Jump to content
MAINOS

Lähihoitaja; oletko 'alasi' töissä?


Nnetta

Recommended Posts

Olen lukenut paljon netistä, että moni joka on esim. erikoistunut LaNu:n (Lapset & Nuoret) onkin lähtenyt vanhuspuolelle töihin tms.

Onko itsellesi käynyt näin, että oletki ajautunut toiselle ''linjalle''?

Kuinka hyvin esim. LaNu:n erikoistunut LH pääsee vanhuspuolelle?

Onko tarvinnut lisäkouluttautua?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lisäkoulutus tuskin on tarpeen oikeastaan muissa kuin hampaissa ja ensihoidossa...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäkoulutus tuskin on tarpeen oikeastaan muissa kuin hampaissa ja ensihoidossa...

Joistain kylistä kuulee, että lasten parista tai mt-puolelta ei tahdo vakipaikkaa hellitä ilman sitä asianmukaista koulutusohjelmaa. Sijaisuuksiin käsittääkseni otetaan jonkin verran ja poikkeuksia tietty on.

Myös miessukupuolen on kohuttu auttavan työnsaannissa edellämainitsemillani aloilla, en tiedä auttaako niin paljon että se kumoaa pätevämmän koulutuksen.

E: Ulkonäköfiksailua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen suuntautunut SaHuun, olen tällä hetkellä enempi Asiakaspalvelun&Tietohallinnon koulutusta vastaavassa työssä (sairaalassa). :-p

No tää mun toimenkuva on jaettu eli työskentelen kyllä myös vuodeosastolla (HUS). Eli olen samalla myös omalla alallani.

Vanhustyöhön pääsee varmaan millä tahansa suuntautumisella (koska sinne pääsee opiskelijat ja epäpätevätkin), mikä on sinäänsä harmi ettei se ainakaan edistä vanhustyön suuntautumisen arvostusta. Hammashoito (!!), ensihoito, mtp ja lapset kai edellyttävät pääosin suuntautumista siihen. Hammashoitoa ei varmaan voi edes tehdä ilman koska eihän sitä muuten opeteta ollenkaan.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hammashoitoa ei varmaan voi edes tehdä ilman koska eihän sitä muuten opeteta ollenkaan.

Eikös se lain mukaan ole niin että lähihoitaja kuin lähihoitaja voi toimia lähihoitajan työssä? Tietty harva palkkaa ilman hammas-suuntaavia, mutta pari ilmoitusta on mollissa ollut joissa on ollut vain että hampaisiin suuntaaminen katsotaan eduksi ja että työhön perehdytetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hammashoitoa ei varmaan voi edes tehdä ilman koska eihän sitä muuten opeteta ollenkaan.

Eikös se lain mukaan ole niin että lähihoitaja kuin lähihoitaja voi toimia lähihoitajan työssä? Tietty harva palkkaa ilman hammas-suuntaavia, mutta pari ilmoitusta on mollissa ollut joissa on ollut vain että hampaisiin suuntaaminen katsotaan eduksi ja että työhön perehdytetään.

*** Joo laillisesti lähihoitaja kuin lähihoitaja voi toimia lähihoitajan työssä. Mutta käytännössä voi olla aika _mahdotonta_osata_ tehdä hammashoitajan töitä ilman sitä suuntaavaa. Aika harvassa on varmaan ne työnantajat jotka palkkaa ei hammashoitoon suuntautuneen JOS on alalle suuntautuneitakin. Sitä mä nyt tässä ajan takaa kun sanon ettei sitä oikein voi _osata_ tehdä.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse meinaan taidan lähteä 'takaisin' vanhuspuolelle, kun saan LH:n paperit ensi kesään mennessä. Suuntautumiseni tosin on LaNu, mutta koen, ettei siitä haittaa ole jos tulevaisuudessa itselläkin on muksu!

Mietin vain, että jos pääsen (esim.) vanhustenkotiin, että suostuiskohan nuo oppisopimuksella kouluttaan mut ns. vanhuksiin, eli saiskohan käyvvä sen vanhuspuolenkoulutusohjelman.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä opiskelijana olen kyllä valinnut oikean suuntauksen eli mt:n eli mt:n eli mt:n hahaaaha :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen suuntautunut SaHuun, olen tällä hetkellä enempi Asiakaspalvelun&Tietohallinnon koulutusta vastaavassa työssä (sairaalassa). :-p

No tää mun toimenkuva on jaettu eli työskentelen kyllä myös vuodeosastolla (HUS). Eli olen samalla myös omalla alallani.

Vanhustyöhön pääsee varmaan millä tahansa suuntautumisella (koska sinne pääsee opiskelijat ja epäpätevätkin), mikä on sinäänsä harmi ettei se ainakaan edistä vanhustyön suuntautumisen arvostusta. Hammashoito (!!), ensihoito, mtp ja lapset kai edellyttävät pääosin suuntautumista siihen. Hammashoitoa ei varmaan voi edes tehdä ilman koska eihän sitä muuten opeteta ollenkaan.

Minkälaista työ sairaalan asiakaspalvelu/tietohallinnossa on? Riittääkö koulutukseksi LH?

Miksi huutomerkit hammashoidon perässä?

Ja pikku vinkki: monet hammaslääkärit työpaikkakouluttaa hoitajan tehtäviin, koko hammashoitajakoulutuksella on suhteellisen lyhyt historia. Olen itse työpaikkakoulutettu, mutta kohta saan kyllä sen muodollisenkin pätevyyden lähärin hommiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erikoistuin asiakaspalveluun ja tietohallintaan (ATP) ja sitä vastaavia töitä tein koulun jälkeen vuoden verran kaupungilla purkaen lääkäreiden saneluita. Tiistaina menen uuteen paikkaan tekemään paperit keikkatyötä varten, piti jotain tuollaista työtä saada, kun hierojaksi lähdin opiskelemaan viime kuussa :) Ja siksi tuota työtä, että siinä olen hyvä ja siitä pidän ^.^ Sairaalapuolelle sain puolihaastattelun.

Kaikille asioille voi tehdä jotain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suuntaus mt mut päivääkään en oo sillä puolella ollut töissä. Vakipaikka on kuntoutus puolella :)

Minä synnyin tällaiseksi - mikä on sinun puolustuksesi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelma. töitä oon tehnyt psyk.sairaalassa ja lastensuojelussa, eli oman suuntauksen hommissa. :) tällä hetkellä tosin opiskelen sh+d:ksi. keikkatöitä teen minkä kerkeän. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kyllä. Suuntautuminen mielenterveys ja päihdetyö. Keikkaa ja psyk. sairaalassa sekä vanhainkodin dementiapuolella.

Oikeen tekemisen meininki!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Suuntasin aikoinaan ensihoitoon, mutta eipä ole siellä tullut töitä tehtyä..Työskennellyt olen kehitysvamma- ja vanhuspuolella ja toisaalta nyt harmittaa, että suuntasin aikoinani ensihoitoon. Tällä hetkellä opiskelen sh:ksi ja edelleen olen vakkaripaikalla vanhusten asumispalveluyksikössä, tulevaisuudessa varmaan jotain muuta :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse suuntauduin vanhuksiin kunnes löysin oman alueeni eli olen psyk.puolella duunissa määräaikaisena.

Parempi pitää suunsa kiinni ja näyttää tyhmältä kuin avata se ja poistaa epäilykset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse suuntauduin vanhuksiin kunnes löysin oman alueeni eli olen psyk.puolella duunissa määräaikaisena.

Itse olisin halunnut vanhustyön, mutta ryhmää ei tullut, kun kaikki halusivat mt:n tai SaHun. Oli niistä sit pakko valita jompikumpi :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mä vanhainkodilla töissä, ja SaHun -koulutusohjelma!

Toisaalta olen kyllä "omalla alallani" töissä! Vanhainkodilta ei lähetellä enään terminaalivaiheessa olevia asiakkaita sairaalaan. Pääsee pistelemään Oxanestejä ym. Ei kyl kauheesti kiinnosta! Oisin halunnut vanhustyön, muttei tullut ryhmää, kun kaikki halusivat mt:n ja sahun :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Suunhoitoon erikoistun. Keikkahommissa olen ollut palvelukeskuksissa, ja yhden kesän tein jopa hammashoitajan töitä ennen kun lähdin erikoistumaan. Hammaslääkäri perehdytti työhön. Vaikee hommaa kyllä oli ennen opiskelua..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hammashoitoon myös suuntautumassa, keikoille on pyydetty vanhus- ja vammaispuolelle. Hammashoitajan työtä teen varsinaisesti. Eikös lh-tutkinto periaatteessa anna hyvin laaja-alaisen osaamisen. Riippuu tietysti vähän siitäkin, onko mennyt koulun läpi rimaa hipoen vai tosissaan opiskellen. Välillä näkee työpaikkailmoituksia, joissa haetaan hammashoitoon suuntautunutta lähihoitajaa, joka pystyy tarvittaessa työskentelemään päiväkodissa tai hoivakodissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SaHun kävin mutta vanhuspuolella töissä.Vanhustyön eat olisi haaveissa käydä jos työnantajani joskus tulevaisuudessa siihen suostuu.Tai sitten dementiapassi- koulutukseen.Ei viitsi heti uutena työntekijänä alkaa pyytämään päästä kouluttautumaan lisää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä töissä on lähihoitajia eri suuntaavista opinnoista ja kaikki tehdään tosi hyvin töitä yhdessä - niin lähihoitajat kuten sairaanhoitajat. Työpaikalla oppii lisää mitä koulussa ei ole opetettu - meillä perehdytetään uudet tulijat kiitettävästi :smile: ja työpaikkakoulutuksilla tulee lisää tietoutta/taitoa/lupia.

Kaikista opinnoista on ollut varmasti hyötyä - onhan potilasaineistokin erilaista - laidasta laitaan joten moniammatillisuus osastolla on tosi hyvä juttu! Työskentelen terv.keskuksen sairaalassa ns. akuuttivuodeosastolla, pidän työstäni ja opiskelijoillekin osastomme on todella hyvä työssäoppimispaikka.

Varmasti työnantaja kouluttaa/perehdyttää tehtäviin kun itse on halukas oppimaan - tsemppiä työnhakuun :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suuntauduin mielenterveys- ja päihdetyöhön, mutta valmistumisen jälkeen olen ollut vanhuspuolella hommissa. Mielenterveys- ja päihdeongelmaisiahan tuossa vanhemmassakin väestössä ihan riittävästi on, joten siinä mielessä "oman alan"-asiakkaiden kanssa saa pyöriä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mullakin on sahu ja vanhaionkodilla olen töissä. Paljon on myös lanuja, mutta vakipaikkojen

pääsyvaatimuksissa on siihen työhön suuntaavat, eli vanhukset tai sahu. Tosin käytännössä siellä on

vakituisissakin ainakin mh:n suuntautuvat opinnot, joten ei se taida niin tarkkaa olla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...