Jump to content
MAINOS

Norjaan töihin?


Tunturityttö

Recommended Posts

Olen itse Norjan länsirannikolla töissä ja mikäli joku on kiinnostunut tänne suunnalle työkuvioiden merkeissä, niin laitelkaa s.postia tälle palstalle niin voi ottaa yhteyttä. Töitä on runsaasti tarjolla ja suomen palkan voit kertoa kahdella. Saan heinäkuun lopussa tuliterästä omakotitalosta alakerran vuokralle meri- ja vuoristonäköaloin, jonne hyvin mahtuu joku toinenkin työintoinen jakamaan kämppä. Aluella on loistavat laskettelumahdollisuudet (=myös kesälaskettelukeskus) sekä vuoristovaellusreittejä rajattomasti. Olisi mukavaa kun kaupungissa (n.50tuhatta asukasta) olisi muitakin suomalaisia. Itsellä on tarkoitus vaikuttaa täällä 5/11 saakka. Mukavaa jatkoa kaikille lukijoille, erityisesti ulkomaantyöskentelijöille! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Joo täältä löyty heti yksi Norjaan syksyllä aikova. Töitä täällä Suomessa vielä elokuun loppuun asti ainakin ja sitten tarkoitus suunnata Bergeniin sairaanhoitajan hommiin mieluiten kevään loppuun asti. Työhön, työnhakuun, lupa-asioihin, kielivaatimuksiin ja asumiseen liittyvissä asioissa voit laittaa mulle viestiä os. tuomastikkaa@hotmail.com niin asiat etenee nopeiten. Muutkin halukkaat voi tietty jakaa informaatiotaan ja kokemuksiaan tänne tai mailiin. Ensimmäistä kertaa siis Norjaan lähdössä ja on tässä jopa kk ehditty tekemään töitä virallisena sh:na :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä ois yks lähtijä. Mutta mulla on koira ja kissa, joista en luovu mistään hinnasta! Olen selvittänyt, että niiden muutto Norjaan on täysin mahdollista, mutta mistä kämppä, johon ne voisi ottaa? Ja mites se kielitaito? Virkamiesruotsin olen suorittanut ja käynyt sellaisen ruotsin keskustelukurssin, että pärjääkö sillä Norjassa? Mulla on kyllä hyvä kielipää ja opin nopeasti, ja englanninkieleni on ex-amerikkalaisukkoni ansiosta täydellinen. Pistähän infoa tulemaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä ois yks lähtijä. Mutta mulla on koira ja kissa, joista en luovu mistään hinnasta! Olen selvittänyt, että niiden muutto Norjaan on täysin mahdollista, mutta mistä kämppä, johon ne voisi ottaa? Ja mites se kielitaito? Virkamiesruotsin olen suorittanut ja käynyt sellaisen ruotsin keskustelukurssin, että pärjääkö sillä Norjassa? Mulla on kyllä hyvä kielipää ja opin nopeasti, ja englanninkieleni on ex-amerikkalaisukkoni ansiosta täydellinen. Pistähän infoa tulemaan!

Englanti ei juuri auta kun työkieli on norja. Ruotsin kun osaat niin Norjan opit erittäin nopeasti. Koiralla pitää olla rabies-rokotus kunnossa. Asuntoa voit katsoa täältä..

T. Pile 16 vuotta Norjassa hoitsuna.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vein itse oman snautserini 10 vuotta sitten edellisellä työreissullani Norjaan.Eläimet täytyy olla mikrosirutettu tai tunnistettavasti tatuoitu. Eläimellä täytyy olla rabiesrokotuksen lisäksi ainakin leptospiroosirokotus(leptosta en tiedän onko enää?), madotukset(eläinlääkärin määräämä ekinokokkoosihäätö+joista oltava eläinlääkärin todistus rokotuskortissa) sekä rabies vasta-ainemääritykset, josta täytyy olla todistus eläinlääkäriltä. Tämän kaiken läpivieminen vie aikaa sekä melkolailla rahaakin.Vasta-ainemääritys maksaa tietääkseni tällähetkellä n.100eur+rokotukset siihen päälle.Eläimellä täytyy olla kansainvälinen rokotuskortti sekä ainakin koira täytyi minun rekisteröidä norjaan, mutta tästä en ole enää varma nykyään.

Aikanaan mun koiran vienti yksistään maksoi markoissa 1500,-. Mutta lahjana sain sille Norjan muotovalion arvon, typistettyhäntäisenä ainutlaatuinen tilaisuus.

Norjassa on myös muutamien rotujen maahantuontikielto! Lisätietoja saat Evirasta->eläimen tuonti ja vienti

Sen voin kertoa, että asunnon löytäminen koiran kanssa on selkeästi vaikeampaa, mutta löytyy niitäkin kovalla etsinnällä!!

Kielen oppii nopeasti jos ruotsipohja on edes tyydyttävä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosta koiran viennistä.

Tatuointi ei kelpaa enää vuodesta 2011 lähtien tunnistusmerkinnäksi vaan vaaditaan mikrosiru. Ja koiralla on oltava lemmikkieläinpassi ts. EU-passi.

Rabiesvasta-aineet (vaaditaan sekä Norjaan että Ruotsiin) voi ottaa aikasintaan 3kk rab. rokotuksen jälkeen. Jos ne ei oo noussu niin koira on rokotettava uudestaan ja uudet määritykset on otettava sitten taas 3kk:n päästä. Jos koiralla on rokotukset kunnossa niin sillon tietenki vasta-aineet voi ottaa heti. On jotain koiria joilla vasta-aineet ei koskaan nouse... Tuloksissa voi mennä hetki, riippuen siitä minne näytteet lähetetään. Pari viikkoa abaut sanoisin. Kun on kerran vasta-aineet määrittäny niin kannattaa pitää rokotukset voimassa, koska jos ne vanhenee päivänkin niin vasta-aineet on katottava uudestaan. Jos pitää rokotukset voimassa niitä ei sitten tarvi enää uudestaan tutkituttaa.

Noissa loishäädöissä on jotain aikarajoja eli yleensä ne pitää hommata just ennen matkaa. Loishäätö kun ei oo mikään ennalta ehkäsevä hommeli vaan häätää sen hetken madot pois.

Mutta noi vienti ja tuonti määräykset voi muuttua millon vaan joten tosiaan kannattaa tutkia sieltä eviran sivuilta.

MUOKS: Sori se oliki 4kk eli 120vrk ton rokotuksen ja vasta-ainemäärityksen välinen aika!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Moro

Onko kenellekään kokemusta sairaankuljetuksesta Norjassa ? Yleiset kokemukset kiinnostaisivat ja erot Suomen järjestelmään. Miten suomalainen ensihoitaja-amk tutkinto kelpaa Norjassa ? Kaveri on muissa töissä Norjassa ja kehui maata yleisesti, mutta ei osaa sanoa mitään hoitotyöstä.

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samalla norjan kielen peruskurssilla oli suomalainen nainen, joka oli paitsi sairaanhoitaja, niin myös lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja. Olin jo itse oman alani töissä Oslossa, kun hän tuli asumaan luokseni etsiäkseen parin viikon ajan aktiivisesti töitä sairaankuljettajana. Ei tärpännyt. Vuodeosastolle hän olisi päässyt vaikka heti, mutta hän huoli vain sairaankuljettajan hommia. Palasi sitten tyhjin käsin takaisin Suomeen. Työvoimapulaa oli siihen aikaan kaikilla terveydenhuollon aloilla Norjassa, joten arvelen syyksi hänen puutteellisen kielitaitonsa. Kun joku sopertaa onnettomuuspaikalla omalla murteellaan sekavana hortoilemaan lähteneestä uhrista, ei oikein voi kysyä toistuvasti "Unnskyld, kan du gjenta?" Kielen pitää olla hanskassa ihan alusta lähtien. Siihen aikaan moni sairaanhoitaja meni vanhainkotiin perushoitajan töihin, kunnes kielitaito salli sairaalatöihin siirtymisen. Minä tein oman alani hommia alusta alkaen, mutta minä olinkin neljän hoitajan tiimeissä enimmän aikaa. Jos en saanut tolkkua langan päässä olijasta, voin antaa puhelimen alkuasukaskollegalle.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjaan työhön haluaville on tärkeintä käännättää tutkintotodistus ensin englanniksi ja hakea sitten tutkinnon tunnistaminen www.safh.no, josta on englanninkielinen lomake. Kaikki sairaanhoitajan tutkinnot hyväksytään norjassa erikoistumisalasta huolimatta, mutta ilman tutkinnon tunnistamista on vaikea hakea töitä. Se on kuitenkin ensimmäinen mitä työnantaja kysyy.

Pohjoisessa oli paljonkin ambulanssipaikkoja auki keväällä, kun omaa työpaikkaani hain. Tosiaan, sen kielitaidon pitää tuossa työssä olla jo hyvä. Lisäksi murre-erot tuovat kivaa lisähaastetta kielen opiskeluun:)

Käytännössä kaikki työpaíkat pitää hakea netin kautta virallisella hakemuksella, ja hakemuksen jälkeen kannattaa heti aktiivisti soittaa paikkaan perään. Siitä se lähtee. Mieluisan kunnan sivuja vain koluamaan ja kohtaan "ledige stillinger".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Olipas kiva löytää tällainen keskustelu!! Minä olen jo opiskelujeni alkuajoista asti haaveillut, että jos sitten joskus Norjaan lähtisi... Nyt sitten valmistuin reilu kuukausi sitten sairaanhoitajaksi ja tuo "unelma" kolkuttelee edelleen takaraivossani.

Kiinnostaisi tietää enemmän noista kielivaatimuksista. Siis ihan konkreettisella tasolla miten hyvin kieltä pitää osata? Miten hyvin te olette osanneet kielen työnne Norjassa aloittaessa? Millaisia ongelmia tuosta kielitaidottomuudesta on ollut? Mikä on ollut sikäläisten kollegoiden suhtautuminen teihin? Yms.

Itselläni on ihan koulussa opiskeltu ruotsin kielentaito pohjalla tällä hetkellä. Norjaa en puhu sanaakaan. Ruotsiakaan en ole koskaan tarvinnut, joten unohduksiin on kieli päässyt. Peruskoulumittareilla ruotsi kuitenkin sujui ihan hyvin. Norjan kielen kursseja olen etsinyt, niitä kuitenkaan löytämättä. Pärjääkö työelämässä alkuun ruotsilla? Kaikki info asiasta otetaan ilolla vastaan! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norskit osaavat hyvin ruotsia, koska Ruotsin tv-kanavat näkyvät siellä. Jotkut maassa asuvat ruotsalaiset eivät tästä syystä välitä edes opetella puhumaan norjaa.

Kävin työvoimapoliittisena koulutuksena annetun lähes kolmen kuukauden norjan kielen kurssin ennen elintasopakolaiseksi lähtemistäni ja siitä oli kyllä apua. Alkuun käytin englantia apukielenä, kunnes opin paremmin alkuasukkaiden kieltä. Oppimisessa auttoi se, että pääsin työajalla kursseille ja myöhemmin ilmaisille mamuille suunnatuille kielikursseille vapaa-aikanani.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ja pakko on hyvä opettaja. Alkuun kuljin sanakirja taskussa, mutta tärkeintä oli puhua, puhua ja puhua. Virheitä ei kannata pelätä eikä korjatuksi tulemisesta loukkaantua. Itse olin kiitollinen, kun työtoverit jaksoivat työnohessa vielä korjailla puhettani. Sillä lailla sitä oppii. Tyttäreni (silloin 3,5v.) oppi kielen päiväkodissa, alkuun kulki hoitajan perässä ja toisti kaiken kuin papukaija. Kahden kuukauden kuluttua alkoi korjaamaan minun puhettani...

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Norskit osaavat hyvin ruotsia, koska Ruotsin tv-kanavat näkyvät siellä. Jotkut maassa asuvat ruotsalaiset eivät tästä syystä välitä edes opetella puhumaan norjaa.

Kävin työvoimapoliittisena koulutuksena annetun lähes kolmen kuukauden norjan kielen kurssin ennen elintasopakolaiseksi lähtemistäni ja siitä oli kyllä apua. Alkuun käytin englantia apukielenä, kunnes opin paremmin alkuasukkaiden kieltä. Oppimisessa auttoi se, että pääsin työajalla kursseille ja myöhemmin ilmaisille mamuille suunnatuille kielikursseille vapaa-aikanani.

Ihan vain korjaan vähäsen. Norskit puhuvat norjankieltä, mutta ymmärtävät aika hyvin sekä ruotsia että tanskaa. Sitäpaitsi ihmiset puhuvat usein myös murteilla. Mikä on minusta tosi hienoa. Kun olen Suomessa, ihan varmasti puhun omalla pohjoiskarjalan murteellani missä vain Suomea. Ja totta on, ruotsalaiset täällä asuvat eivät opettele norjankieltä....en tunne yhtäkään, koska olettavat, että kyllä heitä ymmärretään. Tosin käytäntö on opettanut, että samoilla sanoilla voi olla montaa eri merkitystä. Mutta puhumalla ja kuuntelemalla oppii. ;-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei, itse olen ollut nyt reilut 10 vuotta Oslossa sairaanhoitajana, Rikshospitaletissa. Vastaan mielellään yksityisviesteihin tarkemmin työn luonteesta, palkasta jne.

Jonkin verran arjesta ja elämästä ja työstänikin Oslossa voi myös lukea pikkublogistani (ihan uusi, noviisiasteella) www.mirjaminlaulu.blogspot.com jota päivitän omaksi ja Suomessa elävien läheisten iloksi...Mutta ei siellä nyt mitään niin salaista ole etteikö joku muukin sitä voi käydä katsomassa.

Jos kiinnostaa:), ajattelin vain että itseäni ehkä aikanaan olis kiinnostanut.

Minä tykkään Norjasta/Oslosta ihan valtavasti, suosittelen ainakin kokeilemaan ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kukaan MacBookia käyttävä ei voi olla kokonaan paha. Muistan, kuinka seisoin oslolaisessa Mac-kaupassa ja katselin juuri ostamaani 30 000 kruunun Mac-laitteistoa miettien, että olenko aivan järjissäni. Olin lentänyt maahan velaksi muutamaa kuukautta aikaisemmin melko rahattomana ja nyt, velan jo maksaneena, oli rahaa mitä laittaa sellaiseen hankintaan.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei !!

Olen jo jonkin aikaa suunnitellut lähtöä Norjaan hoitsun homiin. Nyt törmäsin tietoon, että ennen kuin sairaanhoitajan töitä voit siellä tehdä, täytyy suomalaisen rekisteröidä ja laillistaa tutkintonsa paikallisella viranomaisella samaan tapaan kuin täällä suomessakin Valvirassa. Onko kokemusta kenelläkään tästä? - nyt käännätän papereitani virallisella kielenkääntäjällä ja yritän pistää hakemuksen sisään. Miten mahtaa olla, kun en ole edes maassa vielä, hyväksyvätkö hakemuksen ??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei !!

Olen jo jonkin aikaa suunnitellut lähtöä Norjaan hoitsun homiin. Nyt törmäsin tietoon, että ennen kuin sairaanhoitajan töitä voit siellä tehdä, täytyy suomalaisen rekisteröidä ja laillistaa tutkintonsa paikallisella viranomaisella samaan tapaan kuin täällä suomessakin Valvirassa. Onko kokemusta kenelläkään tästä? - nyt käännätän papereitani virallisella kielenkääntäjällä ja yritän pistää hakemuksen sisään. Miten mahtaa olla, kun en ole edes maassa vielä, hyväksyvätkö hakemuksen ??

Pistä hakemus ja kyllä he hyväksyvät

muoks: liitteenä hakupaperi applicationform1.pdf

Muokattu - pile
  • Tykkää 1

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Tunturityttö, olisin kiinnostunut kuulemaan lisää Norjassa työskentelystä ym.

Mulle voi laittaa sähköpostia, sandy_sanders28@hotmail.com. Kiitos!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Heips! Sosiaaliohjaaja-perushoitaja etsii vaikka yökön paikkaa vanhainkodissa, hoitokodissa tms. Kieltä en juurikaan osaa, ruotsia olen opiskellut aikanani koulussa lukion tason. Vapaa lähtemään Terveisin ECO

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta kielitaidosta... Mä oon mennyt Norjaan töihin v. 2005. Aloitin pohjoisessa Nessebyn kunnassa terveyskeskuksen vuodeosastolla. Huono ruotsintaito, norjaa en osannut yhtään. Sain heti vakituisen työpaikan vaikken tajunnut haastattelussa mitään eikä ne varmasti sitäkään vertaa...

Kuljin alkuun sanakirja taskussa ja muistilehtiö toisessa. Kirjotin koko ajan uusia sanoja ylös ja toistin perässä mitä muut sanoivat. Sanoin myös että saa korjata jos puhun väärin. Sitten kun tajusin että ka, katti, koffor, kem ja kordan on murresanoja eikä niitä löydy sanakirjasta, alkoi sujua paremmin... kyseessä kun on kysymyssanat hven, hva tid, hvorfor, hvem ja hvordan :D

yhtään kurssia en ole käynyt, töissä vaan käyttänyt kieltä ja nyt väitän puhuvani sujuvaa norjaa. Töissä potilaiden omaiset luulevat paikalliseksi :D paras onnistumisen merkki oli mielestäni kun eräs omainen kyseli varovasti että missä olen oppinut puhumaan hyvää suomenkieltä kun keskustelimme suomeksi :D

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Hello! Olisiko muita pohjoisnorjaan lähtijöitä vuoden alusta 2013? Itse olisin kiinnostunut lähtemään kirkenesiin. Olisin kiitollinen myös kuulemaan kokemuksia kaikilta, jotka keikkailusta pohjois norjassa jotain tietää. Laittakaa pliis mailia, olisi niiiin paljon kysyttävää.. nisu-83@hotmail.com

T: Suvi from Finland

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Hei!

Olisin kiinnostunut hoitajantyöstä Pohjois-Norjassa!Olen jo eläkkeellä oleva sairaanhoitaja!Keikkaa olen kyllä tehnyt koko eläkkeelläoloajan!

Yhteyttä voi ottaa minuun henkilökohtaisesti!

ketta49@mail.com

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Hei, Tunturityttö

 

Littaisitko minulle sähköpostia, olisin kiinnostunut lähtemään kesäksi 2014 Norjaan töihin.

Olen kolmannevuoden terveydenhoitaja opiskelija.

 

nora.westerholm@gmail.com

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Autorisointi ei ole vaikeaa.

Ammattikorkekoulusta saa todistuksen Diploma Supplement. Tästä kopio.

Valvirasta saa ruotsinkielisen rekisteröinti todistuken.Tästä kopio.

Passista kopio.

Translation of documents.

All original documents that are not issued in Norwegian, Swedish, Danish or English , need to be translated into on of these laguages by authorised translator.

 

Eli ammattikorkeakoulun päättötodistus on englanniksi ja Valviran todistus on ruotsiksi.

Ei näitä tarvitse käännellä norjaksi .

 

Kaikki kopiot pitävät olla oikeaksi todistettuja.

Lisäksi SAK:ille pitää maksaa NOK 1560  ja laittaa kopio kuitti maksusta mukaan.

 

Sitten lähetetään heidän toimistoonsa ja odotetaan  noin 3 kk kun laillistamispäätös tulee.

 

Nämä neuvot ovat ammattikorkeakoulun käynneille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Hei!
 

 

Oisko täällä vanhentuneella ketjulla vielä ketään, kuka olisi Norjassa tällä hetkellä ja suostuisi neuvomaan uutta, kohta valmistuvaa Norja fania =)? Innolla odottelen valmistumista keväällä jotta pääsen pitkin jaloin tavaroineni muuttamaan Norjaan, yhden syksyn siellä vietin harjoittelujen parissa. 

 

Sähköpostiin voi myös laittaa oikein mielellään viestiä: hmenina ät gmail piste com :)

 

 

Hanna

Muokattu - HoitsuHannaM
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...