Jump to content
MAINOS

Lääkehoidon tentti


Habitus

Recommended Posts

Onko lääkehoidon tentti pakollinen ihan valtakunnallisesti? Muuttuuko lääkehoidon tentin suoritus ensivuonna? *nolona*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 90
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Nyt sun pitää vähän tarkentaa kysymystä. Sen osaan kyllä sanoa, että kaikki hoitajat kautta maan eivät tee lääketenttiä muuten kuin koulussa. Siellä se on pakollinen, jos aikoo saada paperit lapaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko lääkehoidon tentti pakollinen ihan valtakunnallisesti? Muuttuuko lääkehoidon tentin suoritus ensivuonna? *nolona*

Siis en tarkoittanut koulun lääkehoidon tenttiä, vaan työelämään liittyvää teoria,- ja lääkelaskutenttiä. Olen kuullut, että se ei olisi valtakunnallinen vaan jossain kaupungeissa kaikki hoitajat joutuvat suorittamaan 5 vuoden välein kyseisen tentin hyväksytysti. Teoriaosuudessa saa olla vähän virheitä, mutta lääkelaskut oltava tietenkin pilkulleen oikein, laskinta ei saa käyttää ja kyseiseen tenttiin varattu noin 2 tuntia. Kolmesti saa uusia, jos ei saa läpi, joutuu maksamaan omasta pussista 20 euroo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu tuostahan oli jossain puhetta. Turussako moinen oli käytössä tai ainakin suunnitteilla. Systeemi ei ole valtakunnallinen, tai ainakaan minun ei tarvinnut kuntapuolella työskennellessäni suorittaa mitään tenttiä, sen kun teki vaan. Varmasti jotain talokohtaisia käytäntöjä on enemmänkin, enkä pidä lainkaan huonona, että sellaisia järjestetään. Lisämaksua pidän ehkä vähän turhana, eihän siitä nyt mitään sakkoa kuuluisi antaa..lukuläksyä vaan ja sitten uusi yritys.

Voisitko kertoa missä kaupungissa tuo kertomasi kuvio on käytössä, onko kunta- vai yksityinen ta ja tekeekö kaikki hoitajat tentin vai esim. vain sairaanhoitajat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko lääkehoidon tentti pakollinen ihan valtakunnallisesti? Muuttuuko lääkehoidon tentin suoritus ensivuonna? *nolona*

Siis en tarkoittanut koulun lääkehoidon tenttiä, vaan työelämään liittyvää teoria,- ja lääkelaskutenttiä. Olen kuullut, että se ei olisi valtakunnallinen vaan jossain kaupungeissa kaikki hoitajat joutuvat suorittamaan 5 vuoden välein kyseisen tentin hyväksytysti. Teoriaosuudessa saa olla vähän virheitä, mutta lääkelaskut oltava tietenkin pilkulleen oikein, laskinta ei saa käyttää ja kyseiseen tenttiin varattu noin 2 tuntia. Kolmesti saa uusia, jos ei saa läpi, joutuu maksamaan omasta pussista 20 euroo.

Taidat tarkoittaa iv-lupia. IV-luvat eivät ole valtakunnallisia, vaan luvassa määritellään, missä lupa on voimassa. Esim. HUS-alueella on oma lupansa, joka on voimassa HUS-alueen sairaaloissa Hyksissä sekä muissa sairaanhoitoalueen sairaaloissa (Lohja, Porvoo ym.) Mutta jos menet töihin Helsingin kaupungille, joudut suorittamaan heidän lupansa. HUS:n iv-lupa täytyy uusia viiden vuoden välein, ja siihen kuuluu teoriatentti ja lääkelaskutentti. En ole kyllä koskaan kuullut, että luvasta pitäisi maksaa :blink:

Muoks. Itse asiassa on HUS-alueella lääkkeenantoluvat myös lähihoitajilla. Vanhat klinikkakohtaiset luvat menevät umpeen tämän vuoden lopussa ja sen jälkeen pitää kaikkien lähihoitajien suorittaa HUS:n yhteinen lupa tentteineen ja näyttöineen.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse asiassa on HUS-alueella lääkkeenantoluvat myös lähihoitajilla.

Ei ainakaan täällä. Heillä ei o edes lääkekaapin avaimia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse asiassa on HUS-alueella lääkkeenantoluvat myös lähihoitajilla.

Ei ainakaan täällä. Heillä ei o edes lääkekaapin avaimia.

Osku meillä on pilotti meneillään, ainakin meidän osastolta on pari perushoitajaa suorittanut ko. opinnot (joku HUS:n oma opintojuttu) ja lupia kaavaillaan rajoitetusti. En tiedä koska tulevat voimaan oikeasti mutta työn alla on.

Meillä kirran puolella on jokaisella lääkehuoneeseen kulkuoikeus mutta se johtuu siitä, että siellä on paljon muutakin kuin vain lääkkeitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa asia mikä tuossa alkuperäisessä aiheen aloituksessa on outoa, on tuo maksu. Mistä ihmeestä se menee ja miksi sen joutuisi maksamaan itse?

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse asiassa on HUS-alueella lääkkeenantoluvat myös lähihoitajilla.

Ei ainakaan täällä. Heillä ei o edes lääkekaapin avaimia.

Osku meillä on pilotti meneillään, ainakin meidän osastolta on pari perushoitajaa suorittanut ko. opinnot (joku HUS:n oma opintojuttu) ja lupia kaavaillaan rajoitetusti. En tiedä koska tulevat voimaan oikeasti mutta työn alla on.

Juuh, tää on tiedossa, mutta mistään yleisestä käytännöstä ei vielä ole kyse :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko lääkehoidon tentti pakollinen ihan valtakunnallisesti? Muuttuuko lääkehoidon tentin suoritus ensivuonna? *nolona*

PSHP:ssä käsittääkseni kaikki hoitajat suorittavat lääkehoidon ja lääkelaskennan tentin. Suorittamisen jälkeen lääkeluvat ovat voimassa 5 vuotta ja sitten taas uudestaan tenttiin. Tentti on ilmeisesti kohtuullisen vaikea, koska olen kuullut - en tiedä - vain kolmasosa läpäisee sen kertalaakista. Tentti riippuu tekijän ammatista eli perus- ja lähihoitajat suorittavat tentin per.os lääkkeiden osalta ainakin ja sh:t sitten ne i.v.luvat.

Samoin myös Tampereen ympäristökunnissa, ainakin toisissa, alkaa sama lääkelupien suorittaminen. Kaikki tämä perustuu käsittääkseni Sos- ja terv.ministeriön Valtakunnalliseen lääkehoidon suositukseen vuodelta 2006.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa ketjun aloittaja puhua LOVE:sta, josta esimerkki http://lib.thl.fi:2345/http:/lib.thl.fi:2345/lib4/src?PBFORMTYPE=01002&TITLEID=51076&SQS=1:FIN:1::6:50::HTML&PL=0

Kuukkelilla löytyy jos vaikka ja mitä lisempää. VSHP:ssä LOVE otetaan käyttöön loppuvuodesta (about).

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

PSHP:ssä käsittääkseni kaikki hoitajat suorittavat lääkehoidon ja lääkelaskennan tentin. Suorittamisen jälkeen lääkeluvat ovat voimassa 5 vuotta ja sitten taas uudestaan tenttiin. Tentti on ilmeisesti kohtuullisen vaikea, koska olen kuullut - en tiedä - vain kolmasosa läpäisee sen kertalaakista. Tentti riippuu tekijän ammatista eli perus- ja lähihoitajat suorittavat tentin per.os lääkkeiden osalta ainakin ja sh:t sitten ne i.v.luvat.

Tämä on se, mitä tarkoitin. Tämä tentti kyllä menee jo ns. rahastuksen puolelle, sillä sitä jos ei saa 3:lla läpi, niin siitä sitten maksat pitkin hampain 20 euroo ja tenttiin on tosin varattu vain hikiset 2 tuntia aikaa, jos nyt nykyään sitäkään. Millähän muulla alalla on työelämässä käytävä jatkotenttejä? Ihan tyhmiä suomalaiset ovat kun suostuvat kaikkiin tentteihinkin. Mehän olemme jo koulut läpäisseet tenttineen ja jokaisella on siitä alan todistuskin. Mä oon ihan periaatteesta vastaan kaikenmaailman tenttejä, kun ollaan jo työelämässä eikä enää opiskeljoita.

Itse asiassa emmehän ole edes hoitotyötä tekevät edes samassa arvossa, mistäs se johtuu sitten kun Suomessa kaikkialla ei edes tiedetä moisesta tentistä? Tenttihän pitäisi olla sitten kaikille pakollinen, vai olisikos syytä muuttaa muualle Suomeeen. Tämä siksi koska olen periaatteen ihminen. :itkee:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ymmärtänyt, että LOVE on tarkoitus jalkauttaa jokaiseen sairaanhoitopiiriin ja että lupien kontrollointi 5 vuoden välein tulee automaatioksi kaikkialla. Millä aikataululla, en tiedä.

Mutta mitä vikaa tässä tenttimisessä sitten on? Ei yksinkertaisesti yhtään mitään. Jos sairaanhoitaja tietää iv-lääkityksen perusteet, osaa yksinkertaiset lääkelaskut ja vähän monimutkaisemmat liuoslaskut, niin tentin suhteen ei ole mitään ongelmaa. Ei ainakaan pitäisi olla, sillä jokainen sairaanhoitajahan on koulunsa käynyt ja osaa hommansa. Eikö?

Meillä ne, jotka ovat LOVE:a pilotoineet eivät hommaa pidä koululaskuja kummallisempana. Onhan se toki eriasia jos ei ole 15 vuoteen laskenut laskun laskua ja yhtäkkiä pitäisi mennä tenttimään. No VSHP ainakin on järjestänyt viimeisen vuoden aikana säännöllisesti ja tiiviisti preppauskursseja niille jotka sellaista kokevat tarvitsevansa. Se on sitten jokaisen yksittäisen hoiturin ongelma jos ei sellaiseen tarjottuun mahdollisuuteen osallistu - varsinkin kun sen on saanut työajalla tehdä.

Tuo 20 euroa on mautonta rahastusta. Siinä vaiheessa kun työnantaja pyytää multa 20 euroa, jotta mä saan iv-lupalapun, teen hommia ilman iv-lupia. Ei kenenkään tarvitse olla niin tyhmä, että maksaa työnteosta.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo 20 euroa on mautonta rahastusta. Siinä vaiheessa kun työnantaja pyytää multa 20 euroa, jotta mä saan iv-lupalapun, teen hommia ilman iv-lupia. Ei kenenkään tarvitse olla niin tyhmä, että maksaa työnteosta.

Mietin ihan tuon maksun laillisuuttakin. Jos työnantaja vaatii täydennyskoulutusta ja testejä, niin eiköhän niiden tulisi tapahtua ihan työajalla ja olla maksuttomia. Toisekseen vaativamman työnkuvan tulisi näkyä palkassa. Ja mitä tekee työnantaja, jos työntekijät eivät läpäisekään koetta? Heivaavat pihalle ja palkkaavat uusia, jotka täyttävät vaatimukset?

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä tuo LOVE on ollut käytössä jo pidemmän aikaa.

Kaikki tekee lääkehoidon perusteet osion (kysymykset ja laskut). Sh (ym) tekee lisäksi iv-osion ja verensiirto-osion (iv:ssä myös laskut. Verensiirrot veripalvelun sivuilta). Epiduraaliosio tehdään niissä yksiköissä, joita sitä tarvitaan.

Jos tentti ei mene läpi toisella yrityksellä, niin saa tukiopetusta ja jos ei senkään jälkeen mene läpi, niin saa vielä yksilöllistä ohjausta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä tuo LOVE on ollut käytössä jo pidemmän aikaa.

Kaikki tekee lääkehoidon perusteet osion (kysymykset ja laskut). Sh (ym) tekee lisäksi iv-osion ja verensiirto-osion (iv:ssä myös laskut. Verensiirrot veripalvelun sivuilta). Epiduraaliosio tehdään niissä yksiköissä, joita sitä tarvitaan.

Jos tentti ei mene läpi toisella yrityksellä, niin saa tukiopetusta ja jos ei senkään jälkeen mene läpi, niin saa vielä yksilöllistä ohjausta.

Aikaisemmin mainittu 20 euron maksu on mauton systeemi, mutta teillä järjestelmä vaikuttaa hyvältä.

Itse näen LOVE järjestelmän varsin järkevänä. Kun tulee tentittyä lääkeluvat 5 vuoden välein, pysyy itselläkin osaaminen hallussa ja ennen kaikkea potilaat hyötyvät tästä. Saavat turvallisesti ja oikein toteutettua lääkehoitoa muun hoidon ohessa :)

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tenttiminen on hyvä asia. Tulee pakosta kerrattua asiat taas kunnolla. Oon nähny niin monenlaisia lääkeannoksia laskettuna päin hanuria että hirvittää. Hyvä että on pakko tenttiä!

Joku turva se on oltava potilaillakin että kaikki osaa laskea lääkkeen määrän oikein eikä heiluta mutu tuntumalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HKI kaupunki hyväksyy ton HUS-tentin eikä aktiivisesti järjestä omia.

alempiarvoiset hoitajat kuten minä saavat lääkeluvat,jos vanhamuotoinen koulutus.ja uudemmatkin vissiin noissa talokohtaisissa koulutuksissa.I.V luvat mulle on myöntänyt osastokohtaiseti osatonlääkäri ja apulaisylilääkäri

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingin kaupungilla tentti ei ole kovin haastava jos on ollut töissä paikassa, jossa lääkkeitä annetaan. Läkeosiossa laskut ovat ihan sitä samaa mitä työssä joutuu tekemään. Tentissäni oli kylläkin lääke, jota en ollut ikinä annostelut, joten tosiaan laskutaitoa tarvittiin, kun ei voinut tarkistaa muistista asiaa.

Sanallisessa laskussa annettiin tarpeettomia suureita , joten ilmeisesti tarkoituksena on testata samalla työntekijän suomen luku ja ymmärrystaitoa. Laskinta sai käyttää, koska osastollakin sellainen on saatavilla. Itse laskin laskut ilman laskinta ja lopuksi tarkistin ne laskimen kanssa.

Teoriaosuutta jännitin, mutta sekin oli suht nopeasti tehty. Kylläkin kertasin asioita ennen tenttiä.

2 tuntia on aivan kylliksi tenttiin.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tein tuon LOVE-tentin 10 minuutissa, joten eiköhän se kaksi tuntia riitä kenelle tahansa. Ei niitä kysymyksiä ole kuin 10 teoriaa + 5 lääkelaskua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tenttiminen on hyvä asia. Tulee pakosta kerrattua asiat taas kunnolla. Oon nähny niin monenlaisia lääkeannoksia laskettuna päin hanuria että hirvittää. Hyvä että on pakko tenttiä!

Joku turva se on oltava potilaillakin että kaikki osaa laskea lääkkeen määrän oikein eikä heiluta mutu tuntumalla.

Voi voi sentään jos ihmiset luulevat lääketentin hyväksytysti suorituksen jälkeen poistavan työelämässä mahdollisesti tapahtuvat virheet lääkityksen suhteen. Me hoitajat olemme vain ja ainoastaan inhimillisiä erehtyväisiä otuksia. Vaikka tenttisimme kuinka joka tunti, niin virheitä valitettavasti sattuu. Niihin vaikuttavat myöskin kiire ja siitä johtuva stressi ja lääketentin suoritus on siinä mielessä toisarvoista. Kyllähän laskea osata täytyy, mutta ajatelkaa nyt, millä muulla alalla tentitään? Miksi tenttiminen on eriarvoista, joissakin kaupungeissa ei saa käyttää laskinta, toisissa saa. Meillä laskimen käyttö kielletty periaatteella, että pitää osata laskea ilman laskinta. Haloo? Kukapa ei työssään tarkistaisi laskimella? Ihan älytön koko tentti, koulut on käyty ja siellä tentit kiitettävästi suoritettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUS:n tentti ei ole voimassa koko HUS-alueella, lastenklinikalla ei ole edes talon sisällä joka osastolla. Eikä riitä pelkkä tentin suorittaminen vaan pitää olla myös suoritettuina "näyttökokeet". Ja lisäksi kunkin osaston lääkäri pitää vielä osaston sairaanhoitajille tentin joka saattaa tosin olla pelkkä keskustelukin mutta joissakin paikoissa ihan oikea tentti. Jos vaihtaa vuodeosastolta teholle töihin, lastenklinikan sisällä siis, eivät iv-luvat ole voimassa teholla ja vähintäänkin pitää käydä lääkärin tentti ja suorittaa näyttökokeet uudestaan. Vastasyntyneiden teholla käsittäkseni on vielä tarkempaa, siellä ei saa iv-lupia ennen kuin on ollut useita kuukausia töissä.

Ja tosiaan pitää suorittaa viiden vuoden välein tentti mutta en ole koskaan kuullut mistään sanktioista, jos ei läpäise. Ja epäilen suuresti että sitä kukaan suostuisi maksamaankaan, sitten vain oltaisiin ilman lupia. HUS:n tentti oli hölmö, ei mikään helppo mutta omituisia ja lääkkeisiin kuulumattomia kysymyksiä. Lääkelaskut sensijaan olivat helppoja, saisivat olla vaikeampiakin jos oikeasti haluttaisiin mitata osaamista. Laskinta sai käyttää. Eikä siihen tenttiin kyllä saa kulumaan aikaa tuntiakaan, rasti ruutuun systeemillä oli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan älytön koko tentti, koulut on käyty ja siellä tentit kiitettävästi suoritettu.

Tentissä käsittääkseni kysellään myös muutakin kuin pelkkää laskutaitoa (no osassa tenttejä ainakin, riippuu sijoituspaikasta), jos on 10 vuotta sitten istunut koulun penkillä, hoitokäytännöt ja erityisesti lääkehoito on varmasti tullut aimo harppauksen eteenpäin ja hoitokäytännöt ovat saattaneet muuttua radikaalistikin siitä mitä koulussa on 'joskus muinoin' opetettu. Mun mielestä on ihan perusteltua näitä asioita tenttiä aika ajoin ja tarkastella onko itse kullakin tietotaito sillä tasolla ja siinä ajassa mitä pitäisi olla.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan älytön koko tentti, koulut on käyty ja siellä tentit kiitettävästi suoritettu.

Tentissä käsittääkseni kysellään myös muutakin kuin pelkkää laskutaitoa (no osassa tenttejä ainakin, riippuu sijoituspaikasta), jos on 10 vuotta sitten istunut koulun penkillä, hoitokäytännöt ja erityisesti lääkehoito on varmasti tullut aimo harppauksen eteenpäin ja hoitokäytännöt ovat saattaneet muuttua radikaalistikin siitä mitä koulussa on 'joskus muinoin' opetettu. Mun mielestä on ihan perusteltua näitä asioita tenttiä aika ajoin ja tarkastella onko itse kullakin tietotaito sillä tasolla ja siinä ajassa mitä pitäisi olla.

Mä olen ihan samaa mieltä. Lisä opiskelu ja asioiden kertailu on hyvä juttu. Ihminen on luonnostaan vähän laiska ja jos ei ole pakko, niin tuskimpa sitä kamalasti tulee kertailtua..

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Juu tuostahan oli jossain puhetta. Turussako moinen oli käytössä tai ainakin suunnitteilla. Systeemi ei ole valtakunnallinen, tai ainakaan minun ei tarvinnut kuntapuolella työskennellessäni suorittaa mitään tenttiä, sen kun teki vaan. Varmasti jotain talokohtaisia käytäntöjä on enemmänkin, enkä pidä lainkaan huonona, että sellaisia järjestetään. Lisämaksua pidän ehkä vähän turhana, eihän siitä nyt mitään sakkoa kuuluisi antaa..lukuläksyä vaan ja sitten uusi yritys.

Voisitko kertoa missä kaupungissa tuo kertomasi kuvio on käytössä, onko kunta- vai yksityinen ta ja tekeekö kaikki hoitajat tentin vai esim. vain sairaanhoitajat?

Turussa ainakin on pakollinen. Siinä on teoriaosuus ja lääkelaskut. Teoriasta pitää joka osiosta saada 80% oikein ja lääkelaskuista, jossain yksiköissä pitää olla 100% oikein, kun taas toisissa yksiköissä vaan 80%. Itse kävin 2 kertaa ennen kuin meni läpi. Ihmeellistä on kans se, että tentti on sama lähihoitajilla ja sairaanhoitajilla. Meidän yksikössä lähes kaikki lääkkeisiin liittyvä kuuluu sairaanhoitajien toimenkuvaan. Lähinnä iltavuorossa voi olla jtn insuliinin pistämisiä, laxojen laittoa ja tarvittaessa annettavia lääkkeitä.

Turussa 10% hoitajista on päässyt ensimmäisellä kerralla läpi. En ole kuullu, että täällä joutuisi maksamaan vaikka reputtaisi. Taitaa olla paikkakuntakohtainen toi maksu.

Mä tein tuon LOVE-tentin 10 minuutissa, joten eiköhän se kaksi tuntia riitä kenelle tahansa. Ei niitä kysymyksiä ole kuin 10 teoriaa + 5 lääkelaskua.

Turussa lääketentissä oli muistaakseni 70 teoriakysymystä ja 15 lääkelaskua!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...