Jump to content
MAINOS

Ammattiliiton valinta


anzsku

Recommended Posts

Olisin kysellyt muilta foorumilaisilta vinkkiä liiton valintaan , aikomuksena nyt vihdoin liittoon liittyminen. Vaan kun tietäisi mihin kuuluminen olisi se " järkevin vaihtoehto" :) Taustaa sen verran , että koulutukselta Lähihoitaja ja työantajana kaupunki ( vakituinen työsuhde , 6v "uraa" takana) , vanhusten parissa työskentelen. Yksinkertainen kysymys TEHY vai SUPER ?? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tehy tietenkin =) Mitä enemmän Tehyssä on myös lähihoitajia, sitä vankempaa edunvalvonta on. Tähtäimessä on yksi hoitoalan liitto, jotta alakohtaisiin ongelmiin voitaisiin paneutua. (Ihan sama mikä sen liiton nimi sitten joskus on.) Tehy oikeasti taistelee jäsentensä etujen puolesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerron vain oman kokemukseni alan ammattiliitoista. Aikoinaan valitsin lähihoitajana Superin, mainostettiin lähihoitajien asioita ajavana liittona. Reilut pari vuotta Superiin kuuluin, ihan tyytyväisenä. Huomasin kuitenkin Superin olevan hampaaton, muutoksiin haluamaton, ainoastaan vanhustyöhön suuntautunut yhden miehen liitto. Ei halua radikaalisti muuttaa hoitajien työoloja, palkkausta, pidemmälläkään aikatähtäimellä vaan lammastella kuntatyönantajan narussa. Viimeinen pisara tuli Superin pj:n lausunnoista taannoin ja katsoin omaksi parhaakseni vaihtaa Tehyyn, joka selkeästi pyrkii kehittämään ja uudistamaan hoitoalan työntekijöiden asioita. Tämä vain muunmuassa. Koen, että en halua loputtomiin tehdä työtä alipalkattuna, epäergonomisin työaikajärjestelmin ym. Kuten edellä mainittu, Tehy ajaa lähihoitajien ja kaikkien terveydenhuollon amattilaisten etuja. Toivottavasti on mielipiteistäni jotain apua liiton valinnassa.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehy. Isossa on voimaa.

Mun teksti katosi... Niin siis luin yksi päivä superin lehteä ja huh huh, minuun vain ei uppoa sellainen hömppä, piiroskuvat jne. No joo ei se nyt ole syy valita liittoa, mutta TEHYstä mulla on jotenkin ammattimaisempi kuva. Ja lehti on parempi.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerron vain oman kokemukseni alan ammattiliitoista. Aikoinaan valitsin lähihoitajana Superin, mainostettiin lähihoitajien asioita ajavana liittona. Reilut pari vuotta Superiin kuuluin, ihan tyytyväisenä. Huomasin kuitenkin Superin olevan hampaaton, muutoksiin haluamaton, ainoastaan vanhustyöhön suuntautunut yhden miehen liitto. Ei halua radikaalisti muuttaa hoitajien työoloja, palkkausta, pidemmälläkään aikatähtäimellä vaan lammastella kuntatyönantajan narussa. Viimeinen pisara tuli Superin pj:n lausunnoista taannoin ja katsoin omaksi parhaakseni vaihtaa Tehyyn, joka selkeästi pyrkii kehittämään ja uudistamaan hoitoalan työntekijöiden asioita. Tämä vain muunmuassa. Koen, että en halua loputtomiin tehdä työtä alipalkattuna, epäergonomisin työaikajärjestelmin ym. Kuten edellä mainittu, Tehy ajaa lähihoitajien ja kaikkien terveydenhuollon amattilaisten etuja. Toivottavasti on mielipiteistäni jotain apua liiton valinnassa.

Tämä menee nyt OT:ksi, mutta..

SuPerhan koko ajan, omissa julkaisuissaan ja lehdistötiedotteissa, painottaa koko ajan vanhustyötä. Toisena tulee sitten nuorisopuoli. Vaikka hyvin moni Superilainen on töissä näiden sektorien ulkopuolella eli ihan leikkaussalista lähtien. Eli ei varmaan anna kovin hyvää kuvaa liiton intresseistä, kun kaikki keskittyy vain vanhusten ja lasten ympärille.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SuPerhan koko ajan, omissa julkaisuissaan ja lehdistötiedotteissa, painottaa koko ajan vanhustyötä. Toisena tulee sitten nuorisopuoli. Vaikka hyvin moni Superilainen on töissä näiden sektorien ulkopuolella eli ihan leikkaussalista lähtien. Eli ei varmaan anna kovin hyvää kuvaa liiton intresseistä, kun kaikki keskittyy vain vanhusten ja lasten ympärille.

Näin huonosti on tosiaan jollekulle päässyt käymään, mutta siitä pyritään ehdottomasti pois. Onneksi esh:n ylihoitajat ja -lääkärit ovat myös huomanneet tämän, että on parempi ettei ole ollenkaan hoitajaa kuin että on perushoitaja. Super onneksi tukee tätä ajatusta (siis ph:n vakanssit vaihdetaan sh- joita ei saada, joten ollaanpa ilman) *sarkasmia*

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistuin vuonna 2007 jouluna, jolloin työtaistelu oli juuri lopetettu. Superin ja Tehyn edustajisto kävi puhumassa useaan eri otteeseen ja tuolloin minulle selvisi, että Superin edustajisto suorastaan valehteli asioita sekä pilkkasi Tehyn edustusta. On totta että Superin lehdessä kirjoitetaan paljon vanhustyöstä ja se ei ainakaan minua haittaa, vanhusten hoidosta ei kertakaikkiaan mielestäni voi olla näinä päivinä liikaa puhetta. Tulee siis kaikki tarpeeseen.

Itse valitsin lähihoitajana Tehyn koska olen sitä mieltä, että Tehy ajaa oikeasti asioita ja myös tulosta syntyy. Lisäksi olen sitä mieltä että tarvitsemman yhden suuren vaikutusvaltaisen liiton. Olen ollut päätökseeni erittäin tyytyväinen. Olen saanut kyllä kuulla monenlaista pilkkaa liitto valinnastani työpaikoilla, mutta ei se ole minua haitannut. Niin ja onhan Tehyssä lähihoitajajaosto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

40v hoitoalalla olleena sanoisin että liittykää kaikki hoitajat, olkoon etuliitteenä mikä tahansa, yhteen liittoon, vain siten saadaan aikaan voimakas vaikuttaja. Suosittelen tietysti että kaikki liittyisivät Tehyyn, tuntuu tällä hetkellä parhaalta. Aloitin itse aikoinaan MKL:ssa, se kun lopetettiin ei ollut vuosiin mitään mihin olisi voinut kuulua ennen kuin tuli Tehy, joku voisi sanoa että oli KTV mutta se ei koskaan ajanut hoitopuolen asioita, ja siihen aikaan ei sairaanhoitajaliitto eikä silloinen apuhoitajaliittokaan mielisairaanhoitaajaa riveihinsä huolinut

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alunperin valitsin Tehyn sen perusteella, että aioin jatkaa opiskeluja lähihoitajasta eteenpäin ja ei tarvitsisi sitten vaihtaa liittoa myöhemmin. Olen ollut kyllä tosi tyytyväinen Tehyyn. He todellakin ajavat hoitajien asioita.

Lähihoitaja vm. ´06 -> Sairaanhoitaja vm. ´12 (hope so)

Opiskelijablogi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitoksia kaikille vastanneille mielipiteenne esiin tuomisesta.. Paljon asiaa miettineenä ja superin ja tehyn "papereihin" ajankanssa tutustuneena päätös alkaa olemaan selvä..Tehyn suuntaan lähtee vihdoin ja viimein liittymis kupungit :) Ehdottomasti olen monen muun kanssa samaa mieltä siitä , että ala todella tarvitsisi yhden ison liiton , toivottavasti se joskus vielä toteutuisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti olen monen muun kanssa samaa mieltä siitä , että ala todella tarvitsisi yhden ison liiton , toivottavasti se joskus vielä toteutuisi.

Tämä olisi meidän kaikkien etu. Ja tervetuloa Tehyyn! :)

Kun jäsenyytesi on vahvistettu ja olet saanut jäsennumeron, muista myös liittyä tehyläisten lähihoitajien omaan yhdistykseen. Se ei maksa mitään: http://www.suomenlahihoitajat.fi/liity_jaseneksi/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehyltä saa myös loistavaa henkilökohtaista palvelua sen lisäksi että ovat ainoa mediassa oikeasti näkyvä liitto. Pari kertaa ollut kysyttävää kassoista yms jäsenyysasioista, sähköpostilla vastaus tulee yleensä samana päivänä ja selkeästi ohjeistetaan. Lisäksi kerran olen ottanut yhteyttä työaikoihin liittyen ja kerran lakiapua varten ja molemmilla kerroilla saanut maksutta loistavaa ja asiantuntevaa palvelua.

Tämä ei tietenkään ole pois muilta liitoilta, en tiedä miten he hoitavat asiansa, mutta mulla ei ainakaan kokemani perusteella ole mitään hinkua pois tehystä, päin vastoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen myös 2012 valmistuvana lähihoitajan liittynyt Tehyyn. Sitten jos lähtee vielä mahdollisesti jatkamaan sairaanhoitajaksi, ei tarvitse vaihtaa liittoa.

Kaikki hoitoalan ammattilaiset yhteen liittoon! :)

EDIT: Koska erikoistun mielenterveyspuolelle, olisikohan vielä hyvä liittyä Suomen Mielenterveyshoitoalan Liitton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen myös 2012 valmistuvana lähihoitajan liittynyt Tehyyn. Sitten jos lähtee vielä mahdollisesti jatkamaan sairaanhoitajaksi, ei tarvitse vaihtaa liittoa.

Muistuttaisin tärkeästä asiasta joka yllättävän monelta unohtuu... Oot kai liittynyt myös työttömyyskassaan? Opiskelijajäsenenä kun kaikki palkallinen työ (väh 18h/vko) kartuttaa ansiosidonnaiseen oikeuttavia työviikkoja eikä opiskelijajäsenen tarvitse maksaa sitä 1,1% jäsenmaksua tuota kartuttaakseen.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen myös 2012 valmistuvana lähihoitajan liittynyt Tehyyn. Sitten jos lähtee vielä mahdollisesti jatkamaan sairaanhoitajaksi, ei tarvitse vaihtaa liittoa.

Muistuttaisin tärkeästä asiasta joka yllättävän monelta unohtuu... Oot kai liittynyt myös työttömyyskassaan? Opiskelijajäsenenä kun kaikki palkallinen työ (väh 18h/vko) kartuttaa ansiosidonnaiseen oikeuttavia työviikkoja eikä opiskelijajäsenen tarvitse maksaa sitä 1,1% jäsenmaksua tuota kartuttaakseen.

Kyllä on liitytty! On siinä sen verran rahan arvoisesta asiasta kyse. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

EDIT: Koska erikoistun mielenterveyspuolelle, olisikohan vielä hyvä liittyä Suomen Mielenterveyshoitoalan Liitton?

Varmasti kannattaa, jäsenmaksu 20€ vuodessa vain. Itse aion liittyä tulevalla viikolla. SMTHL kiinnostaa siis sen tarjoamien koulutuksien, lehden ym. vuoksi.

Ekaa tutkintoaan opiskelevat siis ilmaiseksi.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TEHY:ssä on ollut enemmän ryhtiä SUPER:ssa. Omassa työpaikassani SUPER on melko markinaalinen järjestö. Myös meidän vanhemmillakin mielureilla on perinteitä TEHY:n suhteen.

Pari lähihoitajaa kuuluu SUPER:n ja kun olen kysellyt heiltä, kuka on teidän luottamusmies? Heillä ei ole harmainta aavistustakaan. Luulevat TEHY:n luottamusmiehen hoitavan sen puolen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Itse aloitan sh-opinnot syksyllä ja kuulun SUPERiin. oon jo pitkään miettiny vaihtoa TEHYyn muutenkin mutta kun; SUPERilaiset kanssasisareni ovat sitä mieltä että tehy ei aja lähi- ja perushoitajien asioida, ovat painottuneet täysin sairaanhoitajiin????? Noh, nyt ehkä on aika sitten vaihtaa ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse aloitan sh-opinnot syksyllä ja kuulun SUPERiin. oon jo pitkään miettiny vaihtoa TEHYyn muutenkin mutta kun; SUPERilaiset kanssasisareni ovat sitä mieltä että tehy ei aja lähi- ja perushoitajien asioida, ovat painottuneet täysin sairaanhoitajiin????? Noh, nyt ehkä on aika sitten vaihtaa ;D

Höpö höpöähän se on :D vaihda pois, jos se tuntuu itsestäsi oikealta valinnalta.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Superilaisilla aktiiveilla tuntuu olevan yleisesti aika jyrkkä kanta muihin liittoihin, kun taas jhl:n ja tehyn porukat ovat muita liittoja kohtaan aika suvaitsevaisia ja ymmäretään, että hoitaja saa kuulua mihin liittoon tahansa. Väittäisin kuitenkin, puolueellisesti tosin, että isoimpana tehy on vahvin liittona, sekä sillä on parhaat resurssit myös jäsenkohtaiseen palveluun suuren jäsenmaksutulonsa vuoksi. Totta on kyllä se, että ainakin medianäkyvyydeltään tehyn jutut koskettaa suurimmalta osin sairaanhoitajia, mutta en yhtään epäile etteikö siellä tehtäisi myös töitä meidän 2. asteen hoitajien eteen joita tehyssä on kuitenkin viisinumeroinen joukko.

Tämä ihan subjektiiviselta pohjalta siis.

PS. Aiheesta olisi hauska nähdä joku sellainen "TM testaa"-tyyppinen tutkielma, jossa arvioitaisiin näiden liittojen ominaisuuksia esim. asiakaspalvelua jäsenyysasioissa, vastausaikoja lakimieheltä pyydetyissä neuvoissa ja tietty työttömyyskassan toimivuus on myös tärkeä jne jne. Sitten pisteet jaetaan jäsenmaksun määrällä ja katsotaan mikä palvelee työntekijää absoluuttisesti parhaiten ja toisaalta parhaiten/€ ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Superilaisilla aktiiveilla tuntuu olevan yleisesti aika jyrkkä kanta muihin liittoihin, kun taas jhl:n ja tehyn porukat ovat muita liittoja kohtaan aika suvaitsevaisia ja ymmäretään, että hoitaja saa kuulua mihin liittoon tahansa.

Tässä kohtaa täytyy sanoa että olen täysin eri mieltä. Ihan yhtä lailla Tehyläisillä on jyrkkä kanta muita liittoja kohtaan, sen näkee jo tämän foorumin ammattiliittoa koskevia keskusteluja lukiessa.

Itse olen Superilainen ja tyytyväinen "oman" liittoni toimintaan vaikkakin meidän firman "johtava" liitto on JHL ja superilaisten sekä tehyläisten jäsenten osuus on todella pieni JHL:n jäsenmäärään nähden. Ainoa liitto joka on puuttunut oman työpaikkani epäkohtiin on ollut nimenomaan Super joten en näe mitään syytä vaihtaa ammattiliittoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä kohtaa täytyy sanoa että olen täysin eri mieltä. Ihan yhtä lailla Tehyläisillä on jyrkkä kanta muita liittoja kohtaan, sen näkee jo tämän foorumin ammattiliittoa koskevia keskusteluja lukiessa.

Kaikkiin liittoihin mahtuu monelaista persoonaa, se on selvä. Itse toivoisin että tämä keskinäinen kyräily voitaisiin lopettaa ja tosissaan puskea se yksi ja yhteinen liitto kaikille hoitajille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...