Jump to content
MAINOS

Kesätyöt


Pristina

Recommended Posts

Heippa kaikki! Täällä uusi foorumin jäsen ilmoittelee itsestään. :) Ensimmäinen vuosi bioanalytiikan opintoja on juuri päättynyt, enkä oikeastaan enempää voisi innoissani tulevasta ammatistani olla! Kaikki tuntuu niin mielenkiintoiselta, ja oman erikoisalan valitseminen tuntuu tässä vaiheessa täysin mahdottomalta... :) Nyt odottelen vain että pääsisi jo tekemään oman alan töitä... Siksi kiinnostaakin kysellä muilta bioanalyytikoilta, että missä vaiheessa opintoja saitte jo labrasta kesätöitä ja minkälaista hommaa? Entä mistähän päin Suomea? HUSlab näyttää ottavan kesätöihin näytteenottoon jo 60op suorittaneita opiskelijoita, mutta TYKSlab vasta 140op suorittaneita. Onko jollain kokemusta pidetäänkö näin korkeista rajoista tosiaan kiinni vai voiko näytteenottajaksi päästä esim. TYKSlabiin jo aiemmassa vaiheessa opintoja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Vaikuttaakohan TYKSLABissa se, että ainakin ennen Turussa oli harjoittelut vasta paljon myöhemmässä vaiheessa kuin mitä nykyisessä Metropoliassa on..? Eli HUSLAB ottaa näytteenottajaksi, kun näytteenoton harjoittelu on käyty, ei siis riitä pelkät opintopisteet, vaan oon kiinni myös harjoitteluista.

Niin ja tervetuloa joukkoon :) !

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! Minä olen myös ensimmäisen vuoteni opiskellut bioanalyytikko-opiskelija. Pääsin onnekseni kesätöihin erääseen Vaasan aluelaboratorioon kotipaikkakunnalleni, jossa olin myös preanalytiikan harjoittelussa. Opintopisteitä minulla on suoritettuna 62. Labra, jossa työskentelen, on melko pieni, täällä on töissä kaksi vakituista ja yksi määräaikainen työntekijä. Työtehtäviini kuuluvat pääasiassa näytteenotto labrassa ja osastolla sekä näytteiden erottelu ja lähetys eteenpäin. Olen myös saanut tehdä laskoja ja käyttää PVK-CRP-konetta. Parin viikon jälkeen fiilikset ovat ainakin hyvin positiiviset, asiakaspalvelu on mukavaa ja tämä on kyllä täysin omaa alaani.

Sain työpaikan siis sen kautta, että olin täällä harjoittelussa ja kyselin sitten vain huvikseni kesätöistä, vaikken niitä uskonut saavanikaan. Minut kuitenkin pyydettiin työhaastatteluun ja siellä minulle sanottiin, että yleensä opintopisteitä vaaditaan heillä 120, sillä muuten opiskelija ei saa tehdä "itsenäistä työtä" eli en saisi esimerkiksi olla täällä laboratoriossa yksin töissä. Täällä ei kuitenkaan koskaan olla yksin, joten siksi he pystyivät ottamaan minut töihin. Lisäksi heillä vaadittiin, että olen käynyt koulussa näytteenottokurssin.

Toivoisin kuitenkin, että ensi vuonna sitten saisin töitä opiskelupaikkakunnaltani! (Kuopiosta) Viihdyn siellä niin hirveän hyvin, että haluaisin joskus viettää siellä kesänkin :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaapa hienolta että jo ekan vuoden jälkeen pääsee tekemään noin monipuolista labratyötä :) Turussa tosiaan näytteenoton harjoittelu on vasta toisena vuonna, joten ekan vuoden jälkeen taitaapi olla aika mahdotonta ainakaan Turusta labratöitä saada. Sitäpä olenkin miettinyt, että olisikohan mahdollista toisen vuoden jälkeen saada kesätöitä näytteenottajana, kun labrahoitajan hommiin TYKSlab vaatii tuon 140op... Näytteenottajahan on eri asia kuin labrahoitaja, vai olenko aivan väärässä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingissä homma ainakin menee niin, että HUSille voi työllistyä näytteenottoon keikkalaiseksi tai kesätöihin sitten, kun on suorittanut näytteenoton harjoittelun ja kasassa on 60 opintopistettä; meillä kävi ryhmälle joku HUSlainen kertomassa tästä asiasta. Itselläni on tuo harjoittelu nyt ensi syksynä (aloitin opiskeluni tänä keväänä tammikuussa) ja olen ymmärtänyt, että voin jo ensi kesänä tehdä kesätöitä näytteenotossa. Ja näytteenottaja on juuri laboratoriohoitaja, joissain paikoissa voi olla sairaanhoitaja/lähärikin.

"Defibrillators are a little like Sean Connery: suave and sexy in movies, but pretty unimpressive in real life (also very old and hairy)."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Näytteenottaja on henkilö joka ottaa näytteitä. Varsinaisen koulutuksen työnkuvaan tarjoaa laboratoriohoitajan (bioanalyytikon) koulutus, mutta paljon on sairaanhoitajia ja lähihoitajia työllistynyt ja työpaikkakoulutettu näytteenottajiksi ja monasti kaikkiin muihinkin näytteenottolaboratorion tehtäviin. Onpa joskus nähty laboranttejakin näytteenotossa.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Täällä uusi bioanalyytikko-opiskelija, joka miettii ensi kesän töitä. Olen aloittanut vasta nyt tammikuussa. Minulla on aikaisemmin kemian laborantin tutkinto ja työkokemusta erilaisita labratöistä. Onkohan mitään mahkuja päästä jonnekin labraan töihin ? Näytteenotto ei tietty onnistu, mutta muita hommia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä uusi bioanalyytikko-opiskelija, joka miettii ensi kesän töitä. Olen aloittanut vasta nyt tammikuussa. Minulla on aikaisemmin kemian laborantin tutkinto ja työkokemusta erilaisita labratöistä. Onkohan mitään mahkuja päästä jonnekin labraan töihin ? Näytteenotto ei tietty onnistu, mutta muita hommia.

Osastonsihteeriksi voisi päästä

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näytteiden lajitteluun voivat myös ottaa vasta puoli vuotta opiskelleita, kannattaa ainakin kysellä :) Itse ainakin tiedän yhden bioanalyytikko-opiskelijan (takana 6kk siinä vaiheessa), joka oli kesätöissä keskussairaalassa näytteiden lajittelussa. Hän ei osallistunut näytteenottokierrolle. Hänen toimeenkuvansa oli näytteiden käsittely (fuugaus, pakastus, erottelu) ja näytteiden jakaminen niiden analysointipisteisiin, muaalla tutkittavien näytteiden lähettäminen jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi näytteiden käsittely onnituu multa kun olen ollut pari vuotta töissä labrassa, jossa käsiteltiin ja tutkittiin eläinten veri- ja kudosnäytteitä. Eli mulla on kyllä jonkinmoinen käsitys analytiikastakin. Täytyypä kysellä että jos sattuisi pääsemään ensi kesäksi johonkin hommiin. Ei huvittaisi enää kysellä töitä entiseltä alalta ja enstisestä työpaikasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletan, että olet Husin alueella koulussa, siellä on tietääkseni ainakin näytteenottoon ollut tarvetta kesäisin. Mutta miksei muuallakin kuin näytteenottoon. Lähetä ihmeessä hakemus, suosittelen erittelemään siinä tarkemmin, että mitä olet tehnyt. Voi hyvinkin löytyä töitä, eihän sitä koskaan tiedä. ;)

muoks. Pitipä vielä lisätä, että tuo näytteiden esikäsittely on oikestaan ihan hyvä kesätyö. Nimittäin sen kauttaa kulkee (paikasta riippuen) kaikki näytteet, joten pääsee tutustumaan siihen tutkimusvalikoimaan aika laajalti ja että mitä kaikkea niille näytteille pitää tehdä ja miksi..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Turussa ei ainakaan näytteiden käsittelyyn oteta erikseen kesätyöläistä, vaan sen hoitaa kukin labrahoitaja vuorollaan. Tähän hommaan pääsee siis vasta kolmannen vuoden opiskelija, niinkuin muihinkin bioanalyytikon töihin TYKSlabin piirissä. Osastonsihteeriksi voi päästä toisen vuoden opiskelija, ensimmäisen vuoden opiskelija ei TYKSlabilta kesätyötä saa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 11 kuukautta myöhemmin...

Waaaaaanha ketju, mut voishan sitä vähän päivitellä tuon ekan opiskeluvuoden jälkeistä tilannetta. Viime kesänä siis pääsin jo Kuopioon kesätöihin, olin ISLABilla kliinisen kemian labrassa Puijon aluelabrassa, ts. KYSillä, pääosin näytteenotossa. Aluksi tarjottiin 6h työpäivää, mikä olisi mulle passannut ihan hyvin, mutta ennen kesää se muuttuikin sitten ihan 8h päiviksi. Työnkuvaan kuului verinäytteiden otto (jonosta, ajanvarauksella ja päivystyksestä, lähinnä aikuisista), huumevirtsojen valvonta, virtsanäytteiden käsittelyä ja välistä pääsin lajitteluunkin jeesimään. Oli ihan mukavaa hommaa, etenkin lajittelussa tykkäsin häärätä.

Perjantaina olen menossa työhaastatteluun, tänä vuonna toivottavasti töitä irtoaisi hematologialta. Samoissa tiloissa tulisi siis pyörittyä, mutta toivon mukaan saisi jo käpälöidä laitteitakin ja viettää vähän vähemmän aikaa näytteenotossa :) Vaikka ei siinä, näytteenotto on ihan ok sopivan kokoisissa annoksissa, ja aamukierrotkin on kivaa vaihtelua. Hematologia ja immunohematologia on itelle se suurin kiinnostuksen kohde, joten peukut on tanakasti pystyssä. En kai mä nyt ainakaan viime vuonna hirmu huonoa kuvaa itsestäni antanut, kun kuulemma yhdessä olivat osastonhoitajien kanssa hakijoita seuloneet, niin kaipa viime vuotinen osastonhoitaja olis mut sieltä pois raakannut, jos olisin ihan kamalan huono työntekijä ollut x)

Piti vaan se lisätä, että töitä napsahti kesäksi just tuolta, missä olin haastattelussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...