitää uusia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkekoulutus ihan ok. Kyllä on ainaki omalla kohdalla hyvä päivittää tietoja, meillä oli ainakin myös muuta kun noita laskuja siinä tentissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tenttiminen on hyvä asia. Tulee pakosta kerrattua asiat taas kunnolla. Oon nähny niin monenlaisia lääkeannoksia laskettuna päin hanuria että hirvittää. Hyvä että on pakko tenttiä!

Joku turva se on oltava potilaillakin että kaikki osaa laskea lääkkeen määrän oikein eikä heiluta mutu tuntumalla.

Voi voi sentään jos ihmiset luulevat lääketentin hyväksytysti suorituksen jälkeen poistavan työelämässä mahdollisesti tapahtuvat virheet lääkityksen suhteen. Me hoitajat olemme vain ja ainoastaan inhimillisiä erehtyväisiä otuksia. Vaikka tenttisimme kuinka joka tunti, niin virheitä valitettavasti sattuu. Niihin vaikuttavat myöskin kiire ja siitä johtuva stressi ja lääketentin suoritus on siinä mielessä toisarvoista. Kyllähän laskea osata täytyy, mutta ajatelkaa nyt, millä muulla alalla tentitään? Miksi tenttiminen on eriarvoista, joissakin kaupungeissa ei saa käyttää laskinta, toisissa saa. Meillä laskimen käyttö kielletty periaatteella, että pitää osata laskea ilman laskinta. Haloo? Kukapa ei työssään tarkistaisi laskimella? Ihan älytön koko tentti, koulut on käyty ja siellä tentit kiitettävästi suoritettu.

Huolestuttavampaa minusta on kylla se jos hoitajat paperit kateensa saatuaan ajattelee etta "jaahas, nyt onkin sitten opiskelut opiskeltu". Kylla etenkin hoitoala on sellainen etta jatkuvasti pitaa tietojaan paivittaa. Naita "dinosauruksia" on osastoilla jo ihan tarpeeksi pyorimassa, joille kaikki uusi on oletusarvoisesti turhaa ja ajankulua, ja jotka aina murisevat ihan aiheellisistakin koulutuksista.

AIka vaarallista on tuudittautua siihen luuloon etta kerran valmistuttuaan ei tarvitse enaa kirjaa avata. On kuulkaa tullut nailta konkarihoitajiltakin tullut sellaisia laskuvirheita ja vanhentunutta tietoa vastaan, etta morjensta! ( JOs on muiltakin kokemusasteilta.)

Se etta joutuu ammattitaitonsa yllapitamiseksi joskus vahan jotain opiskelemaan ja vastaamaan muutamaan kysymykseen kerran viidessa vuodessa ei pitaisi kenekaan ammattiylpeytta kolauttaa.

Taisi menna vahan OT,mutta kun on aihe lahella sydanta...

Tentin toteutustavasta voi toki olla montaa mielta,mutta se etta resusrssien puolesta voi vahan tehda tiukkaa suorittaa niita vaadittuja nayttoja ei valttamatta tarkoita sita etteiko niista hyotya olisi ihan kaikille osapuolille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tein tuon LOVE-tentin 10 minuutissa, joten eiköhän se kaksi tuntia riitä kenelle tahansa. Ei niitä kysymyksiä ole kuin 10 teoriaa + 5 lääkelaskua.

Turussa lääketentissä oli muistaakseni 70 teoriakysymystä ja 15 lääkelaskua!

Pirkanmaalla oli perusosiossa, iv-osiossa ja epiduraalissa kussakin 10 kysymystä ja verensiirrossa taisi olla 17 eli yhteensä 47 kysymystä. Muissa kaikissa osioissa oli myös viisi laskua paitsi verensiirto-osiossa ei yhtään eli yhteensä 15 laskua.

EDIT: Aikaa mulla meni 35 minuuttia ja luokkakaverit tekivät ne pääosin alle tunnissa. Ei siis ihan mahdottoman vaikeaa kuitenkaan.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkekoulutus ihan ok. Kyllä on ainaki omalla kohdalla hyvä päivittää tietoja, meillä oli ainakin myös muuta kun noita laskuja siinä tentissä.

Samaa mieltä noista lääketenteistä. Ihmettelen edelleen näyttöjä p.o. lääkkeistä ym:sta. Perkule, kun päivystävää SH:ta ei oo, niin johan yhtäkkiä on valtuudet kuitenkin pistää Oxanestiä s.c tai i.m.! Aamulla oot tyhmä lähäri ja illalla saa pistellä N-lääkkeitä :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkekoulutus ihan ok. Kyllä on ainaki omalla kohdalla hyvä päivittää tietoja, meillä oli ainakin myös muuta kun noita laskuja siinä tentissä.

Samaa mieltä noista lääketenteistä. Ihmettelen edelleen näyttöjä p.o. lääkkeistä ym:sta. Perkule, kun päivystävää SH:ta ei oo, niin johan yhtäkkiä on valtuudet kuitenkin pistää Oxanestiä s.c tai i.m.! Aamulla oot tyhmä lähäri ja illalla saa pistellä N-lääkkeitä :(

Onhan lähihoitajilla jopa stm:n siunaus annostella s.c. ja i.m. lääkkeitä. Aamulla jos talosta saikkari löytyy niin onhan se ihan järkevää että muustakin lääkehoidosta huolehtivana henkilönä hän antaa myös injektiot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tenttiminen on hyvä asia. Tulee pakosta kerrattua asiat taas kunnolla. Oon nähny niin monenlaisia lääkeannoksia laskettuna päin hanuria että hirvittää. Hyvä että on pakko tenttiä!

Joku turva se on oltava potilaillakin että kaikki osaa laskea lääkkeen määrän oikein eikä heiluta mutu tuntumalla.

Voi voi sentään jos ihmiset luulevat lääketentin hyväksytysti suorituksen jälkeen poistavan työelämässä mahdollisesti tapahtuvat virheet lääkityksen suhteen. Me hoitajat olemme vain ja ainoastaan inhimillisiä erehtyväisiä otuksia. Vaikka tenttisimme kuinka joka tunti, niin virheitä valitettavasti sattuu. Niihin vaikuttavat myöskin kiire ja siitä johtuva stressi ja lääketentin suoritus on siinä mielessä toisarvoista. Kyllähän laskea osata täytyy, mutta ajatelkaa nyt, millä muulla alalla tentitään? Miksi tenttiminen on eriarvoista, joissakin kaupungeissa ei saa käyttää laskinta, toisissa saa. Meillä laskimen käyttö kielletty periaatteella, että pitää osata laskea ilman laskinta. Haloo? Kukapa ei työssään tarkistaisi laskimella? Ihan älytön koko tentti, koulut on käyty ja siellä tentit kiitettävästi suoritettu.

Huolestuttavampaa minusta on kylla se jos hoitajat paperit kateensa saatuaan ajattelee etta "jaahas, nyt onkin sitten opiskelut opiskeltu". Kylla etenkin hoitoala on sellainen etta jatkuvasti pitaa tietojaan paivittaa. Naita "dinosauruksia" on osastoilla jo ihan tarpeeksi pyorimassa, joille kaikki uusi on oletusarvoisesti turhaa ja ajankulua, ja jotka aina murisevat ihan aiheellisistakin koulutuksista.

AIka vaarallista on tuudittautua siihen luuloon etta kerran valmistuttuaan ei tarvitse enaa kirjaa avata. On kuulkaa tullut nailta konkarihoitajiltakin tullut sellaisia laskuvirheita ja vanhentunutta tietoa vastaan, etta morjensta! ( JOs on muiltakin kokemusasteilta.)

Se etta joutuu ammattitaitonsa yllapitamiseksi joskus vahan jotain opiskelemaan ja vastaamaan muutamaan kysymykseen kerran viidessa vuodessa ei pitaisi kenekaan ammattiylpeytta kolauttaa.

Taisi menna vahan OT,mutta kun on aihe lahella sydanta...

Tentin toteutustavasta voi toki olla montaa mielta,mutta se etta resusrssien puolesta voi vahan tehda tiukkaa suorittaa niita vaadittuja nayttoja ei valttamatta tarkoita sita etteiko niista hyotya olisi ihan kaikille osapuolille.

Lääkehoidon tenttaus on jostain syvältä ja melkoisen syvältä onkin....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse työelämässä en ole törmännyt siihen, että työpaikka testaisi hoitajia. Olisi kyllä varmasti hyvä käytäntö, ettei pääse unohtumaan. Itse sain lääkkeenjakoluvan näyttämällä todistusta ja esimies piti pienen perehdytyksen työpaikalla käytettävistä lääkkeistä.

Pistolupia en tarvitse, koska meillä ei ole sellaisia asiakkaita, mutta jos sellaisen haluaisi, niin pitäisi suorittaa jonkinlainen näyttö. Olen siis yksityisellä töissä pääkaupunkiseudulla.

muokkaus: Kannatan enemmän kirjatenttien sijaan täydentävää koulutusta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse työelämässä en ole törmännyt siihen, että työpaikka testaisi hoitajia. Olisi kyllä varmasti hyvä käytäntö, ettei pääse unohtumaan. Itse sain lääkkeenjakoluvan näyttämällä todistusta ja esimies piti pienen perehdytyksen työpaikalla käytettävistä lääkkeistä.

Pistolupia en tarvitse, koska meillä ei ole sellaisia asiakkaita, mutta jos sellaisen haluaisi, niin pitäisi suorittaa jonkinlainen näyttö. Olen siis yksityisellä töissä pääkaupunkiseudulla.

muokkaus: Kannatan enemmän kirjatenttien sijaan täydentävää koulutusta!

Kerrankin joku, joka ymmärtää tärkeän pointin....täydennyskoulutus on jees

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkekoulutus ihan ok. Kyllä on ainaki omalla kohdalla hyvä päivittää tietoja, meillä oli ainakin myös muuta kun noita laskuja siinä tentissä.

Samaa mieltä noista lääketenteistä. Ihmettelen edelleen näyttöjä p.o. lääkkeistä ym:sta. Perkule, kun päivystävää SH:ta ei oo, niin johan yhtäkkiä on valtuudet kuitenkin pistää Oxanestiä s.c tai i.m.! Aamulla oot tyhmä lähäri ja illalla saa pistellä N-lääkkeitä :(

Onhan lähihoitajilla jopa stm:n siunaus annostella s.c. ja i.m. lääkkeitä. Aamulla jos talosta saikkari löytyy niin onhan se ihan järkevää että muustakin lääkehoidosta huolehtivana henkilönä hän antaa myös injektiot.

olen erimieltä.joillakin osastoilla sairaalassa x,ei ole vuorossa ollut lääkeluvallista,sitten haettu viereiseltä osastolta joku jolle sanottu että anna tolle tota,tuolle tätä ja niin päin pois.eli lääkitset tuntemattomia potilaita.mites tuo oikein menee kaaliin?,ei mulle kyllä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan lähihoitajilla jopa stm:n siunaus annostella s.c. ja i.m. lääkkeitä. Aamulla jos talosta saikkari löytyy niin onhan se ihan järkevää että muustakin lääkehoidosta huolehtivana henkilönä hän antaa myös injektiot.

olen erimieltä.joillakin osastoilla sairaalassa x,ei ole vuorossa ollut lääkeluvallista,sitten haettu viereiseltä osastolta joku jolle sanottu että anna tolle tota,tuolle tätä ja niin päin pois.eli lääkitset tuntemattomia potilaita.mites tuo oikein menee kaaliin?,ei mulle kyllä.

Eihän siinä mitään järkeä olekaan. Juuri kuten edellisessä viestissänikin ilmaisin niin muustakin lääkehoidosta huolehtivan henkilön on fiksua pistää ne lääkkeet hänen ollessaan paikalla, muutoin osaston lähihoitaja voisi ne antaa.

Turhaan lähteä haalimaan porukkaa toisista työpisteistä tekemään työtä jonka pystyisi tekemään turvallisesti ja tehokkaasti myös yksikössä työskentelevä henkilökunta. Eri asia sitten ellei lääkelupia jostain syystä anneta, sääntöjen mukaanhan on mentävä ja niistä sitten välillä koituu tuollaista ylimääräistä harmia. Olettaisin ettei se toisen yksikön sairaanhoitajakaan ole kovin innoissaan kun saa rampata ympäriinsä antamassa lääkkeitä ja omat hommat seisoo osastolla kun kukaan muu ei siellä saa niitä tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan lähihoitajilla jopa stm:n siunaus annostella s.c. ja i.m. lääkkeitä. Aamulla jos talosta saikkari löytyy niin onhan se ihan järkevää että muustakin lääkehoidosta huolehtivana henkilönä hän antaa myös injektiot.

olen erimieltä.joillakin osastoilla sairaalassa x,ei ole vuorossa ollut lääkeluvallista,sitten haettu viereiseltä osastolta joku jolle sanottu että anna tolle tota,tuolle tätä ja niin päin pois.eli lääkitset tuntemattomia potilaita.mites tuo oikein menee kaaliin?,ei mulle kyllä.

Eihän siinä mitään järkeä olekaan. Juuri kuten edellisessä viestissänikin ilmaisin niin muustakin lääkehoidosta huolehtivan henkilön on fiksua pistää ne lääkkeet hänen ollessaan paikalla, muutoin osaston lähihoitaja voisi ne antaa.

Turhaan lähteä haalimaan porukkaa toisista työpisteistä tekemään työtä jonka pystyisi tekemään turvallisesti ja tehokkaasti myös yksikössä työskentelevä henkilökunta. Eri asia sitten ellei lääkelupia jostain syystä anneta, sääntöjen mukaanhan on mentävä ja niistä sitten välillä koituu tuollaista ylimääräistä harmia. Olettaisin ettei se toisen yksikön sairaanhoitajakaan ole kovin innoissaan kun saa rampata ympäriinsä antamassa lääkkeitä ja omat hommat seisoo osastolla kun kukaan muu ei siellä saa niitä tehdä.

ja olet kuitenkin vastuussa antamastasi lääkkeestä!!!!!

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkekoulutus ihan ok. Kyllä on ainaki omalla kohdalla hyvä päivittää tietoja, meillä oli ainakin myös muuta kun noita laskuja siinä tentissä.

Samaa mieltä noista lääketenteistä. Ihmettelen edelleen näyttöjä p.o. lääkkeistä ym:sta. Perkule, kun päivystävää SH:ta ei oo, niin johan yhtäkkiä on valtuudet kuitenkin pistää Oxanestiä s.c tai i.m.! Aamulla oot tyhmä lähäri ja illalla saa pistellä N-lääkkeitä :(

Onhan lähihoitajilla jopa stm:n siunaus annostella s.c. ja i.m. lääkkeitä. Aamulla jos talosta saikkari löytyy niin onhan se ihan järkevää että muustakin lääkehoidosta huolehtivana henkilönä hän antaa myös injektiot.

olen erimieltä.joillakin osastoilla sairaalassa x,ei ole vuorossa ollut lääkeluvallista,sitten haettu viereiseltä osastolta joku jolle sanottu että anna tolle tota,tuolle tätä ja niin päin pois.eli lääkitset tuntemattomia potilaita.mites tuo oikein menee kaaliin?,ei mulle kyllä.

Sama meininki vanhainkodeissa. Kivaa, mennä demikselle ja kysyä, kuka on "raippe". Vaan 90% on sitä mieltä. Onneksi yleensä on joku tuttu hoitaja ja tietää, kuka se potsku on. Ei kamalasti tee mieli pistää 60ky insuliinia tuntemattomalle!

Ja anyway. Onko se sh niin paljon pätevämpi, kun on oikeen käyny AMK:n! Sellasia tapauksia nähnyt töissä, et hallelujaa! Itsekään, en oo täydellinen, enkä halukkaan. Mietin vaan, et tullaan pätemään jostain ruokavalioista ja saa oikeen vääntää tikusta asiaa: Oon hoitanut 5 vuotta ja se maidoton rv ei oo siitä mihinkään muuttunut :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olettaisin ettei se toisen yksikön sairaanhoitajakaan ole kovin innoissaan kun saa rampata ympäriinsä antamassa lääkkeitä ja omat hommat seisoo osastolla kun kukaan muu ei siellä saa niitä tehdä.

Tuossa muotoutuu sitten yksi epäkohta. Sillä lääkeluvallisella sairaanhoitajalla voi olla ne omat 5 - 7 potilasta - ja kaikki osaston nesteet, antibiootit ja iv/im/sc -lääkkeet. Joskus ravataan naapurissakin. Melkoista hulirumbaa, jos osastolla menee enemmänkin sekoiteltavia infuusioita ja useaan kertaan päivässä. Jos töihin kuuluu vielä lääketilauksia, muuta lääkejakoa ja inventaarioita, niin...

Ja miten työyhteisö suhtautuu tähän? No tietenkin siten, että kuuluu sen lääkeluvallisen sairaanhoitajan tehtäviin tehdä sekä samat perushoidot omien potilaiden osalta kuin myös hoitaa lääkekuviot. Mehän ei sen hommia itsellemme oteta.

Ja seuraus: jokunen vastaantullut henkilö on sanonut, että taitaa jättää lääkelupien uusimisen ts. lääkehoidon tentit väliin. Mikä taas ei ole järkevää ei potilaan, työpaikan tai edes muiden työntekijöiden työn sujuvuuden kannalta...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naulan kantaan Pöllö. Lisäksi sitten voi saada paheksuvia katseita niiltä muilta työntekijöiltä, jos ei samaan aikaan lääkehommien kanssa ole viemässä vessaan yhtä ja vaipattamassa toista. Jotenkin ilmeisesti jotkut eivät laske työksi tuota lääkehoitoa. En yhtään ihmettele, että monet harkitsee lääkelupien uusimista. Harmi sinänsä, sitten kaatuu taas enemmän hommia yhden niskoille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin ilmeisesti jotkut eivät laske työksi tuota lääkehoitoa.

"Dosettien kanssa nyhjäämistä" on yllättävän helppo vähätellä, ellei sitä tee itse. Ruoho on aina vihreämpää siellä toisaalla. Tosiasiahan on, että harva homma on yhtä pitkäveteistä ja ärsyttävää näpertelyä. Ja sitten kun pitäis vielä pysyä tarkkanakin että menee oikeat napit oikeisiin lokeroihin.

Ei käy kateeksi sitä sairaanhoitajaa joka jakoi kesäsijaisuuteni aikana +30-asteisessa lääkehuoneessa joka keskiviikko kaikkien asukkaiden lääkkeet viikoksi eteenpäin ja työkaverit vielä vittuilivat selän takana että sekin vaan istuu tuolla kopissa ja me joudutaan tekemään töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Onko lääkehoidon tentti pakollinen ihan valtakunnallisesti? Muuttuuko lääkehoidon tentin suoritus ensivuonna? *nolona*

Siis en tarkoittanut koulun lääkehoidon tenttiä, vaan työelämään liittyvää teoria,- ja lääkelaskutenttiä. Olen kuullut, että se ei olisi valtakunnallinen vaan jossain kaupungeissa kaikki hoitajat joutuvat suorittamaan 5 vuoden välein kyseisen tentin hyväksytysti. Teoriaosuudessa saa olla vähän virheitä, mutta lääkelaskut oltava tietenkin pilkulleen oikein, laskinta ei saa käyttää ja kyseiseen tenttiin varattu noin 2 tuntia. Kolmesti saa uusia, jos ei saa läpi, joutuu maksamaan omasta pussista 20 euroo.

Tarkoitatko LOVE-koulutusta? Kyllä vain se on pakollinen kaikille hoitajille. Sairaanhoitajat tenttivät myös im.-osion, perus- ja lähihoitajat vain lukevat sen osan. Lääkelaskut + -teorian tenttivät kaikki. Meille se on vasta tulossa nyt keväällä, joissain paikoissa on jo alkanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laakson sairaalassa ei lähihoitaja saa nykyisin antaa edes paraceonia lääkekaapista. Lisäksi kun osastolla valvoo yöllä 2 lähihoitajaa, vie iltavuoron sairaanhoitaja lääkekaapin avaimet naapuriosastolla yön valvovalle sairaanhoitajalle, joka palauttaa avaimet osastolle vasta aamulla. Kaikki yölääkkeet on jaettu lääkekippoihin, joista ne saa antaa potilaalle. Kaikki tarvittavat lääkkeet pitää pyytää yövuoron sairaanhoitajalta erikseen. Mites teillä muilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitatko LOVE-koulutusta? Kyllä vain se on pakollinen kaikille hoitajille. Sairaanhoitajat tenttivät myös im.-osion, perus- ja lähihoitajat vain lukevat sen osan. Lääkelaskut + -teorian tenttivät kaikki. Meille se on vasta tulossa nyt keväällä, joissain paikoissa on jo alkanut.

Osioita on paikasta riippuen aikas monta itseasiassa. Perus/lähihoitajat tenttivät "Lääkehoidon osaamisen perusteet" eli LOP-osion ja siihen kuuluvat laskut. Sh:t sitten tenttivät työpaikasta riippuen "Suonensisäisen lääke- ja nestehoidon" + laskut, Epiduraaliosion ja verensiirto-osion. Näihin kahteen viimeiseen ei ainakaan Pirkanmaalla kuulunut laskuja. Sitten vielä on olemassa Lasten lääkehoitoa käsittelevä osuus, jonka tenttivät ne, jotka hoitavat lapsia.

Lisäksi kun osastolla valvoo yöllä 2 lähihoitajaa, vie iltavuoron sairaanhoitaja lääkekaapin avaimet naapuriosastolla yön valvovalle sairaanhoitajalle, joka palauttaa avaimet osastolle vasta aamulla. Kaikki yölääkkeet on jaettu lääkekippoihin, joista ne saa antaa potilaalle. Kaikki tarvittavat lääkkeet pitää pyytää yövuoron sairaanhoitajalta erikseen. Mites teillä muilla?

Kuulostaa aikas typerältä. Omassa tk:ssa on perus- ja lähihoitajilla ihan yhtälailla lääkkeenjako-oikeus per. os. lääkkeiden ja im. annettavien lääkkeiden osalta kuin sairaanhoitajillakin. Ja yövuorossa antavat ihan itse tarvittaessa lääkkeitä potilaille, jos osastolla ei ole sairaanhoitajaa.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Kuulin jokunen aika sitten, että Hussikin olisi mahdollisesti siirtymässä LOVeen, jos vain rahasta päästään sopimukseen.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Love on kyllä periaatteessa hyvä, mutta ennen sitä oli 8h luentoja lääkäreiden ja farmaseuttien toimesta, nyt on vain yksi työpäivä varattu itseopiskeluun verkossa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...