Jump to content
MAINOS

Toimeen valinta


Liisa

Recommended Posts

Onko toimet/virat laitettava aina julkiseen tai sisäiseen hakuun? Vai voidaanko vaan valita joku ilman minkäänlaista hakuprosessia esim. eläkkeelle jäävän tilalle vakituiseen työsuhteeseen? Esim. talon sisällä olevista määräaikaisista pätevistä sijaisista.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onko toimet/virat laitettava aina julkiseen tai sisäiseen hakuun? Vai voidaanko vaan valita joku ilman minkäänlaista hakuprosessia esim. eläkkeelle jäävän tilalle vakituiseen työsuhteeseen? Esim. talon sisällä olevista määräaikaisista pätevistä sijaisista.

Liisa

Yleensä virkasuhteeseen ottaminen edellyttää julkista hakumenettelyä, mutta siihen on olemassa poikkeuksia. Työsuhteeseen taas työnantaja voi vaikka puhelinluettelosta arpoa kenet palkkaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli jos eläkkeelle jäävä on ollut virkasuhteessa ja se muutetaan toimeksi, voi siihen valita kenet vaan?

Jankjank, ku ei mene heti jakeluun :)

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärtääkseni toimea ei tarvitse laittaa julkiseen hakuun, mutta esim. sairaanhoitopiirillä saattaa olla oma "sääntö", että kaikki toimet laitetaan julkiseen hakuun, vaikka toimeen olisikin ajateltu jotakin tiettyä henkilöä jo etukäteen. Tämä esim. siksi, että työpaikka saa julkisuutta ja hakijoiden joukosta voidaan valita myös uusia sijaisia taloon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sehän se ärsyttävää onkin jos itse etsii tosissaan vakipaikkaan, kutsutaan haastatteluun ja sitten kysytäänkin käviskö sijaisuus. Toivottavasti kuitenkaan suurempaan osaan vakipaikoista ole jo sovittu ketä otetaan. :unsure:

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sehän se ärsyttävää onkin jos itse etsii tosissaan vakipaikkaan, kutsutaan haastatteluun ja sitten kysytäänkin käviskö sijaisuus. Toivottavasti kuitenkaan suurempaan osaan vakipaikoista ole jo sovittu ketä otetaan. :unsure:

Valitettavasti mulle on muutamaan otteeseen noin sanottu suoraan työhaastattelussa... Kuulema pakko hakea avoin haku et saa palkata sen joka tehnyt jo sitä hommaa aika päivää.... Viimeks näin päivystykseen ku hain niin kerrottiin et tämä henkilö valitaan koska se on ollut niin ja niin kauan aikaa talossa jotan tulisitko tekee sen nyt vapautuvaa sijaisuutta...?... :blink:

Ja kerran sanotiin haastattelun lopuks hain siht. hommaa niin voisitko miettiä keikkaa aivan erijobiin...

kiva ku kaks tutkintoo niin toisesta olis saannut samantein keikkaa vaikka sitä en ollut sinne haastatteluun mennyt kysymään....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sehän se ärsyttävää onkin jos itse etsii tosissaan vakipaikkaan, kutsutaan haastatteluun ja sitten kysytäänkin käviskö sijaisuus. Toivottavasti kuitenkaan suurempaan osaan vakipaikoista ole jo sovittu ketä otetaan. :unsure:

Valitettavasti mulle on muutamaan otteeseen noin sanottu suoraan työhaastattelussa...

Tavallaanhan tuo on aika rehellistä ja suoraselkäistä toimintaa. Vai olisiko mukavampaa, että leikittäisiin loppuun asti työhaastattelua ja jäisit sellaiseen vaikutelmaan, että jes, hyvin meni eikä tervetuloa töihin -kirjettä posteljooni koskaan kuitenkaan tuo...

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas varmaan saan huudot niskaan mutta kyllä mä ymmärrän, että harvemmin vakipaikalle otetaan suoraan ihan uppo-outoa tyyppiä, turvallisempaahan se on sellainen joka jo tunnetaan. On noita törmäyksiä tullu nähtyä kun 'ulkopuolelta' tullut sotkee pakan hetkessä ihan täysin.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koeajallahan saa potkaista pellolle vaikka päivässä. Määräaikaista joudut sitte katteleen koko sopimuksen ajan jos ei nyt mitään aiheellista tee, että sais potkaistua pois.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koeajallahan saa potkaista pellolle vaikka päivässä. Määräaikaista joudut sitte katteleen koko sopimuksen ajan jos ei nyt mitään aiheellista tee, että sais potkaistua pois.

No kyllä näin, mutta toisaalta se määräaikainen joka siihen vakituiseen toimeen otetaan, se tietää jo mihin on hakemassa ja toisaalta se tiedetään että millainen työntekijä hän on ja sopiiko työyhteisöön. Ja aika monessa paikkaa nykyään määräaikaiseenkin työsuhteeseen kirjataan työsopimukseen koeaika.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sehän se ärsyttävää onkin jos itse etsii tosissaan vakipaikkaan, kutsutaan haastatteluun ja sitten kysytäänkin käviskö sijaisuus. Toivottavasti kuitenkaan suurempaan osaan vakipaikoista ole jo sovittu ketä otetaan. :unsure:

Valitettavasti mulle on muutamaan otteeseen noin sanottu suoraan työhaastattelussa...

Tavallaanhan tuo on aika rehellistä ja suoraselkäistä toimintaa. Vai olisiko mukavampaa, että leikittäisiin loppuun asti työhaastattelua ja jäisit sellaiseen vaikutelmaan, että jes, hyvin meni eikä tervetuloa töihin -kirjettä posteljooni koskaan kuitenkaan tuo...

Rehellistä olisi etsiä työntekijää oikealla nimekkeellä. Laittasivat sitten etsivänsä sijaista jos etsivät.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sehän se ärsyttävää onkin jos itse etsii tosissaan vakipaikkaan, kutsutaan haastatteluun ja sitten kysytäänkin käviskö sijaisuus. Toivottavasti kuitenkaan suurempaan osaan vakipaikoista ole jo sovittu ketä otetaan. :unsure:

Valitettavasti mulle on muutamaan otteeseen noin sanottu suoraan työhaastattelussa...

Tavallaanhan tuo on aika rehellistä ja suoraselkäistä toimintaa. Vai olisiko mukavampaa, että leikittäisiin loppuun asti työhaastattelua ja jäisit sellaiseen vaikutelmaan, että jes, hyvin meni eikä tervetuloa töihin -kirjettä posteljooni koskaan kuitenkaan tuo...

Rehellistä olisi etsiä työntekijää oikealla nimekkeellä. Laittasivat sitten etsivänsä sijaista jos etsivät.

Mä ymmärsin, että ne etsi vakityöntekijää, mutta sijaisellekin oli tarvetta.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ymmärsin, että ne etsi vakityöntekijää, mutta sijaisellekin oli tarvetta.

Tuossa varmaan viitataan ao. viestiin.

Ymmärtääkseni toimea ei tarvitse laittaa julkiseen hakuun, mutta esim. sairaanhoitopiirillä saattaa olla oma "sääntö", että kaikki toimet laitetaan julkiseen hakuun, vaikka toimeen olisikin ajateltu jotakin tiettyä henkilöä jo etukäteen. Tämä esim. siksi, että työpaikka saa julkisuutta ja hakijoiden joukosta voidaan valita myös uusia sijaisia taloon.

Pidän myös itse melko alhaisena toimintana kerätä yhteystietoja keikkalaislistalle sillä, että uunotetaan työnhakijoita mahdollisuudella vakipaikkaan. Lisäksi kertonee jotain ta-puolen arvostuksesta meitä työntekijöitä kohtaan, jos kehtaavat juoksuttaa turhanpäiten pitkin kyliä haastatteluissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sehän se ärsyttävää onkin jos itse etsii tosissaan vakipaikkaan, kutsutaan haastatteluun ja sitten kysytäänkin käviskö sijaisuus. Toivottavasti kuitenkaan suurempaan osaan vakipaikoista ole jo sovittu ketä otetaan. :unsure:

Valitettavasti mulle on muutamaan otteeseen noin sanottu suoraan työhaastattelussa...

Tavallaanhan tuo on aika rehellistä ja suoraselkäistä toimintaa. Vai olisiko mukavampaa, että leikittäisiin loppuun asti työhaastattelua ja jäisit sellaiseen vaikutelmaan, että jes, hyvin meni eikä tervetuloa töihin -kirjettä posteljooni koskaan kuitenkaan tuo...

Rehellistä olisi etsiä työntekijää oikealla nimekkeellä. Laittasivat sitten etsivänsä sijaista jos etsivät.

Mä ymmärsin, että ne etsi vakityöntekijää, mutta sijaisellekin oli tarvetta.

Tässä tapauksessa luin rivienvälistä, että sijainen oli jo valittu vakkaripaikalle ja sijaisen tilalle tarvi sijaista :blink:

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pidän myös itse melko alhaisena toimintana kerätä yhteystietoja keikkalaislistalle sillä, että uunotetaan työnhakijoita mahdollisuudella vakipaikkaan. Lisäksi kertonee jotain ta-puolen arvostuksesta meitä työntekijöitä kohtaan, jos kehtaavat juoksuttaa turhanpäiten pitkin kyliä haastatteluissa.

Toisaalta kyllä. Asian voisi toki ajatella niinkin, että sijaisena saa jalan sinne kuuluisan oven väliin ja omalla työnteollaan osoittaa että on vakipaikan arvoinen. Tai sitten vaihtoehtoisesti vaihtaa työnantajaa, jos kuvatunlainen toiminta ei sovi omaan pirtaan.

Mä ymmärrän aivan täysin työnantajaa, joka valitsee vakituiseen toimeen koetellun henkilön sen sijaan että ottaisi täysin tuntemattoman tekijän, josta kenellekään ei ole muuta kokemusta kuin mitä CV:ssä seisoo. Siitä huolimatta, että hoitoalalla on vaikka kuinka hoiturin markkinat, niin työnantaja on kuitenkin se joka työntekijän valitsee. Ihan samalla tavalla kuin millä tahansa muullakin alalla.

Tuota työhaastattelunäytelmää on harrastettu maailman sivu, eikä se ole perlkästään hoitoalan ongelma. Ja sitä harrastetaan siksi, ettei kukaan pääse itkemään epäinhimillisestä ja epäoikeudenmukaisesta kohtelusta. Jos mut - nyt sellaiset 2 vuotta sijaisuutta tehneenä - vakinaistettaisiin joulun jälkeen ilman mitään muodollista proseduuria, niin ihmetystä ja parranpärinää se herättäisi. Mutta jos mä sen vakipaikan saan syömällä työhaastattelupullaa, niin kädestä pitäen tullaan onnittelemaan. Ja ihan vain siksi, että asiat menivät siinä järjestyksessä kuin niiden pitikin mennä - siitä huolimatta, että haastattelutilanteessa ollaan voitu pelata vaikka laivanupotuspeliä yh:n kanssa.

Työhaastattelu on aina molemminpuolinen peli. Työnantaja tsekkaa kaikki haastatellut hakijat potentiaalisina työntekijöinä ja työnhakija tsekkaa työnantajan kelvollisuuden toimia työnantaja. Sitten pitääkin molempien osapuolten tehdä päätöksiä ja jatkaa siitä eteenpäin.

Tässä tapauksessa luin rivienvälistä, että sijainen oli jo valittu vakkaripaikalle ja sijaisen tilalle tarvi sijaista :blink:

Eli edelleen olisi parempi jos TA näyttelisi työnhakunätelmän loppuun asti ja antaisi hakijan ymmärtää että tällä on mahdollisuuksia saada vakipaikka?

Eikö se nyt oikeasti ole parempi siinä tilanteessa tehdä selväksi, että parempi/kokeneempi/tunnetumpi/whatever kiilaa prosessissa edelle ja tarjolla on sijaisuutta. Sitten voi itse päättää, että ottaako sijaisuuden vastaan vai suuntaako katseen jonnekin muualle.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tässä mitään näytellä tarvitsisi jos edelleenkin sitä paikkaa tarjottais oikeella nimekkeellä. Siinä olen samaa mieltä että totta kai sijaisen pitäisi paikka saada eikä tehdä niin kuin monessa paikassa, että otetaan ulkopuolinen. Sitä tässä ajan takaa, että on harhaanjohtavaa etsiä vakituista työntekijää kun kyseessä onkin sijaisuus. Tässä tapauksessa kävin ihan turhaa istumassa haastattelussa, koska mulla oli jo sijaisuus ja en etsiny uutta sijaisuutta.

Juurikin näin ku meneteltäisiin. Jos haetaan pitkäaikaista sijaista niin sellaiseen työhön voisin hakea mutta jos ilmoituksessa lukee -Haetaan osastonsihteeri paikkaa vakituinen niin luulisin että hain siihen hommaan enkä sijaisuutta tekemään?

Todellakin musta se on oikein että ilmoitetaan että olemme valinneet sijaisen hommaan siinä haastattelussa muuten odottaisit vaan tietoa et saitko sen paikan vai et? Tätä nykyään pitäisi olla jo kaikille selvää et ulkopuolisena et varmasti sitä jobia saa sen saa joku sijainen joten jos sen sijaisen paikkaa siinä samalla täytetään se ilmoitettaisiin siinä työpaikka ilmoituksessa eikä "harhaan" johdettais sitä työn hakijaa. Vakituosella ja sijaisen paikalla on vissi ero.... Eikös? ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Kertokaapas tyhmälle:

Jos hoitaja tekee toisen hoitajan viransijaisuutta (esim. äitiysloman sijaisuutta) ja tämä sijaistettava päättää irtisanoutua työstään, niin annetaanko toimi automaattisesti sille, joka sitä sijaisuutta on tehnyt? Kuulin työkaverilta, että tästä olisi olemassa oikein lakikin (siis että se toimi kuuluisi antaa tälle kyseistä sijaisuutta tekevälle), mutten semmoista pykälää mistään onnistunut löytämään. Lieköhän ihan tuulesta temmattua?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapas tyhmälle:

Jos hoitaja tekee toisen hoitajan viransijaisuutta (esim. äitiysloman sijaisuutta) ja tämä sijaistettava päättää irtisanoutua työstään, niin annetaanko toimi automaattisesti sille, joka sitä sijaisuutta on tehnyt? Kuulin työkaverilta, että tästä olisi olemassa oikein lakikin (siis että se toimi kuuluisi antaa tälle kyseistä sijaisuutta tekevälle), mutten semmoista pykälää mistään onnistunut löytämään. Lieköhän ihan tuulesta temmattua?

En ole kyllä tuollaisesta laista mitään kuullut. Jos tuollainen käytäntö jossain on, niin se on heidän paikallinen käytäntönsä. Kyllähän iät ja ajat äitiyslomien ja hoitavapaiden jälkeen äidit ovat irtisanoneet itsensä ja siirtyneet muihin tehtäviin tai jos joku on valittu toiseen toimeen ja on hakenut työvapaata koeajan ajaksi, on toimi laitettu irtisanomisen jälkeen normaalisti auki.

Aikaisempiiin viesteihin viitaten. Olen itse ollut haastattelemassa useamman kerran ja itse olen halunnut olla avoin haastattelutilanteessa. Olen kertonut hakijamäärät ja olen myös kertonut, jos nykyisissä sijaisissa on ollut kovia hakijoita. Yleensä olen myös kysynyt, onko haastateltava kiinnostunut pitkästä sijaisuudesta, jos sellainen vapautuu hakuprosessin aikana. Haastattelutilanteessa en ole huomannut, että kukaan olisi pahastunut kysymyksestä. Osa vastaa suoraan, että he ovat kiinnostuneita vain vakipaikasta, eikä se ole vaikuttanut puolesta tai vastaan. Jos hakija on ollut hyvä, olen myös rohkaissut hakemaan jatkossa paikkaa. Kyllähän hakijan kiinnostuksesta ja motivaatiosta kertoo jotain sekin, että hän hakee paikkaa samasta yksiköstä uudelleen.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapas tyhmälle:

Jos hoitaja tekee toisen hoitajan viransijaisuutta (esim. äitiysloman sijaisuutta) ja tämä sijaistettava päättää irtisanoutua työstään, niin annetaanko toimi automaattisesti sille, joka sitä sijaisuutta on tehnyt? Kuulin työkaverilta, että tästä olisi olemassa oikein lakikin (siis että se toimi kuuluisi antaa tälle kyseistä sijaisuutta tekevälle), mutten semmoista pykälää mistään onnistunut löytämään. Lieköhän ihan tuulesta temmattua?

Käytännössä todennäköisesti siihen toimeen valitaan se sijainen, mutta ilmeisesti joku pykälä velvoittaa avoimen haun järjestämiseen.

Itelle on sanottu useammastakin paikasta, että palkkaamme täältä oman sijaisemme, mutta voit saada nimesi sijaislistaamme jos haluat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin arvelinkin, siis ettei semmoista lakia ole. Kiitos vaan vastauksista! Se oiskin kuulostanut liian hyvältä, että VAIN neljän vuoden jälkeen ois saanut vakituisen paikan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin arvelinkin, siis ettei semmoista lakia ole. Kiitos vaan vastauksista! Se oiskin kuulostanut liian hyvältä, että VAIN neljän vuoden jälkeen ois saanut vakituisen paikan...

Puolensa ja puolensa asioilla. Olisihan sekin aika kurja tilanna, jos olisit tehnyt 10 vuotta sijaisuuksia. Siten joku muutama kuukausi sitten taloon tullut olisi sattumalta palkattu sijaisuuteen, joka vapautuisi...hänet olisi pakko vakinaistaa, vaikka itse asiassa hän ei välttämättä olisi edes sopiva koko paikkaan....

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...