Jump to content
MAINOS

Uskonnollinen tilaisuus työpaikalla


Papunen

Recommended Posts

Töissähän nyt voi joutua vaikka minkälaiseen tilaisuuteen tahansa, mutta menoihin osallistuminen on liikaa vaadittu. Potilaan takiahan siellä ollaan eikä itse tilaisuuden sanoman. Voisin viihtyä jopa kirkon epämukavalla penkillä, jos saisin samalla kuunnella musiikkia iPodillani. Onneksi kuvantaminen on niin paikkaan sidottua toimintaa, että moisia tilanteita ei tule koskaan eteen.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 56
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kyllä minä kirkkoon kuulun, kirjallisesti, mutta mitenkään en ole enkä halua olla tekemisissä uskonnollisten juttujen kanssa. Minun uskontoni kun ei kuulu kristinuskoon.

Miksi sitten kuulut kirkkoon? Haluat olla rahallisesti tukemassa organisaatiota jota kirjoitustesi perusteella ainakin halveksit jollet vihaa?

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minä kirkkoon kuulun, kirjallisesti, mutta mitenkään en ole enkä halua olla tekemisissä uskonnollisten juttujen kanssa. Minun uskontoni kun ei kuulu kristinuskoon.

Miksi sitten kuulut kirkkoon?

Tätä vois kysyä tuhansilta muiltakin jotka kuuluvat vain tavan vuoksi kirkkoon. Väestörekisteri toimii rekisteriviranomaisena huomattavasti edullisemmin. http://www.eroakirkosta.fi/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, ehkä kuulun tavan vuoksi. Auttaa ne sentään lähetystyössä hädänalaisia käytännössäkin. Vaikka satuja sitten samalla kertovatkin.

Minä en halveksi enkä vihaa näitä itseään kristityiksi kutsuvia. Yksinkertaisesti en hyväksy heidän oppejaan, ja toisekseen en niihin usko. On eri asioita olla uskova kuin ns. leipäkristitty joita useimmat ovat. Taitaa paremmin olla niin että kristityt halveksivat meitä muiden uskontojen edustajia. Mikskähän he meitä haukkuvatkaan.. pakanoiksi, saatanan lapsiksi tms. Se vasta jos on vihaa ja halveksintaa. NIH. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jopas on keskustelu aiheesta :blink: . Mä en henkilökohtaisesti itse koe mitenkään erikoisena mennä mukaan kirkonmenoihin tai muihinkaan asiakkaiden mukana vaikken mitään uskontoa tunnustakaan. En siellä mitään veisaa, mutta olen läsnä ja mietin ihan muita juttuja. Käynhän vapaa-aikanakin kummilasten ristiäisissä, ripille päästessä ja kaikissa hääjuhlissakin, oli sit uskonnollisia tai ei. Työ työnä, en nyt oikein hiffaa mikä tässä keskustelussa on pointtina (toki kukaan ei voi virren veisaukseen, ehtoolliseen tai muuhun vastaavaan pakottaa, mutta tilaisuudessa läsnäoleminen?).

"Hetki ennen ja hetki jälkeen, ja välissä se, jota et voi koskaan saada takaisin". -Tommy Tabermann-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jopas on keskustelu aiheesta :blink: . Mä en henkilökohtaisesti itse koe mitenkään erikoisena mennä mukaan kirkonmenoihin tai muihinkaan asiakkaiden mukana vaikken mitään uskontoa tunnustakaan. En siellä mitään veisaa, mutta olen läsnä ja mietin ihan muita juttuja. Käynhän vapaa-aikanakin kummilasten ristiäisissä, ripille päästessä ja kaikissa hääjuhlissakin, oli sit uskonnollisia tai ei. Työ työnä, en nyt oikein hiffaa mikä tässä keskustelussa on pointtina (toki kukaan ei voi virren veisaukseen, ehtoolliseen tai muuhun vastaavaan pakottaa, mutta tilaisuudessa läsnäoleminen?).

Kaikki vaan ei halua olla siinä tilaisuudessa, joka sotii omaa ajatusmaailmaa vastaan. Ja ei kuulu työnkuvaankaan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Mun käy silti oikeesti eniten sääliks niitä vanhuksia jotka pakotetaan kuuntelemaan kirkomenoja keskusradiosta. Ei kaikki varmasti halua moista kuunnella. Puolustuskyvyttömät vanhukset eivät pysty sängyissään laittamaan hanttiinkaan. Täällä maalla ainakin muu kuin valtauskonto on sen verran harvinaista ettei sitä juuri kukaan taida edes ajatella vaihtoehtona. Mä sentään voin yrittää paeta kahvihuoneeseen tai liinavaatevarastoon. Toivottavasti mulle ei vanhana tehä niin.

Ei meillä ainakaan pakoteta ketään kuuntelemaan; ainoastaan niille tarjotaan mahdollisuus, joiden tiedämme

nauttivan siitä. Esim. jos nuorena on uskonto ollut tärkeä osa elämää, ei se vanhanakaan mihinkään katoa.

Kenen taas tiedetään, ettei ole koskaan ollut kiinnostunut siitä, ei laiteta radiosta jumalanpalveluksia eikä viedä hartauksiin yms.

Mikäli taas ei tiedetä varmasti, annetaan mahdollisuus, muttei "tyrkytetä". Totuushan on, että hoitolaitoksissa olis tarkoitus mennä

asukkaiden/potilaiden/asiakkaiden ehdoilla - ei niinkään hoitajien...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kenenkään työpaikalla asioita järjestetty niin että valtauskonnon lisäksi myös muiden uskontokuntien pappeja, saarnaajia tms. käy paikan päällä?

Voin kuvitella millanen mellakka vanhainkodissa alkas ku sanotaan että pappi tulee puoliltapäivin ja ovesta astelis jediuskontoa saarnaava chewbacca :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en koe häitä ja hautajaisia mitenkään erityisen uskonnollisiksi tilaisuuksiksi. Niissä muuta merkitystä kuin palvontamenoissa.

Psykiatrian puolelta en osaa sanoa mitään uskonnollisista tilaisuuksista. Se on muutenkin oma maailmansa.

Mutta tosiaan käy sääliksi niitä, jotka pakotetaan joidenkin hoitajien toimesta kuuntelemaan sunnuntaisin jumalanpalvelusta vuodeosastoiden keskusradioiden kautta.

psykan puolella ainoa joka edustaa uskontoa tai saa potilaiden kanssa keskustella uskonasioista sairaalapastori.Aurorassa on tervepäinen sairaalapastorska joka aina ennen keskusteluja kysyy hoitohenkilökunnan mielipidettä siitä onko Nasaretin miestä nyt hyvä vetää keskusteluihin,vaikka pot. niin haluaisikin.

polla ensin senverta klaariks ennenkun ruvetaan satuja ja tarinoita kelaamaan.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en koe häitä ja hautajaisia mitenkään erityisen uskonnollisiksi tilaisuuksiksi. Niissä muuta merkitystä kuin palvontamenoissa.

Psykiatrian puolelta en osaa sanoa mitään uskonnollisista tilaisuuksista. Se on muutenkin oma maailmansa.

Mutta tosiaan käy sääliksi niitä, jotka pakotetaan joidenkin hoitajien toimesta kuuntelemaan sunnuntaisin jumalanpalvelusta vuodeosastoiden keskusradioiden kautta.

psykan puolella ainoa joka edustaa uskontoa tai saa potilaiden kanssa keskustella uskonasioista sairaalapastori.Aurorassa on tervepäinen sairaalapastorska joka aina ennen keskusteluja kysyy hoitohenkilökunnan mielipidettä siitä onko Nasaretin miestä nyt hyvä vetää keskusteluihin,vaikka pot. niin haluaisikin.

polla ensin senverta klaariks ennenkun ruvetaan satuja ja tarinoita kelaamaan.

Vapaaehtoinen tilaisuus aka ryhmä on. Ja leponex lievittänyt isoimmat uskonnolliset hurmiot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kenenkään työpaikalla asioita järjestetty niin että valtauskonnon lisäksi myös muiden uskontokuntien pappeja, saarnaajia tms. käy paikan päällä?

Lähes kaikkia uskontokuntia ja lahkoja oon nähnyt sairaalassa vierailevan, toisilla ryhmillä vaan on enemmän yleisöä päiväsalissa kuin toisilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kenenkään työpaikalla asioita järjestetty niin että valtauskonnon lisäksi myös muiden uskontokuntien pappeja, saarnaajia tms. käy paikan päällä?

Voin kuvitella millanen mellakka vanhainkodissa alkas ku sanotaan että pappi tulee puoliltapäivin ja ovesta astelis jediuskontoa saarnaava chewbacca :D

Lasketaanko tähän esim. helluntalaiset vai luetaanko heidät tässä tapauksessa "valtauskontoon"? Jos ei lueta niin kyllä käyvät meidän talossa. Ainakin joskus.

Sen sijaan shamanistit, mainitsemasi tsyypakat ym. vastaavat taitavat olla enemmän meidän nuoremman sukupolven juttu. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Onko kenenkään työpaikalla asioita järjestetty niin että valtauskonnon lisäksi myös muiden uskontokuntien pappeja, saarnaajia tms. käy paikan päällä?

Voin kuvitella millanen mellakka vanhainkodissa alkas ku sanotaan että pappi tulee puoliltapäivin ja ovesta astelis jediuskontoa saarnaava chewbacca :D

Enää en työskentele vanhainkodissa, mutta aikanaan työpaikallani kävi srk:n pappi pitämässä viikkohartauden kanttorin kanssa. Kerran kuukaudessa helluntaiseurakuntalaiset pitivät oman hartautensa ja soittivat kitaraa laulun säestykseksi.

Muuta hengellisyyteen viitaavaa oli koululaisten Lucia-kulkue ja pyhäkoululaisten esitykset. Vanhoillislestadioilaisia oli hoitajissa muutama ja pari jehovan todistajaakin löytyi.

Hartaustilaisuudessa oli aina yksi hoitaja paikalla katsomassa päältä että kaikki sujuu hyvin tai jos jollekulle asukkaalle tulee jotain ihan mitä tahansa. Kyllä siellä hartaustilaisuudessa istui jehovan todistajakin vuorollaan ja palkanhan se siitä sai, niin kuin minäkin helluntailaisten kuuntelemisesta. Ideanahan on kuitenkin mahdollistaa vanhusten osallistuminen haluamiinsa tilaisuuksiin, eikä surra sitä mille hoitaja altistuu puolen tunnin verran hengellisellä tasolla. Ja talutin minä välillä omaa asukastani paikalliselle osuuskaupalle pelaamaan hedelmäpeliäkin, kun hän siitä hommasta kovasti tykkäsi vanhana taksikuskina. Vaikka itse pidän uhkapelejä tavallisen tympeänä touhuna.

Tämän isompaa hengenhyppyä siinä vanhainkodissa ei ollut, mutta ei siellä ainakaan kovin isoja uskonsotia tämän asian tiimoilta käyty.

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja talutin minä välillä omaa asukastani paikalliselle osuuskaupalle pelaamaan hedelmäpeliäkin, kun hän siitä hommasta kovasti tykkäsi vanhana taksikuskina. Vaikka itse pidän uhkapelejä tavallisen tympeänä touhuna.

Kaikki mitä me töissä tehdään potilaiden eteen ei tietysti aina nappaa viimeisen päälle, mutta kyllä ne potilaan tarpeet pitää yleensä huomioida. Tämä on sitä ammatillisuutta..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kih, meijäät kun sus siunataan lähihoitajiksi, niin sitten lauletaan JUMALA OMPI LINNAMME! ja hah - minun ehdotus. Jos kerran päästellään, niin päästellään kunnon virren myötä. Nih.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kih, meijäät kun sus siunataan lähihoitajiksi, niin sitten lauletaan JUMALA OMPI LINNAMME! ja hah - minun ehdotus. Jos kerran päästellään, niin päästellään kunnon virren myötä. Nih.

Onko joku tollainen siunausrituaali olemassa ihan OIKEESTI? O_o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kih, meijäät kun sus siunataan lähihoitajiksi, niin sitten lauletaan JUMALA OMPI LINNAMME! ja hah - minun ehdotus. Jos kerran päästellään, niin päästellään kunnon virren myötä. Nih.

Onko joku tollainen siunausrituaali olemassa ihan OIKEESTI? O_o

Tokihan sitä kristillispohjaisessa rikkaassa opinajossa siunaukset saa. Siunataan siellä rakennuksiakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä saattaisin jopa painua pihalle "soittakaa kun tuo loppuu" tai tyytyä radioon kännykän kautta siksi aikaa. Ei kukaan voi pakottaa kuuntelemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä saattaisin jopa painua pihalle "soittakaa kun tuo loppuu" tai tyytyä radioon kännykän kautta siksi aikaa. Ei kukaan voi pakottaa kuuntelemaan.

Joo ei se oo pakollinen. Jos olis, niin en minäkään menis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs ootte siitä mieltä, että meidän ihanaisessa AMKissamme kuulutetaan keskusradion kautta uskonnollisia aamunavauksia silloin tällöin?

Aikamoiselta aivopesulta kuulostaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen varmaan samassa paikassa kuin sinilintu tai tämä on levinneempi käytäntö, koska ainakin muistan kuulleeni joskus keskusradiosta jotain uskonnollista höttöä. Ensimmäinen ajatus oli kyllä, että mitä ihmettä, eihän tämä voi olla totta enää. "Ikävä kyllä" olimme silloin vielä käytävässä ja kaikki juttelivat kovaäänisesti, joten siitä ei saanut juuri mitään selvää oikeasti. :P Mielestäni kyllä tällaiset kaikille pakolla tulevat uskonnolliset systeemit eivät kuulu nykypäivän moninaiseen yhteiskuntaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs ootte siitä mieltä, että meidän ihanaisessa AMKissamme kuulutetaan keskusradion kautta uskonnollisia aamunavauksia silloin tällöin?

Aikamoiselta aivopesulta kuulostaa.

No hui millaista aivopesua, nyt äkkiä foliohatut päähän!! ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...