Jump to content
MAINOS

Vuorotteluvapaasta kysymys


yoquiero

Recommended Posts

Kokemuksia haetaan....ajattelin hakea vuorotteluvapaan työntekijän tilalle, ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi, kuten sanotaan yksikin päivä riittää. Olen keikkaa heittävä sairaanhoitaja, nyt sitten työvoimatoimisto kyseinalaisti asian, koska miehelläni on osakeyhtiö, josta en omista edes 1%, eli en mitään. Työvoimatoimisto tai joku tähän vva-liittyvä laki aiheuttaa sen että voitaisiin olettaa mieheni firman palkkaavani minut töihin...kokoaikaiseksi aivan eri alalle.Näin ollen en olisikaan työtön koskaan,,, Onko kokemuksia, asia meni johonkin erityiskäsittelyyn,?nyt odottelua 3 viikkoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sen verran on kokemusta että itse olen ollut pätkän vuorotteluvapaalla, hyvä systeemi kaiken kaikkiaan. Ainoa hankauus liittyi juuri tuohon työvoimatoimistoon joka teki kaikkensa hankaloittaakseen vuorotteluvapaan onnistumista ja olivat ihmeellisen kiinnostuneita siitä miksi olen jäämässä vuorotteluvapaalle..

Mutta taistele vaan oikeuksiesi puolesta, tuossa puljussa pitää olla tarkkana että saa oikeutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten tuo muka olis mahdollista? :blink: Työkaveri oli vuorotteluvapaalla ja sillä on sentään kavereiden kanssa oma firma josta tosin se ei ota palkkatuloa ulos... Ja siitä huolimatta vuorotteluvapaa onnistui oikein hyvin. Työkkäriä kiinnosti tasan työhistoria ja se et otetaan työtön työnhakija tilalle. Minä kun jäin kuutisen viikkoa sitten itse vuorotteluvapaalle niin sijainen valmistui perjantaina, oli maanantain työtön ja aloitti meillä tiistaina. Ja työkkäri jousti joka mahdollisessa asiassa. Sellaista se on täällä maalla. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täh? Kinkkinen juttu! Kannattaa olla tarkkana ja varmistaa omat oikeudet ja pitää niistä kiinni.

Mun kollega on jäämässä vuorotteluvapaalle, ja työyhteisössä "salaista tietoa" -järjestelyt käynnissä että mä menisin ko. henkilön vuorotteluvapaan sijaiseksi. Mä en tiedä käytännössä tästä prosessista mitään muuta kun että mä olen se joka menee työkkäriin työttömäksi ilmoittautumaan ja tää työnantaja poimii mut työkkärin listoilta.

Voinko mä siellä työvoimatoimistossa sanoa, että tällaiset on suunnitelmat että mä menisin takasin ko. firmaan että suunnitteilla olis alottaa vuorotteluvapaansijaisena? Vai oonko mä "emmä tiedä misään mitään, jäin just työttömäks, hupsista". Onko tommonen "pelaaminen" sallittua? Olen siis ite tälläkin hetkellä ko. työpaikassa listoilla, määräyskirjoilla ollut jo pari vuotta ja nyt vapautuis taas vuoden pesti, kunhan se menis niinkun kaikki toivotaan. Onks kellään kokemuksia aiheesta?

Mulla on sitten viikon työttömyysputki tossa välissä, ja taidanpa saada tolta ajalta liitosta päivärahatkin (viikon karenssi kulunut jo aiemmin keväällä).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä kun jäin kuutisen viikkoa sitten itse vuorotteluvapaalle niin sijainen valmistui perjantaina, oli maanantain työtön ja aloitti meillä tiistaina. Ja työkkäri jousti joka mahdollisessa asiassa. Sellaista se on täällä maalla. :nauraa:

Onneks olkoon, itse olen asioinut elämäni aikana kolme kertaa eri työkkäreissä ja huono maku on jäänyt joka reissusta. Mutta varmasti valtaosin palvelu toimii, pitäis vissiin asioida useammin...

Onko tommonen "pelaaminen" sallittua?

On, sitä tehdään joka paikassa jatkuvasti sillä se on kaikkien eri osapuolien etu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on nyt järkeistetty tuota vuorotteluvaipaiden sijaisten ottamista. Eli jos joku jää vuorotteluvapaalle, niin sijaisilta, joilla ei ole pidempää työsopimusta, kysytään halukkuutta tehdä sitä vuorotteluvapaan sijaisuutta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajattelin soittaa ensi viikolla tehyyn tai sairaanhoitajaliittoon,jos sieltä sieltä saisi neuvoja...vai onko kaikki jäsenmaksut menny hukkaan,

onkohan muuta instanssia johon voisi olla yhteydessä?

Soitin mieheni tilitoimistoonkin ja sielläkin ihmeteltiin asiaa,kokopäiväistä työtä ei mieheni yritys pystyisi tarjoamaanvain tuntitöitä jos tarkalle menee.En voi ymmärtää koko ideaa että ensin kouluttautuisin sairaanhoitajaksi ja sitten jos Suomessa olisikin niin huono työtilanne niin en saisi koskaan mistään mitään korvauksia jos mieheni ei palkkaisi minua vrt.töihin toiselle. Silloin voisi todella sanoa elää miehensä palkalla.Itseä vain harmittaa koko juttu, yritin kysyä työkkäristä asiaa vielä kerran, mitään ei herunu, helskitan instanssi.

Onko kenelläkään linkkiä ko. asiaan, itse googlettanut vaikka mitä ja tietoa hakijan puoleen ei löydy paljoakaan.

Työkkäri oli myöserittäin kiinnostunut onko asiaa jo kauankin suunniteltu, jne.oikea kyselylaitos..........

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotensakkin ihan absurdia tollanen, että miehen firma voi mitenkään vaikuttaa sinun työntekoosi!? Ei voi ymmärtää.. Kyllä siellä taitaa olla taas joku elämäänsä pettynyt ihminen joka päästelee suustaan mitä sattuu helpottaakseen pahaa oloaan. Tai

Ei kai saisi yleistää, mutta kun työkkäristä on kyse, tulee tälläsia juttuja liian usein vastaan. Oma avovaimo saanut osansa täysin asiatonta käytöstä työkkärin taholta.

Sori, kiehahti hiukan :angry:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotensakkin ihan absurdia tollanen, että miehen firma voi mitenkään vaikuttaa sinun työntekoosi!? Ei voi ymmärtää.. Kyllä siellä taitaa olla taas joku elämäänsä pettynyt ihminen joka päästelee suustaan mitä sattuu helpottaakseen pahaa oloaan. Tai

Ei kai saisi yleistää, mutta kun työkkäristä on kyse, tulee tälläsia juttuja liian usein vastaan. Oma avovaimo saanut osansa täysin asiatonta käytöstä työkkärin taholta.

Sori, kiehahti hiukan :angry:

Joo. Tykkäristä löytyy niitä hyviä ja hyvin huonoja virkailijoita. Jos löytää sen hyvän niin kannattaa varata sille aikaa tapaamiseen jos vaan käy... trv. nim. työvoimapoliittinen eläin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Ajattelin hakea ainakin 90 vrk vuorotteluvapaata. OH edellytti, että minun pitäisi itse löytää sijainen. Pitääkö tosiaan tavallisen rivityöntekijän etsiä vai olisiko se työnantajan asia hankkia sijainen? Muutenkinhan se on työnantajan velvollisuus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...
Valmistellaan vuorotteluvapaanjärjestelmän uudistus siten, että järjestelmän käyttöä rajoitetaan mm. saantiedellytyksiä tiukentamalla. (TEM, STM) http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/budjetti/290813/kannanotto.pdf

 

 

Mitähän tuo hallituksen rajoitukset mahtaa tarkoittaa? Vai käytetäänkö vuorotteluvapaata taas työntekijöiden palkkapoliittisena tms. kiristyskapulana..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Valmistellaan vuorotteluvapaanjärjestelmän uudistus siten, että järjestelmän käyttöä rajoitetaan mm. saantiedellytyksiä tiukentamalla. (TEM, STM) http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/budjetti/290813/kannanotto.pdf

 

 

Mitähän tuo hallituksen rajoitukset mahtaa tarkoittaa? Vai käytetäänkö vuorotteluvapaata taas työntekijöiden palkkapoliittisena tms. kiristyskapulana..?

 

Aivan samaa mietin, koska tuo vuorotteluvapaan mahdollisuus kiinnostaa tulevaisuudessa.

Mistään en ole löytänyt vastausta.

 

Toinen päin p******ttä suunniteltu on tuo kotihoidontuen jakaminen. Vaikka asia ei ole minulle millään tavalla jatkossakaan ajankohtainen, on se silti ajatuksia herättävää. Kun itse on ollut yht.7,5v kotona lasten kanssa, mietityttää moniko lapsi joutuu tulevaisuudessa liian aikaisin pk:tiin. Vain siksi, että perheen puolesta on päätetty, miten lasta hoidetaan.

Nytkin 94% on naisia ko. tuen käyttäjistä, pakollako äijät jää jatkossa työelämästään pois? Vaikka siihen olisi nyt jo ihan vapaaehtoisuuteen perustuva mahdollisuus?

Entä yh-perheet ja sateenkaariperheet? Onko jossain esityksessä heidät huomioitu?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Valmistellaan vuorotteluvapaanjärjestelmän uudistus siten, että järjestelmän käyttöä rajoitetaan mm. saantiedellytyksiä tiukentamalla. (TEM, STM) http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/budjetti/290813/kannanotto.pdf

 

 

Mitähän tuo hallituksen rajoitukset mahtaa tarkoittaa? Vai käytetäänkö vuorotteluvapaata taas työntekijöiden palkkapoliittisena tms. kiristyskapulana..?

 

Omassa työssä ei myönnetä vuorotteluvapaata, eikä pidempiä palkattomia vapaita. Eli tähän on JO menty joissain kunnissa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa työssä ei myönnetä vuorotteluvapaata, eikä pidempiä palkattomia vapaita. Eli tähän on JO menty joissain kunnissa.

Lyhytnäköistä toimintaa!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tajua miten hoitoalan ihmiset pääsevät ruuhka - Suomessa vuorotteluvapaalle , jos uudet säännöt tulevat voimaan. Ei oikeasti työttömiä sairaanhoitajia  ihan oikeasti ole esim Helsingissä.

Miten osastonhoitajat tai ylihoitajatkaan pääsevät vapaalle?

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 5 kuukautta myöhemmin...
  • 1 vuosi myöhemmin...

Hallitusohjelmassa todetaan hallituksen arvioivan kriittisesti "kaikkia sellaisia tukijärjestelmiä, jotka ohjaavat työkykyisiä ihmisiä pitkäaikaisiin poissaoloihin työmarkkinoilta". Tällainen tukijärjestelmä on hallituksen mukaan myös vuorotteluvapaa, jonka ehtoja tiukennetaan. Vuorotteluvapaa muutetaan joko syyperustaiseksi tai sen työhistoriaehtoja muutetaan, käytännössä siis töissä on todennäköisesti oltava aiempaa pidempään ennen vuorotteluvapaalle pääsemistä. http://yle.fi/uutiset/opintotuki_vuorotteluvapaa_ja_asuntolainan_korkovahennykset__nain_hallitusohjelmaa_osuu_suomalaisiin/8021808

Melko odotettu injaus.

Mikäli yhteiskuntasopimusta ja maltillista palkkaratkaisua ei synny, luovutaan vuorotteluvapaasta kokonaan.

Pallo on siis työmarkkinajärjestöillä, toivottavasti löytyy ymmärrystä ja kykyä nähdä isoa kuvaa neuvottelijoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...