Jump to content
MAINOS

Elinluovutus helpottuu elokuussa


Reportteri

Recommended Posts

Elokuun alusta alkaen jokainen suomalainen on kuolleessaan elintenluovuttaja, ellei vainaja ole elinaikanaan vastustanut toimenpidettä. Uudistuneen elinluovutuksen suostumussäännöksen tavoitteena on lisätä elinsiirtoja ja painottaa elinluovuttajan omaa mielipidettä. Hallitus esitti asiaa koskevien lakien vahvistamista keskiviikkona, ja presidentin on tarkoitus vahvistaa ne torstaina.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Elinluovutus%20helpottuu%20elokuusta%20l%C3%A4htien/1135258096975

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hienoa! Omaisten asema helpottuu kun heille ei jää enää vastuu päätöksestä vaan vain sen tiedon siirtämisestä...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä juttu! Täältä saa tulla hakemaan varaosia...mutta ei ihan vielä. ::)

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen todella yllättynyt siitä, miten nopeasti asia on saatu käsiteltyä. Hyvä.

Keskustelupalstoilla on ollut asiasta jo itkua, mutta nythän tilanne muuttuu vain toisinpäin. Eli jos et halua elimiä luovutukseen, niin sitten kannat mukanasi korttia (varmasti joku hihhulijärjestö jakaa tulevaisuudessa sellaisia), jossa kiellät elintesi käytön kuolemasi jälkeen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo on kyllä todella hyvä asia, itse olen ainakin jo aiemmin tehnyt elintenluovutustestamentinkin, sillä mitäpä sitä elimillään enää kuoleman jälkeen tekee. Sekin on kuitenkin vähän sattuman kauppaa, että huomaako sitä kukaan tai antavatko omaiset sitä kenenkään tietoon kuoleman jälkeen. Siksi tuo systeemi kuulostaa hyvältä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Loistavaa loistavaa. Ja luovutettavia elimiä tulee jatkuvasti lisää!

Kuullostipa oudolta, siis elimiä jotka ihminen voi luovuttaa suolet ja haimat yms.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä! Inhimillisempää omaisiakin kohtaan, mä en ainakaan menetyksen hetkellä halua keskustella elintenluovutuksesta vaan keskittyä suremiseen.

Kuullostipa oudolta, siis elimiä jotka ihminen voi luovuttaa suolet ja haimat yms.

Voihan sitä luovuttaa ulostettakin :)

Piti lainata, että Hyvä hyvä! Joten:

Hyvä hyvä!

nim. kortti lompsassa kuluu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ole kovinkaan hyvin perehtynyt tähän aiheeseen eli tarkoittaako tämä nyt sitä että jos mun omainen kuolee niin hänen elimiään voidaan käyttää kuoleman jälkeen vaikka minä vastustaisin elintenluovutusta? Entä jos mun lapsi kuolee, voidaanko hänen elimiään siirtää mun vastustuksesta huolimatta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ole kovinkaan hyvin perehtynyt tähän aiheeseen eli tarkoittaako tämä nyt sitä että jos mun omainen kuolee niin hänen elimiään voidaan käyttää kuoleman jälkeen vaikka minä vastustaisin elintenluovutusta? Entä jos mun lapsi kuolee, voidaanko hänen elimiään siirtää mun vastustuksesta huolimatta?

1.kohta: Kyllä

2. kohta: alaikäisten kohdalta en osaa sanoa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ole kovinkaan hyvin perehtynyt tähän aiheeseen eli tarkoittaako tämä nyt sitä että jos mun omainen kuolee niin hänen elimiään voidaan käyttää kuoleman jälkeen vaikka minä vastustaisin elintenluovutusta? Entä jos mun lapsi kuolee, voidaanko hänen elimiään siirtää mun vastustuksesta huolimatta?

1.kohta: Kyllä

2. kohta: alaikäisten kohdalta en osaa sanoa.

No entäs jos tämä omainen, joka sattuisi kuolemaan, on mulle ilmoittanut, että hänen elimiään ei saa luovuttaa? Uskotaanko mun sanaan siitä, että omaisen tahto on ollut tämä?

Ja jos tämä sama pätee myös alaikäisiin niin siinä tapauksessa sanon että tämä on syvältä. Voitte haukkua itsekkääksi tai miksikä vaan mutta mä en todellakaan halua että mun lasten ruumiita silvotaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos tämä sama pätee myös alaikäisiin niin siinä tapauksessa sanon että tämä on syvältä. Voitte haukkua itsekkääksi tai miksikä vaan mutta mä en todellakaan halua että mun lasten ruumiita silvotaan.

Eli hänen eläessään ei saa umpisuoltakaan poistaa? Mitä hän elimillään tekee kuoltuaan? Ei se mitään silpomista ole, kauniisti leikataan.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos tämä sama pätee myös alaikäisiin niin siinä tapauksessa sanon että tämä on syvältä. Voitte haukkua itsekkääksi tai miksikä vaan mutta mä en todellakaan halua että mun lasten ruumiita silvotaan.

Eli hänen eläessään ei saa umpisuoltakaan poistaa? Mitä hän elimillään tekee kuoltuaan? Ei se mitään silpomista ole, kauniisti leikataan.

Ja joku toinen jonkun yhtä rakas lapsi saa jatkaa matkaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä jos sinun oma rakas lapsesi tarvitsee elimen? Tarve saattaa tulla aivan yllättäen ja nopeastikin, ilman omaa syytä. Suuri osa siirrettä odottavista menehtyy, sillä mikään hienokaan laite ei korvaa oikeaa elintä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä jos sinun oma rakas lapsesi tarvitsee elimen? Tarve saattaa tulla aivan yllättäen ja nopeastikin, ilman omaa syytä. Suuri osa siirrettä odottavista menehtyy, sillä mikään hienokaan laite ei korvaa oikeaa elintä.

Olen ajatellut myös tätä puolta asiasta, mutta siltikin vastustan tätä "elimet kiertoon vaikka omaiset vastustavat" asennetta. Näin tällä hetkellä, voihan olla, että tositilanteessa mieleni muuttuu, mutta tällä hetkellä musta tuntuu tosi hirveeltä ajatella että omaa lasta alettais silpoa luovutuskelpoisten elinten vuoksi. Mun omia käyttökelpoisia (jos niitä löytyy ::) ) elimiä saa toki vapaasti käyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistathan kuitenkin että isossa osassa kuolemia tulee avaus = sinua lainatakseni silpominen..?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistathan kuitenkin että isossa osassa kuolemia tulee avaus = sinua lainatakseni silpominen..?

No tämä on myös asia jota ihmettelen. Toki ymmärrän ruumiinavaukset epäselvissä kuolemissa, mutta mun käsityksen mukaan ruumiinavauksia suoritetaan myös usein myös ns "turhaan". Jos olen väärässä niin viisaammat oikaiskoot.

Vähän ot mutta esimerkiksi omalle kohdallani on käynyt niin, että sain myöhäisen keskenmenon jonka syy oli täysin selvä, siitä huolimatta kuolleelle sikiölle tehtiin ruumiin avaus ja tämä oli mun mielestä täysin turhaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistathan kuitenkin että isossa osassa kuolemia tulee avaus = sinua lainatakseni silpominen..?

No tämä on myös asia jota ihmettelen. Toki ymmärrän ruumiinavaukset epäselvissä kuolemissa, mutta mun käsityksen mukaan ruumiinavauksia suoritetaan myös usein myös ns "turhaan". Jos olen väärässä niin viisaammat oikaiskoot.

Vähän ot mutta esimerkiksi omalle kohdallani on käynyt niin, että sain myöhäisen keskenmenon jonka syy oli täysin selvä, siitä huolimatta kuolleelle sikiölle tehtiin ruumiin avaus ja tämä oli mun mielestä täysin turhaa.

Eipä niitä oikein turhaan tehdä. Oikeuslääketieteelliseen avaukseen ei voi itse vaikuttaa mitenkään, sen määrää laki. Lääketieteelliseen voi vaikuttaa, mutta niissäkin on taustalla epäilys jostakin sairaudesta tms joka halutaan selvittää.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...