Jump to content
MAINOS

Tsemppiketju opiskelijoille lukuvuodelle 2010-2011


uneksija

Recommended Posts

Itselläni on ollut PBL:ää vain parilla perioperatiivisen tunnilla (tai siis vastaavaa ollut muuallakin, mutta ei olla erikseen kutsuttu pbl:ksi.) ja sielläkin se oli sellaista, että pohdittiin pienryhmässä leikkaussuunnitelmassa olevan potilaan valmisteluja, tarvittavia välineitä, leikkauksen ja heräämövaiheen kulkua. Ei tehty mitään muuta, kuin lista asioista (opettajien ohjeen mukaan. Ei alettu vääntämään herätettä, synteesiä tai draamaakaan).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 107
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mä en ole synteesistä enkä draamasta kuullut puhuttavankaan PBL:ssä (toivottavasti en kuule jatkossakaan :P). Meillä heräte voi olla tähän astisten kokemusten mukaan melkein mitä tahansa (käytiin mm. syöttelemässä vanhuksia vanhainkodissa, ja se oli sit lähtökohta seuraavalle tutoriaalille). Herätteestä/lähtökohdasta työstetään kysymys, josta tehdään kirjallinen työ se pari sivua, eikä ole oltu turhan tarkkoja lähteiden suhteen. Kun kirjalliset työt on tehty, niin sitten ryhmän kesken keskustellaan aiheesta ja jokainen pääsee tuomaan omat mielipiteensä ja ajatukset julki. Siinä keskustellessa tulee vielä usein aiheesta pohdintaa joltain aivan uudelta kantilta, mitä ei välttämättä kenenkään kirjallisesta työstä ole löytynyt. Mun mielestä tää on toiminu ihan ok, mutta meillä on todella keskusteleva ryhmä. Tosin aina jää mietityttämään se, että tuliko nyt varmasti kaikki asiaankuuluva mainittua, kun periaatteessa palautetta ei ainakaan just siinä tilanteessa asiasisällöstä saa. Meidän ryhmän opettaja on kyllä antanut lyhyet kirjalliset arviot näistä ensimmäisten tutoriaalien sisällöistä (joita ei siis arvostella numeerisesti), kun sitä pyydettiin. Sykli kestää 2 viikkoa, mikä on ihan hemmetin hyvä. Jos noita tarttis joka armas viikko väsätä niin kyllä järki lähtis...

Olikohan se nyt jonkun lohjalaisen blogi mitä mä lueskelin tässä eräänä päivänä ja kyllä todella kummalliselta touhulta vaikutti. Kouluissa on näemmä todella isosti eroja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehlena, kuulostaa siedettävämmältä kuin meillä, missä opiskelet, jos saan kysyä? Toivottavasti saattekin pitää opinnot tuossa mallissa :). Itse opiskelen KPAMK:ssa.

"Sen minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos oppilaitos ei kuuntele, niin kirjoittakaa vaikkapa paikallislehden mielipidepalstalle asiasta. Käytäntö on osoittanut, että maine on ammattikorkeakouluille tärkeämpää kuin opetuksen laatu, joten negatiivisen julkisuuden pelko saattaa sysätä asioita eteenpäin.

Meillepäs ääneen sanottiin, että oppilaitoksesta erotetaan, jos tällaisen tekee. Rikkoo tosin aika montaa lakipykälää moinen kommentti. Mutta kyllähän nyt hoitotieteen maisteri, ihan yliopiston käynyt tietää, mitä kukakin saa tehdä ja kuka ei.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitustutoriaalissa saadaan heräte, jonka pohjalta laaditaan kysymys, johon tehdään kirjallinen työ. Kirjallinen työ on kaksisivuinen, kirjoituksen pitää olla tieteellistä pohjautuen esim graduihin, opinnäytetyöhön, lähteet merkitään oikeaoppisesti. Lisäksi työhön tulee aina oma reflektio ja lähdeluettelo. Noita töitä tehdään henk.koht. siis kolme. Synteesi tehdään 1 ja 2 kirjallisesta työstä kolmen hengen porukassa eli yhdistämme kaikkien kolmen työt ja lisäksi henk.koht. reflektiot ja yhteinen reflektio. Synteesiin pitää myös tehdä, johdanto, pohdinta ja lähdeluettelo. Draama tehtiin kukin tutoriaaliryhmä omamme pohjautuen tuohon kolmanteen kirjalliseen työhön. Meillä se oli näytelmä, jossa pohdittiin laadukasta asiakaspalvelua. Aika työlästä ja aikaa vievää, minun mielestäni.

Mun oli pakko lukea tämä teksi pariin kertaan, hämmästys on melkoinen. :shock: Kuka tässä systeemissä antaa tehdystä työstä arvion ja missä vaiheessa se tapahtuu. Jos kerran oppilaat opettavat toisiaan, niin miten laatu varmistetaan?

Heräte, tätä juttua en ole koulumaailmasta vielä kuullutkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehlena, kuulostaa siedettävämmältä kuin meillä, missä opiskelet, jos saan kysyä? Toivottavasti saattekin pitää opinnot tuossa mallissa :). Itse opiskelen KPAMK:ssa.

Salossahan minä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Psyhoi, alkututoriaalissa meillä on mukana tutor-opettaja, joka tarvittaessa ohjaa istuntoa. Loppututoriaalissa(siis viikon päästä) kaikkien (12 kpl)oppilaiden ryhmästä on pitänyt lukea toistensa työt. Opettaja on tarkastanut työt ja antaa palautetta töistä(tähän asti ei sisältöön ole puututtu) ja jokainen esittelee pääpiirteittään oman työnsä ja sitten vedetään homma yhteen ja taas reflektoidaan, tosin suullisesti. Synteesin tarkastaa tutor-opettaja ja draama arvioidaan paikan päällä, useampi opettaja ja oppilasryhmät vertaisarviointina. Ainiin, olen unohtanut täysin tuon moniammatillisuuden, nämä istunnothan ovat sekaryhmiä eli joka ryhmässä on sh, th ja sosionomiopiskelijoita, joka tuo oman lisämausteen siihen, että löytyy yhteistä aikaa tehdä esim. synteesi tai draama.

Laadun varmistuksesta en nyt osaa sanoa mitään, ainoa asia jonka koen olevan laadullisesti hyvää on herätteen kirjallinen muoto, johon kiinnitetään huomiota tarkastikin. Eli työ noudattaa opinnäytetyön muotoa, esim. asetukset, johdannot, lähteet tekstissä, lähdeluettelo, lähteiden tuoreus ja tieteellisyys. Kuitenkin meillä tulee tuossa myöhemmin varsinaiset kurssit opinnäytetyön laatimisesta :P .

"Sen minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kyllä aikamoista touhua teillä PBL:ät. Meillä homma hoituu niin että ensin on Idea, jossa saadaan case. Casesta mietitään avainsanoja, jotka kirjoitetaan post-it lapuille. Post-it laput järjestetään seinälle ja sanoista mietitään 1-3 tavoitetta, mistä halutaan lisää tietoa ja mitä halutaan oppia. Jokainen valitsee lähteen, josta tietoa etsii.

Purkutapaamisessa homma käydään läpi keskustellen ja sihteeri tekee jutusta koosteen, jonka lähettää kaikille, myös tutor-opettajalle, joka on koko ajan mukana tietysti.

Ei mitään opinnäytetyönraporttipohjia tai draamaa. Tiukkaa asiaa alusta loppuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Nostellaanpas tätä ketjua takaisin ensimmäiselle sivulle.

Joululoma menee kovaa vauhtia eteenpäin. Koulurästejä pitäisi tehdä, mutta mistä motivaatio. Hommaa riittäisi kotona ihan muutenkin.. Huoh!

Lähihoitaja vm. ´06 -> Sairaanhoitaja vm. ´12 (hope so)

Opiskelijablogi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerrankin sain viettää oikean loman ilman koulumurheita. Viimeistä kotitenttiä väänsin hiki hatussa vielä 23. päivä ja vannoin viettäväni hauskan loman, jos siitä selviäisin.

Ensi kevät vain hirvittään jonkin verran, koska meillä päätettiin käyttää yhdellä laajalla opintojaksolla pahamaineista PBL-opetusmetodia. Saa nähdä miten Reepin käy. :(

"Defibrillators are a little like Sean Connery: suave and sexy in movies, but pretty unimpressive in real life (also very old and hairy)."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tsempit kaikille opiskeluihin tälle vuodelle!

Minä jatkan uuteen suuntaavaan oltuani päiväkodissa töissä useamman vuoden.

Nyt alkaa oppisopimuksella vammaistyön suuntaava sitten.

Lisänä tosin edellisiin opintoihin kaksi lasta lisää ja useemman vuoden vanhempi pää..Vähän jännittää ne lääkehoidon asiat, kun tosiaan niitä työssä joutunut koskaan käyttämään. Kai sielä joku lääkehoidon kurssikin tulee. Ja ajattelin ostaa ihan kirjan, jolla voisin vähä vetreyttää muistia. Tai siis aikas paljon..

Mitähän kirjoja sinne kannattaa hankkia sitten...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan oudolta kuulostaa nuo kaikenmaailman pbl:t, herätteet ja synteesit. :blink: Mulla sh-opintoja nyt pari vuotta takana(monimuoto).Kirjalliset työt meillä kyllä tehdään opparin ohjeiden mukaan eli pitää olla ne johdannot yms ja tietyt rivivälit(ynnä muut pilkun viilaukset), mikä kyllä on toisinaan tyhjää työtä kun opettajat eivät kuitenkaan välttämättä kiinnitä huomiota asiaan arviointia antaessa.

Tsemppiä kaikille opiskeluun tällekkin vuodelle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kirjalliset työt meillä kyllä tehdään opparin ohjeiden mukaan eli pitää olla ne johdannot yms ja tietyt rivivälit(ynnä muut pilkun viilaukset), mikä kyllä on toisinaan tyhjää työtä kun opettajat eivät kuitenkaan välttämättä kiinnitä huomiota asiaan arviointia antaessa.

Ihan OT:na, ylläoleva ei missään nimessä ole tyhjää työtä. Sivusta seuranneena voin sanoa, että kannattaa ehdottomasti tehdä kirjalliset työt kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti alusta asti, koska se helpottaa erittäin paljon varsinaisen opinnäytetyön tekemistä. Ohjeet on tällöin jo hallussa viimeistä pilkkua myöden eikä aikaa kulu asetusten, tekstiviitteiden, rivivälien, lähdeluettelon jne. kanssa tappeluun ja korjaamiseen. Meillä ainakin työ palautui ohjaavilta opettajilta korjattavaksi jos ei ollut ohjeiden mukainen. Karmeeta katteltavaa kun ihmiset tippa linssissä tarkistavat 80-sivuisen työn jokaista tekstiviitettä ja yrittävät saada asetuksia sopimaan työn jo muuten valmistuttua... Ei muuten ihan helpolta näyttänyt.

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että kannattaa ottaa opinnäytetyön asetukset heti alussa haltuun. Homma sujuu näppärästi, kun tekee kaikki kirjalliset työt samaan tyyliin ja asetukset ja lähteiden merkitseminen tulee tutuksi. Eikä se oikeasti mitään kovin vaikeaa edes ole. Tekee vaan niin kuin käsketään ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täältä myös yksi kannatus että alusta lähtien niiden kirjoitusohjeiden mukaan :) Tietenkin parhaansa yrittäen, ei johonkin yksittäiseen työhön kannatta käyttää kauaa asetusten tarkistamiseen. Kannattaa vaan yrittää tehdä alusta lähtien kirjoitusohjeiden mukaan, niin helpottuu :)

Toinen mihin kiinnittäisin huomiota kirjallisia töitä tehdessä, varsinkin alkuvaiheessa, on lähteen luotettavuuteen. Vaikka opiskelujen alkuvaiheessa käyttäiskin vähän höllempää kättä lähteitä valittaessa, kannattaa silti mietitä, että onko tämä tarpeeksi luotettava opinnäytetyöhön. Tekstiasettelut saa jokainen luntattua kirjotusohjeista, mutta ai että sitä tuskaa kun käy opparia vääntämään ja ei tietoakaan onko lähde kelpo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon samaa mieltä että nuita kirjallisten töiden ohjeita on hyvä opetella heti alusta. Se vaan on tympeää kun on paljon tehtäviä mitkä pitää tehdä niin se aika mikä menee siihen kun tarkistaa että kaikki on merkattu oikein, vois käyttää toisessa tehtäväsässä. Totuus kun kuiten on että ei ne kaikki opettajat todellakaan välitä vaikka ei oo niitä kirjallisia ohjeita noudattanut, tai ainakaan se ei näy numerossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomenna alkaa kevätlukukausi ja stressaa kyllä kovasti jo etukäteen. Neljä harjoittelua edessä (4 viikon jaksoissa) ja viisi tenttiä pitäisi tehdä. Ei helppo homma, mutta yritetään selvitä kunnialla. :unsure:

Huomisen aurinko nousee joko loistavana tai pilvillä verhoiltuna. Mutta se nousee!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sisulla mennään läpi vaikka harmaan kiven (tosin fiksu menee kai ympäri). :) Täällä alkaa sitten tiistaina ekaa kertaa. Pientä hermostumista ilmassa kyllä jo, eikä kyllä sekään helpota asiaa, että ennakkoon on tiedossa ainoastaan se, missä pitää olla ja mihin aikaan. Mutta eiköhän se tästä. :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sisulla mennään läpi vaikka harmaan kiven (tosin fiksu menee kai ympäri). :) Täällä alkaa sitten tiistaina ekaa kertaa. Pientä hermostumista ilmassa kyllä jo, eikä kyllä sekään helpota asiaa, että ennakkoon on tiedossa ainoastaan se, missä pitää olla ja mihin aikaan. Mutta eiköhän se tästä. :blink:

Toi voisi olla allekirjottaneen suusta. Intoa on kun pienessä kylässä, mutta rupee jo iskemään se pikku jännitys. Pitäisi vaan nauttia tästä "tietämättömyyden" tunteesta ennenkuin huomisesta lähtien tullee iskemään se karu totuus. ;)

Opiskelublogi: Uutta Kohden

"It's never too late!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kahden ensimmäisen päivän jälkeen vielä hengissä. :nauraa: Kiva harjoittelupaikka ollut ainakin tähän mennessä! Meinaa vaan tuo kevätväsymys painaa, tänäänkin suoraan töistä nukkumaan pariksi tunniksi.

Huomisen aurinko nousee joko loistavana tai pilvillä verhoiltuna. Mutta se nousee!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ahdistaa..viimeinen vuosi alkanut ja opinnäytetyötä pitäisi jo innolla vääntää. Ideaseminaaripäiväkin on jo päätetty, kun vaan sais aikaseksi jotain esittettävää sinne väännettyä.. :itkee: Ei tosiaan oikein ole motivaatio nyt korkealla ei.. :shock:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jee. Enää näyttösuunnitelman väsäämien, muutamat päivät työharjoittelua ja näyttöviikko. Sitten mahdollisuus tehdä samaa (toivottavasti) palkallisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Jee. Enää näyttösuunnitelman väsäämien, muutamat päivät työharjoittelua ja näyttöviikko. Sitten mahdollisuus tehdä samaa (toivottavasti) palkallisesti. "

Tuo on tosi hieno juttu, itsellä kevät opiskelua/ työharjoittelua ja samalla kovasti töiden etsimistä. Sormet ja varpaat ristissä että kaikki menee hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...