Jump to content
MAINOS

muodollinen jaksotyö ja sairasloma


tittelituure

Recommended Posts

Eli siis muodollista jaksotyötä teen ja olin sairaslomalla listan 3 ensimmäistä päivää. Kaiken kaikkiaan listassa kertyi ylitöitä 12t 30min ja nyt toteuman syöttämisn jälkeen 3,5 tuntia on hävinnyt jonnekin. Tämä minulle selitettiin niin, että kun on keskeytynyt jakso niin tässä työaikamuodossa viikolle jäljelle jääneiden päivien pitää olla 8-tuntisia. Ja näin olevinaan myös tankkasin itse KVTES:sta. Eli tarkoittaa, että kun perjantaina (jolloin en ollut pois) tein lyhennettyä päivää ja torstaina normaalia 8 tunnin päivää niin 1t 45 min (eli perjantai perinteisesti 6t 15min päivä) häviää siitä. Ja sen hyväksyn kerta tällaista idioottimaista työaikamuotoa kerran olen hyväksynyt tekeväni (tätä ennen aina olen tehnyt jaksotyötä, joka selvästi fiksumpaa, koska siinä suunnitellut tunnit on suunniteltuja ja sairasloman alle jäädessään juuri niinkuin ne listassa seisovat). Mutta se, että nyt he vievät myös juhannusviikolta pois 1t 45min, koska se on keskeytynyt jakso. Ja siis sillä viikollahan en ole ollut pois vaan se on listan viimeinen viikko ja olen tehnyt sen ihan normaalisti. Kyllähän tämä selitettiin sillä samalla pykälällä, mutta kun itse ymmärrän seuraavan tekstin niin, että tämä juhannusaatto arkipyhänä ei vaikuttaisi jäljelle jääviä päiviä pidentävästi. (Ja miksi >:D vaikuttaisi kun ei edes ole samalla viikolla sairasloman kanssa)

Eli tässä tämä KVTES:n teksti (en osannut jostain syystä lainata tuota tekstiä):

"4 mom

1 jaksotyössä, jossa lauantai ja sunnuntai ovat säännönmukaisesti vapaapäiviä, ylityötä on se keskeytyksen ulkopuolisina päivinä tehty työaika, joka ylittää seuraavan yhteenlasketun tuntimäärän täydessä työajassa: ...

b) vajailla kalenteriviikoilla jokaista keskeytyksen ulkopuolista päivää kohti, joka ei ole lauantai tai sunnuntai, 8 tuntia, kuitenkin enintään 38tuntia 15minuuttia

2 Lisätyötä on 1. kohdan mukaiseen ylityörajaan saakka se työaika, joka ylittää seuraavan yhteenlasketun tuntimäärän:

jokaista keskeytyksen ulkopuolista päivää kohden, joka ei ole lauantai tai sunnuntai tai 7§ 2 mom tarkoitettu arkipyhä, 8 tuntia" (eli siis juhannusaatto)

Eli siis ymmärrykseni mukaan toi eka viikko, jolla olin saikulla, menee ihan noin niinkuin mulle selitettiin. Mutta vaikka mä kuinka ja miten päin luen tota tekstiä niin en ymmärrä, että miksi mun olis pitänyt juhannusviikolla tehdä täysiä 8-tuntisia päiviä, koska kyseessä on 7§ 2 mom arkipyhä - ja toisekseen ei ole sillä sairasloman vuoksi keskeytyneellä viikolla. Vai olisko mun pitänyt koko lista tehdä 8-tuntista päivää, jolloin kyllä pitäis tipahtaa ylitöistä enemmänkin pois kuin vain toi 3,5t?

Ja kyllä, aion kysyä asiaa luottamusmieheltä, kunhan vain nyt tästä lafkasta löydän moisen yhteystiedot... Kun nyt näin viikonlopun edellä tähän hätään moista ei saa kiinni niin ajattelin kuitenkin kysäistä, että josko foorumilla olis tietävämpää ihmistä vastaamaan kysymykseen. Kiehuttaa ihan vietävästi koko juttu.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Joko olet löytänyt sen luottamusmiehesi? Kiinnostaa, mitä hän tuumasi asiasta... ;)

Kyllä tuo osoittaa todella hyvin, että miten hyvä ja mahtava työaikamuoto tuo muodollinen jaksotyö, kunta tessissä on. Siitä pitäisi oikeasti päästä jo eroon, mutta jotkut kävyt pitävät siitä kiinni, koska tuolla työaikamuodolla on heille aikoinaan luvattu päivätyössä pikainen ruokailu työaikana... Ja he idiootit eivät ymmärrä, että myös yleistyöajassa on pikainen ruokailu työaikana mahdollista, jos ja kun ruokatunnin pitäminen omana aikana ei ole työn vuoksi mahdollista. Ja edelleen yleistyöajassa tunnetaan sellaiset käsitteet, kuin päivittäinen ja viikottainen ylityö, mitä tuossa muodollisessa ei tunneta.

Eli muodollinen jaksotyö passaa ainoastaan niihin tehtäviin, missä ei tapahdu mitään muutoksia vahvistetuolla listoilla, et tee mitään ylimääräistä tai toisaalta et koskaa äkillisesti ole poissa, eli sairaana, lasta hoitamassa, koulutuksessa, virka-/työvapaalla tai vuosilomalla...

Tuossa pitäisi päästä jo eroon ja jos sitä porukka oikeasti haluaa, niin alkakaa laittaamaan asiasta oikeasti viestiä järjestönne hallituksille jne., jotta ne heräisivät tämän päivän todellisuuteen!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Vapaa mielenkiinnosta :) Sain luottamusmiehen kiinni ja samaa havaitsin, eli että tämä muodollinen jaksotyö on aivan jostain syvältä. Eli kyllä ne tunnit sieltä vaan viedään. Äkillinen keskeytys kuulemma vaikuttaa koko listan tunteihin eli koko listan päivät katsotaan 8-tuntisiksi, oli sitten pyhälista eli ei. Ja siis tosiaan jokaisella viikolla. Eli kaikkien kolmen viikon lyhennykset karkaavat ja päivien pituudeksi tulee 8t. :huh: Eli aivan älytön työaikamuoto. Vaan tähänpä loppu tän akan ylitöiden teko ;D Vaikka tuskin nyt ihan tuohon tahtiin sitä tuliskaan (monta seikkaa asiaan vaikuttamassa, muun muassa nimenomaan toi sairasloma). Siitä vaan harmi, että tunnun olevan ainoa, jota tämä tällainen kismittää... Ratkaisuna tosiaan käytän itselleni sitä, että ylitöitä en jatkossa tee. Asiakkaat valittakoot eteenpäin, kun aikaa ei kalenterista löydy.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin... Ja vielä pitää lisätä, että tässä keväällä, TEHY:n työtaistelun aikana työnantaja keksi hyvän jutun. Muutetaan perustellusta syystä työntekijän vahvistettua työvuoroluetteloa = määrätään loppukäteen ylitöihin, jotka muodollisessa jaksotyössä eivät kuitenkaan muodostu ylityöksi, vaan monellakin keskeytyksestä johtuen menevät täyttöön... Niin työnantajalla säästyy rahaa ja paaljooon... Ja perusteltuun syyhyn muuttaa työvuoroluetteloa riittää ihan yksinkertaisesti se, että työnantaja yksipuolisesti toteaa, että työntekijöitä on työhön / tarpeeseen nähden liian vähän ja lisäksi työnantaja toteaa, etteipä muualta ole saatavissa ketään... Hyvin yksinkertaista ja ei edes tartte työntekijän suostumusta... Et silleen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...