Jump to content
MAINOS

Työpaikkakiusaaminen


OldOne

Recommended Posts

Tietääkö joku, tehdäänkö tästä tapaamisesta jotain kirjallista ja täytyykö pomoni raportoida tästä esimiehelleen. Mietin vaan, onko tämä taas yksi tehoton keskustelu, jonka jälkeen asiat palaa samoihin uomiinsa.. : (

Kyllä tällaisista tilaisuuksista tulisi aina tehdä pöytäkirja. Lisäksi työnantaja voi pahimmassa tapauksessa joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen mikäli hän ei puutu kiusaamiseen ja epäasialliseen kohteluun.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 66
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Heh, jos tuota käyttäytymistä ja sen seurauksia ei huomaa, täytyy ihmisen olla joko äärimmäisen a) tyhmä, b) tunnevammainen c) välinpitämätön d) sairas e) pahasti kaiken kieltävä.

Juuri tätä tarkoitin sillä että henkilö ei tunnista käyttäytymistään. Niiden syiden selvittely ei ole sitten työyhteisön asia vaan työterveyshuollon.

Täytyy myös muistaa että pomo on salassapitovelvollinen myös tälläisten ihmisten henkilökohtaisissa asioissa. Näin ollen työyhteisölle jää näistä keskusteluista joskus eri kuva kuin pomolle ja ongelmalliselle hoitajalle, eli palataan takaisin niihin ongelmien syihin ym. Toivottavasti se sovittu keskustelu tuottaa tulosta ja kyllä noista yleensä tehdään pöytäkirja / muistio.

Ehkä kyseinen henkilö on ollut kolmikantaneuvottelussa jossa on osallisena työntekijä, työnantaja ja työterveyshuolto sekä tarvittaessa liiton edustaja. Näistä neuvotteluista ei muuten tule tietoa työyhteisölle ellei kyseinen ihminen niistä kerro.

Omankin kokemuksen mukaan meihin hoitajiin mahtuu kaikenlaista sakkia. Aikoinaan kun aloitti nämä hoitajan hommat sitä oli aika sinisilmäinen sen suhteen millaisia ongelmia hoitajilta löytyy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoin pomolle sähköpostin, hän kertoi että keskusteluun tulee työpaikan työsuojeluvaltuutettu. Tietääkö joku, tehdäänkö tästä tapaamisesta jotain kirjallista ja täytyykö pomoni raportoida tästä esimiehelleen. Mietin vaan, onko tämä taas yksi tehoton keskustelu, jonka jälkeen asiat palaa samoihin uomiinsa.. : (

Työsuojeluvaltuutettu ja myös työterveyshuolto kannattaa ottaa mukaan keskusteluun. Pomon esimiehen kyllä täytyy myös olla tietoinen tilanteesta jos se on kestämätön. Pöytäkirja on tosiaan tehtävä ja teoriassa ne pitäisi jokaisen mukana olleen allekirjoittaa sen luettuaan. Syyttelyyn ja huutamiseen ei kannata sortua vaikka vastapuoli sen tekisikin. Tsemppiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeksi OT mutta mulla on nyt viime aikoina herännyt kysymys: Onko työterveyshuolto ihan oikeasti henkilökuntaa varten? Vaiko työnantajaa varten? Työnantajahan maksaa tth:n palveluista... ei me työntekijät...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoin pomolle sähköpostin, hän kertoi että keskusteluun tulee työpaikan työsuojeluvaltuutettu. Tietääkö joku, tehdäänkö tästä tapaamisesta jotain kirjallista ja täytyykö pomoni raportoida tästä esimiehelleen. Mietin vaan, onko tämä taas yksi tehoton keskustelu, jonka jälkeen asiat palaa samoihin uomiinsa.. : (

Ilmeisesti teillä on tulossa puheeksiottokeskustelu. Keskustelusta tehdään muistio ja riippuu vähän organisaatiosta ja toimintatavoista, mutta jos työtoverillesi aioitaan antaa muistutus, pitäisi päättävän esimiehen (organisaatiosta riippuen oh/yh) olla paikalla.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeksi OT mutta mulla on nyt viime aikoina herännyt kysymys: Onko työterveyshuolto ihan oikeasti henkilökuntaa varten? Vaiko työnantajaa varten? Työnantajahan maksaa tth:n palveluista... ei me työntekijät...

Vastasit itse kysymykseesi. Painotan sanaa työ. Työterveyshuolto -nimi implikoi että sen tehtävä on huolehtia työtä tekevien terveydestä. Siinä mielessä se on työnantajia varten, että mitä paremmassa kunnossa työntekijät ovat, sitä paremmin heilläkin menee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeksi OT mutta mulla on nyt viime aikoina herännyt kysymys: Onko työterveyshuolto ihan oikeasti henkilökuntaa varten? Vaiko työnantajaa varten? Työnantajahan maksaa tth:n palveluista... ei me työntekijät...

Työnantajalla on lain mukaan velvollisuus järjestää työterveyshuolto työntekijöilleen, joten tietysti se on henkilökuntaa varten.

Ketä varten työnantajan ajattelit sen järjestävän?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh.. meillähän tilanne on sellainen, että olen niin suuri ongelmien aiheuttaja lähiesimiehen, isomman pampun ja henkilökunnan mielestä etteivät he (esimiehet) keksineet "varhaisessa puuttumisessa" mitään ratkaisuja. Minä kyllä sanoin olevani yhteydessä työterveyteen, mutta he vaativat tulla sinne mukaan. Minä en jaksaisi rampata tuollaisissa tapaamisissa, juuri siksi kun ne eivät johda mihinkään. Tiistain "palaverissa" jo rivien välistä sai lukea että he haluaisivat irtisanoa mut, mutta koska en hermostunut mitenkään, eivät saaneet siihen syytä.. Eilen alkoi töissä näkyä jo kiusaamistakin. Mutta sitähän nämä eivät myönnä vähääkään joten asiasta on aivan turha puhua. Muut ovat täydellisiä.

Taidanpa käydä tänään kysymässä löytyyskö edes laitoshuoltajan sijaisuuksia... ainoa ratkaisu on enää se, että minä häivyn. Ja ihan omasta tahdostani.

Minä en tosiaan tuohon ns. kolmikantaneuvotteluun luota vähääkään, en siihen että se minua mitenkää auttaisi. Silloin kun kaksi esimiestä on mollaamassa ja moittimassa, niin kuka uskoo yksin kököttävää työntekijää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en jaksaisi rampata tuollaisissa tapaamisissa, juuri siksi kun ne eivät johda mihinkään.

No millaista lopputulosta itse odotat?

Minä en tosiaan tuohon ns. kolmikantaneuvotteluun luota vähääkään, en siihen että se minua mitenkää auttaisi. Silloin kun kaksi esimiestä on mollaamassa ja moittimassa, niin kuka uskoo yksin kököttävää työntekijää..

Miksi olet niissä tilaisuuksissa ilman luottamusmiestä ja/tai työsuojeluvaltuutettua?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tuota tuota.. ensinäkin tämä työsuojeluvaltuutettu on yksi niistä jotka minusta valittavat.

Toisekseen: Tämä "varhainen puuttuminen" keskustelu järjestettiin tämän viikon tiistaina, kahden tunnin varoitusajalla. Kuinka mä sinne olsin ketään saanu? Viime viikolla mulle ei kerrottu muuta kuin että "keskustellaan ensi viikolla joku päivä", mutta ei kerrottu et kyse on juuri tuosta, eikä annettu myöskään päivämäärää. Aamulla soitetaan puoli 8 että tule puoli 10:ksi... Näin ne voi tehdä myös tuossa, onko se nyt kolmikantajutussa, eli ilmoittavat samana aamuna vasta. Ei siinä ehdi hankkia mitään tukihenkilöä. Enkä edes tiennyt että sellaista ylipäätään olisi voinut ottaa mukaan - kukaan ei kertonut... olin kyllä työterveyshoitajaa pyytänyt aikaisemmin siihen mukaan, sanoin että ilmoitan kun tiedän ajankohdan, mutta ei sekään ehtinyt paikalle noin lyhyel varoitusajal.. Tavallaa siis multa vietiin mahdollisuus tukihenkilöön. Tahallista? En tiedä.

Mä en voi mitenkään odottaa että ne ilmoittaisi esim. päivää ennen mistään neuvotteluista. Yksin on sinne mentävä ja otettava paska niskaan suoraan sanoen. Pystyykö työterveyshoitaja mun puolia pitämään? Epäilen...

Lähinnä minä nyt haluan tehdä rauhassa työtäni siellä tämän ajan mitä olen. Että lopettavat jatkuvan syyllistämisen ja moittimisen. Kun kysyin onko mitään positiivista minusta sanottu niin ainoa vastaus oli "ei ei sinun työnteostasi ole valitettu"... kaikki muu näköjään sit mättääki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tuota tuota.. ensinäkin tämä työsuojeluvaltuutettu on yksi niistä jotka minusta valittavat.

No sitten pyydät luottamusmiehen, pääluoittamusmiehen tai jonkun muun henkilön tukihenkilöksesi.

Toisekseen: Tämä "varhainen puuttuminen" keskustelu järjestettiin tämän viikon tiistaina, kahden tunnin varoitusajalla. Kuinka mä sinne olsin ketään saanu?

Tällaisessa tilanteessa sanotaan esimiehelle, että näin lyhyt varoitusaika ei käy ja sovitaan uusi aika viikon päähän.

Pystyykö työterveyshoitaja mun puolia pitämään? Epäilen...

'

Se ei edes kuulu työterveyshoitajan tehtäviin.

Lähinnä minä nyt haluan tehdä rauhassa työtäni siellä tämän ajan mitä olen. Että lopettavat jatkuvan syyllistämisen ja moittimisen. Kun kysyin onko mitään positiivista minusta sanottu niin ainoa vastaus oli "ei ei sinun työnteostasi ole valitettu"... kaikki muu näköjään sit mättääki.

No mistä sinua syyllistetään ja moititaan?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuulemma jatkuvasti itkuinen, valitsen vain helppoja hoidettavia tms. Mutta se mitä syyksi sanon ei kelpaa. Nämä kerrottiin tiistain tapaamisessa. Viikkoa aikaisemmin syyksi sanottiin että hoidan liian vähän asukkaita vuoron aikana, ovat nyt niiiiin huolissaan työssäjaksamisesta.

Minun selitykseni eivät silti kelvanneet. Esimerkiksi se, että hankalien tapausten hoitamisessa olin toivonut työkaverin tukea ihan käytännössä (eli tulee minun kanssani asukkaan luo), tätä ei tapahtunut kuitenkaan. Pyynnöistäni huolimatta. Sitten alkoi ahdistamaan kun ei uskaltanut mennä, sitten kun sai kerättyä rohkeutta (kuuden viikon jälkeen) mennä hankalankin luokse yksin, niin ei edes saanut mitään positiivista palautetta. Turhaan mitään selitin edes.

Eikä tämä kolmannella työviikolla käyty kehityskeskustelu paljon auttanut asiaa, sen ansiosta meni energiat aivan muualle. Kerroin sen, mutta tietenkään ei sitäkään otettu todesta.

Kai sit minä olen väärä ihminen tuossa talossa työskentelemään. Vikaa päässä ja sitä rataa. Siinä on tarpeeksi kestämistä että esimiehet hääräävät kimpussa, mutta että alkaa jo henkilökuntakin piikittelemään... ja mollaamaan minua epäsosiaaliseksi. Että syytökset senku lisääntyy. :)

Jahka tästä hiukset kuivaa niin painelen kattelemaan muuta duunia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos työsin on noin raskasta, taisit haukata liian suuren palan työhön hakiessasi. Tuollaisella luonteella kannattaa suosiolla mennä lempeiden vanhusten vuodeosastolle jossa sinun kaltaisista empaattisista yksilöistä olisi eniten hyötyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuulemma jatkuvasti itkuinen, valitsen vain helppoja hoidettavia tms. Mutta se mitä syyksi sanon ei kelpaa. Nämä kerrottiin tiistain tapaamisessa. Viikkoa aikaisemmin syyksi sanottiin että hoidan liian vähän asukkaita vuoron aikana, ovat nyt niiiiin huolissaan työssäjaksamisesta.

Jos nuo pitävät paikkaansa, niin ei kyseessä ole työpaikkakiusaaminen jos esimies ottaa asian puheeksi.

Minun selitykseni eivät silti kelvanneet. Esimerkiksi se, että hankalien tapausten hoitamisessa olin toivonut työkaverin tukea ihan käytännössä (eli tulee minun kanssani asukkaan luo), tätä ei tapahtunut kuitenkaan. Pyynnöistäni huolimatta. Sitten alkoi ahdistamaan kun ei uskaltanut mennä, sitten kun sai kerättyä rohkeutta (kuuden viikon jälkeen) mennä hankalankin luokse yksin, niin ei edes saanut mitään positiivista palautetta. Turhaan mitään selitin edes.

Esimiehen perusteltu puuttuminen työsuoritukseen ei myöskään ole työpaikkakiusaamista.

Kai sit minä olen väärä ihminen tuossa talossa työskentelemään. Vikaa päässä ja sitä rataa. Siinä on tarpeeksi kestämistä että esimiehet hääräävät kimpussa, mutta että alkaa jo henkilökuntakin piikittelemään... ja mollaamaan minua epäsosiaaliseksi. Että syytökset senku lisääntyy. :)

Jahka tästä hiukset kuivaa niin painelen kattelemaan muuta duunia...

Onko sinulle tehty työkyvyn arviointia?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin.. johan mä sanoin että vika on vain minussa. ;)

Mitenköhän minä vaan sairaalassa pärjäsin niin hyvin... ::)

Enpä enempiä asiasta puhu. Ei itse asiassa olisi pitänyt puhua mitään. Vuodeosastollehan mä yritänki päästä, mut sille ei voi mitään jos ei heti pääse siirtymään.

Case closed. Onneksi on kaksi muutakin ammattia kuin tämä. Voi palata sinnekin tarpeen tullen - jos saa työtä. ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin.. johan mä sanoin että vika on vain minussa. ;)

Asiaasi auttaisi huomattavasti se, että lopettaisit itsesäälissä rypemisen. Mikäli työnantajan mielestä työntekijän työsuorituksessa on ongelmia, niin silloin täytyisi selvittää onko työntekijän työkyvyssä ongelmia. Ja se tehdään työkyvyn arvioinnilla. Sairauden vuoksi irtisanominen on laitonta, joten työkyvyn arviointi on työntekijän etu.

Enpä enempiä asiasta puhu. Ei itse asiassa olisi pitänyt puhua mitään.

Ei kannata vetää hernettä nenään siitä, että saamasi vastaukset eivät ole sellaisia mitä itse olet odottanut.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No minun työnteossani ei ole mitään vikaa. Se on minussa ainoa positiivinen asia. Näin näiden lähiesimiesten mukaan.

Mutta eipä se asia täälläkään puhumalla mihkään etene. Eikä edennyt muutenkaan kun ei siirtoa saanut. Kuulemma keväällä vasta aikaisintaan. Harmi tuottaa pettymys esimiehelle... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ihan pakko oli työntää nokkansa tähänkin ketjuun, kun juuri tänään on ollut tästä töissä puhetta ihan koko päivä.

Meillä on töissä aika vähän kuukausipalkkalaisia (minä satun olemaan) ja suurin osa on ns. vakituisia keikkalaisia, jotka tekee täyttä listaa, mutta niiden työsopimuksessa lukee, että kolmen viikon listassa tuntimäärä on 0-115 tuntia.

Niin kauan, kun työntekijät pysyvät terveinä tai sitten tulevat töihin vaikka pää kainalossa, hyvä. No sattuipa niin, että yksi meidän sairaanhoitajista joutui tapaturmaan ja sai saikkua 6 viikkoa. Tosi hyvä hoitaja, ja ammattitaitoinen. Kun se palasi töihin, niin listassa oli yllättäen 60 tuntia. Ja tämän oli päättänyt meidän pikku-Hitleri suuressa viisaudessaan, kostoksi siitä, että uskalsi sairastua.

Itse ajoin kovan kolarin työmatkalla ja sairaslomaahan siitäkin tietysti tuli ja sairaalassakin olin jonkun aikaa; pikku-Hitleri ilmoitti, että työnantaja ei sitten maksa sun sairaskulujas. Kyllä muuten varmasti maksaa - olinhan työmatkalla. Mennään vaikka rosikseen. Ja kun tulin sairaslomalta, multa oli otettu kaikki yövuorot pois. Noin vain, ilman selityksiä. Ja mun työsopparissa lukee, että kolmivuorotyö - eikös työnantajan tarviikkaan noudattaa sitä sopimusta?

Yhdeltä lähihoitajalta murtui peukalo työtehtävissä, ja tuli saikkua. Pikku-Hitleri soitti sen töihin toisena sairaslomapäivänä - kyllä sä näitä hommia pystyt ilman peukaloakin tekemään. Jos et tuu, ei tarvii tulla enää ikinä.

Ja niin se tuli, ja oli koko sairasloma-ajan töissä. Täysin käsittämätöntä!

Ja näitähän riittäis. Se huutaa suoraa huutoa ihmiselle, joka ei satu sitä miellyttämään, kaikkien kuullen. Koko talon väki ihmettelee, miten tollanen kusipää voi olla pomona. Sitä pelätään, inhotaan, kammotaan - mutta mitäänhän sille ei voida, kun se on pomo. Yksi lähihoitaja uskalsi pyytää opintovapaata (lain mukaanhan sitä pitää myöntää) no, sitä ei myönnetty, ja kun hän otti yhteyttä liittoon, sai potkut.

No miksi me sitten ollaan tässä firmassa töissä? Kauaa ei varmaan ollakkaan, suunnitteilla on joukkoirtisanoutuminen. Mutta on täällä yksi hyvä puoli, mitä ei muualla ole; sikahyvä palkka. Mutta sitä ei kannata kadehtia. Pikku-Hitleri antaa ylityöt niille, joista se tykkää, ja ne jotka tarjoutuu ylitöihin mutta ei ole sen mieliksi, se sanoo, että "sulla on niin hyvä liksa muutenkin..."

Se ottaa ylityöntekijät vaikka talon ulkopuolelta mutta ei talon omasta väestä.

Mä oon niin kurkkuani myöten täynnä. Onneks työporukka on tosi kiva ja me puhalletaan yhteen hiileen.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon niin kurkkuani myöten täynnä. Onneks työporukka on tosi kiva ja me puhalletaan yhteen hiileen.

Kannattaisikohan asia ottaa puheeksi työsuojeluvaltuutetun, työsuojelutarkastajan tai vaikkapa lakimiehen kanssa?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon niin kurkkuani myöten täynnä. Onneks työporukka on tosi kiva ja me puhalletaan yhteen hiileen.

Kannattaisikohan asia ottaa puheeksi työsuojeluvaltuutetun, työsuojelutarkastajan tai vaikkapa lakimiehen kanssa?

Varmaan kannattais. Voiko sen tehdä nimettömänä? Muutenhan tulee kenkää ihan saletisti.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neuvoa voit kysyä niin että sun nimeä ei kerrota työnantajalle, mutta mä luulen että oikeustoimien alkaessa nimitiedot luovutetaan, ellei siitä tule mitään välitöntä hengenvaaraa haasteen nostajalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon niin kurkkuani myöten täynnä. Onneks työporukka on tosi kiva ja me puhalletaan yhteen hiileen.

Kannattaisikohan asia ottaa puheeksi työsuojeluvaltuutetun, työsuojelutarkastajan tai vaikkapa lakimiehen kanssa?

Varmaan kannattais. Voiko sen tehdä nimettömänä? Muutenhan tulee kenkää ihan saletisti.

Jos sen takia tulee kenkää, että ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun tai työsuojelutarkastajaan, niin homma on työnantajan kannalta täysin selvä. Se on laiton irtisanominen ja siitä joutuu maksamaan korvauksia ja ehkäpä sakkojakin.

Nimettömästi tuollaisia asioita on hankala hoitaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

AinoMarja kirjoitteli paljon tarinaa osaston pikku-Hitleristä

Noissa aina ihmetyttää työnantajan välinpitämättömyys ja sinisilmäisyys. Todellisuudessa pikkuhitlerien olemassaolo ei ole työnantajan etu, ei millään mittarilla, ei tehokkuudella, ei imagolla, ei työvoiman saatavuudella, ei taloudellisella. Lyhytnäköisesti pikkuhitlerin toiminta voi näennäisesti tuottaa tehoa, mutta kovasti kyllä epäilen tehokkuutta ja taloudellisuutta pitkällä aikavälillä.

Suoraan sanoenhan paljon on työnantajia, jotka ovat aika sokeita todellisen työhyvinvoinnin, tuottavuuden ja osaamisen kanssa. He haluavat nähdä asiat oman kokemusmaailmansa ja vanhoillisen maailman mukaan, jossa nokkimisjärjestykset olivat voimakkaat ja tehokkuutta mitattiin täysin mielikuviin perustuvin menetelmin. Olisi mainita nimeltä yksi organisaatio, jossa kaksi alempaa tasoa tekee järkyttävää jälkeä, mutta sitten se ylempi, laajempia kokonaisuuksia koordinoiva taso on aika kuutamolla siitä, missä oikeasti mennään. Ja tämä on lukuisista eri tason lähteistä koottu systemaattinen näkemys. Toisin sanoen, 1800-luvun opeilla mennään, johto elää joko sitä maailmaa tai antaa alemman tason manipuloida itseään. 2000-luvun tuottavuusteorioista moisessa ei ole jälkeäkään.

Joskus ihan mietin sellaistakin, että ihmismielihän välillä hakee sitä tukea ja hyvää palautetta, se manipulointi ja kehon värittyneen alueen nuoleminen vahvistaa maailmankuvaa. Kun alemman tason henkilöt ovat vielä niitä omia rekrytointeja, niin voi olla vaikeaa tunnustaa, että rekrytointi oli väärä tai että ruohonjuuritasolla - missä se konkreettinen tekevä työ ihan oikeasti tapahtuu - olisi laajojakin ongelmia, jotka vaikuttavat kenties voimakkaastikin työn laatuun, todelliseen tuottavuuteen ja työhyvinvointiin. Ja jos rekrytoitu alaisesimies on pikkuhitler, niin itse myös mietin, että kukahan moisen rekrytoinnin on tehnyt? Miksi pikkuhitler tuntuu niin hyvältä valinnalta? Ei kai pikkuhitlerin valitsija edusta samaa aatemaailmaa? Jolloin on vielä vaikeampaa isommalla pomolla ymmärtää, että pikkuhitler onkin väärä valinta ja itse asiassa tekee valtavaa tuhoa työpaikalla.

Ala ja veronmaksajat, työnantajat, potilaat, työntekijät ja esimiehet maksavat todellisuudessa valtavaa hintaa siitä, että kymmeniä tuhansia hoitajia ei jää alalle tai suuntaa sieltä pois. Yksi keskeinen syy on - johtaminen. Vaikka alalla vaaditaan paljon ihmissuhdeosaamista, välillä tuntuu, että sitä todellisuudessa ei paljoa löydy. Johtaminen ja työnteko perustuu muuhun kuin todelliseen sosiaaliseen osaamiseen, oikeisiin ihmissuhde- ja johtamistaitoihin. Mielikuvista ja oletuksista on enemmän kyse. Tällaiset kuviot, joissa narsistinen henkilö janoaa valtaa ja pystyy erittäin taitavasti esittämään omalle pomolleen kaikenlaista, ovat vain mitätön osa suurempaa pahoinvoinnin kokonaisuutta. Mutta tällaiset esimerkitkin saattavat auttaa joskus näkemään asioiden lävitse, ja keräämään todellista tietoa työpaikan eri tasoilta. Sekä vihdoin luomaan ihan oikeaa työhyvinvointia, tehokkuutta ja tulosta. Sen verran moni moderni tuottavuusteoria kuitenkin lepää sen todellisen motivaation, hyvän olon ja työhyvinvoinnin pohjalle.

Eräs "böömiläiskorpraali" pyörinee haudassaan loukkaantuneena moisesta rinnastuksesta. Adolf Schicklgruber (myöh. Hitler) kun edes hänkään ei tainnut kohdella lähialaisiaan moisella tavalla - ennen lopun lähestymistä. No, siinähän onkin oiva rinnastus, kun lähijohtaminen menee Hitlerin loppuhetkien tasolle ts. huutamiseksi sun muuksi ylikävelemiseksi, niin kyllähän se pikkuhitlerin Kolmannen valtakunnan loppu on lähellä. Paitsi ehkä suomalaisessa hoivakulttuurimaailmassa, jossa ei valitettavasti ole liittouneita niittaamassa nestepäätä houruilemasta.

Pöllö jää edelleen odottamaan, koska suomalainen hoitomaailman johtaminen siirtyisi vihdoin useamman vuosikymmenen eteenpäin. Ei tätä näin voi jatkaa, tilastojen mukaan tuottavuus on kovaa maailman kärkeä, kun selkänahasta revitään paljon, mutta kriisiytymisestä puhutaan. Onhan noita skenaarioita, miten sitten käy, mitä jälkien korjaaminen tai samalle tasolle pääsy tulee maksamaan, mutta tällaisia kustannuksiapa ei tässä maassa osata laskea. Eikä johtamis- ja talouskulttuuri moista oikein aina edes käsitäkään. Moinen ekonomia on vasta rantautumassa hiljalleen näille kulmille, mutta meillä ei ole varaa odottaa vuosikymmeniä, jos vuosiakaan, että ajattelutapa muuttuu laajemmaksi ja pitkäjänteisemmäksi.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut sekä kiusaaja, kiusattu että sivusta seuraaja.

Tuo kiusaajan roolisi, nyt moralisoimatta tai arvostelematta, purkaisitko hieman auki. Voisi olla ihan hyvä kuulla millä tavalla ja mitkä asiat saivat toimimaan näin. Ja mitä sitten tapahtui - muutuitko, otitko asian puheeksi työpaikalla, kiusatun kanssa? Kiusatut kertovat kokemuksiaan, missään kiusaajan roolissa olleet vähemmän. Voisi kuitenkin auttaa asian ymmärtämisessä, edes jokin kokemus, miksi joku kiusaa. Kun kolmessa roolissa olet ollut, niin varmaan ollut melkoinen hässäkkä ylipäätään?

Anteeksi. Palasin tähän keskusteluun vasta nyt.

Meillä oli töissä todellista hässäkää. Omistaja johtajalla tapana ottaa jokainen henkilökunnan jäsen vuorostaan silmätikukseen ja alkoi pyöritys. Olit tyhmä, et osannut tehdä mitään oikein, sinulle huudettiin, sinua syrjittiin, suljettiin yhteisön ulkopuolelle, sinusta ja perheasioistasi juoruiltiin. Milloin sinulla oli alkoholi ongelmaa milloin jotakin muuta. Epäreilua kohtelua esiintyi totta kai silloin myös: Et saanut vuoroja koskaan niin kuin toivoit, yleensä päin vastoin.

Tätä olen seurannut sivusta, tähän itsekin osallistunut ja tämän kohteeksi itsekin joutunut.

Asioita purettiin sitten aikanaan työkavereiden kesken. Jokainen ennemmin tai myöhemmin tiesi että se oma vuoro koittaa eikä sille oikeastaan voinut mitään. Koetettiin tukea työkaveria jaksamaan. Mutta ikävä kyllä se mitä luulen sinun kysyvän asioiden ratkaisemisesta niin sitä ei työpaikallani koskaan tapahtunut. Ongelmiin etsittiin ihan joka kerta se syyllinen jonka "piikkiin" asia saatiin ja voitin jatkaa eteenpäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea, jokainen tekee sitä, mitä osaa, ja mieluiten sitä, mitä parhaiten osaa. Jos et halua ottaa haastetta vastahakoisista potilaista, esim . siksi ,ettei laitoksissa ole mahdollista käyttää aikaa tarpeeksi heidän kanssaan- eli oppia työskentelemään tavalla, jolla potilas rauhoittuu, niin ei kannata olla työpaikassa , jossa ei pyritä kehittämään vaikeahoitoisten potilaitten kohtaamista. Sellainen vaatii aikaa, pohdintaa, innostusta asiaan koko työyhteisöltä. Jos näin ei ole asianlaita , niin tilanne on kannaltasi huono.Take the money and run.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...