Jump to content
MAINOS

Elinluovutus helpottuu elokuussa


Reportteri

Recommended Posts

Mä vastustan omalla kohdallani ruumiinavausta (lääketieteellistä), oikkariinhan ei sitten voikaan vaikuttaa. Sama juttu, jos kysyttäisiin lupaa omien omaisten -lapset mukaanlukien- avaukseen. En antais lupaa, siksi koska oon nähnyt miten ruumiita kohdellaan patologian laitoksella. Itse avaus on siisti toimenpide, mutta se muu... *Oksennus*

Pisti kyllä miettimään tuo elinluovutus-juttu omien lasten kohdalta. Mutta en vastustaisi, paitsi toivoisin ettei sarveiskalvoja irrotettaisi niiltä, se on ihan puhtaasti tunneperäinen juttu, irrotus on niin hirveen näköstä hommaa.

Tieto lisää tuskaa.

Omat elimet saa käyttää kierrätykseen jos ne jollekin kelpaa, poislukien ne silmät... *Yöks*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä vastustan omalla kohdallani ruumiinavausta (lääketieteellistä), oikkariinhan ei sitten voikaan vaikuttaa. Sama juttu, jos kysyttäisiin lupaa omien omaisten -lapset mukaanlukien- avaukseen. En antais lupaa, siksi koska oon nähnyt miten ruumiita kohdellaan patologian laitoksella. Itse avaus on siisti toimenpide, mutta se muu... *Oksennus*

Pisti kyllä miettimään tuo elinluovutus-juttu omien lasten kohdalta. Mutta en vastustaisi, paitsi toivoisin ettei sarveiskalvoja irrotettaisi niiltä, se on ihan puhtaasti tunneperäinen juttu, irrotus on niin hirveen näköstä hommaa.

Tieto lisää tuskaa.

Omat elimet saa käyttää kierrätykseen jos ne jollekin kelpaa, poislukien ne silmät... *Yöks*

Itse olen nähnyt ihan hyvää ruumiin käsittelyä patologialla, mutta hautausurakoitsijat (varsinkin 40+ ikäiset miehet) sitten käsittelevät aikalailla rajummin. Käytännössä ruumista viskotaan paikasta toiseen. Ei se ruumis mitään tunne, mutta ei niitä ruhjeitakaan ja ihon irtoamista saisi tulla.

No mun mielestä avaus on turhaa jos kuolinsyy on luonnollinen ja täysin selvä.

Loppuraskauden keskenmenossa se ei ole niin selvää se keskeytymisen syy. Jos on tullut vaikka istukan ablaatio, niin syytä siihen etsitään.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä vastustan omalla kohdallani ruumiinavausta (lääketieteellistä), oikkariinhan ei sitten voikaan vaikuttaa. Sama juttu, jos kysyttäisiin lupaa omien omaisten -lapset mukaanlukien- avaukseen. En antais lupaa, siksi koska oon nähnyt miten ruumiita kohdellaan patologian laitoksella. Itse avaus on siisti toimenpide, mutta se muu... *Oksennus*

Pisti kyllä miettimään tuo elinluovutus-juttu omien lasten kohdalta. Mutta en vastustaisi, paitsi toivoisin ettei sarveiskalvoja irrotettaisi niiltä, se on ihan puhtaasti tunneperäinen juttu, irrotus on niin hirveen näköstä hommaa.

Tieto lisää tuskaa.

Omat elimet saa käyttää kierrätykseen jos ne jollekin kelpaa, poislukien ne silmät... *Yöks*

Mä muistelisin, että ainakin nykyisellä lainsäädännöllä elinluovutus menee niin, että luovutetaan kaikki tai ei mitään. Tai siis ehkä kaikkia elimiä ei voidakaan käyttää, mutta luovuttaja itse tai hänen omaisensa eivät voi vaikuttaa siihen, mitä elimiä luovutetaan ja mitä ei. Näin olen ainakin joskus kuullut, voin toki olla väärässäkin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tarkoitin nimenomaan myöhäistä keskenmenoa (rv 20+3), en kohtukuolemaa.

Juu, taisin lukea vähän pikaisesti.

Mutta siis asia pysyy samana. Meillä on talossa ainakin ohje, että kaikki kuolleet sikiöt laitetaan näytteeksi patologialle, paitsi ensimmäisen kolmanneksen ensimmäiset keskenmenot ja lapsivesi-/istukkapunktiolla varmistetut kromosomihäiriöt (yleensä 13- ja 18-trisomia).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun tuo elintenluovutuskortti on jo ollut pari vuotta lompakossa, niin täytyy todeta, että hyvä juttu! Minusta saa ottaa kaiken mahdollisen irti kuolemani jälkeen, koska en tee elimillä siinä vaiheessa oikein mitään. Yritin pohtia tätä lasten avausta ja luovutusta, luultavasti antaisin oman lapseni elimet luovutettaviksi kuoleman jälkeen, jotta joku toinen voisi siitä hyötyä.

Hesarin jutussa mainittiin, että elinluovutuksia "pyritään lisäämään myös eläviltä. Tutkimus ja hoito tulevat maksuttomiksi luovuttajille". Luodaanko tätä varten jonkinlainen valtakunnallinen elinluovutusrekisteri (vai käytetäänkö sellaista jo, nm. vähemmän valveutunut)?

"Defibrillators are a little like Sean Connery: suave and sexy in movies, but pretty unimpressive in real life (also very old and hairy)."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo elävien luovuttajien käyttö tarkoittaa sitä, että pyritään saamaan enemmän munuaisen ja maksan osasiirtoja, pääasiassa lähisukulaisilta (hyljinnän esto vaatii aikalailla samanlaisen geeniperimän). Se onkin ollut aikaisemmin outoa, että esim. munuaisen luovuttaja ei oikeastaan saa mitään matkakorvauksia ja ei saa myöskään kovin helpolla mahdollisiin myöhempiin leikkauksesta johtuviin ongelmiin yhteiskunnalta tukea (esim sairauspäivärahat jne). Nyt kun tilannetta on käsitelty kuin omaehtoisia plastiikkakirurgisia leikkauksia.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosiaan vain omaiset voivat luovuttaa eläessään elimiään. Ystäviä ei edes testata. Ja omaisetkin tarkan fyysisen ja psyykkisen seulan jälkeen. Lähellä tapahtui niin, että kudostyyppi oli sopiva, mutta omainen ei läpäissyt psyykkistä seulaa vaikka mitään selvää sairautta ei olekaan diagnosoitu.

Tuo elävien luovuttajien käyttö tarkoittaa sitä, että pyritään saamaan enemmän munuaisen ja maksan osasiirtoja, pääasiassa lähisukulaisilta (hyljinnän esto vaatii aikalailla samanlaisen geeniperimän). Se onkin ollut aikaisemmin outoa, että esim. munuaisen luovuttaja ei oikeastaan saa mitään matkakorvauksia ja ei saa myöskään kovin helpolla mahdollisiin myöhempiin leikkauksesta johtuviin ongelmiin yhteiskunnalta tukea (esim sairauspäivärahat jne). Nyt kun tilannetta on käsitelty kuin omaehtoisia plastiikkakirurgisia leikkauksia.

Kela:

Elimen luovutus

Voit saada luovutuspäivärahaa, jos joudut olemaan poissa työstä elintärkeän elimen tai kudoksen luovutuksesta johtuvien välttämättömien tutkimusten tai luovutuksesta johtuvan työkyvyttömyyden takia. Saat tällöin päivärahaa niiltä päiviltä, joilta joudut olemaan kokonaan poissa työstä etkä saa palkkaa tai muuta ansiota. Luovutuspäivärahaa haetaan samalla asiointipalvelulla tai lomakkella kuin sairauspäivärahaa, mutta hakemukseen merkitään, että kyseessä on luovutuspäiväraha.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Särähtääpä silmään tuo termi "silpominen". Oman kokemuksen mukaan elinluovuttajat saa ensiluokkaista hoitoa ja kohtelua ja hoitoon panostetaan tietyllä tavalla erilailla kun elimet pitää saada huippukuntoisina pois...

Eläviltä luovutuksia pitäisi saada lisätty ja samaan aikaan tehdä asiaa tunnetummaksi. Elävältä luovuttajalta saadut elimet lähtevät yleensä toimimaan paremmin ja niihin liittyy vähemmän komplikaatioita. Kuulemma suurin osa jo luovuttaneista luovuttaisi esim. toisen munuaisen uudelleen jos olisi vastaavassa tilanteessa... En muista missä tutkimuksessa tästä oli, mutta transplantaatiopäivillä tätä esiteltiin... Tuo hoidon maksuttomuus olisi myös ehdoton, harvempaa ainakaan motivoi nämä polimaksut, yms. jotka tulevat nyt siis luovuttajan maksettavaksi. Vaikka tuskinpa ne muutamat kympit näissä tilanteissa merkkaavat mutta...

Mä vastustan omalla kohdallani ruumiinavausta (lääketieteellistä), oikkariinhan ei sitten voikaan vaikuttaa. Sama juttu, jos kysyttäisiin lupaa omien omaisten -lapset mukaanlukien- avaukseen. En antais lupaa, siksi koska oon nähnyt miten ruumiita kohdellaan patologian laitoksella. Itse avaus on siisti toimenpide, mutta se muu... *Oksennus*

Pisti kyllä miettimään tuo elinluovutus-juttu omien lasten kohdalta. Mutta en vastustaisi, paitsi toivoisin ettei sarveiskalvoja irrotettaisi niiltä, se on ihan puhtaasti tunneperäinen juttu, irrotus on niin hirveen näköstä hommaa.

Tieto lisää tuskaa.

Omat elimet saa käyttää kierrätykseen jos ne jollekin kelpaa, poislukien ne silmät... *Yöks*

Mä muistelisin, että ainakin nykyisellä lainsäädännöllä elinluovutus menee niin, että luovutetaan kaikki tai ei mitään. Tai siis ehkä kaikkia elimiä ei voidakaan käyttää, mutta luovuttaja itse tai hänen omaisensa eivät voi vaikuttaa siihen, mitä elimiä luovutetaan ja mitä ei. Näin olen ainakin joskus kuullut, voin toki olla väärässäkin...

Transplantaatiotoimisto päättää mitä elimiä otetaan talteen. Tähän vaikuttaa monet asiat, luovuttajan taustat, löytyykö elimille vastaanottajaa, yms. ja elimethän voivat myös päätyä tutkimuskäyttöön (tällä hetkellä haimat taitaa ainakin pääsääntöisesti mennä tutkimuskäyttöön).

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vastikään kevättalvella siirrettiin eka haima ikinä suomessa, tosin yhdessä munuaissiirron kanssa.

niin se on jatkossakin suunniteltu tehtävän.

musta tää on hieno asia, tämä lakijuttu! varsinkin kun itse koko ajan hoitaa siirtoa odottavia, siirron jo saaneita ja myös siirron/siirtoja saaneita ja sen/niiden menettäneitä.

en ole jotenkin aiemmin tätä asiaa osannut ajatella, mutta nykyään sitä tajuaa miten hieno asia tämän on.

noita omaissiirtoja on kyllä ollut valitettavan vähän, mutta on se kyllä toisaalta tärkeää että niitä ei ihan tosta noin vaan oteta jos kudostyypit ja muut sopii. se psyykkinen puolikin on kuitenkin niin iso asia, että on hyvä että sekin tutkitaan. ja ehdottomasti luovuttajan pitäisi saada kaikki sairaalakulut ilmaiseksi, siis ainakin tähän asiaan liittyvät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...