Jump to content
MAINOS

HÄKEEn soittamisesta


Vieras: Marsalkka

Recommended Posts

Vieras: Marsalkka

  ...joten olen aina soittanut hätänumeroon/poliisin/ambulanssin tilanteesta riippuen kun olen jonkun maassa makaamassa nähnyt.

joo kannattaa aina soittaa heti HÄKE:en jos havaitsee jonkun makaavan maassa...kyllä ne siellä kiittelee. Mahdat olla aikamoinen riesa.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

... ajettiin autolla ohi kun huomasin miehen makaavan pusikossa. Ei pysähdytty vaan soitin heti pollisin numeroon (makasi pupin läheisyydessä) ja sanoin että luultavammin sammunut. Nainen keskuksessa kysyi, kävinkö katsomassa hengittääkö ja voisinko mennä katsomaan? Kerroin että en käyny ja nyt ollaan jo motarilla ajamassa, kuhan ilmoitin että ammatiauttajat menee.

Juuri nämä puhelut ovatkin päivystäjälle todella "kullanarvoisia"  ;D. Mikään ei varmasti ole turhauttavampaa kuin soittaja, joka ilmoittaa kadulla makaavasta tai ajaa esim. onnettomuuspaikan ohi eikä pysähdy. Näin päivystäjä joutuu miettimään, että lähettääkö yksikön paikalle tarkistamaan tilanteen vai ei... Helpompaa olisi jos soittaja oikeasti pysähtyisi ja tarkistaisi oikeasti tilanteen. Joku häkeihminen voisi kenties kommentoida kuinka herkästi lähetetään yksikkö tällaiselle tarkistuskeikalle...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ahaa, olen siis riesa kun kolmesta eri "sammuneesta" olen ilmoittanut. Pitänee siis jättää ilmoittamatta kuten ne monet muutkin, selitin kyllä miksi en mene "herättelee".

Poliisin numeroon olen soittanut ja aina ovat kiittäneet ja luvanneet noutaa, kerran soitin ambulanssin kun känninen kaatuli keskellä katua ja jäi siihen makaamaan, iskemättä päätään tms. vaan yksinkertaisesti sammui torin reunaan.  Onnettomuuspaikoista en ole puhunut mitään, mutta tuskin ohi mentäisiin angry.pngangry.png

Ja Sanoithan Jone itse ekassa viestissäsi ettet menisi ilman hanskoja ketään kadulla makaavaa "nykimään" tai ainakaan tekohengitystä antamaan! Minä en sentään edes ole alan ammattilainen ja voisin tehdä jopa haittaa ainakin tässä vaiheessa kun en siis tietäsi mitä pitäsi tehdä ja kenenkään pultsarin yrjöihin en kyllä käsiäni/itseäni sotke jos ei ihan pakko ole, kyllä ne poliisitkin näkyy hanskat kädessä nekin pultsarit tuolta ojasta repivän vaikkei niistä mitään eritteitä valukkaan.

Mutta asia selvä, en siis enää ilmoitakkaan, siinähän makaavat. Ja muuhunhan en vastausta saanutkaan eli ei sitä tietoa täällä näy olevan noihin mitä pääasiassa kysyin. Tosin päätös kypsyi jo, enää en edes harkitse alaa, olen mieluusti se maalikko, joten kiitosta vaan :-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tän ketjun varmaan voisi siirtää jonnekin muuallekin, koska aihe karkaa aloittajan varsinaisesta kysymyksestä...

Mutta ikävä kyllä häkeen tulee todella paljon puheluita ohikulkijoilta, jotka soittavat maassa makaavasta. Yleensä ajetaan ohi tai soitetaan vasta kotoa, että siellä ja siellä sellainen oli. Oma käsitykseni on, että näillä puheluilla paikataan vain huonoa omaa tuntoa, ei puhelut ainakaan varmista avuntarvitsijalle oikeaa apua riittävän nopeasti.

Puhelusta pitäisi päätellä ko. tapauksissa onko kyseessä saku vai poliisitehtävä, ja jos on sakutehtävä, niin onko kyseessä sairastuminen vai vamma. Se on mahdotonta, jos soitto ei tule potilaan vierestä. Ketään maallikkoa ei käsketä vaarantamaan omaa terveyttä potilasta kosketettaessa ja kaupunkialueilla puhelinelvytysohjeissa ei käsketä edes puhaltaa, pelkkä painanta riittää. Ei siis tarvitse olla huolissaan, mihinkään ei pakoteta.

Jos maassa makaavassa ei näy ulkoisesti vamman merkkejä, on todistetusti huomattu, että potilas jollain tapaa liikehtii tai on muuten vahva epäilys, että potilas on "vain" jurrissa, lähetetään paikalle ensisijaisesti poliisi, muuten saku tarkistaa tehtävän (ja soittaa itse paikalle partion, jos on tarvis).

Muutamia esimerkkejä, joissa ohikulkijat ovat soittaneet 112 menemättä itse paikalle:

"Sauvakävelijä on loukkaantunut pellonlaidalla ja huitoi apua"->variksenpelätin

"Pyöräilijä kaatunut ojaan"-> jätesäkki

"Järvellä kaatunut vene, veneilijä vedenvarassa" -> tyhjä muovikanisteri

Resurssit on kiinni huuhaakeikoissa ja joku saattaa sillä aikaa sairastua vaikka ihan oikeasti... ;)

                                 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[Helpompaa olisi jos soittaja oikeasti pysähtyisi ja tarkistaisi oikeasti tilanteen. Joku häkeihminen voisi kenties kommentoida kuinka herkästi lähetetään yksikkö tällaiselle tarkistuskeikalle...

Lämpöisinä kesäiltoina käytetään aika paljon UIV, eli uuden ilmoituksen varaan. Kylmillä ilmoilla on (kai) pakko ottaa vähän vakavammin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Sauvakävelijä on loukkaantunut pellonlaidalla ja huitoi apua"->variksenpelätin

"Pyöräilijä kaatunut ojaan"-> jätesäkki

"Järvellä kaatunut vene, veneilijä vedenvarassa" -> tyhjä muovikanisteri                           

-He-heh! Toi variksenpelätin on yllättävän lähellä totuutta!

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja Sanoithan Jone itse ekassa viestissäsi ettet menisi ilman hanskoja ketään kadulla makaavaa "nykimään" tai ainakaan tekohengitystä antamaan! Minä en sentään edes ole alan ammattilainen ja voisin tehdä jopa haittaa ainakin tässä vaiheessa kun en siis tietäsi mitä pitäsi tehdä ....

Sanoinsanoin, se ei tähän ilmoittamisasiaan kuulu mitenkään. Hengityksen voi tarkastaa myös koskematta potilaaseen. Riittää että näkee nouseeko rintakehä. Ja ammattilaisellakin on nuo auttamiskeinot aika vähissä ilman mitään välineitä, joten ns. maallikon keinoin sitä itsekin joutuisi auttamaan. Tajuttomalle kylkiasento etc, harvapa kuljettaa vapaa-aikanaan muita välineitä mukanaan kuin ehkä hanskoja ;D Vai tunnustaako joku kantavansa vapaalla mukanaan jotain muuta?  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai tunnustaako joku kantavansa vapaalla mukanaan jotain muuta?  ;D

Auton EA-laukusta pitäis löytyä elvytysmaski ja 125 mg solu-medrolia. Kortisoni lähinnä koiraa varten mut eihän sitä koskaan tiedä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla kävi tällanen vähän aikaa sitten, että känninen mies kaatu pyörällä kadulla. Pysähdyin tietysti katsomaan miten kävi, en ollut varma löikö päänsä. No olihan se lyönyt ja verta valu pitkin päätä. Kyselin vointia ym. ym. ja sanoin että olisi hyvä lähtee näyttämään päätä tk:seen. Hän kieltäytyi heti. "een minä mihinkhään lähe..."

Tästä huolimatta soitin häkeen ja kysyin neuvoa. Mielestäni mies ois kyydin tarvinnut. Muutaman tarkentavan kysymyksen jälkeen kysyttiin onko potilas itse sitä mieltä että tarvitsee hoitoa. Kerroin että potilas kieltäytyi lähtemästä mihinkään, vaikka olin yrittänyt tätä suostutella. Näin ollen apua ei lähetetty, koska potilas kieltäytyi hoidosta ja ei ollut menettänyt tajuntaansa kaatumisessa.

Mikäs siinä, autoin äijän pystyyn, keräsin kamppeet sille kasaan ja kysyin vielä että pärjääkö hän nyt. Väitti pärjäävänsä.

En ollut oikein varma että toiminko oikein, vaikka en tiedä mitä muutakaan olisin voinut tehdä. Kysyin eräältä alan ihmiseltä tästä ja hän sanoi että jos potilas kieltäytyy hoidosta, niin se täytyy ottaa kirjallisena! Eipä tullut mieleen..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

koskee vain töitä eli vapaalla ei tarvi nimmareita pyydellä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

Mutta asia selvä, en siis enää ilmoitakkaan, siinähän makaavat. Ja muuhunhan en vastausta saanutkaan eli ei sitä tietoa täällä näy olevan noihin mitä pääasiassa kysyin. Tosin päätös kypsyi jo, enää en edes harkitse alaa, olen mieluusti se maalikko, joten kiitosta vaan :-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Härveli

Heitän tähän päivystäjän mielipiteitä...  ;D

Ei tosiaan kannata jokaisesta maasta makaavasta soitella HÄKEn. Ei riitä yksiköt, että laittais jokaista auringon ottajaa katsomaan...  ;)

Ja kesäaikaan eivät noin vain lähdekään, poliisi harvoin reagoi mitenkään "antaa maata kun on lämmintä..."

Ja soittajat jotka ilmoittavat ajaneensa esim. kolaripaikan tmv. ohi ja soittavat jälkeenpäin, yleensä auttaa kun sanoo nätisti, että kääntyisitkö takaisin tarkistamaan tilanteen, ja köhäisee vielä perään jonkun tietyn sanan, esim. heitteillejättö...  ;D Tähän asti kääntyneet, sitten vasta lähetellään yksiköitä.

Ei kovin herkästi laiteta yksiköitä "suotta" jos ei ole tarkempia lisätietoja. Monet eivät lähdekään, tai pitävät vähintäänkin päivystäjää tyhmänä, jos annetaan keikka mistä ei osata mitään sanoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kovin herkästi laiteta yksiköitä "suotta" jos ei ole tarkempia lisätietoja. Monet eivät lähdekään, tai pitävät vähintäänkin päivystäjää tyhmänä, jos annetaan keikka mistä ei osata mitään sanoa.

Tietenkin on hyvä jos suotta ei yksiköitä lähetellä, mutta tämän tyyppisiä on tullut viime aikona aikasusein. Esim. B 203 kuorma-auto ojassa ei loukkaantuneita xx 191, xx192, x191, xx11, xx15, xx13, x11, x17.

Eli kahden kunnan saku ja paloyksiköt liikkeille, ja kun kyselee lisätietoja kerrotaan että rekassa vain kuljettaja joka ei ole loukkaantunut. tässäkin tehtävässä n.30000 asukkaan väestöpohjalla olevista 4 lanssista 3 kiinni tehtävässä, josta ei kuljetettavaa edes yhdelle. Toki osaamme itsenäisen ajattelun, ja käännyimme asemalle ajamatta naapurikunnan kautta. ;D

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...