Jump to content
MAINOS

YLE: Elinluovutuksia koskeva laki muuttuu tänään


Reportteri

Recommended Posts

Kuolleelta tapahtuva elimien, kudoksien ja solujen irrottamista koskeva suostumussäännös muuttuu tänään sunnuntaina. Elinluovutuksia saa vastaisuudessa tehdä, jos vainaja ei ole elinaikanaan oletettavasti vastustanut toimenpidettä.

Lue koko juttu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No siis ihan susihan toi laki on. Omaiset voivat ihan hyvin valehdella omaisensa kieltäneen elinluovutuksen kun eivät itse halua elimiä luovutettavan.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elinluovutus on edelleen vapaaehtoista ja toki ihmisellä on oikeus kieltäytyä jos ei sitä halua, joten toisaalta ihan asiallinen artikkeli mitä tehdä nyt sitten jos ei elimiä kiertoon tahdo missään tapauksessa. Lakihan ei toimintaa periaatteessa muuta mitenkään, nyt vain vastuu päätöksentekemisestä pyritään siirtämään siis luovuttajalle (toki siis elinaikana tämä) kun ennen vastuu päätöksestä jäi omaisille...

Lakimuutoksen ei oleteta edes lisäävän elinsiirtoja merkittävästi. Ongelma ei ilmeisesti usein ole tämä lupa-asia ollenkaan vaan se että potentiaaliset luovuttajat jäävät tunnistamatta (selkeiden aivojuttujen osalta ei liene ongelmaa, mutta muut, esim. traumapotilaat, tai sairaalan sisällä "pääatakin" saajat, yms.). Jos elinpulaa haluttaisiin oikeasti helpottaa (varsinkin munuaisten osalta) niin pitäisi tehdä selkeästi enemmän näitä elävältä luovuttajalta siirtoja...Muutenkin nämä siirrot onnistuvat paremmin kuulemma ja siirteiden kanssa ei ole niin paljoa ongelmia...

Yritin finlexistä hakea tuota uutta lakia kokonaisuudessaan mutta löytämättä jäi eli mistäs sen nyt löytäs?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos!

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...