Jump to content
MAINOS

Kertokaa yötyöstä


LH2013

Recommended Posts

Itse en ole koskaan yötöitä tehnyt, ja nyt tämän alan valinneena, niitä melko varmasti tulevaisuudessa alkaa olemaan.. kertoisitteko vähän onko yövuorot raskaita, käykö oikein terveyden päälle? entä saatteko nukuttua yövuoron jälkeen? ja kaikkea muutakin yövuoroihin liittyvää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tervetuloa joukkoon. Kysele vaan, sitä varten tämä on. Testaus ja räpellys -osiossa voi käydä harjoittelemassa lainaamista ym.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Yötyö on oman kokemukseni mukaan raskasta sen ensimmäisen vuoden ajan. Sitten siihen tottuu. 3-vuorotyö ei anna elimistön ja "pään" palautua kunnolla juurikaan mussään vaiheessa, paitsi lomalla ja pitkillä vapailla. Pelkän yövuoron tekeminen on helpompaa,kun tottuu tiettyyn suht säännölliseen rytmiin ja opettelee omanlaisensa unirytmin, se voi viedä aikaa ennenkuin löytää sen toimivan rytmin. Itse tein muutaman vuoden 2- ja 3- vuorotyötä ja nyt teen pelkkää yötyötä. Koen, että pelkän yön tekeminen on helpompaa. Pelkkää yötä olen tehnyt reilu 3 vuotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla lukee työsopparissa 3vuorotyö, mutta onneksi olen saanut tehdä sitä eniten 2vuorotyö painotteisena! :) Yksi yö vain ollut, ja se heitti niin pään ja kehon sekaisin, että yyh.. :x Seuraavan päivän ruokailut meni ihan ketuiksi, vaikka oli nälkä niin syömisen jälkeen tuli huono olo. Mitään tosi "raskasta" safkaa en itse pysty yövuorossa syömään, vaan jotain tosi kevyttä esim. salaattia ja leipää. Eikä kannata kittaa kahvia monen montaa kupillista.. :D En tykkää :/

//muoks// Niin ja ei kummempia sinä yönä osastolla tapahtunut. Joskushan on sellaisia öitä, että saa juosta heti vuoron alkaessa monta tuntia pitkin osastoa, kun on niin paljon hoidettavia asioita. Onneksi ei ole sellaisia öitä itselle vielä kertaakaan tullut, mutta voin kuvitella että on tosi rasittavaa..

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yövuorot eroavat aamu- ja iltavuoroista. Itse haluan toisinaan tehdä pidemmän putken öitä, mutta palaan myös mielelläni aamu-ilta painotteiseen listaan. Yössä vastuuta on siinä mielessä enemmän, että muita sairaanhoitajia ei ole vuorossa, lääkäri on tavoitettavissa ensiavussa eli ei fyysisesti läsnä. Potilaan nukkuvat (toivottavasti) jolloin huonetoverin tilan muutoksista ei soitella. Vaikka hoitajat kiertävät vähintään kahden tunnin välein huoneissa, niin siinä välissä ehtii tapahtumaan paljon. Seurattavat potilaat otan mielelläni käytävälle tai jätän huoneen oven auki. Yössä on aikaa tutustua papereihin, joskus järjestellä kaappeja ym., mutta valvominen itsessään on rasitus ja katson, että sinne ei kuulu jättää ylimääräisiä tehtäviä.

Ensiavusta tulee potilaita painottuen iltaan ja yöhön. Joskus yöt ovat niin rauhallisia, että ehtii tehdä käsitöitä tai lukea. Toisinaan yö on niin kiireinen, että wc:ssä ei ehdi käymään ja aamuvuoron tulo on helpotus.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kertoisitteko vähän onko yövuorot raskaita, käykö oikein terveyden päälle?

Yöllä työskentely on ihmiselle luonnotonta ja sen vuoksi se aiheuttaa terveyshaittoja. Kohtuullisen karua luettavaa löytyy mm. Lääkäriliiton suosituksesta: http://www.laakariliitto.fi/files/yotyo_opas.pdf

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yötyö alkoi ottaa voimille, siksi vaihdoin työpaikkaa. Nuorena se vielä meni, tein jopa mielelläni öitä ja hyvin nukuin päivät. Nyt se ei onnistunut enää, joten pelkät aamut sopivat mulle hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitkäkestoisen yötyön seurauksina monille ihmisille kehittyy ns. "yökön psyyke", jolla tarkoitetaan sitä, että työntekijä vieraantuu kaikesta, mitä yksikössä tapahtuu päiväaikana, ja alkaa nähdä kaiken vain yökön näkökulmasta. Tämä voi johtaa siihen kuvitelmaan, että vain yököillä on raskasta. Jotkut vakiyököt saattavat vetää "älyttömiä pultteja", jos jotain töitä on jäänyt edelliseltä vuorolta yökköjen tehtäväksi. Siitä olen kyllä aikaisempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että valvovi´nen on jo sinänsä sen verran raskasta, että mitään ylimääräisiä tehtäviä ei tarvitse yövuoroille järjestää.

Ainakaan itse en halua enää tehdä yöpainotteista työtä. Muutama yö silloin tällöin on kivaa vaihtelua, mutta vakiyököksi en enää alkaisi. Niin paljon huonoja puolia valvomiseen liittyy.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaipa se yötyön sopivuus ja raskaus riippuu ihmisestä?! Itselle yötyö sopi hyvin ja nyt ehkä vähän harmittaa ettei nykyisessä työpaikassa ole yövuoroja. Aamulla oli ihana hetki kun oli koko yön valvonut ja sieltä pääsi nukkumaan, uni oli ihanaa ^_^

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on sellainen työyksikkö, että yö- ja päivävuoroilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Yöllä on yleensä hiljaisenpaa pääsääntöisesti, mutta sitten kun tapahtuu niin kyse on aina jonkun hengestä. Lähinnä vaihtelun vuoksi olen toivonut jokaiseen kolmen viikon listaan sen 3-6 yötä, ja aina toivonut että ne olisivat peräkkäin. Yksittäiset yöt eivät sovi omalle fysiikalleni. Hyvin on toiminut, ja pari vapaapäiväähän siitä saa lisää kun se yövuoro aina tuppaa olemaan pitempi kuin päivävuoro. Ennen ensimmäistä yötä en osaa nukkua varastoon mutta yövuorojen jälkeen ei univaikeuksia ole. Jos yöllä ei ole päässyt pötkölleen, kahdeksalta aamulla olen jo omassa sängyssä ja heräilen yleensä iltapäivällä neljän tienoilla. Eli normi yöunet siinä tulee, vaikkakin väärään aikaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Psykan puolella yötyö katkaisee sopivasti hoitosuhteisiin liittyvät rutiinit ja on siinä mielessä "helpompaa". Lomalle on hyvä jäädä muutaman yön jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitkäkestoisen yötyön seurauksina monille ihmisille kehittyy ns. "yökön psyyke", jolla tarkoitetaan sitä, että työntekijä vieraantuu kaikesta, mitä yksikössä tapahtuu päiväaikana, ja alkaa nähdä kaiken vain yökön näkökulmasta. Tämä voi johtaa siihen kuvitelmaan, että vain yököillä on raskasta. Jotkut vakiyököt saattavat vetää "älyttömiä pultteja", jos jotain töitä on jäänyt edelliseltä vuorolta yökköjen tehtäväksi. Siitä olen kyllä aikaisempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että valvovi´nen on jo sinänsä sen verran raskasta, että mitään ylimääräisiä tehtäviä ei tarvitse yövuoroille järjestää.

No jaa. Kun taas ne, jotka ei ikinä tee öitä, kuvittelee, että yöllä voi tehdä mitä vaan ja yökkö kykenee jopa ihmeisiin. Eli sitten on "päivävuoropsyykekin".

Monta vuotta oon öitä tehny ja edelleen pyrin päivävuorolta jääneet työt tekemään. Kaikkeen ei ehdi, eikä kykene. Ja EN muuten allekirjoita kyllä tuota työyksikön päiväsajasta vieraantumistakaan, kyllä monen päivävuorovuoden jälkeen tasan tarkkaan muistaa, että mimmosta härdelliä se on päiväsaikaan(kin).

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Yötyötä jaksaa tehdä kun nukkuu tarpeeksi ja huolehtii muutoinkin yleiskunnostaan. Yökölle ei pidä järjestää kuitenkaan mitään ylimääräisiä tehtäviä. Olen samaa mieltä siitä, että pelkkää yövuoroa kun tekee on helpompaa. Nukkumispäivä menee miltei nukkuessa ja jos ei valvottujen öiden jälkeen ole kuin 1-2 vapaapäivää, ei siinä kerkeä palautumaan. Sellaisesta voi herkästi jäädä väsymystä, joka johtaa helposti sairauksiin. Öiden jälkeen pitää työnantajankin ymmärtää antaa hyvin vapaapäiviä palautumiseen. Ja mitä vanhempi henkilö tekee yövuoroa, niin sitä kauemmin palautuminenkin kestää. Nuorena jaksaa paremmin yötöitä tehdä, mutta poikkeuksiakin löytyy aina. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

kohta 5 vuotta alkaa olemaan pelkkää yövuoroa takana. Tykännyt olen ja on sopinut paremmin meikkiksen elimistöllä kuin esim 3vuoro. On yks rytmi, vaikkakin muusta sivilisaatiosta kummallinen, mutta näillä mennään. Nukkumaan aamulla ja illalla pirteänä töihin. Oon yehny 5 yötä töitä, 5 vapaata yötä systeemillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mulle ei kyllä yövuorot sovi. Mun ei tarttisi niitä tehdä mutta haluan koska yöt on jotenkin kuitenkin mukavampia, puhelimet ei soi, dementit ei ole koko ajan iholla, on rauhallista ym. Teen niitä siis satunnaisesti. Ja joka kerta vointini on yhtä kamala. En saa nukuttua päivällä kun max. 4-5 tuntia. Loppupäivä heräämisestä työvuoron alkuun menee rytmihäiriöiden siivittämänä (sydän hakkaa). En tiedä mikä päivä on, olen sekaisin siitä onko kello kuinka paljon. Olen äreä ja kärttyinen. Joskus tuntuu huumatulta, ihan kuin kävelisi pilven päällä, päässä vähän heitättää. Mutta sitten itse yövuorossa olo on ihan hyvä ja normaali. Aina mä päätän, että ei niitä enää mutta silti tulee aina suostuttua sijaiseksi.

Ja mikä hölmöintä meillä yövuorossa joutuu siivoamaan vessat (6kpl), pyyhkimään lattiat, tekemään seuraavan päivän salaatit, aamuleivät ja aamupalan, viemään mopit koneeseen (alakertaan rappusia yksin yöllä)ja täyttämään vaippakaapit. Mielestäni yövuorolaisen ei tulisi siivota ja tehdä ruokaa vaan keskittyä siihen tärkeimpään eli potilaisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko vuoropäiväkodissa tai -ryhmiksissä työskenteleviä? Millaisia on päiväkodin yöt?

Lapset toki nukkuu (ainankin toivottavasti) mutta mitä muuta yöhön kuuluu? Millaisilla vahvuuksilla ollaan? Onko lapsia joka yö vai vaihtelevasti? Itsellä on kokemusta muutaman vuoden takaa ryhmiksen iltavuorosta (-22 asti auki oli silloin) silloisessa harjoittelussa mutta nyt kiinnostaa yö, jos vaikka saisi keikkaa eräästä vuoropäiväkodista =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla myös menossa jo 5 vuosi yötyössä rytmillä 7 yötä 7 vapaata. Ja sopii erittäin hyvin. Oma perhe pitää kiinni arjessa. Nukun päivisin hyvin ja syön joka yö lämpimän ruuan töissä. Kahviakin kuluu saman verran kuin vapaa viikoilla päivisin. (Kahvi ei vaikuta nukkumiseeni.)

En koe vierantuneeni päivävuoron töistä työyhteisössäni vaan edelleen otan kantaa ja osallistun arjen askereisiin, koska yöllä sellaisiin on paremmin aikaa perehtyä.

Työhöni kuuluu jonkin verran kodinhoidollisia tehtäviä, mutta mikäli yö näyttää siltä ettei ehdi, niin ne jää tekemättä eikä kukaan siitä vedä herneitä nenään. Sitten ne vaan jää tekemättä. Toisinaan on aamuvuoron töihin ilmestyminen ihanin asia mitä tiedän. Koko yön kun juoksee dementikon perässä niin on pikkuisen puhki aamulla. :D Mutta sellaiset yöt on harvassa.

Työyhteisössäni on paljon ihmnisiä jotka eivät missään tapauksessa halua alkaa tekemään yövuoroja. Se ehkä vaikuttaa suhtautumiseen yökköä kohtaan ja taas itse henkilökohtaisesti en halua alkaa tekemään päivätöitä nykyisessä työpaikassani niin olen vain tyytyväinen kun ei tarvitse.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tehdään pääasiassa kolme yötä putkeen, jonka jälkeen on vähintään 2 vapaata. Tuo yöputki osuu kohdalle keskimäärin joka toinen viikko. Osasto on pieni, 6 paikkainen, harvemmin potilaita on edes kuutta, yleensä 3-5, joskus harvoin muutama ylipaikalla. Potilaiden keski-ikä on 70+, osa pitkäaikaisosastolta siirtyneitä, osa intervalleja, osa akuutteja. Yökkö hoitaa vuorossaan pyykkitilauksen, kuukausittaiset kaappien/keittiön/ym siivoukset on keskitetty tiettyihin öihin (esim. jokaisen kk:n 10 pvä kuurataan jääkaappi jne). Meillä kiertojen välissä pystyy hyvin huilaamaan, itse en voi katsoa telkkaria tai nukkumatti korjaa samantien. Pääasiassa istuskelen netissä, hyppään tupakalla, täytän kaappeja, teen papereita ja otan mikrounia :) Ruokapuoli jää vähiin, alkuyöstä kahvittelen ja syön pari leipää, aamupuolella tankkaan esim. pussikeiton tai jotain muuta pientä suolaista.

Yövuoron jälkeen kuskaan lapsen kouluun ja tulen kotiin "väkisinmakaamaan". Saatan nukkua muutaman tunnin, koskaan en neljää tuntia kauempaa, uni ei vaan riitä. Yleensä öiden jälkeen olo on järkyttävä, tuntuu että verenpaineet huitelisivat taivaissa, vaikka todellisuus on luokkaa 100/80. Olen ärhäkkä, väsynyt enkä saa mitään aikaan. Tilanne korjaantuu heti ensimmäisen, kunnolla nukutun yön jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle yövuorot sopii äärimmäisen hyvin. Pääsääntöisesti noissa paikoissa missä olen ollut niin yöllä on ollut aika vähän töitä verrattuna päivään, ehtii puuhaamaan omia juttujaan. Varsinkin opiskeluiden aikaan yövuorot oli herkkua kun sai palkalla tehdä koulutehtäviä.

Yövuoroihinkin täytyy hieman totutella. Alussa kahvia meni liiankin reilusti ja tupakalla tuli rampattua niin ahkeraan että aamuyöstä tuli palpitaatioita ja pahoinvointia yms. Ruokailun suhteen olen huomannut että on fiksua syödä jotain pientä pitkin yötä, esim. leipä parin tunnin välein. Jos vetää ison lautasellisen lihapullia kolmelta niin saattaa nukkumatti iskeä.

Itsellä ei oo ollut mitään ongelmaa nukkua yötyön jälkeen, mutta monet työkaverit ovat kyllä sanoneet että joko eivät saa unta tai sitten heräävät parin kolmen tunnin nukkumisen jälkeen. Saattaa myös olla avuksi jos nukkuu tunnin päikkärit vielä ennen töihin lähtöä ellei työmaalla ole mahdollisuutta torkkuihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Del_User

V:sta 2005 yötyötä, vuosi välissä päivävuoroa. Rytmiin 7 - 7. Olen ollut sitä mieltä koko ajan että 7 työtä 7 vapaata on paras rytmitys, oli sitten kyseessä kiireisempi osasto tai rauhallisempaa. Vapaat kai ne on olleet ja parempi korvaus minkä vuoksi yötyötä on tullut tehtyä. Ei kai yötyö kenellekään mikään hyvä pysyväisratkaisu säännöllisessä muodossa ole, että ihan koko uransa tekisi. Kaikkihan ei yötyötä pysty tekemään ollenkaan ja nekin jotka haaveilevat säännöllisen yötyön autuudesta; lämpimästi suosittelen harkitsemaan vielä sitä päivätyövaihtoehtoa. Jotenkin ajauduin vielä nykyiseen työhön joka poikkeaa kaikista aikaisemmista niin, että täällähän valvotaankin yksin, joka tuo työhön ihan oman mausteensa:) Yötyö antaa mahdollisuuksiakin jos ne osaa käyttää hyödykseen mutta voinen sanoa kokemuksesta ettei se ole ihan helppoa, etenkään pisemmällä aikavälillä. No, aika aikaa kutakin, josko tämä joskus loppuu, vuosi - pari vielä. Teen tosin vaihtelun vuoksi ja ammattitaidon ylläpitämiseksi ihan normaalia vastaanottotyötä päivällä, vapaata kun yötyöstä jää; työ voi olla joillekin harrastus, itse lukeudun sellaiseen joukkoon joille se on. Ja kesällä ajattelin ajella taas lanssiakin päiväsaikaan vapailla, ihan vaan siksi että vaihtelevuus, liikkuvuus ym. on jotenkin niin positiivista. Niin ja tietysti minihameet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitkäkestoisen yötyön seurauksina monille ihmisille kehittyy ns. "yökön psyyke", jolla tarkoitetaan sitä, että työntekijä vieraantuu kaikesta, mitä yksikössä tapahtuu päiväaikana, ja alkaa nähdä kaiken vain yökön näkökulmasta. Tämä voi johtaa siihen kuvitelmaan, että vain yököillä on raskasta. Jotkut vakiyököt saattavat vetää "älyttömiä pultteja", jos jotain töitä on jäänyt edelliseltä vuorolta yökköjen tehtäväksi. Siitä olen kyllä aikaisempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että valvovi´nen on jo sinänsä sen verran raskasta, että mitään ylimääräisiä tehtäviä ei tarvitse yövuoroille järjestää.

Ainakaan itse en halua enää tehdä yöpainotteista työtä. Muutama yö silloin tällöin on kivaa vaihtelua, mutta vakiyököksi en enää alkaisi. Niin paljon huonoja puolia valvomiseen liittyy.

Tuo on totta ja meillä on siitä ollut paljon keskusteluakin. Päinvastoin on myös, ne jotka vain päivällä töissä (minäkin teen siis normaalisti 2-vuoroa) niin unohtuu se yökköjen näkökulma asioissa. Pitäisi molempien osapuolten miettii miten omalla työllä helpottais seuraavaa päivää/yötä. Itse olen tehnyt päivätyön ohessa tarvittaessa pitkiä yöputkia, ja siinä onki puun ja kuoren välis kun toiset sanoo että "kun ne yöhoitajat sitä ja tätä ja kun ne päivähoitajat tota ja vielä tuota".. Itse siinä sitten hymistelet epämääräisesti että eh just..

Huono puoli hypätä kesken päivätyön viikon yöputkeen on se, että pitäis selvitä 7 yön valvomisesta kolmella vapaalla. Neljäs järjestyy jos duunikaveri suostuu vaihtamaan päikseen vuoroa.. ::)

Hyvä puoli: pikkasen extraa palkkaan ja kahvia ehtii juomaan enemmänkin. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus sijaisuuksia tekevänä sattuu, että nyt mulla on esim 4 yötä, su pitäis olla vaalitoimitsijana ja maanantaina sitten ilmeisesti aamuun toiseen paikaan, kun ei kuitenkaan saa vaihdettua. Jee. Eli sitten ollaan rikki. No ehkä nuo vaalit pitää ainakin jättää väliin. Itse olen muuten ollut noiden öiden jälkeen ihan pihalla kauankin, mutta niin kuin tuolla jo mainittu, niin se rytmi varmaan löytyy - tai sitten pitää vaan toivoa ettei tulis öitä. Ainakaan näillä spekseillä. Ja nuokkumismahdollisuudet päätyvät yleensä siihen, että paikat on pahemminkin jumissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...