Jump to content
MAINOS

Hanskojen käyttö


Annelli

Recommended Posts

Niin, miten on, käytättekö näytteitä ottaessanne hanskoja? Meillä ei ole koulussa kommentoitu tuota hanska-asiaa oikein millään lailla, lähinnä todettu, että "olisihan se hyvä käyttää..." Joku opettaja tosin sanoi, että terve ja ehjä iho suojaa tartunnoilta, mutten tiedä uskaltaako sen varaan kuitenkaan luottaa.

Nyt täällä terveyskeskuksen labrassa kesätöissä ollessani olen asiaa ruvennut muutenkin enemmän miettimään, kun täällä ei kukaan vakkareista käytä hanskoja. Toisalta tiedän, että hanskojen käyttö olisi varmaan hyvä opetella, muttakun niiden kanssa on hirmu hankalaa ottaa näytteitä, kun en meinaa tuntea suonia. Käytän kuitenkin käsihuuhdetta joka asiakkaan välillä enkä ole kenenkään veriä onnistunut päälleni saamaan, mutta kuitenkin vähän mietityttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vaikken labrassa olekaan töissä vastaan. Käytän hanskoja, koska ikinä ei tiedä kellä sattuu olemaan hiv/aids/hepatiitti JA kenen veret saa päälleet ts. kuka vetää käden alta yms. Sanoisin itse, että yritä pikkuhiljaa opetella niiden käyttöä. Kokeile, jos mahdollista, mitkä hanskat tuntuvat sinusta parhailta kädessä. Tiedän: moni ei käytä hanskoja, mutta oma napa mulla ainakin lähimpänä, eikä liian varovainen voi lähes koskaan olla! Olenkin varmaan täällä aiemminkin kertonut potilaasta, joka hoidossa aaaivan muun syyn vuoksi kuukausia ennen kuin todettiin aids ja suuri viruskuorma. Siinä sai itse kukin miettiä miten on potilasta (siistiä, perheellistä yms. ei mitenkään "vaarallisen" oloinen) hoitanut...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, parastahan se tietty olisi hanskojen käyttö... Pitänee alkaa opetella, varmaan suonien tuntemisen kannalta lateksihankat ovat parhaita, kun ne menevät tiiviimmin käteen. Huvittaa melkein itseäkin nämä tekosyyt käyttämättä jättämiselle, esim. sekin tuntuu niin "vaivalloiselta", että hanskat pitää vaihtaa joka asiakkaan välissä. Opettelustahan se tietty kiinni vain on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite tykkään nitriilihanskoista, suoni tuntuu hyvin niillä eivätkä taida hajotakkaan ihan niin helposti kuin vinyylit tai lateksit.

Suosittelisin kyllä käyttämään hanskoja jos kanyloi tai verikoetta ottaa, helposti se veri sieltä roiskahtaa loppuen lopuksi. Itellä varsinkin kynsivalleissa on melkein kokoajan jossain reikä josta ne mikrobit pääsee kätevästi ihon ohitse.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikken labrassa olekaan töissä vastaan. Käytän hanskoja, koska ikinä ei tiedä kellä sattuu olemaan hiv/aids/hepatiitti JA kenen veret saa päälleet ts. kuka vetää käden alta yms. Sanoisin itse, että yritä pikkuhiljaa opetella niiden käyttöä. Kokeile, jos mahdollista, mitkä hanskat tuntuvat sinusta parhailta kädessä. Tiedän: moni ei käytä hanskoja, mutta oma napa mulla ainakin lähimpänä, eikä liian varovainen voi lähes koskaan olla! Olenkin varmaan täällä aiemminkin kertonut potilaasta, joka hoidossa aaaivan muun syyn vuoksi kuukausia ennen kuin todettiin aids ja suuri viruskuorma. Siinä sai itse kukin miettiä miten on potilasta (siistiä, perheellistä yms. ei mitenkään "vaarallisen" oloinen) hoitanut...

Tällä asenteella kun on liikkeellä, niin kannattaa samantien käyttää kaikkien potilaiden kohdalla kokovartalokortsua. Tai ainakin pitää suu ja silmät kiinni veren löträämisen ajan, ettei pisarat lentele niihin, jos verta sattuu vähän tirskahtamaan.

Sanoisin, että terveen järjen käyttö on sallittua. Itse käytin oikeissa töissä todella harvakseltaan hanskoja ja niitäkin lähinnä silloin mukavuussyistä kun potilas oli muuten vaan yltä päältä pa***ssa. Ja jopa hepatiittipotilaalle laitoin tipan ilman hanskoja... Oli vaan suonet niin pistellyt iv-huumeiden käytön jälkeen, ettei hanskojen läpi tuntenut niitä ollenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä hygieniahoitaja suosittelee hanskojen käyttöä kun laittaa kanyylia potilaalle. Yksi syy on neulanpistotapaturman vaara. Hanskan ollessa kädessä neula puhkaisee ensin hanskan ja suuriosa mahd. tartuntavaarallisesta verestä jää hanskaan.

Itse kanyloin vielä paljain käsin, kun en ikinä muista hanskoja laittaa. Olen vanha kääkkä, mutta suosittelen nuorille heti turvallista käytäntöä.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite tykkään nitriilihanskoista, suoni tuntuu hyvin niillä eivätkä taida hajotakkaan ihan niin helposti kuin vinyylit tai lateksit.

Suosittelisin kyllä käyttämään hanskoja jos kanyloi tai verikoetta ottaa, helposti se veri sieltä roiskahtaa loppuen lopuksi. Itellä varsinkin kynsivalleissa on melkein kokoajan jossain reikä josta ne mikrobit pääsee kätevästi ihon ohitse.

Nyt sitten tyhmä kysymys: onko ne niitä sinisen värisiä vaiko?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ne useimmiten taitaa kyllä olla jonkin muun värisiä kuin valkoisia, mutta sininen ei ole ainoa vaihtoehto. Ainakin sinisiä, vihreitä ja liloja tulee yhtäkkiä mieleen. Paketin päällä lukee nitrile gloves.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En sitten millään käytä kaikkien potilaiden kohdalla. Eristystapauksissa ja eritetapauksissa kylläkin. Mikrobiologian suositukset kertovat meille että terve iho on tosiaan yhtä tiivis kuin se hanskakin, ja ihon oma bakteerifloora pysyy paremmassa kunnossa kun ei haudo hanskoissa ja putsaa käsidesillä. (Vesi-saippuapesukin kannattaa vaan jos on näkyvää likaa tai jos epäilee bakteeri-itiöitä käsissä.) Näistä huolimatta tykkään kyllä käyttää hanskoja mbiologisten näytteiden kanssa. Pari työkaveria nappaa hanskat käteen joka potilaan kohdalla, se heille suotakoon.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OTOT Mä en ole ikinä tajunnut tuota käsien pesua vain jos on näkyvää likaa. Kun tulee vaikka kaupungilta ei kädet näytä likaisilta, mutta kyllä pestessä silti vesi näyttää silmämääräisestiKIN likaiselta..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OTOT Mä en ole ikinä tajunnut tuota käsien pesua vain jos on näkyvää likaa. Kun tulee vaikka kaupungilta ei kädet näytä likaisilta, mutta kyllä pestessä silti vesi näyttää silmämääräisestiKIN likaiselta..

Käsidesi desinfioi 'näkymättömät' liat, verta tms eritettä ei. Näin meillä opastettu. Ja juu, käytän käsidesiä joka potilaan välillä, hanskoja harvemmin ellei ole kyse potilaasta jonka elimistön puolustuskyky on heikko.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Etanoli on muuten senverran mato imeytymään kaikkeen että käsidesi kyllä desinfioi vaikka kämmenselkään olis tarttunu useampi ruokalusikallinen kakkaa, sitä pitää sitten vaan läträtä enemmän ja oottaa pidempään että kuivuu kunnolla. Jostain syystä jengi vaan ei halua mennä koko päivää kädet paskassa, oli se sitten kuinka desinfioitua vaan. :)

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OTOT Mä en ole ikinä tajunnut tuota käsien pesua vain jos on näkyvää likaa. Kun tulee vaikka kaupungilta ei kädet näytä likaisilta, mutta kyllä pestessä silti vesi näyttää silmämääräisestiKIN likaiselta..

Tuo käsienpesuohje koskeekin vain sairaalamaailmaa, kenenkään kädet ei kestäis joka potilaan välissä käsienpesua. Kotona asia eri, koska touhutaan ihan eri ympäristössä. Toki kotona pestään kädet eri indikaatioin kuin töissä, tämänhän pitäisi olla kaikille selvää. En mä ainakaan käytä kotona käsidesiä kuin ainoastaan silloin, jos muilla on vatsatautia, ja itse vielä terve..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkoholi desinfioi hyvin, mutta se laimenee koko ajan. Sen takia pieni määrä etanolia ei desinfioi kovinkaan suurta määrää likaa. Mutta sitten jos sekaan laitetaan klooria tms tehokasta tappajaa, niin silloin desinfioi hyvin isompiakin massoja. Mutta siis ihan tavallinenkin etanoli desinfioi hyvin jos sitä vaan käyttää tarpeeksi.

Hanskoja tulee käytettyä oikeastaan aina, kun laittaa kanyylia tai ottaa verinäytteitä.

Tulee muuten mieleen ne lukemattomat kerrat, kun jotain potilasta on hoidettu sairaalassa eristyksissä muista ja sitten kun ne kotiutuvat, niin ovat samassa kassajonossa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Mitäs hanskoi porukat käyttää eristyshuoneis ? Riittääks vinyylit/ lateksit vai pitääks olla nitriilit ? Ekas harjottelupaikas vaa sanottii et vinyylihanskat ois yhtä tyhjän kans ja eristyshuoneesee pitäs olla ain nitriilit. Muis harjottelupaikois ei oo tiedetty moisest.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs hanskoi porukat käyttää eristyshuoneis ? Riittääks vinyylit/ lateksit vai pitääks olla nitriilit ? Ekas harjottelupaikas vaa sanottii et vinyylihanskat ois yhtä tyhjän kans ja eristyshuoneesee pitäs olla ain nitriilit. Muis harjottelupaikois ei oo tiedetty moisest.

Mun mielestä mitään muita hanskoja ku nitriilejä ei sais edes olla terveydenhuollossa. Varsinkin vinyylit kelpaa lähinnä naisille hiusten värjäämiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs hanskoi porukat käyttää eristyshuoneis ?

Lateksi pääosin, osalla on nitriilit käytössä iho-ongelmien kanssa. Myös vinyyliä on, itse pyrin kiertämään ne kaukaa. Epämiellyttävät ja ei koskaan oikean kokoiset.

Nitriilit on meillä usein M-kokoa eli liian ahtaat mulle. L olis passeli ja toki tilaamalla saisi.

Lateksi on kuitenkin pääasiallinen materiaali.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs hanskoi porukat käyttää eristyshuoneis ? Riittääks vinyylit/ lateksit vai pitääks olla nitriilit ? Ekas harjottelupaikas vaa sanottii et vinyylihanskat ois yhtä tyhjän kans ja eristyshuoneesee pitäs olla ain nitriilit. Muis harjottelupaikois ei oo tiedetty moisest.

Mun mielestä mitään muita hanskoja ku nitriilejä ei sais edes olla terveydenhuollossa. Varsinkin vinyylit kelpaa lähinnä naisille hiusten värjäämiseen.

Anna päättäjille aikaa sopeutua, eihän siitä ole kovin montaa vuotta aikaa kun mikkihiiri-hanskat oli osaston ykkösvaihteohto..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nitriilihanskat vaan lienevät ainoat joissa ei reikiä ole. Eli jos hanskojen käyttötarkoitus on suojata jotakuta, tulee käyttää nitriilejä. Jos hanskoja pitää vain siksi, että inhottaa koskea toista ihmistä, voi käyttää mitä haluaa.

Ei liity eristysjuttuihin, niissä hanskojen käyttö on määrättyä ja perusteltua, mutta voisi ylipäätään aina miettiä miksi hanskoja käyttää.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...